현대 사회에서 기업은 경영을 지원하기 위해 많은 시스템을 사용하였다. MRP는 자재부문의 관리 효율화를, MES는 제조 부문의 생산성 증대화를, CRM은 영업 부문의 관리를, ERP는 전사적인 차원의 경영관리를, 그리고 SCM은 공급과 수요에 대한 관리를 위하는 등 이외에도 수 많은 시스템들이 기업의 경영에 직간접적으로 지원을 하고 있다. 이들 시스템은 모두 ‘혁신’이라는 이름 아래 기업의 경영을 지원하고 있으며 기본적인 목적은 각기 맡은 분야에서의 효율성 증대라고 볼 수 있다. 즉, 현재까지의 경영혁신 방법들은 기업이 추구하고 있는 이윤창출을 위해 어떻게 하면 더 획기적이고 효율적인 수단을 제시할 수 있는가에 대한 노력이다. 정보시스템들은 이러한 기업과 혁신의 목적에 맞게 효율성을 극대화시키는 체제를 구축함으로써 생산과 판매 같은 직접적인 경영활동과 기획, 인사, 재정 등의 간접활동을 포함한 기업의 전반적인 경영활동을 지원하여 기업이 경쟁력을 갖출 수 있도록 하였다. 그러나 각 분야에서의 단편적인 효율성 증대는 장기적인 관점에서의 경영활동 측면으로 볼 때에는 악영향으로 이어지고 있다. 생산의 효율성과 ...
현대 사회에서 기업은 경영을 지원하기 위해 많은 시스템을 사용하였다. MRP는 자재부문의 관리 효율화를, MES는 제조 부문의 생산성 증대화를, CRM은 영업 부문의 관리를, ERP는 전사적인 차원의 경영관리를, 그리고 SCM은 공급과 수요에 대한 관리를 위하는 등 이외에도 수 많은 시스템들이 기업의 경영에 직간접적으로 지원을 하고 있다. 이들 시스템은 모두 ‘혁신’이라는 이름 아래 기업의 경영을 지원하고 있으며 기본적인 목적은 각기 맡은 분야에서의 효율성 증대라고 볼 수 있다. 즉, 현재까지의 경영혁신 방법들은 기업이 추구하고 있는 이윤창출을 위해 어떻게 하면 더 획기적이고 효율적인 수단을 제시할 수 있는가에 대한 노력이다. 정보시스템들은 이러한 기업과 혁신의 목적에 맞게 효율성을 극대화시키는 체제를 구축함으로써 생산과 판매 같은 직접적인 경영활동과 기획, 인사, 재정 등의 간접활동을 포함한 기업의 전반적인 경영활동을 지원하여 기업이 경쟁력을 갖출 수 있도록 하였다. 그러나 각 분야에서의 단편적인 효율성 증대는 장기적인 관점에서의 경영활동 측면으로 볼 때에는 악영향으로 이어지고 있다. 생산의 효율성과 자재 관리의 효율성이 충돌하고 이로 인해 영업 및 구매 부문과도 마찰이 생기면서 결과적으로는 이윤 창출이 아닌 비용의 증대와 판매 악화 현상이 생기고 있다. 이는 근본적으로 시스템에 대한 설계 목적이 효율성의 제고에 가장 많은 비중을 두어서 나타나는 영향이다. 이를 근본적으로 해결하기 위해 BPR(Business Process Reengineering) 즉, ‘innovation’ 개념의 혁신이 아닌 재설계의 의미를 가진 새로운 개념의 체제 혁신이 생겨나면서 현재까지의 단편적인 효율성을 목적으로 하는 시스템 기반 사항들에 대하여 유기적인 관계를 설정하고 이를 바탕으로 통합적인 관점을 가지는 프로세스를 구축함으로써 전사적 차원의 효율성을 극대화 시키고 있다. BPR의 통합적인 관점은 정보의 흐름을 전제로 한 프로세스의 유기적 관계를 기초로 하기 때문에 시스템의 통합에 앞서 정보의 품질과 통합 관리는 ‘Reengineering’에 있어서 가장 중요한 사항이다. 본 연구에서는 BPR을 이루기 위한 가장 근본적이고 중요한 정보의 통합관리로써 MDM(Master Data Management)이라는 기준정보 관리 체계를 제시하고 있으며 이에 대한 개념과 효과를 산출하기 위하여 국내의 글로벌 A 기업이 수행한 MDM 프로젝트를 분석하고 있다. A사는 기존의 인사 및 고객 정보 위주로만 사용되었던 MDM을 제품 생산에 직접적으로 연관된 장비와 자재 부문까지 확장시킴으로써 그 동안 MDM은 금융 및 서비스업을 위한 정보 관리 체계라는 인식을 바꿔준 계기가 되었다. MDM은 전사의 가치 있는 기준정보를 명확히 하고 이를 하나의 데이터 시스템에서 관리하여 정보의 품질과 객관성을 유지시키는 동시에 기업환경에 맞춰 생성 및 수정을 하여 현실성을 유지시킨다. 또한 중앙 분산식 데이터 시스템을 사용함으로써 기준정보를 만들어내거나 또는 사용하는 모든 정보시스템은 MDM을 거친 정보를 제공받음으로써 데이터의 적합성과 신뢰성을 보장받는다. 본 논문은 A사의 MDM 프로젝트를 통하여 정보 통합의 중요성과 이를 바탕으로 기업의 경영에 어떠한 영향을 미치고 있는지 분석하고 실제 어떠한 이익 효과가 있는지에 대해 제시하였다.
