국내 프랜차이즈 안경원이 도입된 지 10여 년이 되었고 그동안 여러 업체들이 생겨나면서 경쟁과 인수합병을 통하여 꾸준한 성장을 이루었다. 전근대적인 도제 방식의 안경원 구조 속에서 새로운 형태의 프랜차이즈 안경 시스템은 안경 업계의 신선한 충격과 변화할 수 있는 촉매제 역할을 하였다. 프랜차이즈 안경원은 전국 안경원의 30%를 상회할 정도로 비약적인 발전을 하였고 이제는 프랜차이즈 안경원간의 경쟁이 더욱 심화 될 수 있다고 생각되어진다. 따라서 안경 프랜차이즈 업계는 가맹점의 성장을 위하여 시스템을 재정비하고 문제점을 개선하는 것이 필요하다 할 수 있다. 안경 프랜차이즈 업계의 발전을 도모하고 안경업계의 장기적인 성장 비전을 제시하기 위한 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울지역 42개의 가맹점(A사: 11, B사: 10, C사: 8, D사: 8, E사: 5)을 대상으로 설문조사를 하였고 프랜차이즈업체 성공사례도 제시하였다. 프랜차이즈업체 성공사례 모델로는 BBQ치킨, 파리바게뜨, 세븐일레븐을 제시하였다. 설문지는 총 20개 문항으로 19개 문항은 5지선다형 객관식으로 하였고, 1개 문항은 개선점과 건의 사항을 내용으로 한 서술식으로 구성되었다. 설문내용을 크게 나누어 보면 가맹본사의 시스템 경쟁력, 가맹본사의 마케팅 지원, 가맹본사의 교육지원, 가맹본사에 관한 가맹점의 만족도 수준, 가맹본사의 향후 개선점과 건의사항으로 볼 수 있다. 설문조사의 분석 결과에 의하면 가맹본사의 시스템 경쟁력은 일반안경원보다 높다고 평가하는 가맹점(높음 61.9%, 보통 28.6%, 낮음 9.5%)이 많았지만 운영체계의 실행은 미흡하여 가맹점의 만족도는 낮은 것으로 분석되었다. 마케팅을 통한 고객만족은 기업이 장기적으로 존속하고 성장하는데 필수 불가결한 요소라고 할 수 있다. 서술식 문항에서도 마케팅이 가장 많이 원하는 가맹점 지원으로 분석되었다. 전반적인 가맹본사의 마케팅 지원은 미흡한 것으로 분석되었고 년간 4번 이상 마케팅지원을 실시한 가맹본사는 23.8%였다. 가맹본사의 교육지원은 전반적으로 잘 이루어 지지 않고 있으나 일부 가맹본사(26.2%)는 체계적으로 운영되는 것으로 분석되었다. 가맹본사에 대한 가맹점의 만족도 응답에서는 보통이 64.3%로 분석되었다. 서술식 문항에서는 마케팅, 안경사 재교육, ...
국내 프랜차이즈 안경원이 도입된 지 10여 년이 되었고 그동안 여러 업체들이 생겨나면서 경쟁과 인수합병을 통하여 꾸준한 성장을 이루었다. 전근대적인 도제 방식의 안경원 구조 속에서 새로운 형태의 프랜차이즈 안경 시스템은 안경 업계의 신선한 충격과 변화할 수 있는 촉매제 역할을 하였다. 프랜차이즈 안경원은 전국 안경원의 30%를 상회할 정도로 비약적인 발전을 하였고 이제는 프랜차이즈 안경원간의 경쟁이 더욱 심화 될 수 있다고 생각되어진다. 따라서 안경 프랜차이즈 업계는 가맹점의 성장을 위하여 시스템을 재정비하고 문제점을 개선하는 것이 필요하다 할 수 있다. 안경 프랜차이즈 업계의 발전을 도모하고 안경업계의 장기적인 성장 비전을 제시하기 위한 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울지역 42개의 가맹점(A사: 11, B사: 10, C사: 8, D사: 8, E사: 5)을 대상으로 설문조사를 하였고 프랜차이즈업체 성공사례도 제시하였다. 프랜차이즈업체 성공사례 모델로는 BBQ치킨, 파리바게뜨, 세븐일레븐을 제시하였다. 설문지는 총 20개 문항으로 19개 문항은 5지선다형 객관식으로 하였고, 1개 문항은 개선점과 건의 사항을 내용으로 한 서술식으로 구성되었다. 설문내용을 크게 나누어 보면 가맹본사의 시스템 경쟁력, 가맹본사의 마케팅 지원, 가맹본사의 교육지원, 가맹본사에 관한 가맹점의 만족도 수준, 가맹본사의 향후 개선점과 건의사항으로 볼 수 있다. 설문조사의 분석 결과에 의하면 가맹본사의 시스템 경쟁력은 일반안경원보다 높다고 평가하는 가맹점(높음 61.9%, 보통 28.6%, 낮음 9.5%)이 많았지만 운영체계의 실행은 미흡하여 가맹점의 만족도는 낮은 것으로 분석되었다. 마케팅을 통한 고객만족은 기업이 장기적으로 존속하고 성장하는데 필수 불가결한 요소라고 할 수 있다. 서술식 문항에서도 마케팅이 가장 많이 원하는 가맹점 지원으로 분석되었다. 전반적인 가맹본사의 마케팅 지원은 미흡한 것으로 분석되었고 년간 4번 이상 마케팅지원을 실시한 가맹본사는 23.8%였다. 가맹본사의 교육지원은 전반적으로 잘 이루어 지지 않고 있으나 일부 가맹본사(26.2%)는 체계적으로 운영되는 것으로 분석되었다. 가맹본사에 대한 가맹점의 만족도 응답에서는 보통이 64.3%로 분석되었다. 서술식 문항에서는 마케팅, 안경사 재교육, 공동구매, 가맹점간 정보교류시스템, 검안교육 순으로 분석되었다. 안경 프랜차이즈 업계는 관리시스템의 선진화, 신선한 마케팅 전략, 교육체계 확립 등 전반적인 본사의 운영 전략의 개선을 통하여 가맹점의 만족도를 높이고 불만을 해소시키는 것이 필요한 시점이다. 따라서 프랜차이즈 시스템의 연구 성과가 새로운 성장 동력의 전환점이 되길 바라며 안경 프랜차이즈 업계의 발전이 국민 안보건 향상에 이바지하고 글로벌 시장에서도 차별화된 경쟁력으로 국가 경제 발전에 기여할 수 있으리라 생각된다.
