한산모시 방적사를 활용한 자카드직 직물디자인 개발 및 생활한복 디자인 개발 (A) study on the development of daily Hanbok design and jacquard textile design using Hansan ramie spun-yarn원문보기
천연섬유인 모시는 통기성이 우수하고 촉감이 깔깔하며 몸에 붙지 않아서 시원한 느낌을 줄 뿐만 아니라 열전도율이 우수하여 여름철 청량 소재로 많은 장점을 지니고 있다. 그러나 모시는 이러한 장점에도 불구하고 신축성이 부족하고 구김이 잘 가며, 세탁 후 손질이 불편한 단점 등으로 인해 현대생활에 적합하지 못하다는 이유로 소비자들에게 외면을 당하고 있다. 우리나라의 대표적인 모시 고장으로 알려져 있는 서천군 한산면은 모시의 재배 환경에 적합한 기후와 풍부한 원료, 시장 ...
천연섬유인 모시는 통기성이 우수하고 촉감이 깔깔하며 몸에 붙지 않아서 시원한 느낌을 줄 뿐만 아니라 열전도율이 우수하여 여름철 청량 소재로 많은 장점을 지니고 있다. 그러나 모시는 이러한 장점에도 불구하고 신축성이 부족하고 구김이 잘 가며, 세탁 후 손질이 불편한 단점 등으로 인해 현대생활에 적합하지 못하다는 이유로 소비자들에게 외면을 당하고 있다. 우리나라의 대표적인 모시 고장으로 알려져 있는 서천군 한산면은 모시의 재배 환경에 적합한 기후와 풍부한 원료, 시장 입지조건 등을 갖추었으나 한산모시 소비량의 감소, 저가 외래모시의 수입 급등에 큰 타격을 받아 지역 경제에 어려움을 겪고 있는 실정으로 새로운 소재와 상품개발이 시급한 상황이다. 따라서, 본 연구의 목적은 모시의 장점은 살리고 단점을 보완할 수 있도록 개발되어진 한산모시 방적사를 이용하여 생활한복의 주 수요계층이면서 한산모시의 우수성을 인지하고 있는 중 · 장년층의 여성을 대상으로, T.P.O에 맞는 한산모시 신소재 생활한복 디자인을 개발 하고자 한다. 이와 더불어 중 · 장년층의 욕구와 라이프스타일에 적합하도록 전통문양을 활용하여 무늬표현이 정교하고 고급스러우며 색상표현이 풍부한 자카드직 직물 디자인을 개발하고, 이를 적용하여 생산된 자카드직 원단을 이용하여 외출용 여성 생활한복으로 제안하고자 하며, 이를 바탕으로 생활한복을 패션의 한 장르로 대중화하는데 의의를 두고자 한다. 본 연구의 방법은 한산모시 방적사를 활용하여 자카드직 직물 디자인 및 생활한복 디자인을 개발하기 위하여 문헌조사와 설문조사를 실시하고 이를 바탕으로 디자인 개발을 시도하였는데, 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 이론적 배경을 고찰하기 위하여 국내외 학위논문 및 학술연구지, 관련 전문서적, 전문 월간지, 신문, 사전 등에서 근거한 자료들을 활용하였다. 둘째, 생활한복에 관한 소비자들의 선호도 파악 및 생활한복 디자인 개발에 적극 활용하기 위하여 설문조사를 실시하였으며, 총 217부를 분석 자료로 활용하였다. 설문은 서울 및 경기도, 대전 및 충청남도, 전라북도를 중심으로 30대~70대의 여성을 중심으로 이루어졌으며 그에 대한 통계 결과는 SPSS 14.0K를 이용하여 빈도분석 및 교차분석 하였다. 셋째, 직물 디자인은 텍스타일 디자인 개발 프로그램인 TexPro Design CAD V8.21을 이용하였으며, 전통문양을 활용한 자카드 직물 디자인으로 총 8건을 개발하였고, 이를 적용하여 총 9건의 자카드직 원단을 생산 하였다. 넷째, 생활한복 디자인은 TexPro Design CAD V8.21을 이용하여 설문결과를 반영한 디자인으로 개발 하였으며, 한산모시 신소재로 생산된 자카드직 원단을 이용하여 시즌별(S/S-4벌, F/W-6벌) 여성 생활한복 총 10벌을 제작하였다. 본 연구에서 설문조사를 통하여 분석된 소비자의 디자인 선호도 분석결과는 다음과 같다. 1. 소비자들은 생활한복 선호 이미지에 있어서 ‘단아하고 전통적인 이미지(20%)’를 가장 선호하였고, 다음으로 ‘우아하고 세련된 이미지(25.8%)’를 선호하였다. 2. 생활한복의 문양은 ‘꽃문양(34.2%)’을 가장 선호하였고, 다음으로는 ‘문양 없는 무지(24%)’를 선호하고 있어서 소비자들의 기존 배색 위주의 생활한복에 대한 고정관념이 자연스럽게 영향을 미치고 있었다. 그리고, ‘기하학문양(18.6%)’, ‘자연문양(12.3%)’, ‘문자문양(10.9%)’ 등은 고르게 나타났다. 3. 생활한복의 문양 기법은 ‘자수(28.2%)’ 를 가장 선호하였고, ‘누빔(15.8%)’, ‘문양 없는 무지(13%)’, ‘배색한 것(11.5%)’, ‘조각보(9.6%)’ 등의 순으로 나타났다. 4. 생활한복의 직물 느낌은 ‘부드러운 느낌(47.4%)’을 가장 선호하였고, 다음으로 ‘무광택(13.6%)’, ‘니트처럼 신축성 있는 느낌(11.4%)’, ‘얇아 보이는 느낌(9.6%)’ 등의 순으로 나타났다. 