최근 자동차 산업의 근황을 살펴보면, 환경 규제의 강화와 고객의 성향에 따라 다양한 차량이 개발되고 또한 생산 대수도 꾸준히 증가하는 추세에 있다. 이와 더불어 보수용 차량에 대한 수리 방법 또한 더욱더 진보하고 있으며, 특히 용접 장비인 점용접(Spot welding)기를 사용함으로써 신차 성능에 뒤지지 않는 용접 강도, 차체의 내구성 향상 등을 도모할 수 있게 되었다. 하지만 점용접(Spot welding)기를 사용하면서 여러 가지 문제가 대두되고 있고, 이를 해결하기 위한 많은 장비 및 기술이 연구, 개발되고 있다. 본 연구는 실무에서 점용접기를 사용 시 발생되는 스패터(spatter)의 발생을 줄이는데 그 목적이 있으며, 실험 방법은 일정한 전력을 공급하면서 용접전류의 세기에 따른 스패터(spatter)발생량 및 ...
최근 자동차 산업의 근황을 살펴보면, 환경 규제의 강화와 고객의 성향에 따라 다양한 차량이 개발되고 또한 생산 대수도 꾸준히 증가하는 추세에 있다. 이와 더불어 보수용 차량에 대한 수리 방법 또한 더욱더 진보하고 있으며, 특히 용접 장비인 점용접(Spot welding)기를 사용함으로써 신차 성능에 뒤지지 않는 용접 강도, 차체의 내구성 향상 등을 도모할 수 있게 되었다. 하지만 점용접(Spot welding)기를 사용하면서 여러 가지 문제가 대두되고 있고, 이를 해결하기 위한 많은 장비 및 기술이 연구, 개발되고 있다. 본 연구는 실무에서 점용접기를 사용 시 발생되는 스패터(spatter)의 발생을 줄이는데 그 목적이 있으며, 실험 방법은 일정한 전력을 공급하면서 용접전류의 세기에 따른 스패터(spatter)발생량 및 비틀림 파괴검사를 실시하여 시편에 부착된 스패터(spatter)상태를 확인할 수 있었으며,인장 전단강도 실험을 통해 실무에서 가장 우수한 용접 품질에 접근할 수 있는 연구 자료로 활용하고자 한다. 자동차 Body 부품 조립 시 가장 많이 사용되는 점용접기로 가장 적절한 용접조건을 실험을 통해 추정해본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. (1) 2매의 시편 두께를 0.8mm+0.8mm로 한 경우나 1.0mm+1.0mm 한 경우 모두 240kgf의 가압력 상태에서 용접전류 7.9kA, 통전시간 9Cycle,유효전력 16kWs로 한 경우에서 가장 스패터 발생이 적으면서 너겟의 크기도 6.2mm~7.0mm내외로 가장 양호한 결과를 보였었다. 그리고 용접전류와 통전시간이 증가할수록 스패터 발생이 증가하고 너겟 크기도 커지면서 중앙 부위의 용융 부위가 얇아지고, 약해지는 것을 알 수 있었다. 또한 용접전류와 통전시간이 최적의 경우에 비해 감소하게 되면 충분한 너겟이 형성되지 않으면서 용접강도가 떨어지는 것을 확인할 수 있었다. (2) 1.0mm 시편 3장을 겹쳐서 두께를 3.0mm로 한 경우 에도 최적의 용접조건은 가압력 240kgf 하에서 용접전류 7.9kA, 통전시간 9Cycle,유효전력 16kWs인 경우가장 양호한 용접 조건임을 확인할 수 있었다. 따라서, 용접 두께 1.5mm~3.0mm이내의 용접시료인 경우 상기의 용접조건을 교정하여 사용하면 자동 반복용접 시 매우 편리할 것으로 판단된다. (3) 하지만 팁 정렬이 불량한 경우나 시료의 표면부식이 심한 경우에는 어떤 용접조건에서도 용접상태의 불량을 초래하므로, 용접 팁 정렬 및 시료 표면 관리의 중요성을 인식할 수 있었다.
