패션 일러스트레이션은 시각 디자인, 회화 등의 조형 작품에 활용되는 모든 재료와 기술을 사용하여 작가의 창의적 스타일을 표현하는 시각예술이다. 또한 디자인의 아이디어 스케치와 도식화, 패션 브랜드 또는 의류산업체의 이미지 광고 등 패션 정보를 전달하거나 패션이미지를 계획하기 위하여 모든 시각표현 기법을 통하여 전문인 또는 대중에게 정공하는 전달 수단이라 할 수 있다. 상업적 목적 미술로서의 기능을 갖고 있다. 광고패션 일러스트레이션은 소비자에게 판매를 목적으로 존재한다. 시장에서 창조된 이미지, 상품, 또는 서비스나 관념에 관한 ...
패션 일러스트레이션은 시각 디자인, 회화 등의 조형 작품에 활용되는 모든 재료와 기술을 사용하여 작가의 창의적 스타일을 표현하는 시각예술이다. 또한 디자인의 아이디어 스케치와 도식화, 패션 브랜드 또는 의류산업체의 이미지 광고 등 패션 정보를 전달하거나 패션이미지를 계획하기 위하여 모든 시각표현 기법을 통하여 전문인 또는 대중에게 정공하는 전달 수단이라 할 수 있다. 상업적 목적 미술로서의 기능을 갖고 있다. 광고패션 일러스트레이션은 소비자에게 판매를 목적으로 존재한다. 시장에서 창조된 이미지, 상품, 또는 서비스나 관념에 관한 메시지를 판매하기 위해서 패션에 관한 모든 현대의 내용과 주제를 시각화 하여 그림으로 전달한다. 패션일러스트레이션으로 현대 패션의 흐름과 산업 사회 속에서 그 역할이 점차 강조되고 있다. 본 연구는 2000년 이후 부터 현재까지 광고 패션 일러스트레이션의 표현양식을 분석하여 현재의 광고 패션일러스트레이션의 흐름을 파악하고 이를 통해서 광고 패션 일러스트레이션이 미래에 전개되고 활용될 수 있는 표현양식을 제시하고자 한다. 미국과 한국, 중국의 광고 패션일러스트레이션에 나타난 표현양식을 분석하여 광고 패션일러스트레이션의 표현특성을 파악하고 이를 토대로 하여 광고 패션일러스트레이션 작품을 제작하는데 그 목적을 두었다. 결과를 바탕으로 광고패션일러스트레이션 작품을 제작하였다. 광고 패션일러스트레이션의 자료는 광고 포스터, 쇼윈도와 VOGUE, VOGUE GIRL, ELLE등 패션잡지 및 광고잡지, 패션일러스트레이션 서적 등에 수록된 패션상품 및 화장품 광고의 광고 패션일러스트레이션을 선정하여 조사 연구하였다. 시기는 2000년부터 현재까지로 미국(70개), 한국(50개), 중국(30개)의 광고 패션 일러스트레이션 150여점을 분석하였으며, 분석기준은 표현매체, 드로잉기법, 인체변형, 표현형식의 4가지 표현양식으로 내용을 분류하였다. 미국, 한국과 중국에서 나타난 광고 패션 일러스트레이션의 표현양식은 다음과 같다. 첫째, 한국, 미국과 중국에서 보여지는 표현매체는 컴퓨터그래픽, 페인팅, 컴퓨터그래픽과 페인팅, 꼴라쥬로 볼 수 있다. 그중에서 컴퓨터그래픽 기법의 수는 가장 많이 나타났다. 둘째, 드로잉기법은 명암드로잉, 윤곽드로잉, 동작드로잉, 상상드로잉, 스케치 순으로 나타나고 있다. 그중에서 명암드로잉이 대체로 깊이 감 있고 시각적으로 안정감 있는 표현을 위해서 많이 이용되었다. 셋째, 인체변형은 과장화, 사실화, 단순화, 기형화순으로 볼 수 있다. 과장화된 인체변형의 수가 가장 많이 나타났다. 넷째, 표현형식은 단순화, 평면화, 에니메이션 스타일화, 스토리 전개화, 테크노 메카니즘과 사이버 케릭터 스타일화, 탈조형적, 미원성의 완성화, 의도적 유아성화, 우연적, 유희적, 인물실체의 부재화 순으로 보여졌다. 이들 중 단순화의 수가 가장 많이 나타났다. 국가별로 나타난 표현양식의 특성은 다음과 같다. 첫째, 미국에서 보여지는 표현기법은 대다수가 페인팅기법을 이용하고 있음을 알 수 있다. 사실화 인체에 페인팅기법을 사용하여 표현한 명암드로잉과 윤곽드로잉이 가장 많이 사용되고 있다. 