2001년 1월부터 유기성 오니의 직 매립이 금지되고, 폐기물 해양투기와 관련된 국제협약인 런던협약 '96의정서 발효 (2006. 3. 22)에 따른 해양오염방지법 시행규칙 개정확정 (2006. 5. 22)으로 2008년부터는 일정기준이상 중금속이 함유된 슬러지는 배출이 규제되고 2011년부터는 강화된 기준(해양투기 전면금지)에 따라 규제될 예정입니다. 해양투기가 원천적으로 금지되면 다양한 처리기술의 개발이 시급한 실정이다. 이러한 관점에서 볼 때 국가 및 지방자치단체는 지금부터라도 규제강화라는 미래에 대비하여 발생슬러지의 지속적인 성상분석 및 자료축적, 재활용 용도의 발굴 및 수요처 확보, 재정적인 지원방안 등 종합적인 하수슬러지 자원화 방안을 수립하여야 할 것이며 또한 하수슬러지는 폐기물이 아닌 자연적인 순환을 이용한 자원의 개념으로 인식 될 수 있도록 하여야 할 것으로 사료된다. 이에 본 연구에서는 하수슬러지의 자원화 방법별로 여러 가지측면에서 비교 검토하였다. 전국 하수종말 처리장을 분석하지는 못하였지만 부산시 하수종말 처리장을 비교 분석한 결과 5곳의 하수종말 처리장에서 해양투기로 처리를 하고 있으며, 처리 비용 또한 비싼 것으로 사료된다. 그리고 소각을 위주로 처리하는 해운대 하수종말 처리장의 경우는 처리비용이 다른 하수종말처리장에 비하여 비싼 것을 나타났다. 각 하수종말처리장들은 이를 해결하는 방안으로 2010년까지 건조 소각 하여 처리할 계획을 세우고 있는 것으로 나타났다. 그러나 처리비용 및 시설비가 비싼 것으로 보아 적은 비용으로 많은 슬러지를 처리 할 수 있는 재활용 방안을 세워야 할 것으로 사료된다. 또한 지속적인 기술연구 및 선진국 사례 조사를 통하여 녹농지 주입, 퇴비화, 매립지 복토재, ...
2001년 1월부터 유기성 오니의 직 매립이 금지되고, 폐기물 해양투기와 관련된 국제협약인 런던협약 '96의정서 발효 (2006. 3. 22)에 따른 해양오염방지법 시행규칙 개정확정 (2006. 5. 22)으로 2008년부터는 일정기준이상 중금속이 함유된 슬러지는 배출이 규제되고 2011년부터는 강화된 기준(해양투기 전면금지)에 따라 규제될 예정입니다. 해양투기가 원천적으로 금지되면 다양한 처리기술의 개발이 시급한 실정이다. 이러한 관점에서 볼 때 국가 및 지방자치단체는 지금부터라도 규제강화라는 미래에 대비하여 발생슬러지의 지속적인 성상분석 및 자료축적, 재활용 용도의 발굴 및 수요처 확보, 재정적인 지원방안 등 종합적인 하수슬러지 자원화 방안을 수립하여야 할 것이며 또한 하수슬러지는 폐기물이 아닌 자연적인 순환을 이용한 자원의 개념으로 인식 될 수 있도록 하여야 할 것으로 사료된다. 이에 본 연구에서는 하수슬러지의 자원화 방법별로 여러 가지측면에서 비교 검토하였다. 전국 하수종말 처리장을 분석하지는 못하였지만 부산시 하수종말 처리장을 비교 분석한 결과 5곳의 하수종말 처리장에서 해양투기로 처리를 하고 있으며, 처리 비용 또한 비싼 것으로 사료된다. 