급속한 산업화와 자동차의 급격한 증가로 “차량의 통행 공간 확대와 사람의 통행 공간 감소”라는 결과를 야기시켜 보행자는 도시의 열악한 공간으로 밀려가고 있으며, 무계획적인 도시 성장은 기존 녹지의 많은 훼손을 가져와 결과적으로 인간과 동•식물들에 대하여 생존을 위협할 정도로 이르렀다. 그 예로서는 도시문제를 일으키는 자동차의 양적 증가, 각종 공장의 증설, 기후 이변으로 인한 냉•난방기기의 다량 사용, 인구집중 등은 도시의 자연환경을 파괴하였다. 또한 인구가 증가하고 산업발달에 따라 물적 풍요로움과 혜택은 가져다주었으나 도시지역에 있어 산업의 과도한 집중현상 그리고 교통량 증대와 이로 인한 도로의 확장 자동차의 급속한 증가로 도시내의 환경은 심각하게 악화되어 왔다. 이에 따라 가로는 걷고 싶지 않은 곳이 되었고, 가로경관도 자연과는 동떨어진 회색의 도시 이미지로 바뀌어 가고 있다. 가로경관을 질적으로 향상시키고 생동감을 주며, 보행자에게 즐거움과 신선함을 불어 넣어 주는 데 있어서 중요한 요소 중의 하나는 가로수라 할 수 있으며, 도시 가로수는 인간과 자연이 접촉으로 인한 친숙함과 안정감을 더해 주는 밀접한 가교의 공간이자 푸르름을 보여주는 매개체라 할 수 있다. 그 중에 가로수는 도로변에 식재된 수목으로서 도 내 가로경관에서 자연적 요소로 작용하며, 도시민들에게 그늘을 제공하고, 식생과의 만남과 편안함을 주며, 수목에 의한 계절감과 생명의 소중함과 생태계의 질서 의식을 느끼게 해 준다. 가로수는 인공물이 지배적인 도시환경에서 자연성과 조화로움을 더 해 주고, 쾌적한 보행 환경조성에 기여하고 동시에 가로환경의 질을 높여 준다. 오늘날과 같이 도시 과밀화 현상히 급속히 진전되고 있는 우리나라에서는 가로수의 중요성이 날로 더해 가고 있다. 따라서 본 연구에서는 도시경관 내에서 중요한 기능을 가지고 있는 가로수를 다루는 데 있어서, 불량한 가로경관을 만드는 근본적인 원인이 된다고 판단되는 평택시 가로수 실태를 분석하고 그에 대한 개선방향을 제시함으로써, 가로수 관리에 활기를 불어 넣어 주며 질 높은 가로 경관을 창출할 수 있도록 하는데 본 연구의 의의가 있다고 하겠다. 본 연구에서는 평택시가 1995년 평택군, 평택시, 송탄시로 통합 이전과 이후의 가로수 관리 현황과 실태 및 개선방안 틀을 마련하고자 한다. 평택시 가로수 수종은 왕벚나무와 은행나무가 전체 가로수의 61% 이상을 차지하고 있어 매우 편중되어 있다. 이는 평택시에서 최근 5년 사이에 느티나무, 은행나무 등 두 수종만을 식재에 치중하고 있기 때문이다. 배식에 있어서도 평택시 전체가 대부분 획일적인 1열 교목식재로 이루어져 있음을 알 수 있는데, 이는 단열심기를 하고 있기 때문인 것을 알 수 있었다. 일본이나 선진지의 경우 이러한 평택시의 배식 방법과 달리 교목, 중목, 관목, ...