인체변형은 사실적인 표현양식이 많은 부분을 차지하고 있어 과장화 되거나 기형화된 인체변형보다 사실적인 비례감과 세부묘사가 많이 보여지고 있음을 알 수 있다. 둘째, 한국에서는 상상드로잉과 컴퓨터를 사용한 컴퓨터그래픽 기법이나 윤곽드로잉으로 표현한 컴퓨터그래픽기법에 의해 단순하게 표현되는 것이 대부분 이다. 셋째, 중국에서 동작드로잉을 위주로 드로잉기법이나 과장화와 기형화 인체를 사용하여 명암드로잉으로 표현한 페인팅기법에 의한 전통적 표현 형식이 가장 많이 나타났다. 분석결과를 바탕으로 광고 패션일러스트레이션 작품을 제작하였다. 첫째, 발렌타인데이 백화점 광고 포스터는 발렌타인데이에 20대 젊은 남녀를 위해서 백화점 행사 상품의 광고 포스터를 제작하였다. 발렌타인데이 광고 포스터는 수채물감, 색연필로 페인팅과 컴퓨터그래픽의 합성기법, 명암드로잉, 사실적 인체, 테크노 메카니즘을 표현하였다. 둘째, KENZO 패션쇼 광고는 KENZO 브랜드 F/W 작품발표를 위해서 KENZO의 패션쇼 광고를 제작하였다. KENZO의 패션쇼 광고는 옷감, 종이, 실, 연필, 수채물감으로 페인팅기법, 동작드로잉, 스케치, 단순화, 우연적 표현양식을 사용하였다. 셋째, anna sui 화장품 광고는 anna sui의 신제품 화장품을 위해서 anna sui 화장품 광고를 제작하였다. anna sui 화장품 광고는 수채물감, 소금과 은분 물감을 이용해서 페인팅, 명암드로잉, 단순화, 유희적, 우연적, 과장화 인체를 표현하였다. 넷째, 2%브랜드 백, 신발 쇼윈도 광고는 2%브랜드 백, 신발작품 위해서 쇼윈도 광고 제작하였다. 2%브랜드 백, 신발 쇼윈도 광고는 포스터물감으로 페인팅과 컴퓨터그래픽, 컴퓨터그래픽과 사진 합성 명암드로잉, 윤곽드로잉, 사실적 인체, 평면적, 테크노메카니즘을 사용하였다. 다섯째, 잡지 광고는 DIESEL 브랜드 광고를 위해서 잡지 광고를 제작하였다. DIESEL 브랜드 잡지 광고
패션 일러스트레이션은 시각 디자인, 회화 등의 조형 작품에 활용되는 모든 재료와 기술을 사용하여 작가의 창의적 스타일을 표현하는 시각예술이다. 또한 디자인의 아이디어 스케치와 도식화, 패션 브랜드 또는 의류산업체의 이미지 광고 등 패션 정보를 전달하거나 패션이미지를 계획하기 위하여 모든 시각표현 기법을 통하여 전문인 또는 대중에게 정공하는 전달 수단이라 할 수 있다. 상업적 목적 미술로서의 기능을 갖고 있다. 광고패션 일러스트레이션은 소비자에게 판매를 목적으로 존재한다. 시장에서 창조된 이미지, 상품, 또는 서비스나 관념에 관한 메시지를 판매하기 위해서 패션에 관한 모든 현대의 내용과 주제를 시각화 하여 그림으로 전달한다. 패션일러스트레이션으로 현대 패션의 흐름과 산업 사회 속에서 그 역할이 점차 강조되고 있다. 본 연구는 2000년 이후 부터 현재까지 광고 패션 일러스트레이션의 표현양식을 분석하여 현재의 광고 패션일러스트레이션의 흐름을 파악하고 이를 통해서 광고 패션 일러스트레이션이 미래에 전개되고 활용될 수 있는 표현양식을 제시하고자 한다. 미국과 한국, 중국의 광고 패션일러스트레이션에 나타난 표현양식을 분석하여 광고 패션일러스트레이션의 표현특성을 파악하고 이를 토대로 하여 광고 패션일러스트레이션 작품을 제작하는데 그 목적을 두었다. 결과를 바탕으로 광고패션일러스트레이션 작품을 제작하였다. 광고 패션일러스트레이션의 자료는 광고 포스터, 쇼윈도와 VOGUE, VOGUE GIRL, ELLE등 패션잡지 및 광고잡지, 패션일러스트레이션 서적 등에 수록된 패션상품 및 화장품 광고의 광고 패션일러스트레이션을 선정하여 조사 연구하였다. 시기는 2000년부터 현재까지로 미국(70개), 한국(50개), 중국(30개)의 광고 패션 일러스트레이션 150여점을 분석하였으며, 분석기준은 표현매체, 드로잉기법, 인체변형, 표현형식의 4가지 표현양식으로 내용을 분류하였다. 