그러나 ‘뻣뻣한 느낌(3.0%)’, ‘두꺼워 보이는 느낌’(4.0%)은 가장 낮은 선호도를 보이고 있어서, 소비자들이 생활한복을 착용하는데 있어서 목적이 활동성과도 관련되어 있음을 생각해 볼 때 몸에 직접 닿는 소재의 느낌이 생활한복의 선택에 영향력을 크게 행사하고 있음을 알 수 있었다. 5. 생활한복의 치마 형태로는 ‘원피스 형태(38.1%)’, ‘조끼허리 형태(36.8)’를 ‘전통한복형태(6.6%)’ 나 ‘허리치마형태(18.6%)’ 보다 압도적으로 선호하고 있는 것으로 나타나 한복치마는 착용에 있어서 편리성이 크게 작용함을 알 수 있었다. 6. 생활한복 주머니 형태 선호도는 ‘입술포켓(29.2%)’, ‘솔기포켓(29.2%)’, ‘상자포켓(20.8%)’, ‘아웃포켓(20.8%)’ 순으로 비교적 고르게 나타나 소비자들은 생활한복의 디자인에 있어서 주머니를 크게 눈에 띄는 요소로 인식하지 않고 있음을 알 수 있었다. 7. 전통한복 요소 중에서 생활한복에 응용되었을 때 가장 선호하는 스타일로 ‘당의의 라인을 응용한 디자인(32.3%)’이 가장 높게 나타났고, 다음으로 ‘소매 라인을 응용한 디자인(27.9%)’, ‘섶과 동정을 응용한 디자인(22.9%)’, ‘고름을 응용한 디자인(17%)’ 순으로 나타났다. 본 연구에서 디자인 개발한 내용 및 결과는 다음과 같다. 첫째, 전통문양을 활용한 자카드직 직물 디자인은 도류(복숭아꽃, 석류), 연꽃, 모란꽃 등을 활용한 꽃문양 4건, 구름을 활용한 자연문양 2건, 문자와 선 등을 활용한 기하학문양 1건, 꽃문양과 기하학문양을 조합한 문양 1건으로 총 8건을 개발하였다. 그리고 직물 디자인을 적용하여 생산한 원단은 각각 1건씩이며 도류를 활용한 디자인은 2개의 color-way를 적용 · 생산하였으므로 총 9건의 자카드직 원단을 생산 하였다. 둘째, 생활한복 디자인은 시즌별(S/S-4벌, F/W-6벌)로 외출용 여성 생활한복으로 개발하였으며, 한산모시 신소재로 생산 된 자카드직 원단(9건)을 이용하여 일반(Normal) 정장 4벌, 비즈니스(Business) 정장 2벌, 캐주얼(Casual) 정장 3벌, 예복용(Formal) 정장 1벌로 총 10벌을 제작하였다. 이상과 같은 방법으로 이론적 고찰과 소비자 설문 조사 분석 등을 토대로 자카드직 직물 디자인 개발 및 생활한복 디자인 개발을 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 한산모시 방적사를 활용하여 자카드직 직물로 제직한 신소재 원단으로 생활한복을 제작해본 결과, 신소재 생활한복은 전통방식으로 제직된 모시에 비하여 구김이 덜 생겼으며 세탁 및 관리에 있어서도 보다 용이해진 것으로 보인다. 둘째, 부드러운 느낌의 한산모시 신소재 생활한복은 편리함과 더불어 실용성이 증대되어 21세기 웰빙 트렌드에 적합한 고감성의 한복지로의 제작이 가능할 것으로 보인다. 셋째, 한산모시의 용도확장으로 소비자의 폭을 넓히고 새로운 시장을 창출하여 한산모시 제품의 고부가가치화로 모시산업이 활성화 할 수 있을 것으로 사료된다. 향후 소비자들의 다양한 욕구를 충족시키고 생활한복에 대한 고정관념들을 해소하기 위해서는 브랜드 기성복의 경우와 마찬가지로 연령대에 적합한 디자인 및 패턴 개발이 요구되며, 이와 더불어서 21C 고감성 시대에 알맞은 신소재 한복지 개발로 차별화된 전략을 세워야 할 것이다.
천연섬유인 모시는 통기성이 우수하고 촉감이 깔깔하며 몸에 붙지 않아서 시원한 느낌을 줄 뿐만 아니라 열전도율이 우수하여 여름철 청량 소재로 많은 장점을 지니고 있다. 그러나 모시는 이러한 장점에도 불구하고 신축성이 부족하고 구김이 잘 가며, 세탁 후 손질이 불편한 단점 등으로 인해 현대생활에 적합하지 못하다는 이유로 소비자들에게 외면을 당하고 있다. 우리나라의 대표적인 모시 고장으로 알려져 있는 서천군 한산면은 모시의 재배 환경에 적합한 기후와 풍부한 원료, 시장 입지조건 등을 갖추었으나 한산모시 소비량의 감소, 저가 외래모시의 수입 급등에 큰 타격을 받아 지역 경제에 어려움을 겪고 있는 실정으로 새로운 소재와 상품개발이 시급한 상황이다. 따라서, 본 연구의 목적은 모시의 장점은 살리고 단점을 보완할 수 있도록 개발되어진 한산모시 방적사를 이용하여 생활한복의 주 수요계층이면서 한산모시의 우수성을 인지하고 있는 중 · 장년층의 여성을 대상으로, T.P.O에 맞는 한산모시 신소재 생활한복 디자인을 개발 하고자 한다. 이와 더불어 중 · 장년층의 욕구와 라이프스타일에 적합하도록 전통문양을 활용하여 무늬표현이 정교하고 고급스러우며 색상표현이 풍부한 자카드직 직물 디자인을 개발하고, 이를 적용하여 생산된 자카드직 원단을 이용하여 외출용 여성 생활한복으로 제안하고자 하며, 이를 바탕으로 생활한복을 패션의 한 장르로 대중화하는데 의의를 두고자 한다. 