19세기 말에 나타난 스페인의 민족주의 작곡가들은 그들의 작품 속에 스페인 고유의 민속음악 선율과 리듬을 많이 사용하여 어느 누구보다도 강한 스페인적인 색깔이 짙은 작품을 완성시켰다. 특히 사르수엘라와 토나디야는 스페인 가곡에 많은 영향을준 스페인의 기질을 잘 반영하고 있는 독자적이고 특색 있는 산물이었다.
로드리고의 작품은 민족적인 색채와 더불어 그 기법으로 보아 신고전주의의 음악으로 분류되기도 하는데, 논자의 연구대상인 Cuatro Madrigales Amatorios(4개의 사랑의 마드리갈)의 4개의 가곡 ‘¿Con ...
19세기 말에 나타난 스페인의 민족주의 작곡가들은 그들의 작품 속에 스페인 고유의 민속음악 선율과 리듬을 많이 사용하여 어느 누구보다도 강한 스페인적인 색깔이 짙은 작품을 완성시켰다. 특히 사르수엘라와 토나디야는 스페인 가곡에 많은 영향을준 스페인의 기질을 잘 반영하고 있는 독자적이고 특색 있는 산물이었다.
로드리고의 작품은 민족적인 색채와 더불어 그 기법으로 보아 신고전주의의 음악으로 분류되기도 하는데, 논자의 연구대상인 Cuatro Madrigales Amatorios(4개의 사랑의 마드리갈)의 4개의 가곡 ‘¿Con que la lavare?’, ‘Vos me matasteis.’, ‘¿De donde venis, amore?’, ‘De los alamos vengo, madre.’의 분석에 의한 결과는 다음과 같다.
로드리고는 20세기 작곡가이지만 형식, 화성, 멜로디에 있어서 전통적인 방법을 사용하였다. 로드리고는 4개의 연가곡에서 가사의 내용에 맞추어 조성과 빠르기를 사용하였고 각각 곡마다 선율과 리듬적인 특징을 잘 살려내고 있으면서도 4개의 곡을 하나의 일관성 있는 이야기로 풀어 나갔다. 그는 이 작품을 통하여 스페인적인 이국정서를 잘 표현하였고 토착적인 민요조와 서글픈 선율, 또는 격렬한 집시풍의 리듬 등을 아주 잘 나타내고 있다.
로드리고는 스승인 뒤카와 민족주의의 영향을 많이 받았으며 신고전주의 작곡가로서 현대시와 함께 사랑에 관한 내용의 시로서 주로 스페인의 옛 시를 사용하였으며 고대 전설을 사용하여 전통적인 예술가곡 형식의 작품을 즐겨 작곡하였다. 반주는 일반적으로 단순하고 가벼운 구조이며 기타의 반주형을 가곡반주에 사용하기도 하여 자국만의 독특한 색채를 나타내려 노력하였다.
이러한 이론적 배경과 분석을 통하여 나타난 로드리고의 가곡에 관한 이해를 통해 앞으로 이 곡들을 연주할 때 도움이 되고자 하는 바이다.
19세기 말에 나타난 스페인의 민족주의 작곡가들은 그들의 작품 속에 스페인 고유의 민속음악 선율과 리듬을 많이 사용하여 어느 누구보다도 강한 스페인적인 색깔이 짙은 작품을 완성시켰다. 특히 사르수엘라와 토나디야는 스페인 가곡에 많은 영향을준 스페인의 기질을 잘 반영하고 있는 독자적이고 특색 있는 산물이었다.
로드리고의 작품은 민족적인 색채와 더불어 그 기법으로 보아 신고전주의의 음악으로 분류되기도 하는데, 논자의 연구대상인 Cuatro Madrigales Amatorios(4개의 사랑의 마드리갈)의 4개의 가곡 ‘¿Con que la lavare?’, ‘Vos me matasteis.’, ‘¿De donde venis, amore?’, ‘De los alamos vengo, madre.’의 분석에 의한 결과는 다음과 같다.
