음악은 인간의 행동을 변화시키는데 커다란 영향을 주는 예술의 한 분야이다. 이러한 음악의 한 장르인 대중음악은 현재 청소년문화의 중심이기도 하며 그들의 생활 속에서 보편화 되어 있어 그들의 삶에 중요한 위치를 차지하고 있다. 이러한 현실에서 본 연구는 청소년 음악 교육의 첫 단추이기도 한 중학교 음악교육을 바탕으로 학교음악교육의 목표를 인식하고 대중음악이 중학교 음악교육에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 본 논문의 연구내용을 정리하면 다...
음악은 인간의 행동을 변화시키는데 커다란 영향을 주는 예술의 한 분야이다. 이러한 음악의 한 장르인 대중음악은 현재 청소년문화의 중심이기도 하며 그들의 생활 속에서 보편화 되어 있어 그들의 삶에 중요한 위치를 차지하고 있다. 이러한 현실에서 본 연구는 청소년 음악 교육의 첫 단추이기도 한 중학교 음악교육을 바탕으로 학교음악교육의 목표를 인식하고 대중음악이 중학교 음악교육에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 본 논문의 연구내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 대중음악의 개념을 알고 지금까지 대중음악이 교육에 활용되어온 배경에 대해 살펴 보았다. 둘째, 설문조사를 통해 학생들이 생각하는 대중음악과 그들의 문화를 알아보고 관심도에 대해서 알아보았다. 또한, 대중음악 교육의 찬, 반론을 통해 대중음악 교육의 부정적인 면과 긍정적인 면을 탐색하여 이를 통해 대중음악의 선정기준에 대해 생각해 보았다. 셋째, 클래식음악과 대중음악이 접목된 사례를 가창·창작·감상·기악영역으로 분류하여 제시하면서 음악을 실생활에 적용할 수 있도록 교육방향에 대해 생각해 보았다. 넷째, 대중음악을 이용한 수업지도안을 제시하면서 효과적인 대중음악교육의 방법과 대중음악교육의 과제에 대해 연구해 보았다. 이상에서 살펴본 바에 입각하여, 학교 음악교육은 예술음악에만 국한되지 않는 다양하고 폭넓은 음악을 다루어야 하며 특히 학생들의 음악문화를 긍정적으로 수용하는 자세를 가지고, 중학생들의 발달과정에 맞는 적절한 음악교육과정을 모색해야한다는 것을 본 연구의 결론으로 하였다. 덧붙여, 교육현장에서 실제적으로 대중음악을 가르칠 수 있도록 본 연구자가 작성한 학습지도안을 제시하였다.
음악은 인간의 행동을 변화시키는데 커다란 영향을 주는 예술의 한 분야이다. 이러한 음악의 한 장르인 대중음악은 현재 청소년문화의 중심이기도 하며 그들의 생활 속에서 보편화 되어 있어 그들의 삶에 중요한 위치를 차지하고 있다. 이러한 현실에서 본 연구는 청소년 음악 교육의 첫 단추이기도 한 중학교 음악교육을 바탕으로 학교음악교육의 목표를 인식하고 대중음악이 중학교 음악교육에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 본 논문의 연구내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 대중음악의 개념을 알고 지금까지 대중음악이 교육에 활용되어온 배경에 대해 살펴 보았다. 둘째, 설문조사를 통해 학생들이 생각하는 대중음악과 그들의 문화를 알아보고 관심도에 대해서 알아보았다. 또한, 대중음악 교육의 찬, 반론을 통해 대중음악 교육의 부정적인 면과 긍정적인 면을 탐색하여 이를 통해 대중음악의 선정기준에 대해 생각해 보았다. 셋째, 클래식음악과 대중음악이 접목된 사례를 가창·창작·감상·기악영역으로 분류하여 제시하면서 음악을 실생활에 적용할 수 있도록 교육방향에 대해 생각해 보았다. 넷째, 대중음악을 이용한 수업지도안을 제시하면서 효과적인 대중음악교육의 방법과 대중음악교육의 과제에 대해 연구해 보았다. 이상에서 살펴본 바에 입각하여, 학교 음악교육은 예술음악에만 국한되지 않는 다양하고 폭넓은 음악을 다루어야 하며 특히 학생들의 음악문화를 긍정적으로 수용하는 자세를 가지고, 중학생들의 발달과정에 맞는 적절한 음악교육과정을 모색해야한다는 것을 본 연구의 결론으로 하였다. 덧붙여, 교육현장에서 실제적으로 대중음악을 가르칠 수 있도록 본 연구자가 작성한 학습지도안을 제시하였다.
Music is an area of art that has a great influence on change of human behaviors. Popular music, one genre of music, is a center of current adolescent culture and is universalized as a core of their life. In this situation, this study recognizes the goal of school music education based on music educa...
Music is an area of art that has a great influence on change of human behaviors. Popular music, one genre of music, is a center of current adolescent culture and is universalized as a core of their life. In this situation, this study recognizes the goal of school music education based on music education at secondary school and identifies the effect of popular music on music education at secondary schools. This study consists of as follows : First, it identifies the concept of popular music and examines the background popular music has bee used for education. Second, through a questionnaire, it identifies the popular music perceived by the adolescents, their culture and the degree of interest. And, based on cons and pros of popular music education, it finds negative and positive aspects of popular music through which the choice criteria of popular music is considered. Third, it classifies the examples where popular music is grafted on classical into singing, composition, appreciation and playing musical instruments, and considers educational directions by which they are applied for practical life. Fourth, it presents a teaching plan using popular music, examines how to education popular music effectively and suggests future tasks in music education. In conclusion, music education at school should include varied and extensive music which is not limited to only artistic music, in particular, have attitudes to accept the music culture of students positively and develop music curriculum that can be adjusted according to developmental progress of secondary school students. In addition, this study presents a teaching plan based on which popular music can be taught for actual school program.
Music is an area of art that has a great influence on change of human behaviors. Popular music, one genre of music, is a center of current adolescent culture and is universalized as a core of their life. In this situation, this study recognizes the goal of school music education based on music education at secondary school and identifies the effect of popular music on music education at secondary schools. This study consists of as follows : First, it identifies the concept of popular music and examines the background popular music has bee used for education. Second, through a questionnaire, it identifies the popular music perceived by the adolescents, their culture and the degree of interest. And, based on cons and pros of popular music education, it finds negative and positive aspects of popular music through which the choice criteria of popular music is considered. Third, it classifies the examples where popular music is grafted on classical into singing, composition, appreciation and playing musical instruments, and considers educational directions by which they are applied for practical life. Fourth, it presents a teaching plan using popular music, examines how to education popular music effectively and suggests future tasks in music education. In conclusion, music education at school should include varied and extensive music which is not limited to only artistic music, in particular, have attitudes to accept the music culture of students positively and develop music curriculum that can be adjusted according to developmental progress of secondary school students. In addition, this study presents a teaching plan based on which popular music can be taught for actual school program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.