미래사회에는 방대한 양의 지식을 암기한다는 것은 무의미한 일이다. 따라서 정보를 얼마나 잘 이해하고 활용하며 지식을 재창출하여 심미안을 가질 수 있을 것인지에 초점을 맞추어야 한다. 다양하고 복잡하게 변하는 시각문화에 능동적으로 반응하고 창의적인 인간을 육성함을 미술교육의 목표로 하는 점이 현대미술이 기본교육에 대한 필요성을 재인식하고 현장에서의 연계성을 찾는 점과 연결된다. 특히, 현대미술의 변화양상에 적극적으로 개입하며 구성적 사고로 미적안목을 발휘할 수 있는 인간육성의 모토를 입체파의 형 교육에서 찾음으로써 현대미술의 감상방향을 재검토해보는데 본 연구의 의미가 있다. 본 연구는 입체파의 형의 의미를 중학교 3학년을 대상으로 교육과정화하여 미술수업에 적용하였다. 입체파 수업적용의 결과, 미술의 기본이라 할 수 있는 형(form)교육을 통해 미술의 전반적인 이해를 도왔고, 입체파와 연관된 현대 미술 작품들을 통해 형에 대한 미적 심미안을 키울 수 있어 능동적으로 미술을 향유할 수 있게 되었다. 여기에서 입체파의 형(form)에 대한 개념연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 현대미술의 시작점에 있는 입체파의 형에 대한 깊이 있고 체계적인 교육과정을 통해 화면에서의 형의 존재, 추상화되는 형의 움직임의 원리를 이해할 수 있게 되었다. 이는 현대미술에서 보여 지는 형의 본질적 원리를 이해함으로써 미술작품을 적극적으로 감상할 수 있는 기회를 돕는다. 둘째, 입체파의 형의 이론을 교육과정과 연계시킴으로써 회화의 중요한 의미였던 3차원적인 대상의 재현을 2차원적인 균형으로 재창조하여 사물을 재인식하게 하였으며, 회화의 평면화를 구축하여 이전 회화가 가진 재현적 의미에서 벗어날 수 있는 근거를 찾게 된다. 셋째, 입체파 화가들은 주체인 관찰자와 객체인 회화 사이의 간격을 좁히는 시도를 하였다. 입체파의 화가들은 관찰자에게 복수시점의 역동성을 참여하고, 다양한 평면들을 통일된 개념으로 나타내는 대상으로 재조립 하도록 요구함으로써 관람자의 화면에서의 감상적 주체성을 갖게 한다. 이는 화면에서 감상자의 적극적 개입의지와 감상자의 주관적 초점에 따른 다양한 해석을 갖출 수 있는 능력을 배양한다. 넷째, 입체파의 파피에 꼴레와 더불어 ...
미래사회에는 방대한 양의 지식을 암기한다는 것은 무의미한 일이다. 따라서 정보를 얼마나 잘 이해하고 활용하며 지식을 재창출하여 심미안을 가질 수 있을 것인지에 초점을 맞추어야 한다. 다양하고 복잡하게 변하는 시각문화에 능동적으로 반응하고 창의적인 인간을 육성함을 미술교육의 목표로 하는 점이 현대미술이 기본교육에 대한 필요성을 재인식하고 현장에서의 연계성을 찾는 점과 연결된다. 특히, 현대미술의 변화양상에 적극적으로 개입하며 구성적 사고로 미적안목을 발휘할 수 있는 인간육성의 모토를 입체파의 형 교육에서 찾음으로써 현대미술의 감상방향을 재검토해보는데 본 연구의 의미가 있다. 본 연구는 입체파의 형의 의미를 중학교 3학년을 대상으로 교육과정화하여 미술수업에 적용하였다. 입체파 수업적용의 결과, 미술의 기본이라 할 수 있는 형(form)교육을 통해 미술의 전반적인 이해를 도왔고, 입체파와 연관된 현대 미술 작품들을 통해 형에 대한 미적 심미안을 키울 수 있어 능동적으로 미술을 향유할 수 있게 되었다. 여기에서 입체파의 형(form)에 대한 개념연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 현대미술의 시작점에 있는 입체파의 형에 대한 깊이 있고 체계적인 교육과정을 통해 화면에서의 형의 존재, 추상화되는 형의 움직임의 원리를 이해할 수 있게 되었다. 이는 현대미술에서 보여 지는 형의 본질적 원리를 이해함으로써 미술작품을 적극적으로 감상할 수 있는 기회를 돕는다. 둘째, 입체파의 형의 이론을 교육과정과 연계시킴으로써 회화의 중요한 의미였던 3차원적인 대상의 재현을 2차원적인 균형으로 재창조하여 사물을 재인식하게 하였으며, 회화의 평면화를 구축하여 이전 회화가 가진 재현적 의미에서 벗어날 수 있는 근거를 찾게 된다. 셋째, 입체파 화가들은 주체인 관찰자와 객체인 회화 사이의 간격을 좁히는 시도를 하였다. 