국내 프랜차이즈 안경원이 도입된 지 10여 년이 되었고 그동안 여러 업체들이 생겨나면서 경쟁과 인수합병을 통하여 꾸준한 성장을 이루었다. 전근대적인 도제 방식의 안경원 구조 속에서 새로운 형태의 프랜차이즈 안경 시스템은 안경 업계의 신선한 충격과 변화할 수 있는 촉매제 역할을 하였다. 프랜차이즈 안경원은 전국 안경원의 30%를 상회할 정도로 비약적인 발전을 하였고 이제는 프랜차이즈 안경원간의 경쟁이 더욱 심화 될 수 있다고 생각되어진다. 따라서 안경 프랜차이즈 업계는 가맹점의 성장을 위하여 시스템을 재정비하고 문제점을 개선하는 것이 필요하다 할 수 있다. 안경 프랜차이즈 업계의 발전을 도모하고 안경업계의 장기적인 성장 비전을 제시하기 위한 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울지역 42개의 가맹점(A사: 11, B사: 10, C사: 8, D사: 8, E사: 5)을 대상으로 설문조사를 하였고 프랜차이즈업체 성공사례도 제시하였다. 프랜차이즈업체 성공사례 모델로는 BBQ치킨, 파리바게뜨, 세븐일레븐을 제시하였다. 설문지는 총 20개 문항으로 19개 문항은 5지선다형 객관식으로 하였고, 1개 문항은 개선점과 건의 사항을 내용으로 한 서술식으로 구성되었다. 설문내용을 크게 나누어 보면 가맹본사의 시스템 경쟁력, 가맹본사의 마케팅 지원, 가맹본사의 교육지원, 가맹본사에 관한 가맹점의 만족도 수준, 가맹본사의 향후 개선점과 건의사항으로 볼 수 있다. 설문조사의 분석 결과에 의하면 가맹본사의 시스템 경쟁력은 일반안경원보다 높다고 평가하는 가맹점(높음 61.9%, 보통 28.6%, 낮음 9.5%)이 많았지만 운영체계의 실행은 미흡하여 가맹점의 만족도는 낮은 것으로 분석되었다. 마케팅을 통한 고객만족은 기업이 장기적으로 존속하고 성장하는데 필수 불가결한 요소라고 할 수 있다. 서술식 문항에서도 마케팅이 가장 많이 원하는 가맹점 지원으로 분석되었다. 전반적인 가맹본사의 마케팅 지원은 미흡한 것으로 분석되었고 년간 4번 이상 마케팅지원을 실시한 가맹본사는 23.8%였다. 가맹본사의 교육지원은 전반적으로 잘 이루어 지지 않고 있으나 일부 가맹본사(26.2%)는 체계적으로 운영되는 것으로 분석되었다. 가맹본사에 대한 가맹점의 만족도 응답에서는 보통이 64.3%로 분석되었다. 서술식 문항에서는 마케팅, 안경사 재교육, 공동구매, 가맹점간 정보교류시스템, 검안교육 순으로 분석되었다. 안경 프랜차이즈 업계는 관리시스템의 선진화, 신선한 마케팅 전략, 교육체계 확립 등 전반적인 본사의 운영 전략의 개선을 통하여 가맹점의 만족도를 높이고 불만을 해소시키는 것이 필요한 시점이다. 따라서 프랜차이즈 시스템의 연구 성과가 새로운 성장 동력의 전환점이 되길 바라며 안경 프랜차이즈 업계의 발전이 국민 안보건 향상에 이바지하고 글로벌 시장에서도 차별화된 경쟁력으로 국가 경제 발전에 기여할 수 있으리라 생각된다.
