IMF 위환위기 이후 우리 사회는 사회안전망 구축을 위해 경주해왔다. 동사무소의 생활보호제도를 제외하면 재가복지가 거의 전무했던 처지로부터 이제는 복지국가의 태동을 거론할 수 있는 단계로 상황이 진전되었다. 지금은 각 지역사회 내 사회복지 자원의 네트워크를 통해서 공급자 중심의 시혜 정책이 수요자 중심의 서비스로 질적인 전환을 요구하고 있는 시점이다. 이에 본 논문은 서울 및 서울 인근 경기도에 소재한 지역사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관 등 종합사회복지관을 대상으로 지역사회복지 네트워크의 현황과 과제를 고찰하였다. 연구방법은 각 사회복지관에서 급식서비스 즉, 재가복지사업을 담당하고 있는 사회복지사에게 설문조사를 실시하고 수집된 자료를 통계분석하는 방식으로 진행되었다. 지역사회복지 네트워크의 필요성은 다음과 같은 배경을 가지고 있다. 첫째로 각종 단종사회복지관들을 비롯한 지역사회 내 새로운 복지활동 조직들의 등장과 함께 사회복지 전달체계에서 차지하는 사회복지관의 위치와 성격이 점차 불분명해지고 있다. 둘째, 요보호계층에게 제공되는 일방적인 사회복지서비스가 지역주민 누구나 이용할 수 있는 보편적 서비스로서 자리잡아 오고 있다. 셋째, 재가복지 대상자들의 다양한 문제나 욕구를 해결하고 예방하기 위해서는 경제적인 문제는 물론 통합된 보건, 복지, 의료 서비스가 필요하며, 사회복지관은 이를 위해 지역사회 내의 보건복지 의료기관과 유기적이고 긴밀한 협조 및 이를 강화하기 위한 네트워크가 절실히 필요하다. 넷째, 지역사회에 대한 홍보 등 주민의 참여를 제고하기 위한 복지관의 노력이 필요하다. 마지막으로, 정부의 재원만으로는 최근의 가족해체의 증가와 빈부의 격차 심화, 고령화 사회 등 여러 가지 심각한 사회문제에 대처할 수 없으므로 종교 및 시민단체를 포함한 민간 사회복지 자원의 활용이 요구되고 있다. 이에 따라 본 논문은 재가복지를 담당하고 있는 사회복지사를 통해 우선 소속 사회복지관의 자원 연계 정도, 급식서비스과 관련된 네트워크의 현황을 파악하였다. 그리고 보다 구체적인 지역사회복지 네트워크 활성화 방안을 제시하기 위해 재가복지봉사센터의 효과, 지역사회복지협의체에 대한 기대, 사례관리기술의 과제 등에 관한 의견을 수렴하고 다음의 연구결과를 도출하였다. 첫째, 현재 각 사회복지관의 네트워크 수준은 주요 응답자에 의해 ‘보통’으로 평가되었다. 평가 요인은 ‘담당자의 의지 및 시도’와 ‘담당자의 과중한 업무량’이 각각 가장 높은 비율을 차지하고 있는데, 이는 지역사회복지 네트워크의 소관이 아직 개인의 몫이지, 기관의 역량이 아니라는 암시를 담고 있는 것으로 정례적인 사회복지관 감사에서 네트워크에 대한 평가 강화가 요구된다. 둘째, 급식서비스는 만족도가 높고 단편적으로나마 대상자의 문제 해결에 기여하고 있었지만, 서비스 확대에서 대해서는 사회복지사들의 적극적인 의사 표명을 획득할 수 없어서 다소의 아쉬움을 자아냈다. 지역사회에서 ...