급속한 산업화와 자동차의 급격한 증가로 “차량의 통행 공간 확대와 사람의 통행 공간 감소”라는 결과를 야기시켜 보행자는 도시의 열악한 공간으로 밀려가고 있으며, 무계획적인 도시 성장은 기존 녹지의 많은 훼손을 가져와 결과적으로 인간과 동•식물들에 대하여 생존을 위협할 정도로 이르렀다. 그 예로서는 도시문제를 일으키는 자동차의 양적 증가, 각종 공장의 증설, 기후 이변으로 인한 냉•난방기기의 다량 사용, 인구집중 등은 도시의 자연환경을 파괴하였다. 또한 인구가 증가하고 산업발달에 따라 물적 풍요로움과 혜택은 가져다주었으나 도시지역에 있어 산업의 과도한 집중현상 그리고 교통량 증대와 이로 인한 도로의 확장 자동차의 급속한 증가로 도시내의 환경은 심각하게 악화되어 왔다. 이에 따라 가로는 걷고 싶지 않은 곳이 되었고, 가로경관도 자연과는 동떨어진 회색의 도시 이미지로 바뀌어 가고 있다. 가로경관을 질적으로 향상시키고 생동감을 주며, 보행자에게 즐거움과 신선함을 불어 넣어 주는 데 있어서 중요한 요소 중의 하나는 가로수라 할 수 있으며, 도시 가로수는 인간과 자연이 접촉으로 인한 친숙함과 안정감을 더해 주는 밀접한 가교의 공간이자 푸르름을 보여주는 매개체라 할 수 있다. 그 중에 가로수는 도로변에 식재된 수목으로서 도 내 가로경관에서 자연적 요소로 작용하며, 도시민들에게 그늘을 제공하고, 식생과의 만남과 편안함을 주며, 수목에 의한 계절감과 생명의 소중함과 생태계의 질서 의식을 느끼게 해 준다. 가로수는 인공물이 지배적인 도시환경에서 자연성과 조화로움을 더 해 주고, 쾌적한 보행 환경조성에 기여하고 동시에 가로환경의 질을 높여 준다. 오늘날과 같이 도시 과밀화 현상히 급속히 진전되고 있는 우리나라에서는 가로수의 중요성이 날로 더해 가고 있다. 따라서 본 연구에서는 도시경관 내에서 중요한 기능을 가지고 있는 가로수를 다루는 데 있어서, 불량한 가로경관을 만드는 근본적인 원인이 된다고 판단되는 평택시 가로수 실태를 분석하고 그에 대한 개선방향을 제시함으로써, 가로수 관리에 활기를 불어 넣어 주며 질 높은 가로 경관을 창출할 수 있도록 하는데 본 연구의 의의가 있다고 하겠다. 본 연구에서는 평택시가 1995년 평택군, 평택시, 송탄시로 통합 이전과 이후의 가로수 관리 현황과 실태 및 개선방안 틀을 마련하고자 한다. 평택시 가로수 수종은 왕벚나무와 은행나무가 전체 가로수의 61% 이상을 차지하고 있어 매우 편중되어 있다. 이는 평택시에서 최근 5년 사이에 느티나무, 은행나무 등 두 수종만을 식재에 치중하고 있기 때문이다. 배식에 있어서도 평택시 전체가 대부분 획일적인 1열 교목식재로 이루어져 있음을 알 수 있는데, 이는 단열심기를 하고 있기 때문인 것을 알 수 있었다. 일본이나 선진지의 경우 이러한 평택시의 배식 방법과 달리 교목, 중목, 관목, 지피식물에 이르는 혼합식재를 통한 수직적인 볼륨감을 고려할 뿐만 아니라 용도지역별, 도로위계별, 주변 환경 여건에 따라 배식방법을 달리하고 있어 조화로운 가로경관을 연출하도록 하고 있다. 또한 관리에 있어서도 지역별 편중, 생육상태, 수종의 연속성, 민원대상의 문제점을 가지고 있다. 이런 문제점 해결과 개선방안을 연구하고자 권역별 도로에 식재되어 있는 가로수를 대상으로 현황분석과 문제점을 개선하여 가로수 자원의 잠재력을 향상시키고 평택시 가로수 실태 및 개선방안을 제시하고자 합니다.
급속한 산업화와 자동차의 급격한 증가로 “차량의 통행 공간 확대와 사람의 통행 공간 감소”라는 결과를 야기시켜 보행자는 도시의 열악한 공간으로 밀려가고 있으며, 무계획적인 도시 성장은 기존 녹지의 많은 훼손을 가져와 결과적으로 인간과 동•식물들에 대하여 생존을 위협할 정도로 이르렀다. 그 예로서는 도시문제를 일으키는 자동차의 양적 증가, 각종 공장의 증설, 기후 이변으로 인한 냉•난방기기의 다량 사용, 인구집중 등은 도시의 자연환경을 파괴하였다. 또한 인구가 증가하고 산업발달에 따라 물적 풍요로움과 혜택은 가져다주었으나 도시지역에 있어 산업의 과도한 집중현상 그리고 교통량 증대와 이로 인한 도로의 확장 자동차의 급속한 증가로 도시내의 환경은 심각하게 악화되어 왔다. 이에 따라 가로는 걷고 싶지 않은 곳이 되었고, 가로경관도 자연과는 동떨어진 회색의 도시 이미지로 바뀌어 가고 있다. 가로경관을 질적으로 향상시키고 생동감을 주며, 보행자에게 즐거움과 신선함을 불어 넣어 주는 데 있어서 중요한 요소 중의 하나는 가로수라 할 수 있으며, 도시 가로수는 인간과 자연이 접촉으로 인한 친숙함과 안정감을 더해 주는 밀접한 가교의 공간이자 푸르름을 보여주는 매개체라 할 수 있다. 그 중에 가로수는 도로변에 식재된 수목으로서 도 내 가로경관에서 자연적 요소로 작용하며, 도시민들에게 그늘을 제공하고, 식생과의 만남과 편안함을 주며, 수목에 의한 계절감과 생명의 소중함과 생태계의 질서 의식을 느끼게 해 준다. 가로수는 인공물이 지배적인 도시환경에서 자연성과 조화로움을 더 해 주고, 쾌적한 보행 환경조성에 기여하고 동시에 가로환경의 질을 높여 준다. 오늘날과 같이 도시 과밀화 현상히 급속히 진전되고 있는 우리나라에서는 가로수의 중요성이 날로 더해 가고 있다. 따라서 본 연구에서는 도시경관 내에서 중요한 기능을 가지고 있는 가로수를 다루는 데 있어서, 불량한 가로경관을 만드는 근본적인 원인이 된다고 판단되는 평택시 가로수 실태를 분석하고 그에 대한 개선방향을 제시함으로써, 가로수 관리에 활기를 불어 넣어 주며 질 높은 가로 경관을 창출할 수 있도록 하는데 본 연구의 의의가 있다고 하겠다. 본 연구에서는 평택시가 1995년 평택군, 평택시, 송탄시로 통합 이전과 이후의 가로수 관리 현황과 실태 및 개선방안 틀을 마련하고자 한다. 평택시 가로수 수종은 왕벚나무와 은행나무가 전체 가로수의 61% 이상을 차지하고 있어 매우 편중되어 있다. 이는 평택시에서 최근 5년 사이에 느티나무, 은행나무 등 두 수종만을 식재에 치중하고 있기 때문이다. 배식에 있어서도 평택시 전체가 대부분 획일적인 1열 교목식재로 이루어져 있음을 알 수 있는데, 이는 단열심기를 하고 있기 때문인 것을 알 수 있었다. 일본이나 선진지의 경우 이러한 평택시의 배식 방법과 달리 교목, 중목, 관목, 지피식물에 이르는 혼합식재를 통한 수직적인 볼륨감을 고려할 뿐만 아니라 용도지역별, 도로위계별, 주변 환경 여건에 따라 배식방법을 달리하고 있어 조화로운 가로경관을 연출하도록 하고 있다. 또한 관리에 있어서도 지역별 편중, 생육상태, 수종의 연속성, 민원대상의 문제점을 가지고 있다. 이런 문제점 해결과 개선방안을 연구하고자 권역별 도로에 식재되어 있는 가로수를 대상으로 현황분석과 문제점을 개선하여 가로수 자원의 잠재력을 향상시키고 평택시 가로수 실태 및 개선방안을 제시하고자 합니다.
Rapid industrialization and sharp increase of the number of cars brought about "enlargement of the passage space for vehicles and reduction of the passage space for men." In result, pedestrians have been walked in poor urban surroundings. Besides, unplanned urban growth led to destruction of the exi...