그리고 소각을 위주로 처리하는 해운대 하수종말 처리장의 경우는 처리비용이 다른 하수종말처리장에 비하여 비싼 것을 나타났다. 각 하수종말처리장들은 이를 해결하는 방안으로 2010년까지 건조 소각 하여 처리할 계획을 세우고 있는 것으로 나타났다. 그러나 처리비용 및 시설비가 비싼 것으로 보아 적은 비용으로 많은 슬러지를 처리 할 수 있는 재활용 방안을 세워야 할 것으로 사료된다. 또한 지속적인 기술연구 및 선진국 사례 조사를 통하여 녹농지 주입, 퇴비화, 매립지 복토재, 토양개량제 사용 등 하수슬러지 재활용 용도별, 사용등급별 무해성 평가를 위한 법적 기준을 수립하고, 하수슬러지 자원화 제품을 하수도 건설 등 공공사업에 우선적으로 이용 하수 있도록 재활용자재의 우선구매를 촉진하기 위한 법적강화 등 관련제도를 정비하여야 할 것이며 도한, 하수슬러지는 단순한 폐기물이 아니라 우리가 쉽고 안전하게 사용할 수 있는 자원이라는 인식을 가질 수 있도록 적극적인 홍보방안을 마련하여 지속적으로 추진하여야 할 것으로 사료된다. 하수슬러지 재활용방법 선정의 어려움, 지방재정의 취약 및 전문성 부족 등의 현실적인 한계를 극복하기 위해서는 기술개발과 재정지원 등 제도적인 기반이 중요하므로 우리나라의 현행 정책적, 기술적 문제점 등을 정확히 파악하여 하수슬러지를 자원화 할 수 있는 기준을 조속히 수립하여 시행하여야 할 것이다. 하수슬러지에 함유된 유해 물질의 농도에 따라 기준을 설정하여 등급별로 구분함으로써 유해물질의 농도가 높아 인간이나 자연생태계에 악영향을 줄 수 있는 슬러지의 농경지 유입을 막고 유기성슬러지의 효율적인 자원화를 촉진할 수 있을 것으로 사료된다. 이에 본 논문에서는 하수슬러지의 자원화 방법별로 감량효과, 환경영향평가, 경제성평가를 비교·검토한 결과 다음과 같이 제시하고자 한다. 슬러지 재활용방법에 대한 국내의 경제성을 비교 검토해 보면 감량효과 측면에서는 용융 및 열분해 방안이 가장 효과적이고 환경오염에 가장 적은 영향을 미치는 방안은 용융방법이었으며 경제적 측면에서 소요 비용은 지렁이 분변토가 가장 저렴한 것으로 나타났다.
2001년 1월부터 유기성 오니의 직 매립이 금지되고, 폐기물 해양투기와 관련된 국제협약인 런던협약 '96의정서 발효 (2006. 3. 22)에 따른 해양오염방지법 시행규칙 개정확정 (2006. 5. 22)으로 2008년부터는 일정기준이상 중금속이 함유된 슬러지는 배출이 규제되고 2011년부터는 강화된 기준(해양투기 전면금지)에 따라 규제될 예정입니다. 해양투기가 원천적으로 금지되면 다양한 처리기술의 개발이 시급한 실정이다. 이러한 관점에서 볼 때 국가 및 지방자치단체는 지금부터라도 규제강화라는 미래에 대비하여 발생슬러지의 지속적인 성상분석 및 자료축적, 재활용 용도의 발굴 및 수요처 확보, 재정적인 지원방안 등 종합적인 하수슬러지 자원화 방안을 수립하여야 할 것이며 또한 하수슬러지는 폐기물이 아닌 자연적인 순환을 이용한 자원의 개념으로 인식 될 수 있도록 하여야 할 것으로 사료된다. 