본 연구의 방법은 한산모시 방적사를 활용하여 자카드직 직물 디자인 및 생활한복 디자인을 개발하기 위하여 문헌조사와 설문조사를 실시하고 이를 바탕으로 디자인 개발을 시도하였는데, 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 이론적 배경을 고찰하기 위하여 국내외 학위논문 및 학술연구지, 관련 전문서적, 전문 월간지, 신문, 사전 등에서 근거한 자료들을 활용하였다. 둘째, 생활한복에 관한 소비자들의 선호도 파악 및 생활한복 디자인 개발에 적극 활용하기 위하여 설문조사를 실시하였으며, 총 217부를 분석 자료로 활용하였다. 설문은 서울 및 경기도, 대전 및 충청남도, 전라북도를 중심으로 30대~70대의 여성을 중심으로 이루어졌으며 그에 대한 통계 결과는 SPSS 14.0K를 이용하여 빈도분석 및 교차분석 하였다. 셋째, 직물 디자인은 텍스타일 디자인 개발 프로그램인 TexPro Design CAD V8.21을 이용하였으며, 전통문양을 활용한 자카드 직물 디자인으로 총 8건을 개발하였고, 이를 적용하여 총 9건의 자카드직 원단을 생산 하였다. 넷째, 생활한복 디자인은 TexPro Design CAD V8.21을 이용하여 설문결과를 반영한 디자인으로 개발 하였으며, 한산모시 신소재로 생산된 자카드직 원단을 이용하여 시즌별(S/S-4벌, F/W-6벌) 여성 생활한복 총 10벌을 제작하였다. 본 연구에서 설문조사를 통하여 분석된 소비자의 디자인 선호도 분석결과는 다음과 같다. 1. 소비자들은 생활한복 선호 이미지에 있어서 ‘단아하고 전통적인 이미지(20%)’를 가장 선호하였고, 다음으로 ‘우아하고 세련된 이미지(25.8%)’를 선호하였다. 2. 생활한복의 문양은 ‘꽃문양(34.2%)’을 가장 선호하였고, 다음으로는 ‘문양 없는 무지(24%)’를 선호하고 있어서 소비자들의 기존 배색 위주의 생활한복에 대한 고정관념이 자연스럽게 영향을 미치고 있었다. 그리고, ‘기하학문양(18.6%)’, ‘자연문양(12.3%)’, ‘문자문양(10.9%)’ 등은 고르게 나타났다. 3. 생활한복의 문양 기법은 ‘자수(28.2%)’ 를 가장 선호하였고, ‘누빔(15.8%)’, ‘문양 없는 무지(13%)’, ‘배색한 것(11.5%)’, ‘조각보(9.6%)’ 등의 순으로 나타났다. 4. 생활한복의 직물 느낌은 ‘부드러운 느낌(47.4%)’을 가장 선호하였고, 다음으로 ‘무광택(13.6%)’, ‘니트처럼 신축성 있는 느낌(11.4%)’, ‘얇아 보이는 느낌(9.6%)’ 등의 순으로 나타났다. 그러나 ‘뻣뻣한 느낌(3.0%)’, ‘두꺼워 보이는 느낌’(4.0%)은 가장 낮은 선호도를 보이고 있어서, 소비자들이 생활한복을 착용하는데 있어서 목적이 활동성과도 관련되어 있음을 생각해 볼 때 몸에 직접 닿는 소재의 느낌이 생활한복의 선택에 영향력을 크게 행사하고 있음을 알 수 있었다. 5. 생활한복의 치마 형태로는 ‘원피스 형태(38.1%)’, ‘조끼허리 형태(36.8)’를 ‘전통한복형태(6.6%)’ 나 ‘허리치마형태(18.6%)’ 보다 압도적으로 선호하고 있는 것으로 나타나 한복치마는 착용에 있어서 편리성이 크게 작용함을 알 수 있었다. 6. 생활한복 주머니 형태 선호도는 ‘입술포켓(29.2%)’, ‘솔기포켓(29.2%)’, ‘상자포켓(20.8%)’, ‘아웃포켓(20.8%)’ 순으로 비교적 고르게 나타나 소비자들은 생활한복의 디자인에 있어서 주머니를 크게 눈에 띄는 요소로 인식하지 않고 있음을 알 수 있었다. 7. 전통한복 요소 중에서 생활한복에 응용되었을 때 가장 선호하는 스타일로 ‘당의의 라인을 응용한 디자인(32.3%)’이 가장 높게 나타났고, 다음으로 ‘소매 라인을 응용한 디자인(27.9%)’, ‘섶과 동정을 응용한 디자인(22.9%)’, ‘고름을 응용한 디자인(17%)’ 순으로 나타났다. 본 연구에서 디자인 개발한 내용 및 결과는 다음과 같다. 첫째, 전통문양을 활용한 자카드직 직물 디자인은 도류(복숭아꽃, 석류), 연꽃, 모란꽃 등을 활용한 꽃문양 4건, 구름을 활용한 자연문양 2건, 문자와 선 등을 활용한 기하학문양 1건, 꽃문양과 기하학문양을 조합한 문양 1건으로 총 8건을 개발하였다. 그리고 직물 디자인을 적용하여 생산한 원단은 각각 1건씩이며 도류를 활용한 디자인은 2개의 color-way를 적용 · 생산하였으므로 총 9건의 자카드직 원단을 생산 하였다. 