로드리고는 20세기 작곡가이지만 형식, 화성, 멜로디에 있어서 전통적인 방법을 사용하였다. 로드리고는 4개의 연가곡에서 가사의 내용에 맞추어 조성과 빠르기를 사용하였고 각각 곡마다 선율과 리듬적인 특징을 잘 살려내고 있으면서도 4개의 곡을 하나의 일관성 있는 이야기로 풀어 나갔다. 그는 이 작품을 통하여 스페인적인 이국정서를 잘 표현하였고 토착적인 민요조와 서글픈 선율, 또는 격렬한 집시풍의 리듬 등을 아주 잘 나타내고 있다.
로드리고는 스승인 뒤카와 민족주의의 영향을 많이 받았으며 신고전주의 작곡가로서 현대시와 함께 사랑에 관한 내용의 시로서 주로 스페인의 옛 시를 사용하였으며 고대 전설을 사용하여 전통적인 예술가곡 형식의 작품을 즐겨 작곡하였다. 반주는 일반적으로 단순하고 가벼운 구조이며 기타의 반주형을 가곡반주에 사용하기도 하여 자국만의 독특한 색채를 나타내려 노력하였다.
이러한 이론적 배경과 분석을 통하여 나타난 로드리고의 가곡에 관한 이해를 통해 앞으로 이 곡들을 연주할 때 도움이 되고자 하는 바이다.
A study aimed at analysing the characteristic of spanish four song centering around 「Cuatro madrigales amatorios」.
The first piece expresses, using minor chord and slow tempo, the grief of an unmarried one who compares his stand which the married's and sighs. This piece is characterized by its a...
A study aimed at analysing the characteristic of spanish four song centering around 「Cuatro madrigales amatorios」.
The first piece expresses, using minor chord and slow tempo, the grief of an unmarried one who compares his stand which the married's and sighs. This piece is characterized by its agreement of counterpoint and harmony in terms of the form, in its melody, it expresses the grief in accordance with its words. The second piece expresses the anguish of the trials, and it is also a slow-tempo piece of minor chord. In the piece, the basic motive continues to vary and develop into the completion, and especially it plays an important role in the latter, when divided into two part. The third piece is in the relation with the first. In its melody, the progression of staccato of high register builds up the tension and creates a cheerful mood. At the end of each phrase, ritornello is used. The fourth piece is of the fastest tempo of all. The feature is the pedal point effect of the variation and repetition of the same rhythm by the use of ostinato in its accompaniment. Furthermore, The use of five successive notes adds delightfulness to the piece, and it creates the most Spanish mood in the melody.
Rodrigo and his mentor, Duka were heavily influenced by Nationalism. As Neo-classicism composers, they used poets of Spain, including modern poets and ports on love. They also used legends to compose traditional songs in classical style. Accompaniment was simple and light. The songs were played accompanied by guitar and the composer tried to express unique characteristics of Spain.
A study aimed at analysing the characteristic of spanish four song centering around 「Cuatro madrigales amatorios」.
The first piece expresses, using minor chord and slow tempo, the grief of an unmarried one who compares his stand which the married's and sighs. This piece is characterized by its agreement of counterpoint and harmony in terms of the form, in its melody, it expresses the grief in accordance with its words. The second piece expresses the anguish of the trials, and it is also a slow-tempo piece of minor chord. In the piece, the basic motive continues to vary and develop into the completion, and especially it plays an important role in the latter, when divided into two part. The third piece is in the relation with the first. In its melody, the progression of staccato of high register builds up the tension and creates a cheerful mood. At the end of each phrase, ritornello is used. The fourth piece is of the fastest tempo of all. The feature is the pedal point effect of the variation and repetition of the same rhythm by the use of ostinato in its accompaniment. Furthermore, The use of five successive notes adds delightfulness to the piece, and it creates the most Spanish mood in the melody.
Rodrigo and his mentor, Duka were heavily influenced by Nationalism. As Neo-classicism composers, they used poets of Spain, including modern poets and ports on love. They also used legends to compose traditional songs in classical style. Accompaniment was simple and light. The songs were played accompanied by guitar and the composer tried to express unique characteristics of Spain.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.