입체파의 화가들은 관찰자에게 복수시점의 역동성을 참여하고, 다양한 평면들을 통일된 개념으로 나타내는 대상으로 재조립 하도록 요구함으로써 관람자의 화면에서의 감상적 주체성을 갖게 한다. 이는 화면에서 감상자의 적극적 개입의지와 감상자의 주관적 초점에 따른 다양한 해석을 갖출 수 있는 능력을 배양한다. 넷째, 입체파의 파피에 꼴레와 더불어 볼륨(volume)과 매스(mass)에 의한 복합적 공간감은 현대미술에서 보여 지는 오브제 미술의 기초 교육을 통한 미적 안목을 키울 수 있는 기회를 제공하였고, 회화와 조각이 가지는 장르의 탈경계를 이해하여 현대미술의 다양한 범주를 넘나들 수 있는 인지적 융통성을 키울 수 있게 된다. 다섯째, 입체파의 작품을 통해 작품을 분석하고 비평하며 체계적으로 조직화하고 이론화함으로써 입체파에서 파생된 다양한 현대미술작품들을 능동적이고 전문적으로 감상 할 수 있는 능력을 키울 수 있다. 또한 현미술 교육을 재조명하는 기회를 제공한다. 이와 같이 입체파의 형에 대한 수업은 미술교육에 있어서 중요한 교육과정임에도 불구하고 현장에서의 교육 기회는 불투명하다. 본 연구를 통해 입체파가 가지는 형의 교육적 의미를 되짚어 미술교육의 방향을 제시한다.
미래사회에는 방대한 양의 지식을 암기한다는 것은 무의미한 일이다. 따라서 정보를 얼마나 잘 이해하고 활용하며 지식을 재창출하여 심미안을 가질 수 있을 것인지에 초점을 맞추어야 한다. 다양하고 복잡하게 변하는 시각문화에 능동적으로 반응하고 창의적인 인간을 육성함을 미술교육의 목표로 하는 점이 현대미술이 기본교육에 대한 필요성을 재인식하고 현장에서의 연계성을 찾는 점과 연결된다. 특히, 현대미술의 변화양상에 적극적으로 개입하며 구성적 사고로 미적안목을 발휘할 수 있는 인간육성의 모토를 입체파의 형 교육에서 찾음으로써 현대미술의 감상방향을 재검토해보는데 본 연구의 의미가 있다. 본 연구는 입체파의 형의 의미를 중학교 3학년을 대상으로 교육과정화하여 미술수업에 적용하였다. 입체파 수업적용의 결과, 미술의 기본이라 할 수 있는 형(form)교육을 통해 미술의 전반적인 이해를 도왔고, 입체파와 연관된 현대 미술 작품들을 통해 형에 대한 미적 심미안을 키울 수 있어 능동적으로 미술을 향유할 수 있게 되었다. 여기에서 입체파의 형(form)에 대한 개념연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 현대미술의 시작점에 있는 입체파의 형에 대한 깊이 있고 체계적인 교육과정을 통해 화면에서의 형의 존재, 추상화되는 형의 움직임의 원리를 이해할 수 있게 되었다. 이는 현대미술에서 보여 지는 형의 본질적 원리를 이해함으로써 미술작품을 적극적으로 감상할 수 있는 기회를 돕는다. 둘째, 입체파의 형의 이론을 교육과정과 연계시킴으로써 회화의 중요한 의미였던 3차원적인 대상의 재현을 2차원적인 균형으로 재창조하여 사물을 재인식하게 하였으며, 회화의 평면화를 구축하여 이전 회화가 가진 재현적 의미에서 벗어날 수 있는 근거를 찾게 된다. 셋째, 입체파 화가들은 주체인 관찰자와 객체인 회화 사이의 간격을 좁히는 시도를 하였다. 입체파의 화가들은 관찰자에게 복수시점의 역동성을 참여하고, 다양한 평면들을 통일된 개념으로 나타내는 대상으로 재조립 하도록 요구함으로써 관람자의 화면에서의 감상적 주체성을 갖게 한다. 이는 화면에서 감상자의 적극적 개입의지와 감상자의 주관적 초점에 따른 다양한 해석을 갖출 수 있는 능력을 배양한다. 넷째, 입체파의 파피에 꼴레와 더불어 볼륨(volume)과 매스(mass)에 의한 복합적 공간감은 현대미술에서 보여 지는 오브제 미술의 기초 교육을 통한 미적 안목을 키울 수 있는 기회를 제공하였고, 회화와 조각이 가지는 장르의 탈경계를 이해하여 현대미술의 다양한 범주를 넘나들 수 있는 인지적 융통성을 키울 수 있게 된다. 다섯째, 입체파의 작품을 통해 작품을 분석하고 비평하며 체계적으로 조직화하고 이론화함으로써 입체파에서 파생된 다양한 현대미술작품들을 능동적이고 전문적으로 감상 할 수 있는 능력을 키울 수 있다. 또한 현미술 교육을 재조명하는 기회를 제공한다. 이와 같이 입체파의 형에 대한 수업은 미술교육에 있어서 중요한 교육과정임에도 불구하고 현장에서의 교육 기회는 불투명하다. 본 연구를 통해 입체파가 가지는 형의 교육적 의미를 되짚어 미술교육의 방향을 제시한다.