둘째, 생활한복 디자인은 시즌별(S/S-4벌, F/W-6벌)로 외출용 여성 생활한복으로 개발하였으며, 한산모시 신소재로 생산 된 자카드직 원단(9건)을 이용하여 일반(Normal) 정장 4벌, 비즈니스(Business) 정장 2벌, 캐주얼(Casual) 정장 3벌, 예복용(Formal) 정장 1벌로 총 10벌을 제작하였다. 이상과 같은 방법으로 이론적 고찰과 소비자 설문 조사 분석 등을 토대로 자카드직 직물 디자인 개발 및 생활한복 디자인 개발을 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 한산모시 방적사를 활용하여 자카드직 직물로 제직한 신소재 원단으로 생활한복을 제작해본 결과, 신소재 생활한복은 전통방식으로 제직된 모시에 비하여 구김이 덜 생겼으며 세탁 및 관리에 있어서도 보다 용이해진 것으로 보인다. 둘째, 부드러운 느낌의 한산모시 신소재 생활한복은 편리함과 더불어 실용성이 증대되어 21세기 웰빙 트렌드에 적합한 고감성의 한복지로의 제작이 가능할 것으로 보인다. 셋째, 한산모시의 용도확장으로 소비자의 폭을 넓히고 새로운 시장을 창출하여 한산모시 제품의 고부가가치화로 모시산업이 활성화 할 수 있을 것으로 사료된다. 향후 소비자들의 다양한 욕구를 충족시키고 생활한복에 대한 고정관념들을 해소하기 위해서는 브랜드 기성복의 경우와 마찬가지로 연령대에 적합한 디자인 및 패턴 개발이 요구되며, 이와 더불어서 21C 고감성 시대에 알맞은 신소재 한복지 개발로 차별화된 전략을 세워야 할 것이다.
Ramie, a natural fiber, not only has excellent air permeability and gives a cool feeling with its course texture and 'dry to the touch' feature but also has numerous strengths as a cooling material for summer with its outstanding thermal conductivity. Nevertheless, despite such strengths, ramie has ...
Ramie, a natural fiber, not only has excellent air permeability and gives a cool feeling with its course texture and 'dry to the touch' feature but also has numerous strengths as a cooling material for summer with its outstanding thermal conductivity. Nevertheless, despite such strengths, ramie has been neglected by consumers for a reason of being unsuitable for a modern lifestyle based on its shortcomings of insufficient elasticity, easily wrinkled feature and inconvenient care after washing. Hansan-myeon, Seocheon-gun, which is known as the representative areas to produce the best quality ramie fabric in Korea, has the most suitable climate for cultivating ramie, abundant raw materials and excellent market fundamentals, but being greatly impacted by the reduction in the consumption of Hansan ramie and the importation of low cost foreign ramie, the local economy has been experiencing difficulties, thus there is an urgent need to develop new materials and products. Accordingly, the goal of this study is to develop design for daily hanbok using the new materials of Hansan ramie that suits for different occasions for the targeted consumers of middle and old aged women, the main consumers of daily hanbok who are well aware of the excellent qualities of Hansan ramie, by using the Hansan ramie spun yarn that has been developed to