Rapid industrialization and sharp increase of the number of cars brought about "enlargement of the passage space for vehicles and reduction of the passage space for men." In result, pedestrians have been walked in poor urban surroundings. Besides, unplanned urban growth led to destruction of the existing green tractof land, and, finally, it threatens the lives of human, animals and plants. For example, the increase of the number of cars which causes urban problem, establishment of more factories, heavy use of heating and air-conditioning apparatus caused by unusual change in the water and concentration of population have destroyed urban natural environment. And increase of population and industrial development brought material affluence and benefits to us. However, the urban environment has deteriorated due to excessive concentration of industries in urban area, increase of traffic volume, widening of road and sharp increase of the number of cars. In result, the street has been the space in which people don't want to walk, and the image of streetscape has been changed into grey image of the city which is far from the image of nature. Trees lining a road are one of important factors which qualitatively enhance streetscape, and give a sense of liveliness to the street, and make pedestrian feel pleasant and fresh. Moreover, urban tree-lined road plays a bridge-building role in making men have contact with nature, and is the space where men can feel sense of intimacy and stableness, and is also the medium showing green. In particular, trees lining a road mean trees planted on the side of the road, and function as natural factor of streetscape. And they provide shade to citizens, and enable men to have contact with vegetation, and make men feel sense of comfort, and the season, and make men realize preciousness of life and order of ecosystem. Moreover trees lining a road enhance naturalness and harmony in urban environment in which artifacts dominantly exist, and contribute to creation of agreeable pedestrian environment, and also increase the quality of street environment. In particular, as the congestion of cities has been rapidly aggravated in Korea, importance of trees lining a road has been increased. Hereupon, this research concerning trees lining a road which play an important role in creating urban scenery aims at analyzing actual state of trees lining a road in Pyeongtaek-si which are the fundamental cause of poor streetscape, and at suggesting solutions, and at contributing to promotion of management of trees lining a road, and creation of high-quality streetscape. Besides, this research intends to suggest solutions for improving management and actual state of trees lining a road before and after Pyeongtaek-gun, Pyeongtaek-si and Songtan-si are integrated into Pyeongtaek-si. Prunus yedoensis Matsumura and gingko tree account for more than 61 % of all trees lining a road in Pyeongtaek-si: they are prevalent in this district. The reason is that only two sorts of trees - zelkova tree and gingko tree were mainly planted in Pyeongtaek-si for recent five years. As for the planting design, forest trees were uniformly planted in one row in most areas of Pyeongtaek-si. The reason is that planting trees in a row was adopted as the principle of planting in that city. In Japan or advanced countries, various trees including forest trees, shrub and ground cover plants are planted on the road to give a street vertical voluminous feeling. Moreover, harmonious streetscape could be created in such countries because many different planting designs were used according to purpose of use of each area, road hierarchy and environmental condition. Besides, there are managerial problems relating to managerial concentration on specific areas, growth state, continuity of tree species and object of civil petition. In order to solve such problems, and find out solutions for improving management of trees lining a road, this research intends to analyze the present state of trees planted on the side of road in each area, and find out solutions to problems, and enhance potential of the resources of trees lining a road, and suggest solutions for improving management and actual state of trees lining a road in Pyeongtaek-si.