현대 사회에서 기업은 경영을 지원하기 위해 많은 시스템을 사용하였다. MRP는 자재부문의 관리 효율화를, MES는 제조 부문의 생산성 증대화를, CRM은 영업 부문의 관리를, ERP는 전사적인 차원의 경영관리를, 그리고 SCM은 공급과 수요에 대한 관리를 위하는 등 이외에도 수 많은 시스템들이 기업의 경영에 직간접적으로 지원을 하고 있다. 이들 시스템은 모두 ‘혁신’이라는 이름 아래 기업의 경영을 지원하고 있으며 기본적인 목적은 각기 맡은 분야에서의 효율성 증대라고 볼 수 있다. 즉, 현재까지의 경영혁신 방법들은 기업이 추구하고 있는 이윤창출을 위해 어떻게 하면 더 획기적이고 효율적인 수단을 제시할 수 있는가에 대한 노력이다. 정보시스템들은 이러한 기업과 혁신의 목적에 맞게 효율성을 극대화시키는 체제를 구축함으로써 생산과 판매 같은 직접적인 경영활동과 기획, 인사, 재정 등의 간접활동을 포함한 기업의 전반적인 경영활동을 지원하여 기업이 경쟁력을 갖출 수 있도록 하였다. 그러나 각 분야에서의 단편적인 효율성 증대는 장기적인 관점에서의 경영활동 측면으로 볼 때에는 악영향으로 이어지고 있다. 생산의 효율성과 자재 관리의 효율성이 충돌하고 이로 인해 영업 및 구매 부문과도 마찰이 생기면서 결과적으로는 이윤 창출이 아닌 비용의 증대와 판매 악화 현상이 생기고 있다. 이는 근본적으로 시스템에 대한 설계 목적이 효율성의 제고에 가장 많은 비중을 두어서 나타나는 영향이다. 이를 근본적으로 해결하기 위해 BPR(Business Process Reengineering) 즉, ‘innovation’ 개념의 혁신이 아닌 재설계의 의미를 가진 새로운 개념의 체제 혁신이 생겨나면서 현재까지의 단편적인 효율성을 목적으로 하는 시스템 기반 사항들에 대하여 유기적인 관계를 설정하고 이를 바탕으로 통합적인 관점을 가지는 프로세스를 구축함으로써 전사적 차원의 효율성을 극대화 시키고 있다. BPR의 통합적인 관점은 정보의 흐름을 전제로 한 프로세스의 유기적 관계를 기초로 하기 때문에 시스템의 통합에 앞서 정보의 품질과 통합 관리는 ‘Reengineering’에 있어서 가장 중요한 사항이다. 본 연구에서는 BPR을 이루기 위한 가장 근본적이고 중요한 정보의 통합관리로써 MDM(Master Data Management)이라는 기준정보 관리 체계를 제시하고 있으며 이에 대한 개념과 효과를 산출하기 위하여 국내의 글로벌 A 기업이 수행한 MDM 프로젝트를 분석하고 있다. A사는 기존의 인사 및 고객 정보 위주로만 사용되었던 MDM을 제품 생산에 직접적으로 연관된 장비와 자재 부문까지 확장시킴으로써 그 동안 MDM은 금융 및 서비스업을 위한 정보 관리 체계라는 인식을 바꿔준 계기가 되었다. MDM은 전사의 가치 있는 기준정보를 명확히 하고 이를 하나의 데이터 시스템에서 관리하여 정보의 품질과 객관성을 유지시키는 동시에 기업환경에 맞춰 생성 및 수정을 하여 현실성을 유지시킨다. 또한 중앙 분산식 데이터 시스템을 사용함으로써 기준정보를 만들어내거나 또는 사용하는 모든 정보시스템은 MDM을 거친 정보를 제공받음으로써 데이터의 적합성과 신뢰성을 보장받는다. 본 논문은 A사의 MDM 프로젝트를 통하여 정보 통합의 중요성과 이를 바탕으로 기업의 경영에 어떠한 영향을 미치고 있는지 분석하고 실제 어떠한 이익 효과가 있는지에 대해 제시하였다.
In the modern society, companies are using various systems for management support. MRP is for the management efficiency of the resources, MES is for the maximization of manufacturing, CRM is for the sales management, ERP is for the management of the whole company, and SCM is for the management of th...
