포장하부를 구성하는 재료 또는 기존의 뒷채움재는 주로 양질의 사질토를 이용하며, 일정한 강도를 확보하고 침하에 대한 안정성을 증가시키기 위해 롤러와 같은 다짐 장비를 이용하여 기계다짐을 실시한다. 그러나 토사의 공극성으로 인한 재료적인 문제, 다짐장비의 주행성 및 다짐효율 부족 등으로 인해 뒷채움재의 부실한 시공사례가 발생하고 이로 인하여 각종 구조물의 파손, 즉 지하매설물의 파손 및 도로의 함몰 등의 주요한 원인이 되고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해 저강도 콘크리트의 일종인 ...
포장하부를 구성하는 재료 또는 기존의 뒷채움재는 주로 양질의 사질토를 이용하며, 일정한 강도를 확보하고 침하에 대한 안정성을 증가시키기 위해 롤러와 같은 다짐 장비를 이용하여 기계다짐을 실시한다. 그러나 토사의 공극성으로 인한 재료적인 문제, 다짐장비의 주행성 및 다짐효율 부족 등으로 인해 뒷채움재의 부실한 시공사례가 발생하고 이로 인하여 각종 구조물의 파손, 즉 지하매설물의 파손 및 도로의 함몰 등의 주요한 원인이 되고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해 저강도 콘크리트의 일종인 CLSM(Controlled Low-Strength Materials)을 지반 및 도로공학에 적용하는 연구가 최근 활발히 이루어지고 있다. 본 연구는 이와 같이 토사가 가진 다공성으로 발생하는 강성 부족과 이로 인한 변형발생 등의 문제를 극복하기 위한 방법으로서 CLSM 배합특성을 규명하고 설계배합비에 따른 강도와 강성 발현 특성을 분석하여 최적의 뒷채움재용 CLSM의 설계 및 시공에 필요한 데이터를 수집하고 분석 및 제시하였다.
포장하부를 구성하는 재료 또는 기존의 뒷채움재는 주로 양질의 사질토를 이용하며, 일정한 강도를 확보하고 침하에 대한 안정성을 증가시키기 위해 롤러와 같은 다짐 장비를 이용하여 기계다짐을 실시한다. 그러나 토사의 공극성으로 인한 재료적인 문제, 다짐장비의 주행성 및 다짐효율 부족 등으로 인해 뒷채움재의 부실한 시공사례가 발생하고 이로 인하여 각종 구조물의 파손, 즉 지하매설물의 파손 및 도로의 함몰 등의 주요한 원인이 되고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해 저강도 콘크리트의 일종인 CLSM(Controlled Low-Strength Materials)을 지반 및 도로공학에 적용하는 연구가 최근 활발히 이루어지고 있다. 본 연구는 이와 같이 토사가 가진 다공성으로 발생하는 강성 부족과 이로 인한 변형발생 등의 문제를 극복하기 위한 방법으로서 CLSM 배합특성을 규명하고 설계배합비에 따른 강도와 강성 발현 특성을 분석하여 최적의 뒷채움재용 CLSM의 설계 및 시공에 필요한 데이터를 수집하고 분석 및 제시하였다.
Good quality sandy soil is mainly used in the materials that compose the lower part of pavement and previously used backfill. To maintain regular strength and enhance the stability against subsidence, the ground is hardened by a ruler or strengthening equipment. But, with air gap between soil caused...
Good quality sandy soil is mainly used in the materials that compose the lower part of pavement and previously used backfill. To maintain regular strength and enhance the stability against subsidence, the ground is hardened by a ruler or strengthening equipment. But, with air gap between soil caused by material problems and low working efficiency of strengthening equipment, the construction backfill is improper happens and results in all kinds of damage to structures. These have become a principal cause of the breakage of material under the ground and road subsidence . To solve these problems, a research that adopts CLMS(controlled Low-Strength Materials), a kind of low solidity concrete, to the ground and road technology has been actively progressed in recent days. In this study, as a way to overcome deficient rigidity contributed by porous of soil and deformation occurred by this problem, compound characteristic of CLSM is defined and the strength and the rigidity followed by mixture ratio of CLSM is analyzed. And then, data that are needed in the case CLSM, optimum backfill, is used in design and construction are collected, analyzed, and suggested.
Good quality sandy soil is mainly used in the materials that compose the lower part of pavement and previously used backfill. To maintain regular strength and enhance the stability against subsidence, the ground is hardened by a ruler or strengthening equipment. But, with air gap between soil caused by material problems and low working efficiency of strengthening equipment, the construction backfill is improper happens and results in all kinds of damage to structures. These have become a principal cause of the breakage of material under the ground and road subsidence . To solve these problems, a research that adopts CLMS(controlled Low-Strength Materials), a kind of low solidity concrete, to the ground and road technology has been actively progressed in recent days. In this study, as a way to overcome deficient rigidity contributed by porous of soil and deformation occurred by this problem, compound characteristic of CLSM is defined and the strength and the rigidity followed by mixture ratio of CLSM is analyzed. And then, data that are needed in the case CLSM, optimum backfill, is used in design and construction are collected, analyzed, and suggested.
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