최근 자동차 산업의 근황을 살펴보면, 환경 규제의 강화와 고객의 성향에 따라 다양한 차량이 개발되고 또한 생산 대수도 꾸준히 증가하는 추세에 있다. 이와 더불어 보수용 차량에 대한 수리 방법 또한 더욱더 진보하고 있으며, 특히 용접 장비인 점용접(Spot welding)기를 사용함으로써 신차 성능에 뒤지지 않는 용접 강도, 차체의 내구성 향상 등을 도모할 수 있게 되었다. 하지만 점용접(Spot welding)기를 사용하면서 여러 가지 문제가 대두되고 있고, 이를 해결하기 위한 많은 장비 및 기술이 연구, 개발되고 있다. 본 연구는 실무에서 점용접기를 사용 시 발생되는 스패터(spatter)의 발생을 줄이는데 그 목적이 있으며, 실험 방법은 일정한 전력을 공급하면서 용접전류의 세기에 따른 스패터(spatter)발생량 및 비틀림 파괴검사를 실시하여 시편에 부착된 스패터(spatter)상태를 확인할 수 있었으며,인장 전단강도 실험을 통해 실무에서 가장 우수한 용접 품질에 접근할 수 있는 연구 자료로 활용하고자 한다. 자동차 Body 부품 조립 시 가장 많이 사용되는 점용접기로 가장 적절한 용접조건을 실험을 통해 추정해본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. (1) 2매의 시편 두께를 0.8mm+0.8mm로 한 경우나 1.0mm+1.0mm 한 경우 모두 240kgf의 가압력 상태에서 용접전류 7.9kA, 통전시간 9Cycle,유효전력 16kWs로 한 경우에서 가장 스패터 발생이 적으면서 너겟의 크기도 6.2mm~7.0mm내외로 가장 양호한 결과를 보였었다. 그리고 용접전류와 통전시간이 증가할수록 스패터 발생이 증가하고 너겟 크기도 커지면서 중앙 부위의 용융 부위가 얇아지고, 약해지는 것을 알 수 있었다. 또한 용접전류와 통전시간이 최적의 경우에 비해 감소하게 되면 충분한 너겟이 형성되지 않으면서 용접강도가 떨어지는 것을 확인할 수 있었다. (2) 1.0mm 시편 3장을 겹쳐서 두께를 3.0mm로 한 경우 에도 최적의 용접조건은 가압력 240kgf 하에서 용접전류 7.9kA, 통전시간 9Cycle,유효전력 16kWs인 경우가장 양호한 용접 조건임을 확인할 수 있었다. 따라서, 용접 두께 1.5mm~3.0mm이내의 용접시료인 경우 상기의 용접조건을 교정하여 사용하면 자동 반복용접 시 매우 편리할 것으로 판단된다. (3) 하지만 팁 정렬이 불량한 경우나 시료의 표면부식이 심한 경우에는 어떤 용접조건에서도 용접상태의 불량을 초래하므로, 용접 팁 정렬 및 시료 표면 관리의 중요성을 인식할 수 있었다.
According to recent motor industry, many kinds of vehicles are manufactured and developed based on various needs of customers and the number of vehicles is increasing steadily. In addition, welding methods to repair vehicles are advanced more and more. Especially, welding strength and body safety to...
According to recent motor industry, many kinds of vehicles are manufactured and developed based on various needs of customers and the number of vehicles is increasing steadily. In addition, welding methods to repair vehicles are advanced more and more. Especially, welding strength and body safety to repair vehicles are keeping up with body performances of new vehicles by using 'Spot welding'. Nowadays, many problems are generated by using 'Spot welding' therefore, many researches with many tools are in progress to solve them. This research is focused on reducing the number of spatters happened when using 'Spot welding' in the field. Let me introduce my research method, I have scrutinized the status of spatters by executing inspections of twisting and breaking while providing fixed power. I have also checked the number of spatters according to level of current under the same condition. I want to use research data to get the best welding quality in the field through these researches of tensile shear. I derived the best welding condition when repairing body through this research as the below results. (1) It is found that the number of spatters is minimized & the size of nugget is excellent as around 6.2mm~7.0mm when thickness of two panels is 0.8mm+0.8mm or 1.0mm+1.0mm & conditions are 240kgf electrode force and 7.9kA welding current with 9 welding cycles, effective power 16kWs. The welding current & time is more increased, the volume of spatters is more increased. At the same time, the size of nugget is bigger & the center of nugget is thinner & weaker. On the contrary, the current & time is more decreased when comparing with the optimum case, nugget is not generated appropriately &the strength of welding is lower. (2) 240kgf electrode force and 7.9kA welding current with 9 welding cycles ,effective power 16kWs are the optimum conditions when the thickness of 3 panels overlapped is 3.0mm. Therefore, it is very convenience to apply these welding conditions when welding the thickness of panel as 1.5mm~3.0mm. (3) But, the result of welding is bad under any conditions when the alignment of every tip is not so good & corrupts of panel surface is sever. Therefore, it is the most important to manage the alignment of all tips & surfaces of all panels.
According to recent motor industry, many kinds of vehicles are manufactured and developed based on various needs of customers and the number of vehicles is increasing steadily. In addition, welding methods to repair vehicles are advanced more and more. Especially, welding strength and body safety to repair vehicles are keeping up with body performances of new vehicles by using 'Spot welding'. Nowadays, many problems are generated by using 'Spot welding' therefore, many researches with many tools are in progress to solve them. This research is focused on reducing the number of spatters happened when using 'Spot welding' in the field. Let me introduce my research method, I have scrutinized the status of spatters by executing inspections of twisting and breaking while providing fixed power. I have also checked the number of spatters according to level of current under the same condition. I want to use research data to get the best welding quality in the field through these researches of tensile shear. I derived the best welding condition when repairing body through this research as the below results. (1) It is found that the number of spatters is minimized & the size of nugget is excellent as around 6.2mm~7.0mm when thickness of two panels is 0.8mm+0.8mm or 1.0mm+1.0mm & conditions are 240kgf electrode force and 7.9kA welding current with 9 welding cycles, effective power 16kWs. The welding current & time is more increased, the volume of spatters is more increased. At the same time, the size of nugget is bigger & the center of nugget is thinner & weaker. On the contrary, the current & time is more decreased when comparing with the optimum case, nugget is not generated appropriately &the strength of welding is lower. (2) 240kgf electrode force and 7.9kA welding current with 9 welding cycles ,effective power 16kWs are the optimum conditions when the thickness of 3 panels overlapped is 3.0mm. Therefore, it is very convenience to apply these welding conditions when welding the thickness of panel as 1.5mm~3.0mm. (3) But, the result of welding is bad under any conditions when the alignment of every tip is not so good & corrupts of panel surface is sever. Therefore, it is the most important to manage the alignment of all tips & surfaces of all panels.
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