이에 본 연구에서는 하수슬러지의 자원화 방법별로 여러 가지측면에서 비교 검토하였다. 전국 하수종말 처리장을 분석하지는 못하였지만 부산시 하수종말 처리장을 비교 분석한 결과 5곳의 하수종말 처리장에서 해양투기로 처리를 하고 있으며, 처리 비용 또한 비싼 것으로 사료된다. 그리고 소각을 위주로 처리하는 해운대 하수종말 처리장의 경우는 처리비용이 다른 하수종말처리장에 비하여 비싼 것을 나타났다. 각 하수종말처리장들은 이를 해결하는 방안으로 2010년까지 건조 소각 하여 처리할 계획을 세우고 있는 것으로 나타났다. 그러나 처리비용 및 시설비가 비싼 것으로 보아 적은 비용으로 많은 슬러지를 처리 할 수 있는 재활용 방안을 세워야 할 것으로 사료된다. 또한 지속적인 기술연구 및 선진국 사례 조사를 통하여 녹농지 주입, 퇴비화, 매립지 복토재, 토양개량제 사용 등 하수슬러지 재활용 용도별, 사용등급별 무해성 평가를 위한 법적 기준을 수립하고, 하수슬러지 자원화 제품을 하수도 건설 등 공공사업에 우선적으로 이용 하수 있도록 재활용자재의 우선구매를 촉진하기 위한 법적강화 등 관련제도를 정비하여야 할 것이며 도한, 하수슬러지는 단순한 폐기물이 아니라 우리가 쉽고 안전하게 사용할 수 있는 자원이라는 인식을 가질 수 있도록 적극적인 홍보방안을 마련하여 지속적으로 추진하여야 할 것으로 사료된다. 하수슬러지 재활용방법 선정의 어려움, 지방재정의 취약 및 전문성 부족 등의 현실적인 한계를 극복하기 위해서는 기술개발과 재정지원 등 제도적인 기반이 중요하므로 우리나라의 현행 정책적, 기술적 문제점 등을 정확히 파악하여 하수슬러지를 자원화 할 수 있는 기준을 조속히 수립하여 시행하여야 할 것이다. 하수슬러지에 함유된 유해 물질의 농도에 따라 기준을 설정하여 등급별로 구분함으로써 유해물질의 농도가 높아 인간이나 자연생태계에 악영향을 줄 수 있는 슬러지의 농경지 유입을 막고 유기성슬러지의 효율적인 자원화를 촉진할 수 있을 것으로 사료된다. 이에 본 논문에서는 하수슬러지의 자원화 방법별로 감량효과, 환경영향평가, 경제성평가를 비교·검토한 결과 다음과 같이 제시하고자 한다. 슬러지 재활용방법에 대한 국내의 경제성을 비교 검토해 보면 감량효과 측면에서는 용융 및 열분해 방안이 가장 효과적이고 환경오염에 가장 적은 영향을 미치는 방안은 용융방법이었으며 경제적 측면에서 소요 비용은 지렁이 분변토가 가장 저렴한 것으로 나타났다.
As of 2001 January direct reclamation of saprophytic sludge is banned, and because of the revision of enforcement regulation (2006. 5. 22) in Ocean Pollution Prevention Law, according to the enactment of ’96 Protocol (2006. 3. 22) of London Convention which is a international convention regarding oc...
