최근 중국에서의 고도한 경제 성장과 소득수준의 빠른 향상으로 인해 거대한 시장 잠재력이 현시화되었고, 중국의 소매유통시장은 세계적으로 가장 빠른 성장세를 기록하게 되었다. 이 같은 우세 속에 중국 내에 세계 각국 유통기업들 간의 치열한 유통전쟁이 벌어지고 있으며, 대형할인마트의 경우 까르푸, 월마트, 프라이스마트 및 한국의 이마트 등 외국기업들이 13억 중국소비자들을 향한 각축전에 적극 동참하고 있다. 본 연구는 이런 시점에서 외국 진출 경험이 없는 이마트가 다른 경쟁업체와의 경쟁 속에서 우세를 확보하려면 어떠한 방향으로 나아가야...
최근 중국에서의 고도한 경제 성장과 소득수준의 빠른 향상으로 인해 거대한 시장 잠재력이 현시화되었고, 중국의 소매유통시장은 세계적으로 가장 빠른 성장세를 기록하게 되었다. 이 같은 우세 속에 중국 내에 세계 각국 유통기업들 간의 치열한 유통전쟁이 벌어지고 있으며, 대형할인마트의 경우 까르푸, 월마트, 프라이스마트 및 한국의 이마트 등 외국기업들이 13억 중국소비자들을 향한 각축전에 적극 동참하고 있다. 본 연구는 이런 시점에서 외국 진출 경험이 없는 이마트가 다른 경쟁업체와의 경쟁 속에서 우세를 확보하려면 어떠한 방향으로 나아가야 할 것인지에 대해 모색하고자 한다
본 연구에서는 한국 이마트에 대한 기존 연구 가운데서 이마트의 성장과정, 한국에서의 성공요인, 중국 이마트의 성장과정 및 경영전략비교 분석을 통해 몇 가지 전략상의 문제점을 도출하게 되었고, 이를 통해 한국에서의 성공 경험을 중국에서 그대로 적용시키면 몇 가지 문제점이 있다는 것을 밝혔다. 중국에서 성공하고 있는 타 유통업체의 경험을 통해 중국 이마트의 성공적으로 진출하여 경쟁력을 증진시킬 수 있는 방안을 도출하기 위해 연구를 진행하였다. 연구 결과에 따르면, 한국의 대형유통기업들이 중국 시장의 성공적인 진출을 위해, 국제화와 비 차별적인 경영 방식에서 벗어나 철저한 현지화 전략을 실시하여 경쟁력을 확보해야 한다는 것이다. 그리고 그러한 경쟁력을 바탕으로 차별화 된 전략을 수행해야, 비로서 중국 현지 시장에서의 위치를 확보할 수 있을 것이다.
최근 중국에서의 고도한 경제 성장과 소득수준의 빠른 향상으로 인해 거대한 시장 잠재력이 현시화되었고, 중국의 소매유통시장은 세계적으로 가장 빠른 성장세를 기록하게 되었다. 이 같은 우세 속에 중국 내에 세계 각국 유통기업들 간의 치열한 유통전쟁이 벌어지고 있으며, 대형할인마트의 경우 까르푸, 월마트, 프라이스마트 및 한국의 이마트 등 외국기업들이 13억 중국소비자들을 향한 각축전에 적극 동참하고 있다. 본 연구는 이런 시점에서 외국 진출 경험이 없는 이마트가 다른 경쟁업체와의 경쟁 속에서 우세를 확보하려면 어떠한 방향으로 나아가야 할 것인지에 대해 모색하고자 한다
본 연구에서는 한국 이마트에 대한 기존 연구 가운데서 이마트의 성장과정, 한국에서의 성공요인, 중국 이마트의 성장과정 및 경영전략비교 분석을 통해 몇 가지 전략상의 문제점을 도출하게 되었고, 이를 통해 한국에서의 성공 경험을 중국에서 그대로 적용시키면 몇 가지 문제점이 있다는 것을 밝혔다. 중국에서 성공하고 있는 타 유통업체의 경험을 통해 중국 이마트의 성공적으로 진출하여 경쟁력을 증진시킬 수 있는 방안을 도출하기 위해 연구를 진행하였다. 연구 결과에 따르면, 한국의 대형유통기업들이 중국 시장의 성공적인 진출을 위해, 국제화와 비 차별적인 경영 방식에서 벗어나 철저한 현지화 전략을 실시하여 경쟁력을 확보해야 한다는 것이다. 그리고 그러한 경쟁력을 바탕으로 차별화 된 전략을 수행해야, 비로서 중국 현지 시장에서의 위치를 확보할 수 있을 것이다.
With fast economic growth and improved earnings, China has been able to achieve its enormous market potential. Especially, the retail in China has been the fastest growing industry in the world. Given the situation, the retail war has taken place among the major global retail companies that include ...
With fast economic growth and improved earnings, China has been able to achieve its enormous market potential. Especially, the retail in China has been the fastest growing industry in the world. Given the situation, the retail war has taken place among the major global retail companies that include Carrefour, Wal-Mart, Price-mart, and E-Mart in an attempt to entice the 1.2 billion Chinese consumers. This research aims at exploring and looking at possible ideas of how E-mart, without a previous market experience abroad, could move forward in this fiercely competitive market environment.
The research has identified several strategic deficiencies through the comparative analysis on the development process and success factors in Korea, and the E-mart development process and management strategies in China. From these findings, the research concluded that applying the ideas of what has been successful in Korea to the China market could be problematic. Through the experiences of the global retail companies that have entered to China, the research attempts to come up with ideas that could lead to strengthening competitiveness and a successful operation in China. Instead of putting an emphasis on globalization and non-discriminative strategies, the research suggests E-Mart may have to adapt to the domestic market condition to succeed. In conclusion, E-Mart may be able to acquire a secure position in the competitive market when there are distinct market strategies established based upon competitiveness.
With fast economic growth and improved earnings, China has been able to achieve its enormous market potential. Especially, the retail in China has been the fastest growing industry in the world. Given the situation, the retail war has taken place among the major global retail companies that include Carrefour, Wal-Mart, Price-mart, and E-Mart in an attempt to entice the 1.2 billion Chinese consumers. This research aims at exploring and looking at possible ideas of how E-mart, without a previous market experience abroad, could move forward in this fiercely competitive market environment.
The research has identified several strategic deficiencies through the comparative analysis on the development process and success factors in Korea, and the E-mart development process and management strategies in China. From these findings, the research concluded that applying the ideas of what has been successful in Korea to the China market could be problematic. Through the experiences of the global retail companies that have entered to China, the research attempts to come up with ideas that could lead to strengthening competitiveness and a successful operation in China. Instead of putting an emphasis on globalization and non-discriminative strategies, the research suggests E-Mart may have to adapt to the domestic market condition to succeed. In conclusion, E-Mart may be able to acquire a secure position in the competitive market when there are distinct market strategies established based upon competitiveness.
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