enhance the strengths and complement the weaknesses of ramie. Furthermore, this study will also develop Jacquard textile design that has elaborate and luxurious patterns and abundant expression of colors using the traditional patterns that suit the needs and lifestyles of the middle and old aged group, and by using the Jacquared fabric produced with the application of this Jacquard textile design, this study will introduce daily hanbok design for women's formal wear, thus put the significance on the popularization of daily hanbok as one of the fashion genre. As for the method, this study conducted document analysis and survey and attempted on design development based on the results of analysis and survey in order to develop Jacquard textile design and daily hanbok design using Hansan ramie spun yarn. The details are as follow: First, in order to examine the theoretical background, this study utilized data collected from various sources including domestic and foreign thesis and academic journals, and books, monthly publications, newspapers and encyclopedias in relation to the topic. Second, this study conducted a survey in order to understand consumer preference on daily hanbok and to apply such preferences to the development of daily hanbok design. A total of 217 replies has been utilized as the analysis materials. The survey was conducted on women between the ages of 30 and 70 living in the areas of Seoul, Gyeonggi-do, Daejeon, Chungchoengnam-do and Jeollabuk-do, and frequency analysis and cross-tabulation analysis were done on the statistical results of this survey using SPSS 14.0 K. Third, TexPro Design CAD V8.21, a program for developing textile design, was used for the textile design. A total of 8 designs were developed as the Jacquard textile design with traditional patterns and by applying these designs, a total of 9 Jacquard fabric types were produced. Fourth, as for the daily hanbok design, a design that reflects the result of the survey was developed using TexPro Design CAD V8.21, and a total of 10 sets of Hanbok for women's daily hanbok by season (4 pieces for S/S and 6 pieces for F/W) were designed using the Jacquard fabrics made with the new materials of Hansan ramie. The developed designs and results of this study are as follow: First, a total of 8 designs was developed