정부는 2,400만 수도권 주민의 생명수인 팔당호의 수질을 개선하기 위하여 막대한 자금 투입과 함께 수질 관리를 위한 강력한 규제 정책을 펼쳐왔다. 양평 등 한강 상류지역을 상수원 보호구역으로 지정한 이후 개발제한구역, 수질보전특별대책지역, 자연보전권역, 수변구역 등 각각 다른 토지이용규제를 시행하고 있으며, 환경기초시설의 설치도 계속 진행 중이다.
2006년도에는 「4대강 수질보전 기본계획」을 세워 2015년까지 10년 동안 4대강 대권역 전체의 물환경 개선과 수생태계 보전을 위한 물환경정책 청사진을 제시하고 실행 중이나 팔당호의 수질이 1등급인 ‘매우좋음’ 수준으로 개선될지는 아직 미지수다. 정부의 노력에도 불구하고 팔당호의 수질이 개선되지 못하는 것은 무엇보다 유역내의 산업발달과 생활양식의 변화 등으로 인한 ...
정부는 2,400만 수도권 주민의 생명수인 팔당호의 수질을 개선하기 위하여 막대한 자금 투입과 함께 수질 관리를 위한 강력한 규제 정책을 펼쳐왔다. 양평 등 한강 상류지역을 상수원 보호구역으로 지정한 이후 개발제한구역, 수질보전특별대책지역, 자연보전권역, 수변구역 등 각각 다른 토지이용규제를 시행하고 있으며, 환경기초시설의 설치도 계속 진행 중이다.
2006년도에는 「4대강 수질보전 기본계획」을 세워 2015년까지 10년 동안 4대강 대권역 전체의 물환경 개선과 수생태계 보전을 위한 물환경정책 청사진을 제시하고 실행 중이나 팔당호의 수질이 1등급인 ‘매우좋음’ 수준으로 개선될지는 아직 미지수다. 정부의 노력에도 불구하고 팔당호의 수질이 개선되지 못하는 것은 무엇보다 유역내의 산업발달과 생활양식의 변화 등으로 인한 오염부하량이 점차 증가하고 있기 때문이다. 이러한 팔당호 수질을 개선하기 위해서 다음과 같은 방안을 제시해 본다.
첫째, 오폐수와 비점오염원 등 오염원 관리기술의 패러다임 전환이 필요하다. 팔당 상수원 수질보전지역 인구의 지속적인 증가와 함께 생활오수를 비롯하여 축산폐수, 산업폐수, 비점오염원 부하량이 계속 증가하고 있으므로 이에 대한 관리기술의 개선과 비점오염원 저감 시설의 확충이 필요하다.
둘째, 앞으로 시행될 수질오염총량제가 제대로 이루어지도록 사전에 철저한 검토가 진행되어야 한다. 총량제 도입을 전제로 개발이 이루어지기 때문이다.
셋째, 경안천의 수질 개선을 위하여 집중 투자하여야 한다. 경안천 상류인 용인 일대와 146개 작은 하천을 맑게 만드는 노력이 필요하며, 이를 위하여 하수관거시설의 확충과 함께 생활오수의 유입을 막기 위한 분리하수관을 설치하여야 된다.
넷째, 팔당호 수질을 위한 주민의식계도 등 교육 및 홍보방안이 마련되어야 한다.
그밖에 원수 취수구의 다변화, 팔당호 주변 수질오염행위 감시용 CCTV 설치, 오염원조사를 통한 자료통합관리체제 구축, 정수기술의 개선, 상수원 보호구역 설정의 재검토, 수도요금 체계 개선 등이 요구된다.
팔당호 물은 수도권 주민의 생명수라는 의식을 가져야 한다. 하지만 정부는 이 지역 주민에게 무조건적인 규제보다는 스스로 수질개선에 나서도록 이끄는 한편, 에코 시티를 조성하는 등 지속가능한 개발 정책을 펼쳐 주민들의 삶의 질 향상에 노력하여야 한다.