IMF 위환위기 이후 우리 사회는 사회안전망 구축을 위해 경주해왔다. 동사무소의 생활보호제도를 제외하면 재가복지가 거의 전무했던 처지로부터 이제는 복지국가의 태동을 거론할 수 있는 단계로 상황이 진전되었다. 지금은 각 지역사회 내 사회복지 자원의 네트워크를 통해서 공급자 중심의 시혜 정책이 수요자 중심의 서비스로 질적인 전환을 요구하고 있는 시점이다. 이에 본 논문은 서울 및 서울 인근 경기도에 소재한 지역사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관 등 종합사회복지관을 대상으로 지역사회복지 네트워크의 현황과 과제를 고찰하였다. 연구방법은 각 사회복지관에서 급식서비스 즉, 재가복지사업을 담당하고 있는 사회복지사에게 설문조사를 실시하고 수집된 자료를 통계분석하는 방식으로 진행되었다. 지역사회복지 네트워크의 필요성은 다음과 같은 배경을 가지고 있다. 첫째로 각종 단종사회복지관들을 비롯한 지역사회 내 새로운 복지활동 조직들의 등장과 함께 사회복지 전달체계에서 차지하는 사회복지관의 위치와 성격이 점차 불분명해지고 있다. 둘째, 요보호계층에게 제공되는 일방적인 사회복지서비스가 지역주민 누구나 이용할 수 있는 보편적 서비스로서 자리잡아 오고 있다. 셋째, 재가복지 대상자들의 다양한 문제나 욕구를 해결하고 예방하기 위해서는 경제적인 문제는 물론 통합된 보건, 복지, 의료 서비스가 필요하며, 사회복지관은 이를 위해 지역사회 내의 보건복지 의료기관과 유기적이고 긴밀한 협조 및 이를 강화하기 위한 네트워크가 절실히 필요하다. 넷째, 지역사회에 대한 홍보 등 주민의 참여를 제고하기 위한 복지관의 노력이 필요하다. 마지막으로, 정부의 재원만으로는 최근의 가족해체의 증가와 빈부의 격차 심화, 고령화 사회 등 여러 가지 심각한 사회문제에 대처할 수 없으므로 종교 및 시민단체를 포함한 민간 사회복지 자원의 활용이 요구되고 있다. 이에 따라 본 논문은 재가복지를 담당하고 있는 사회복지사를 통해 우선 소속 사회복지관의 자원 연계 정도, 급식서비스과 관련된 네트워크의 현황을 파악하였다. 그리고 보다 구체적인 지역사회복지 네트워크 활성화 방안을 제시하기 위해 재가복지봉사센터의 효과, 지역사회복지협의체에 대한 기대, 사례관리기술의 과제 등에 관한 의견을 수렴하고 다음의 연구결과를 도출하였다. 첫째, 현재 각 사회복지관의 네트워크 수준은 주요 응답자에 의해 ‘보통’으로 평가되었다. 평가 요인은 ‘담당자의 의지 및 시도’와 ‘담당자의 과중한 업무량’이 각각 가장 높은 비율을 차지하고 있는데, 이는 지역사회복지 네트워크의 소관이 아직 개인의 몫이지, 기관의 역량이 아니라는 암시를 담고 있는 것으로 정례적인 사회복지관 감사에서 네트워크에 대한 평가 강화가 요구된다. 둘째, 급식서비스는 만족도가 높고 단편적으로나마 대상자의 문제 해결에 기여하고 있었지만, 서비스 확대에서 대해서는 사회복지사들의 적극적인 의사 표명을 획득할 수 없어서 다소의 아쉬움을 자아냈다. 지역사회에서 제3섹터를 주도할 수 있는 사회복지사들의 의지가 요청된다. 그럼에도 소속 기관의 급식서비스 네트워크에 대한 사회복지사들의 평가는 대체로 긍정적이었다. 평가 요인은 대상자에 대한 서비스의 중복 방지, 자원봉사자 연계 및 후원 마련, 자원개발에 있어서의 가시적인 효과, 무료급식 사업비에 대한 지자체의 지원 등으로 이루어졌다. 셋째, 재가복지봉사센터 운영의 장애요인은 업무 과중 및 사업예산 부족, 직원 부족에 의한 대상자 관리의 어려움, 자원 자체의 부재 등으로 나타났다. 재가복지봉사센터 네크워크 효과에 대한 평가 역시 5점 척도 중 ‘보통’이 가장 높은 비중을 차지했다. 이를 위한 최선의 타개책은 인력 확충이다. 노인장기요양보험의 시행으로 사회복지사들의 업무 경감을 실감하고 있는 상황이지만 인력 확충이라는 적극적인 투자가 그 어느 때보다도 적실하다. 넷째, 지역사회복지협의체에 대한 네트워크 평가는 대체로 긍정적인 기대를 담고 있었다. 지역사회복지협의체의 활성화를 위해서는 전문성 제고 및 전문 인력 확충, 재원 확보 체계 구축, 실적 중심의 업무 지양 등의 의견이 제기되었다. 다섯째, 인력 부족으로 대상자 관리의 어려움을 겪고 있는 상황에서도 사례관리기술이 사회복지 전문직의 자부심을 형성하는 요소로 작용하고 있었다. 사례관리 네트워크의 내실을 기하기 위해서는 인력 확충 또는 사례관리 전문 교육, 사례관리자ㆍ사업담당자ㆍ자원개발자의 분담, 조직개편을 통한 재가복지서비스 제공 등의 보완이 필요하다.