as the Jacquard textile design with the Korean traditional patterns. There are 4 flower patterns using peach flower, pomegranate flower, lotus flower, and tree peony flower, 2 nature patterns using clouds, 1 geometrical pattern using letters and lines, and 1 pattern that combines the flower patterns and the geometrical pattern. One type of fabric was produced for each of the textile design except for peach flower and pomegranate flower patterns, which was produced using two types of color-way, thus a total of 9 Jacquard fabric types were produced. Second, the daily hanbok design were developed into daily hanbok for women's outdoor dresses by season (4 pieces for S/S and 6 pieces for F/W), and using the Jacquard fabrics (9 types) made of the new materials of Hansan ramie, a total of 10 sets were produced: 4 sets of formal wear, 2 sets of business wear, 3 sets of casual wear and 1 set of evening wear. The conclusions acquired through the development of Jacquard textile design and daily hanbok design based on the theoretical consideration and the results and analysis of consumer survey are as follow: First, the result of producing daily hanbok using the new material fabrics made of the Jacquard textile with the utilization of Hansan ramie spun yarn showed that the daily hanbok made of the new materials was less prone to wrinkles and easier to wash and care compared to the ramie fabric made by a traditional method. Second, the daily hanbok made of the new materials of Hansan ramie that gives a smooth feeling has greatly improved convenience and practicality, thus presents the possibility of being produced into highly sensible Hanbok that suits the wellbeing trend of the 21st century. Third, the widening of consumer range and the creation of new market with the expansion of the use of Hansan ramie shows the possibility of revitalizing the ramie industry by promoting the high value-added products of Hansan ramie. In order to satisfy the various needs of consumers and to dissolve stereotypes on daily hanbok, it would be necessary to develop design and patterns that are age appropriate as in the case of ready-made clothes. Also, distinctive marketing strategies must be established with the development of new materials for Hanbok that satisfy the highly sensible time of the 21st century.