정부는 2,400만 수도권 주민의 생명수인 팔당호의 수질을 개선하기 위하여 막대한 자금 투입과 함께 수질 관리를 위한 강력한 규제 정책을 펼쳐왔다. 양평 등 한강 상류지역을 상수원 보호구역으로 지정한 이후 개발제한구역, 수질보전특별대책지역, 자연보전권역, 수변구역 등 각각 다른 토지이용규제를 시행하고 있으며, 환경기초시설의 설치도 계속 진행 중이다.
2006년도에는 「4대강 수질보전 기본계획」을 세워 2015년까지 10년 동안 4대강 대권역 전체의 물환경 개선과 수생태계 보전을 위한 물환경정책 청사진을 제시하고 실행 중이나 팔당호의 수질이 1등급인 ‘매우좋음’ 수준으로 개선될지는 아직 미지수다. 정부의 노력에도 불구하고 팔당호의 수질이 개선되지 못하는 것은 무엇보다 유역내의 산업발달과 생활양식의 변화 등으로 인한 오염부하량이 점차 증가하고 있기 때문이다. 이러한 팔당호 수질을 개선하기 위해서 다음과 같은 방안을 제시해 본다.
첫째, 오폐수와 비점오염원 등 오염원 관리기술의 패러다임 전환이 필요하다. 팔당 상수원 수질보전지역 인구의 지속적인 증가와 함께 생활오수를 비롯하여 축산폐수, 산업폐수, 비점오염원 부하량이 계속 증가하고 있으므로 이에 대한 관리기술의 개선과 비점오염원 저감 시설의 확충이 필요하다.
둘째, 앞으로 시행될 수질오염총량제가 제대로 이루어지도록 사전에 철저한 검토가 진행되어야 한다. 총량제 도입을 전제로 개발이 이루어지기 때문이다.
셋째, 경안천의 수질 개선을 위하여 집중 투자하여야 한다. 경안천 상류인 용인 일대와 146개 작은 하천을 맑게 만드는 노력이 필요하며, 이를 위하여 하수관거시설의 확충과 함께 생활오수의 유입을 막기 위한 분리하수관을 설치하여야 된다.
넷째, 팔당호 수질을 위한 주민의식계도 등 교육 및 홍보방안이 마련되어야 한다.
그밖에 원수 취수구의 다변화, 팔당호 주변 수질오염행위 감시용 CCTV 설치, 오염원조사를 통한 자료통합관리체제 구축, 정수기술의 개선, 상수원 보호구역 설정의 재검토, 수도요금 체계 개선 등이 요구된다.
팔당호 물은 수도권 주민의 생명수라는 의식을 가져야 한다. 하지만 정부는 이 지역 주민에게 무조건적인 규제보다는 스스로 수질개선에 나서도록 이끄는 한편, 에코 시티를 조성하는 등 지속가능한 개발 정책을 펼쳐 주민들의 삶의 질 향상에 노력하여야 한다.
Together with enforcing a powerful regulation policy for water-purity control, the government have been investing an enormous amount of fund in improving the water quality of Lake Pall-dang, which is a life-giving water for 24 millions of residents in Seoul metropolitan area. Since the designation o...
Together with enforcing a powerful regulation policy for water-purity control, the government have been investing an enormous amount of fund in improving the water quality of Lake Pall-dang, which is a life-giving water for 24 millions of residents in Seoul metropolitan area. Since the designation of Hangang upriver districts such as Yang-pyung as water source reservation area, various different land use regulations including limited development district(greenbelt), special water-purity preservation measures, conservation area, and waterside district. Also, the establishment of basic environmental facility is still in progress. Although「Master plan of 4 major river water-purity preservation」 was established in 2006 to present a blueprint plan for the period of 10years until 2010 concerning improvement of water condition and preservation of water ecosystem over the whole 4 major river grandes region, it is still unsure whether or not the water quality of Pall-dang river would improve as to be qualifying the first-rate quality, 'very good'. Despite these efforts from the government's side, the reason Pall-dang river's water quality fails to improve is mainly because of the gradual increase of pollution loading amount due to industrial development within the river valley and change in manner of living.