In the modern society, companies are using various systems for management support. MRP is for the management efficiency of the resources, MES is for the maximization of manufacturing, CRM is for the sales management, ERP is for the management of the whole company, and SCM is for the management of the supply and demand. Many systems are directly and indirectly supporting the management of the companies. These systems are supporting the management under the name of 'Innovation' and its primary purpose is to increase the efficiency of each field. That is, the management innovation methods until now are the efforts to propose the measures to innovatively and efficiently maximize the profit. Information systems establish the foundation to maximize the efficiency suitable for the innovative purpose of the companies. These systems help the companies maintain the competitiveness by supporting the overall activities of the company including the both direct management activities such as manufacturing and sales and indirect management activities such as planning, human resources, finance and so on. However, fragmental increase of the efficiency is worsening the management in the long term. The efficiency in manufacturing and in resources management are conflicting with each other. As a result, there is a conflict between sales and purchase as well and eventually, cost increase is taking place instead of profit maximization. This is because the purpose of the systems are attaching too much importance on the increase of the efficiency. In order to fundamentally resolve these issues, BPR(Business Process Reengineering), the innovation with a totally new concept appeared to be systematically linked with the systems that have been increasing the partial efficiency. By doing so, the process with integrated perspective was established to maximize the efficiency in the whole company. The integrated perspective of BPR is based on the systematic relationship of the information-focused process so the quality and integrated management of the information is the most important issue in ‘Reengineering’. In this study, standard information management system called MDM (Master Data Management) was proposed as the most fundamental and important framework. Also, to identify the concept and calculate the effects of MDM, MDM project conducted by the globalized A company in Korea was analyzed in this study. In the A company, MDM was used mainly for personnel and customer information management, but they expanded its usage to the equipment and resource management. The project changed the general recognition of the MDM which was before considered as an information management system for finance and service industry. MDM clarifies the standard information valuable for the whole company. It is managed by one data system to maintain the quality and objectiveness of the information while modifying the information suitable for the company environment to sustain the reality. Also, it uses decentralized data system to make standard information or all the information systems received information via MDM to be ensured of the suitability and reliability of the data. This study analyzes the important of information integration by examining the MDM project conducted by the A company in order to identify its effects on the management and the actual benefits on the company.
In the modern society, companies are using various systems for management support. MRP is for the management efficiency of the resources, MES is for the maximization of manufacturing, CRM is for the sales management, ERP is for the management of the whole company, and SCM is for the management of the supply and demand. Many systems are directly and indirectly supporting the management of the companies. These systems are supporting the management under the name of 'Innovation' and its primary purpose is to increase the efficiency of each field. That is, the management innovation methods until now are the efforts to propose the measures to innovatively and efficiently maximize the profit. Information systems establish the foundation to maximize the efficiency suitable for the innovative purpose of the companies. These systems help the companies maintain the competitiveness by supporting the overall activities of the company including the both direct management activities such as manufacturing and sales and indirect management activities such as planning, human resources, finance and so on. However, fragmental increase of the efficiency is worsening the management in the long term. The efficiency in manufacturing and in resources management are conflicting with each other. As a result, there is a conflict between sales and purchase as well and eventually, cost increase is taking place instead of profit maximization. This is because the purpose of the systems are attaching too much importance on the increase of the efficiency. In order to fundamentally resolve these issues, BPR(Business Process Reengineering), the innovation with a totally new concept appeared to be systematically linked with the systems that have been increasing the partial efficiency. By doing so, the process with integrated perspective was established to maximize the efficiency in the whole company. The integrated perspective of BPR is based on the systematic relationship of the information-focused process so the quality and integrated management of the information is the most important issue in ‘Reengineering’. In this study, standard information management system called MDM (Master Data Management) was proposed as the most fundamental and important framework. Also, to identify the concept and calculate the effects of MDM, MDM project conducted by the globalized A company in Korea was analyzed in this study. In the A company, MDM was used mainly for personnel and customer information management, but they expanded its usage to the equipment and resource management. The project changed the general recognition of the MDM which was before considered as an information management system for finance and service industry. MDM clarifies the standard information valuable for the whole company. It is managed by one data system to maintain the quality and objectiveness of the information while modifying the information suitable for the company environment to sustain the reality. Also, it uses decentralized data system to make standard information or all the information systems received information via MDM to be ensured of the suitability and reliability of the data. This study analyzes the important of information integration by examining the MDM project conducted by the A company in order to identify its effects on the management and the actual benefits on the company.
주제어
#비즈니스프로세스 혁신 전사적 기준정보 통합 Master Data Management Business Process Reengineering
학위논문 정보
저자
강성우
학위수여기관
명지대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
산업공학과
발행연도
2009
총페이지
vii, 55 p.
키워드
비즈니스프로세스 혁신 전사적 기준정보 통합 Master Data Management Business Process Reengineering
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