미국, 한국과 중국에서 나타난 광고 패션 일러스트레이션의 표현양식은 다음과 같다. 첫째, 한국, 미국과 중국에서 보여지는 표현매체는 컴퓨터그래픽, 페인팅, 컴퓨터그래픽과 페인팅, 꼴라쥬로 볼 수 있다. 그중에서 컴퓨터그래픽 기법의 수는 가장 많이 나타났다. 둘째, 드로잉기법은 명암드로잉, 윤곽드로잉, 동작드로잉, 상상드로잉, 스케치 순으로 나타나고 있다. 그중에서 명암드로잉이 대체로 깊이 감 있고 시각적으로 안정감 있는 표현을 위해서 많이 이용되었다. 셋째, 인체변형은 과장화, 사실화, 단순화, 기형화순으로 볼 수 있다. 과장화된 인체변형의 수가 가장 많이 나타났다. 넷째, 표현형식은 단순화, 평면화, 에니메이션 스타일화, 스토리 전개화, 테크노 메카니즘과 사이버 케릭터 스타일화, 탈조형적, 미원성의 완성화, 의도적 유아성화, 우연적, 유희적, 인물실체의 부재화 순으로 보여졌다. 이들 중 단순화의 수가 가장 많이 나타났다. 국가별로 나타난 표현양식의 특성은 다음과 같다. 첫째, 미국에서 보여지는 표현기법은 대다수가 페인팅기법을 이용하고 있음을 알 수 있다. 사실화 인체에 페인팅기법을 사용하여 표현한 명암드로잉과 윤곽드로잉이 가장 많이 사용되고 있다. 인체변형은 사실적인 표현양식이 많은 부분을 차지하고 있어 과장화 되거나 기형화된 인체변형보다 사실적인 비례감과 세부묘사가 많이 보여지고 있음을 알 수 있다. 둘째, 한국에서는 상상드로잉과 컴퓨터를 사용한 컴퓨터그래픽 기법이나 윤곽드로잉으로 표현한 컴퓨터그래픽기법에 의해 단순하게 표현되는 것이 대부분 이다. 셋째, 중국에서 동작드로잉을 위주로 드로잉기법이나 과장화와 기형화 인체를 사용하여 명암드로잉으로 표현한 페인팅기법에 의한 전통적 표현 형식이 가장 많이 나타났다. 분석결과를 바탕으로 광고 패션일러스트레이션 작품을 제작하였다. 첫째, 발렌타인데이 백화점 광고 포스터는 발렌타인데이에 20대 젊은 남녀를 위해서 백화점 행사 상품의 광고 포스터를 제작하였다. 발렌타인데이 광고 포스터는 수채물감, 색연필로 페인팅과 컴퓨터그래픽의 합성기법, 명암드로잉, 사실적 인체, 테크노 메카니즘을 표현하였다. 둘째, KENZO 패션쇼 광고는 KENZO 브랜드 F/W 작품발표를 위해서 KENZO의 패션쇼 광고를 제작하였다. KENZO의 패션쇼 광고는 옷감, 종이, 실, 연필, 수채물감으로 페인팅기법, 동작드로잉, 스케치, 단순화, 우연적 표현양식을 사용하였다. 셋째, anna sui 화장품 광고는 anna sui의 신제품 화장품을 위해서 anna sui 화장품 광고를 제작하였다. anna sui 화장품 광고는 수채물감, 소금과 은분 물감을 이용해서 페인팅, 명암드로잉, 단순화, 유희적, 우연적, 과장화 인체를 표현하였다. 넷째, 2%브랜드 백, 신발 쇼윈도 광고는 2%브랜드 백, 신발작품 위해서 쇼윈도 광고 제작하였다. 2%브랜드 백, 신발 쇼윈도 광고는 포스터물감으로 페인팅과 컴퓨터그래픽, 컴퓨터그래픽과 사진 합성 명암드로잉, 윤곽드로잉, 사실적 인체, 평면적, 테크노메카니즘을 사용하였다. 다섯째, 잡지 광고는 DIESEL 브랜드 광고를 위해서 잡지 광고를 제작하였다. DIESEL 브랜드 잡지 광고
Fashion illustration is the sculpt work that is done with vision design, painting etc, and good material and technology to express the designer’idea, which is the form of the vision art. In addition, it also deliver the fashionable dress such as the effect picture and pattern picture on the designer...