In order to improve the water quality of Pall-dang river under this circumstance, I would like to propose few methods below. First, paradigm shift is required in pollution source managing technique such as waste water disposal and nonpoint pollution source. Since the loading of domestic sewage, livestock wastewater, industrial wastewater, and nonpoint pollution source mounted up, together with the continuous increase of population in Pall-dang upriver source water-quality preservation region, improvement of management technique and amplification of nonpoint pollution source reduction facility is greatly in need. Second, in order to make sure TPLMS(Total Pollution Load Management System), soon to be implemented, works on effectively, a thorough inspection should be carried out previously. This is because the development takes place on the precondition of TPLMS implementation. Third, investment should be concentrated on improving the water quality of Gyeong-an national stream. It calls for much effort to be put into purifying 146 small watercourses and Yong-in area, which is the upriver district of Gyeong-an stream. For this, separated drain pipe for preventing the inflow of domestic wastes is needed, together with the expansion of sewage conduit facility. Fourth, education and publicity measures such as guidance of inhabitants' awareness for Pall-dang river's water quality must be prepared.
On top of this, formulation of integrated management system, improvement of water-purifying technique, reexamination of assigning water source greenbelt area, and improvement of water rates system are required through diversification of aqueduct intake, installing surveillance CCTV for detecting water pollution acts around Pall-dang region, and research over the source of pollution.
People should be aware that the water of Pall-dang river is life-giving water for inhabitants in capital region. Although it is important for the government to encourage regional community to cooperate for improving water-quality rather than forcing the regulation, it should also endeavor to improve life quality for the inhabitants by enforcing sustainable development policies such as fostering eco cities.
Together with enforcing a powerful regulation policy for water-purity control, the government have been investing an enormous amount of fund in improving the water quality of Lake Pall-dang, which is a life-giving water for 24 millions of residents in Seoul metropolitan area. Since the designation of Hangang upriver districts such as Yang-pyung as water source reservation area, various different land use regulations including limited development district(greenbelt), special water-purity preservation measures, conservation area, and waterside district. Also, the establishment of basic environmental facility is still in progress. Although「Master plan of 4 major river water-purity preservation」 was established in 2006 to present a blueprint plan for the period of 10years until 2010 concerning improvement of water condition and preservation of water ecosystem over the whole 4 major river grandes region, it is still unsure whether or not the water quality of Pall-dang river would improve as to be qualifying the first-rate quality, 'very good'. Despite these efforts from the government's side, the reason Pall-dang river's water quality fails to improve is mainly because of the gradual increase of pollution loading amount due to industrial development within the river valley and change in manner of living.
In order to improve the water quality of Pall-dang river under this circumstance, I would like to propose few methods below. First, paradigm shift is required in pollution source managing technique such as waste water disposal and nonpoint pollution source. Since the loading of domestic sewage, livestock wastewater, industrial wastewater, and nonpoint pollution source mounted up, together with the continuous increase of population in Pall-dang upriver source water-quality preservation region, improvement of management technique and amplification of nonpoint pollution source reduction facility is greatly in need. Second, in order to make sure TPLMS(Total Pollution Load Management System), soon to be implemented, works on effectively, a thorough inspection should be carried out previously. This is because the development takes place on the precondition of TPLMS implementation. Third, investment should be concentrated on improving the water quality of Gyeong-an national stream. It calls for much effort to be put into purifying 146 small watercourses and Yong-in area, which is the upriver district of Gyeong-an stream. For this, separated drain pipe for preventing the inflow of domestic wastes is needed, together with the expansion of sewage conduit facility. Fourth, education and publicity measures such as guidance of inhabitants' awareness for Pall-dang river's water quality must be prepared.
On top of this, formulation of integrated management system, improvement of water-purifying technique, reexamination of assigning water source greenbelt area, and improvement of water rates system are required through diversification of aqueduct intake, installing surveillance CCTV for detecting water pollution acts around Pall-dang region, and research over the source of pollution.
People should be aware that the water of Pall-dang river is life-giving water for inhabitants in capital region. Although it is important for the government to encourage regional community to cooperate for improving water-quality rather than forcing the regulation, it should also endeavor to improve life quality for the inhabitants by enforcing sustainable development policies such as fostering eco cities.
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