If the ideal image of a human being for the future is an autonomous and active person who solves problems in a creative way, and re-creates and then utilizes knowledge and information rather than just acquires them, preexisting fine arts education lays excessive emphasis on creativity resulting in f...
If the ideal image of a human being for the future is an autonomous and active person who solves problems in a creative way, and re-creates and then utilizes knowledge and information rather than just acquires them, preexisting fine arts education lays excessive emphasis on creativity resulting in failing to make fundamental approach to fine arts education. Since fine arts education is sort of language showing understanding of the world where we are living, teachers should help learners to have understanding of the principles and elements of molding or formation with autonomy and creativity through fine arts education. In addition, there is the indicated necessity for systematic fine arts education which can be implemented through interactive learning with such as social and cultural backgrounds. This study lays its purpose on recognizing the importance of form in cubism, reevaluating the meaning of cubism from the perspective of fine arts history through making concrete approach to the meaningful form of fine arts, and then testing an actual teaching and learning model designed for current middle school students. Form in cubism has brought changes to the perspective of modern arts compared to previous arts history. This study is important in terms of providing strategies for education by which learners can improve abilities of appreciating modern fine arts through recognizing cubism as the first step toward diverse fine arts practices in the contemporary period. Form in cubism has brought freedom regarding structural expressions by artists, giving up reproduction in drawings. Through this, artists have come to be able to express something they know by consciousness actively, rather than expressing something belonging to natural objects in previous fine arts. This kind of artists' active autonomy can be linked to diverse artistic expressions in the modern times. By applying characteristics of form in cubism to actual educational settings in practice through various instructional methods, learners can have the opportunities to attend fundamental fine arts lessons regarding form, and also have come to have active attitudes toward appreciation on many pieces of arts work dealing with modern form. And further they will become active learners participating in creative expressions with an artistic eye. From this study, one can recognize the educational value of cubism in fine arts history in terms of its core meanings for it and find directions for applying cubism to current educational settings.
If the ideal image of a human being for the future is an autonomous and active person who solves problems in a creative way, and re-creates and then utilizes knowledge and information rather than just acquires them, preexisting fine arts education lays excessive emphasis on creativity resulting in failing to make fundamental approach to fine arts education. Since fine arts education is sort of language showing understanding of the world where we are living, teachers should help learners to have understanding of the principles and elements of molding or formation with autonomy and creativity through fine arts education. In addition, there is the indicated necessity for systematic fine arts education which can be implemented through interactive learning with such as social and cultural backgrounds. This study lays its purpose on recognizing the importance of form in cubism, reevaluating the meaning of cubism from the perspective of fine arts history through making concrete approach to the meaningful form of fine arts, and then testing an actual teaching and learning model designed for current middle school students. Form in cubism has brought changes to the perspective of modern arts compared to previous arts history. This study is important in terms of providing strategies for education by which learners can improve abilities of appreciating modern fine arts through recognizing cubism as the first step toward diverse fine arts practices in the contemporary period. Form in cubism has brought freedom regarding structural expressions by artists, giving up reproduction in drawings. Through this, artists have come to be able to express something they know by consciousness actively, rather than expressing something belonging to natural objects in previous fine arts. This kind of artists' active autonomy can be linked to diverse artistic expressions in the modern times. By applying characteristics of form in cubism to actual educational settings in practice through various instructional methods, learners can have the opportunities to attend fundamental fine arts lessons regarding form, and also have come to have active attitudes toward appreciation on many pieces of arts work dealing with modern form. And further they will become active learners participating in creative expressions with an artistic eye. From this study, one can recognize the educational value of cubism in fine arts history in terms of its core meanings for it and find directions for applying cubism to current educational settings.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.