It has been 10years since franchise optical shops introduced in Korea. Many companies and they have achieved constant growth through competition and M&A. In the optical shops structure of modern apprenticeship the new form of franchise spectacle system played the important role to accelerate in the ...
It has been 10years since franchise optical shops introduced in Korea. Many companies and they have achieved constant growth through competition and M&A. In the optical shops structure of modern apprenticeship the new form of franchise spectacle system played the important role to accelerate in the spectacle industry’s fresh shock and change. Franchise optical shops have showed a remarkable development exceeding 30% of total nationwide optical shops. It may be predictable that the competition of franchise optical shops will be more severe. Accordingly, the spectacle franchise industries need to improve the system and to resolve problems the growth of merchandise. In order to promote the development of franchise spectacle industry and present the long term growth vision of industry, a questionnaire survey was conducted with 42 merchandises in Seoul(A company was 11, B company was 10, C company was 8, D company was 8, E company was 5), Apparemtly, a success story of similar franchise industry was presented. Such as BBQ Chicken, ParisBaguette and Seven Eleven. The questionnaire was composed of 20 questions. Nineteen questions were the 5 multiple-choice type and 1 question was the description type. The contents of the questionnaire were largely divided into the system competitiveness of franchise headquarters, the marketing support of franchise headquarters, education support of franchise headquarters, merchandise’s satisfaction level with the franchise headquarters, future improvements and suggestions of franchise headquarters. According to the analysis of questionnaire, it was evaluated that the competitiveness of franchise headquarters was higher than the general optical shops ( high 61.9%, moderate 28.6%, low 9.5%). It was analyzed that the merchandise’s satisfaction was low because of insufficient execution by an operating system. The customer satisfaction through marketing can be an essential factor for long term existing and growth the company. In the description-type question, it was analyzed that the marketing was the most desirable merchandise support. The marketing support of general franchise headquarters was insufficient. Twenty-four of franchise headquarters provided more than 4 marketing supports per year. Education support of franchise headquarters was not generally performed, but some franchise headquarters (26.2%) systematically operated. As the response to the merchandise’s satisfaction with the franchise headquarters, the Neutral’was analyzed as 64.3%. In the description-type question, there were the marketing, optician re-education, co-purchase, inter-merchandise’s information interchange system, and the eye examination education in order. Spectacle franchise industry needs to improve the merchandise’s satisfaction and to solve complaints through the improvement of general operation strategy the headquarters such as the advancement of management system, fresh marketing strategy, and an establishment of education system. Accordingly, study result of franchise system expects to be a changing point of new growth engine, and it is expected that the development of spectacle franchise will contribute to the improvement of national eye health and the national economic development through the differentiated competition in the global market.
It has been 10years since franchise optical shops introduced in Korea. Many companies and they have achieved constant growth through competition and M&A. In the optical shops structure of modern apprenticeship the new form of franchise spectacle system played the important role to accelerate in the spectacle industry’s fresh shock and change. Franchise optical shops have showed a remarkable development exceeding 30% of total nationwide optical shops. It may be predictable that the competition of franchise optical shops will be more severe. Accordingly, the spectacle franchise industries need to improve the system and to resolve problems the growth of merchandise. In order to promote the development of franchise spectacle industry and present the long term growth vision of industry, a questionnaire survey was conducted with 42 merchandises in Seoul(A company was 11, B company was 10, C company was 8, D company was 8, E company was 5), Apparemtly, a success story of similar franchise industry was presented. Such as BBQ Chicken, ParisBaguette and Seven Eleven. The questionnaire was composed of 20 questions. Nineteen questions were the 5 multiple-choice type and 1 question was the description type. The contents of the questionnaire were largely divided into the system competitiveness of franchise headquarters, the marketing support of franchise headquarters, education support of franchise headquarters, merchandise’s satisfaction level with the franchise headquarters, future improvements and suggestions of franchise headquarters. According to the analysis of questionnaire, it was evaluated that the competitiveness of franchise headquarters was higher than the general optical shops ( high 61.9%, moderate 28.6%, low 9.5%). It was analyzed that the merchandise’s satisfaction was low because of insufficient execution by an operating system. The customer satisfaction through marketing can be an essential factor for long term existing and growth the company. In the description-type question, it was analyzed that the marketing was the most desirable merchandise support. The marketing support of general franchise headquarters was insufficient. Twenty-four of franchise headquarters provided more than 4 marketing supports per year. Education support of franchise headquarters was not generally performed, but some franchise headquarters (26.2%) systematically operated. As the response to the merchandise’s satisfaction with the franchise headquarters, the Neutral’was analyzed as 64.3%. In the description-type question, there were the marketing, optician re-education, co-purchase, inter-merchandise’s information interchange system, and the eye examination education in order. Spectacle franchise industry needs to improve the merchandise’s satisfaction and to solve complaints through the improvement of general operation strategy the headquarters such as the advancement of management system, fresh marketing strategy, and an establishment of education system. Accordingly, study result of franchise system expects to be a changing point of new growth engine, and it is expected that the development of spectacle franchise will contribute to the improvement of national eye health and the national economic development through the differentiated competition in the global market.
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