Rapid industrialization and sharp increase of the number of cars brought about "enlargement of the passage space for vehicles and reduction of the passage space for men." In result, pedestrians have been walked in poor urban surroundings. Besides, unplanned urban growth led to destruction of the existing green tractof land, and, finally, it threatens the lives of human, animals and plants. For example, the increase of the number of cars which causes urban problem, establishment of more factories, heavy use of heating and air-conditioning apparatus caused by unusual change in the water and concentration of population have destroyed urban natural environment. And increase of population and industrial development brought material affluence and benefits to us. However, the urban environment has deteriorated due to excessive concentration of industries in urban area, increase of traffic volume, widening of road and sharp increase of the number of cars. In result, the street has been the space in which people don't want to walk, and the image of streetscape has been changed into grey image of the city which is far from the image of nature. Trees lining a road are one of important factors which qualitatively enhance streetscape, and give a sense of liveliness to the street, and make pedestrian feel pleasant and fresh. Moreover, urban tree-lined road plays a bridge-building role in making men have contact with nature, and is the space where men can feel sense of intimacy and stableness, and is also the medium showing green. In particular, trees lining a road mean trees planted on the side of the road, and function as natural factor of streetscape. And they provide shade to citizens, and enable men to have contact with vegetation, and make men feel sense of comfort, and the season, and make men realize preciousness of life and order of ecosystem. Moreover trees lining a road enhance naturalness and harmony in urban environment in which artifacts dominantly exist, and contribute to creation of agreeable pedestrian environment, and also increase the quality of street environment. In particular, as the congestion of cities has been rapidly aggravated in Korea, importance of trees lining a road has been increased. Hereupon, this research concerning trees lining a road which play an important role in creating urban scenery aims at analyzing actual state of trees lining a road in Pyeongtaek-si which are the fundamental cause of poor streetscape, and at suggesting solutions, and at contributing to promotion of management of trees lining a road, and creation of high-quality streetscape. Besides, this research intends to suggest solutions for improving management and actual state of trees lining a road before and after Pyeongtaek-gun, Pyeongtaek-si and Songtan-si are integrated into Pyeongtaek-si. Prunus yedoensis Matsumura and gingko tree account for more than 61 % of all trees lining a road in Pyeongtaek-si: they are prevalent in this district. The reason is that only two sorts of trees - zelkova tree and gingko tree were mainly planted in Pyeongtaek-si for recent five years. As for the planting design, forest trees were uniformly planted in one row in most areas of Pyeongtaek-si. The reason is that planting trees in a row was adopted as the principle of planting in that city. In Japan or advanced countries, various trees including forest trees, shrub and ground cover plants are planted on the road to give a street vertical voluminous feeling. Moreover, harmonious streetscape could be created in such countries because many different planting designs were used according to purpose of use of each area, road hierarchy and environmental condition. Besides, there are managerial problems relating to managerial concentration on specific areas, growth state, continuity of tree species and object of civil petition. In order to solve such problems, and find out solutions for improving management of trees lining a road, this research intends to analyze the present state of trees planted on the side of road in each area, and find out solutions to problems, and enhance potential of the resources of trees lining a road, and suggest solutions for improving management and actual state of trees lining a road in Pyeongtaek-si.
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