As of 2001 January direct reclamation of saprophytic sludge is banned, and because of the revision of enforcement regulation (2006. 5. 22) in Ocean Pollution Prevention Law, according to the enactment of ’96 Protocol (2006. 3. 22) of London Convention which is a international convention regarding ocean disposal, drain of sludge which includes a certain degree of heavy metal is restrictedfrom 2008, and with the strengthened standard(ocean disposal totally banned), reclamation of saprophytic sludge will be regulated. If ocean disposal is completely prohibited, development of various process technology will be an urgent matter. From this point of view, government and legal autonomous entity should make comprehensive plans whichmake sewage sludge becomes resources, such as constant component analysis of produced sludge or data accumulation, finding recycling ways of sludge or seeking for demanders, and looking for financial support, etc. In addition, sewage sludge should be considered as resources using simultaneous circulation, not as wastes. Therefore, in this study we examined how sewage sludge becomes resources in various aspects. Although we could not analyze all of the sewage disposal plants nationwide, we compared sewage disposal plants in Busan. In result, 5 plants use ocean disposal and its expenses are considered expensive. Moreover, in case of plants in Haeundae which usually burn up the sludge, the expenses are more expensive than others. Every sewage plant isturned out to plan to process sludge by dry destruction by 2011. However, the expenses of disposal and the cost of facilities will be very expensive, so more effective plans of recycling sludge should be made. Furthermore, through constant technical studies or case studies of developed countries we should establish legal standards to evaluate recycling ways and levels of harmlessness of sewage sludge such as putting sludge into farmland, making it as fertilizer, using it as a component for reclaimed lands, and using it as a soil conditioner, etc. Also, we should make relevant systems, for example, strengthening the law to promote purchasing recycled substances and then, on the preferential basis, we could use sewage sludge resources in public works such as in the sewage construction. More importantly, we should prepare active ways of PR and carry out them continuous to make people think sewage sludge is not a simple waste, but a resource that is easy and safe. To overcome the realistic limits of difficulties of selecting recycling ways of sewage sludge, the weakness of financial structure in the local cites or lack of expertise, systematic foundation such as technical development, and financial support is very important. Because of that, we should find out existing political and technical problems, and establish a standard of sewage sludge resources in order to make the standard come into effect soon. According to the density of harmful substances in sewage sludge, we should set up a standard and divide it into grades. If so, we could prevent sludge that its density of harmful substances is high and has a bad influence from flowing into farmland and promote resource development of saprophytic sludge in an efficient way.
As of 2001 January direct reclamation of saprophytic sludge is banned, and because of the revision of enforcement regulation (2006. 5. 22) in Ocean Pollution Prevention Law, according to the enactment of ’96 Protocol (2006. 3. 22) of London Convention which is a international convention regarding ocean disposal, drain of sludge which includes a certain degree of heavy metal is restrictedfrom 2008, and with the strengthened standard(ocean disposal totally banned), reclamation of saprophytic sludge will be regulated. If ocean disposal is completely prohibited, development of various process technology will be an urgent matter. From this point of view, government and legal autonomous entity should make comprehensive plans whichmake sewage sludge becomes resources, such as constant component analysis of produced sludge or data accumulation, finding recycling ways of sludge or seeking for demanders, and looking for financial support, etc. In addition, sewage sludge should be considered as resources using simultaneous circulation, not as wastes. Therefore, in this study we examined how sewage sludge becomes resources in various aspects. Although we could not analyze all of the sewage disposal plants nationwide, we compared sewage disposal plants in Busan. In result, 5 plants use ocean disposal and its expenses are considered expensive. Moreover, in case of plants in Haeundae which usually burn up the sludge, the expenses are more expensive than others. Every sewage plant isturned out to plan to process sludge by dry destruction by 2011. However, the expenses of disposal and the cost of facilities will be very expensive, so more effective plans of recycling sludge should be made. Furthermore, through constant technical studies or case studies of developed countries we should establish legal standards to evaluate recycling ways and levels of harmlessness of sewage sludge such as putting sludge into farmland, making it as fertilizer, using it as a component for reclaimed lands, and using it as a soil conditioner, etc. Also, we should make relevant systems, for example, strengthening the law to promote purchasing recycled substances and then, on the preferential basis, we could use sewage sludge resources in public works such as in the sewage construction. More importantly, we should prepare active ways of PR and carry out them continuous to make people think sewage sludge is not a simple waste, but a resource that is easy and safe. To overcome the realistic limits of difficulties of selecting recycling ways of sewage sludge, the weakness of financial structure in the local cites or lack of expertise, systematic foundation such as technical development, and financial support is very important. Because of that, we should find out existing political and technical problems, and establish a standard of sewage sludge resources in order to make the standard come into effect soon. According to the density of harmful substances in sewage sludge, we should set up a standard and divide it into grades. If so, we could prevent sludge that its density of harmful substances is high and has a bad influence from flowing into farmland and promote resource development of saprophytic sludge in an efficient way.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.