Fashion illustration is the sculpt work that is done with vision design, painting etc, and good material and technology to express the designer’idea, which is the form of the vision art. In addition, it also deliver the fashionable dress such as the effect picture and pattern picture on the designer’s idea and the fashion brand and this industrial visualized advertising or the fashion imagination, which can deliver the professional designer by expressing the technology at any time and has the art function for the commerce purpose. The purpose of designing advertising fashion illustration is in order to sell something to consumers. So as to make something visual such as the image, goods and the idea during the market sales, which needs to use the pictures to express the modern content and topic about the fashion. advertising fashion illustration is more and more popular in the modern fashion trend and industrial society. The study analyzed the pattern about the advertising fashion illustration from the year 2000, and the aim is to master the trend of the modern advertising fashion illustration and survey the pattern about inserting picture of the fashion advertising. It can master and express the trend of advertising fashion illustration by the analysis about America, Korea and China. The material about advertising fashion illustration is made in the fashion magazine, such as poster, show windows and VOGUE, VOGUE GIRL, ELLE etc. and other makeup advertising, then is studied. from the year 2000 to 2006, after analyzing the 150 advertising fashion illustration(USA 70, Korea 50, China 30), which make the four standard pattern those are the express media, drawing technology, body distortion, express form . The advertising fashion illustration in the USA , Korea, China as follow: First, the express media of Korea, USA and China is computer graphic, painting, computer graphic and painting, collage, the computer graphic technology is used many more times. Second, exaggeration is usually used during the design of the body distortion. Third, according to the order as followed :the light and shade technology, figure technology, action drawing technology, imagination technology, sketch drawing technology. And the lightand shade technology is usually used because of its dark vision stabilization feeling. Finally,Fourth, simplification, 2d mation, esthetice of ugliness, unfinished of completion, intentional childishness, amusement, story development, accidentalism, absence of figure, techno mechanism and cyber character, animation style in expressed. Number of simplification out of these appeared most. Special quality of expression style that show by the country is as following. First, expression technique seen in the United States of America can know that large majority is taking advantage of painting technique. In fact, light and darkness drawing and contour drawing that express using painting technique in human body are used most. Human body transformation is changed the chief of a section because occupy many parts realistic expression style or can know that more realistic comparison and detail see much than human body transformation that become malformed flower. Second, for the most part, to be expressed by computer graphic technique that use imagination drawing and computer in the Korea or computer graphic technique expressing by contour drawing. Third, traditional vocabulary by painting technique that express action drawing by light and darkness drawing using drawing technique or chief of a section anger and malformed flower human body by putting first in the China appeared most. With the results, produced the advertising fashion illustration works. First, Valentine Day department store ad-poster manufactured ad-poster of department store event goods for 20 young man and woman on Valentine Day. Valentine Day ad-poster expressed composition technique of painting and computer graphic, light and darkness drawing, realistic human body, techno mechanism etc. by watercolor, colored pencil. Second, KENZO's fashion show advertisement for KENZO brand F/W work announcement. KENZO's fashion show advertisement used expression style painting technique, action drawing, sketching, simplification, by cloth, paper, line, pencil, watercolor. Third, anna sui cosmetics advertisement for anna sui's new article cosmetics. Anna sui cosmetics advertisement expressed human body painting, light and darkness drawing, using color chalk. Fourth, 2% brand handbag and shoes show window advertisement. 2% brand handbag and shoes show window advertisement used painting and computer graphic, computer graphic and picture composition, light and darkness drawing, contour drawing, realistic human body, flatness, techno mechanism etc, by poster color. Fifth, magazine advertisement for DIESEL brand. DIESEL brand magazine advertisement expressed hsuman body chief of a section painting and computer graphic, contour drawing, esthetice of ugliness, 2d mation, techno mechanism etc.