Ramie, a natural fiber, not only has excellent air permeability and gives a cool feeling with its course texture and 'dry to the touch' feature but also has numerous strengths as a cooling material for summer with its outstanding thermal conductivity. Nevertheless, despite such strengths, ramie has been neglected by consumers for a reason of being unsuitable for a modern lifestyle based on its shortcomings of insufficient elasticity, easily wrinkled feature and inconvenient care after washing. Hansan-myeon, Seocheon-gun, which is known as the representative areas to produce the best quality ramie fabric in Korea, has the most suitable climate for cultivating ramie, abundant raw materials and excellent market fundamentals, but being greatly impacted by the reduction in the consumption of Hansan ramie and the importation of low cost foreign ramie, the local economy has been experiencing difficulties, thus there is an urgent need to develop new materials and products. Accordingly, the goal of this study is to develop design for daily hanbok using the new materials of Hansan ramie that suits for different occasions for the targeted consumers of middle and old aged women, the main consumers of daily hanbok who are well aware of the excellent qualities of Hansan ramie, by using the Hansan ramie spun yarn that has been developed to enhance the strengths and complement the weaknesses of ramie. Furthermore, this study will also develop Jacquard textile design that has elaborate and luxurious patterns and abundant expression of colors using the traditional patterns that suit the needs and lifestyles of the middle and old aged group, and by using the Jacquared fabric produced with the application of this Jacquard textile design, this study will introduce daily hanbok design for women's formal wear, thus put the significance on the popularization of daily hanbok as one of the fashion genre. As for the method, this study conducted document analysis and survey and attempted on design development based on the results of analysis and survey in order to develop Jacquard textile design and daily hanbok design using Hansan ramie spun yarn. The details are as follow: First, in order to examine the theoretical background, this study utilized data collected from various sources including domestic and foreign thesis and academic journals, and books, monthly publications, newspapers and encyclopedias in relation to the topic. Second, this study conducted a survey in order to understand consumer preference on daily hanbok and to apply such preferences to the development of daily hanbok design. A total of 217 replies has been utilized as the analysis materials. The survey was conducted on women between the ages of 30 and 70 living in the areas of Seoul, Gyeonggi-do, Daejeon, Chungchoengnam-do and Jeollabuk-do, and frequency analysis and cross-tabulation analysis were done on the statistical results of this survey using SPSS 14.0 K. Third, TexPro Design CAD V8.21, a program for developing textile design, was used for the textile design. A total of 8 designs were developed as the Jacquard textile design with traditional patterns and by applying these designs, a total of 9 Jacquard fabric types were produced. Fourth, as for the daily hanbok design, a design that reflects the result of the survey was developed using TexPro Design CAD V8.21, and a total of 10 sets of Hanbok for women's daily hanbok by season (4 pieces for S/S and 6 pieces for F/W) were designed using the Jacquard fabrics made with the new materials of Hansan ramie. The developed designs and results of this study are as follow: First, a total of 8 designs was developed as the Jacquard textile design with the Korean traditional patterns. There are 4 flower patterns using peach flower, pomegranate flower, lotus flower, and tree peony flower, 2 nature patterns using clouds, 1 geometrical pattern using letters and lines, and 1 pattern that combines the flower patterns and the geometrical pattern. One type of fabric was produced for each of the textile design except for peach flower and pomegranate flower patterns, which was produced using two types of color-way, thus a total of 9 Jacquard fabric types were produced. Second, the daily hanbok design were developed into daily hanbok for women's outdoor dresses by season (4 pieces for S/S and 6 pieces for F/W), and using the Jacquard fabrics (9 types) made of the new materials of Hansan ramie, a total of 10 sets were produced: 4 sets of formal wear, 2 sets of business wear, 3 sets of casual wear and 1 set of evening wear. The conclusions acquired through the development of Jacquard textile design and daily hanbok design based on the theoretical consideration and the results and analysis of consumer survey are as follow: First, the result of producing daily hanbok using the new material fabrics made of the Jacquard textile with the utilization of Hansan ramie spun yarn showed that the daily hanbok made of the new materials was less prone to wrinkles and easier to wash and care compared to the ramie fabric made by a traditional method. Second, the daily hanbok made of the new materials of Hansan ramie that gives a smooth feeling has greatly improved convenience and practicality, thus presents the possibility of being produced into highly sensible Hanbok that suits the wellbeing trend of the 21st century. Third, the widening of consumer range and the creation of new market with the expansion of the use of Hansan ramie shows the possibility of revitalizing the ramie industry by promoting the high value-added products of Hansan ramie. In order to satisfy the various needs of consumers and to dissolve stereotypes on daily hanbok, it would be necessary to develop design and patterns that are age appropriate as in the case of ready-made clothes. Also, distinctive marketing strategies must be established with the development of new materials for Hanbok that satisfy the highly sensible time of the 21st century.
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