본 논문의 목적은 전환활동을 통한 전통적인 수동태 교수법이 학생들의 수동태 학습에 미치는 효과가 미비하다고 전제하고, 능동태와는 별개의 문법구문으로 맥락을 이용한 수동태 교수법과의 비교, 분석을 통하여 이들 교수법들이 수준별 학습자들에게 어떤 영향을 미치는지 알아 보려는 것이다. 연구는 전남 영암군 소재의 중학교 2학년 8개 반을 기존 영어성적과 사전평가를 통해 가장 동일한 두 개의 자연집단을 실험집단으로 선정하였고, 맥락이용 교수법을 적용할 반을 실험집단으로 전환활동 교수법으로 학습할 반을 대조집단으로 정하였다. 이 두 가지 유...
본 논문의 목적은 전환활동을 통한 전통적인 수동태 교수법이 학생들의 수동태 학습에 미치는 효과가 미비하다고 전제하고, 능동태와는 별개의 문법구문으로 맥락을 이용한 수동태 교수법과의 비교, 분석을 통하여 이들 교수법들이 수준별 학습자들에게 어떤 영향을 미치는지 알아 보려는 것이다. 연구는 전남 영암군 소재의 중학교 2학년 8개 반을 기존 영어성적과 사전평가를 통해 가장 동일한 두 개의 자연집단을 실험집단으로 선정하였고, 맥락이용 교수법을 적용할 반을 실험집단으로 전환활동 교수법으로 학습할 반을 대조집단으로 정하였다. 이 두 가지 유형의 실험 수업과정은 다음과 같다. 대조집단은 전통적인 수동태 전환활동을 통하여 수동태를 학습하는데, 먼저 규칙설명을 듣고 여러 가지 수동태 전환활동을 통하여 수동태문법을 익힌 후 제공된 읽기자료를 읽으면서 연습하도록 하였다. 반면, 실험집단은 맥락과 의사소통적인 방법으로 수동태를 학습하는데, 수동태의 형식, 의미, 사용으로 분류된 활동들에 의해 수동태의 이해와 사용에 대해 배우고 같은 읽기자료로 연습하도록 하였다. 각각의 수업방식에 따른 실험수업이 끝난 후 수동태 문법항목에 대하여 사후평가를 통해 학습결과를 알아 보고, 두 교수법의 효과의 차이를 비교해 본다. 실험결과는 맥락이용 집단이 전환활동 집단보다 평가 과제에서 보다 높은 실력을 나타냈다. 수준별로는 하위, 중위그룹은 유의미한 차이를 보였지만, 상위그룹은 평균점수에서 보다 나은 성적을 거두었음도 불구하고 통계적 비교, 분석에 의해 학습효과의 유의미한 차이가 없다는 결론을 내릴 수 있었다.
본 논문의 목적은 전환활동을 통한 전통적인 수동태 교수법이 학생들의 수동태 학습에 미치는 효과가 미비하다고 전제하고, 능동태와는 별개의 문법구문으로 맥락을 이용한 수동태 교수법과의 비교, 분석을 통하여 이들 교수법들이 수준별 학습자들에게 어떤 영향을 미치는지 알아 보려는 것이다. 연구는 전남 영암군 소재의 중학교 2학년 8개 반을 기존 영어성적과 사전평가를 통해 가장 동일한 두 개의 자연집단을 실험집단으로 선정하였고, 맥락이용 교수법을 적용할 반을 실험집단으로 전환활동 교수법으로 학습할 반을 대조집단으로 정하였다. 이 두 가지 유형의 실험 수업과정은 다음과 같다. 대조집단은 전통적인 수동태 전환활동을 통하여 수동태를 학습하는데, 먼저 규칙설명을 듣고 여러 가지 수동태 전환활동을 통하여 수동태문법을 익힌 후 제공된 읽기자료를 읽으면서 연습하도록 하였다. 반면, 실험집단은 맥락과 의사소통적인 방법으로 수동태를 학습하는데, 수동태의 형식, 의미, 사용으로 분류된 활동들에 의해 수동태의 이해와 사용에 대해 배우고 같은 읽기자료로 연습하도록 하였다. 각각의 수업방식에 따른 실험수업이 끝난 후 수동태 문법항목에 대하여 사후평가를 통해 학습결과를 알아 보고, 두 교수법의 효과의 차이를 비교해 본다. 실험결과는 맥락이용 집단이 전환활동 집단보다 평가 과제에서 보다 높은 실력을 나타냈다. 수준별로는 하위, 중위그룹은 유의미한 차이를 보였지만, 상위그룹은 평균점수에서 보다 나은 성적을 거두었음도 불구하고 통계적 비교, 분석에 의해 학습효과의 유의미한 차이가 없다는 결론을 내릴 수 있었다.
The purpose of this study is to analyze the effects of the form transforming instruction of the passive using the context used teaching method. For the purpose of the study, two classes were picked up out of 8 classes in a middle school in YongArm Province, based on their average score of the year a...
The purpose of this study is to analyze the effects of the form transforming instruction of the passive using the context used teaching method. For the purpose of the study, two classes were picked up out of 8 classes in a middle school in YongArm Province, based on their average score of the year and pre-test scores. One class was set the experimental group which was supposed to be fulfilled by the form transforming instruction and the other was fixed the controlled one. The class procedure of the two groups was as follows : The controlled group was taught the passive grammar by the form transforming activities which have traditionally favored by Korean teachers. First, rule explanation was presented and various conversing activities were given. Then, they practiced the passive by working on the reading material. On the other hand, the experimental one was offered different tasks classified through the form, meaning and use of the passive to comprehend and use the passive in the context. At the end of the class, they practiced the grammar with the same reading material. After the two groups of students were treated respectively by the two teaching methods, they were given the post-test to evaluate their knowledge of the passive that they had acquired during the study. And the result of the test was analyzed statistically and interpreted to prove the hypotheses made in the first place. The result of the study can be summarized as follow : First, the context-used group produced higher scores than conversion-used group in the post-assessment. This means form transformation-used teaching method is less effective in learning the passive than context-used instruction. Second, even though there were higher average scores in the context-used group, it hardly indicated that there was a meaningful difference of learning effectiveness between the two groups in high level of the students.
The purpose of this study is to analyze the effects of the form transforming instruction of the passive using the context used teaching method. For the purpose of the study, two classes were picked up out of 8 classes in a middle school in YongArm Province, based on their average score of the year and pre-test scores. One class was set the experimental group which was supposed to be fulfilled by the form transforming instruction and the other was fixed the controlled one. The class procedure of the two groups was as follows : The controlled group was taught the passive grammar by the form transforming activities which have traditionally favored by Korean teachers. First, rule explanation was presented and various conversing activities were given. Then, they practiced the passive by working on the reading material. On the other hand, the experimental one was offered different tasks classified through the form, meaning and use of the passive to comprehend and use the passive in the context. At the end of the class, they practiced the grammar with the same reading material. After the two groups of students were treated respectively by the two teaching methods, they were given the post-test to evaluate their knowledge of the passive that they had acquired during the study. And the result of the test was analyzed statistically and interpreted to prove the hypotheses made in the first place. The result of the study can be summarized as follow : First, the context-used group produced higher scores than conversion-used group in the post-assessment. This means form transformation-used teaching method is less effective in learning the passive than context-used instruction. Second, even though there were higher average scores in the context-used group, it hardly indicated that there was a meaningful difference of learning effectiveness between the two groups in high level of the students.
주제어
#수동태
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.