Fashion illustration is the sculpt work that is done with vision design, painting etc, and good material and technology to express the designer’idea, which is the form of the vision art. In addition, it also deliver the fashionable dress such as the effect picture and pattern picture on the designer’s idea and the fashion brand and this industrial visualized advertising or the fashion imagination, which can deliver the professional designer by expressing the technology at any time and has the art function for the commerce purpose. The purpose of designing advertising fashion illustration is in order to sell something to consumers. So as to make something visual such as the image, goods and the idea during the market sales, which needs to use the pictures to express the modern content and topic about the fashion. advertising fashion illustration is more and more popular in the modern fashion trend and industrial society. The study analyzed the pattern about the advertising fashion illustration from the year 2000, and the aim is to master the trend of the modern advertising fashion illustration and survey the pattern about inserting picture of the fashion advertising. It can master and express the trend of advertising fashion illustration by the analysis about America, Korea and China. The material about advertising fashion illustration is made in the fashion magazine, such as poster, show windows and VOGUE, VOGUE GIRL, ELLE etc. and other makeup advertising, then is studied. from the year 2000 to 2006, after analyzing the 150 advertising fashion illustration(USA 70, Korea 50, China 30), which make the four standard pattern those are the express media, drawing technology, body distortion, express form . The advertising fashion illustration in the USA , Korea, China as follow: First, the express media of Korea, USA and China is computer graphic, painting, computer graphic and painting, collage, the computer graphic technology is used many more times. Second, exaggeration is usually used during the design of the body distortion. Third, according to the order as followed :the light and shade technology, figure technology, action drawing technology, imagination technology, sketch drawing technology. And the lightand shade technology is usually used because of its dark vision stabilization feeling. Finally,Fourth, simplification, 2d mation, esthetice of ugliness, unfinished of completion, intentional childishness, amusement, story development, accidentalism, absence of figure, techno mechanism and cyber character, animation style in expressed. Number of simplification out of these appeared most. Special quality of expression style that show by the country is as following. First, expression technique seen in the United States of America can know that large majority is taking advantage of painting technique. In fact, light and darkness drawing and contour drawing that express using painting technique in human body are used most. Human body transformation is changed the chief of a section because occupy many parts realistic expression style or can know that more realistic comparison and detail see much than human body transformation that become malformed flower. Second, for the most part, to be expressed by computer graphic technique that use imagination drawing and computer in the Korea or computer graphic technique expressing by contour drawing. Third, traditional vocabulary by painting technique that express action drawing by light and darkness drawing using drawing technique or chief of a section anger and malformed flower human body by putting first in the China appeared most. With the results, produced the advertising fashion illustration works. First, Valentine Day department store ad-poster manufactured ad-poster of department store event goods for 20 young man and woman on Valentine Day. Valentine Day ad-poster expressed composition technique of painting and computer graphic, light and darkness drawing, realistic human body, techno mechanism etc. by watercolor, colored pencil. Second, KENZO's fashion show advertisement for KENZO brand F/W work announcement. KENZO's fashion show advertisement used expression style painting technique, action drawing, sketching, simplification, by cloth, paper, line, pencil, watercolor. Third, anna sui cosmetics advertisement for anna sui's new article cosmetics. Anna sui cosmetics advertisement expressed human body painting, light and darkness drawing, using color chalk. Fourth, 2% brand handbag and shoes show window advertisement. 2% brand handbag and shoes show window advertisement used painting and computer graphic, computer graphic and picture composition, light and darkness drawing, contour drawing, realistic human body, flatness, techno mechanism etc, by poster color. Fifth, magazine advertisement for DIESEL brand. DIESEL brand magazine advertisement expressed hsuman body chief of a section painting and computer graphic, contour drawing, esthetice of ugliness, 2d mation, techno mechanism etc.
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