IMF 위환위기 이후 우리 사회는 사회안전망 구축을 위해 경주해왔다. 동사무소의 생활보호제도를 제외하면 재가복지가 거의 전무했던 처지로부터 이제는 복지국가의 태동을 거론할 수 있는 단계로 상황이 진전되었다. 지금은 각 지역사회 내 사회복지 자원의 네트워크를 통해서 공급자 중심의 시혜 정책이 수요자 중심의 서비스로 질적인 전환을 요구하고 있는 시점이다. 이에 본 논문은 서울 및 서울 인근 경기도에 소재한 지역사회복지관, 노인복지관, 장애인복지관 등 종합사회복지관을 대상으로 지역사회복지 네트워크의 현황과 과제를 고찰하였다. 연구방법은 각 사회복지관에서 급식서비스 즉, 재가복지사업을 담당하고 있는 사회복지사에게 설문조사를 실시하고 수집된 자료를 통계분석하는 방식으로 진행되었다. 지역사회복지 네트워크의 필요성은 다음과 같은 배경을 가지고 있다. 첫째로 각종 단종사회복지관들을 비롯한 지역사회 내 새로운 복지활동 조직들의 등장과 함께 사회복지 전달체계에서 차지하는 사회복지관의 위치와 성격이 점차 불분명해지고 있다. 둘째, 요보호계층에게 제공되는 일방적인 사회복지서비스가 지역주민 누구나 이용할 수 있는 보편적 서비스로서 자리잡아 오고 있다. 셋째, 재가복지 대상자들의 다양한 문제나 욕구를 해결하고 예방하기 위해서는 경제적인 문제는 물론 통합된 보건, 복지, 의료 서비스가 필요하며, 사회복지관은 이를 위해 지역사회 내의 보건복지 의료기관과 유기적이고 긴밀한 협조 및 이를 강화하기 위한 네트워크가 절실히 필요하다. 넷째, 지역사회에 대한 홍보 등 주민의 참여를 제고하기 위한 복지관의 노력이 필요하다. 마지막으로, 정부의 재원만으로는 최근의 가족해체의 증가와 빈부의 격차 심화, 고령화 사회 등 여러 가지 심각한 사회문제에 대처할 수 없으므로 종교 및 시민단체를 포함한 민간 사회복지 자원의 활용이 요구되고 있다. 이에 따라 본 논문은 재가복지를 담당하고 있는 사회복지사를 통해 우선 소속 사회복지관의 자원 연계 정도, 급식서비스과 관련된 네트워크의 현황을 파악하였다. 그리고 보다 구체적인 지역사회복지 네트워크 활성화 방안을 제시하기 위해 재가복지봉사센터의 효과, 지역사회복지협의체에 대한 기대, 사례관리기술의 과제 등에 관한 의견을 수렴하고 다음의 연구결과를 도출하였다. 첫째, 현재 각 사회복지관의 네트워크 수준은 주요 응답자에 의해 ‘보통’으로 평가되었다. 평가 요인은 ‘담당자의 의지 및 시도’와 ‘담당자의 과중한 업무량’이 각각 가장 높은 비율을 차지하고 있는데, 이는 지역사회복지 네트워크의 소관이 아직 개인의 몫이지, 기관의 역량이 아니라는 암시를 담고 있는 것으로 정례적인 사회복지관 감사에서 네트워크에 대한 평가 강화가 요구된다. 둘째, 급식서비스는 만족도가 높고 단편적으로나마 대상자의 문제 해결에 기여하고 있었지만, 서비스 확대에서 대해서는 사회복지사들의 적극적인 의사 표명을 획득할 수 없어서 다소의 아쉬움을 자아냈다. 지역사회에서 제3섹터를 주도할 수 있는 사회복지사들의 의지가 요청된다. 그럼에도 소속 기관의 급식서비스 네트워크에 대한 사회복지사들의 평가는 대체로 긍정적이었다. 평가 요인은 대상자에 대한 서비스의 중복 방지, 자원봉사자 연계 및 후원 마련, 자원개발에 있어서의 가시적인 효과, 무료급식 사업비에 대한 지자체의 지원 등으로 이루어졌다. 셋째, 재가복지봉사센터 운영의 장애요인은 업무 과중 및 사업예산 부족, 직원 부족에 의한 대상자 관리의 어려움, 자원 자체의 부재 등으로 나타났다. 재가복지봉사센터 네크워크 효과에 대한 평가 역시 5점 척도 중 ‘보통’이 가장 높은 비중을 차지했다. 이를 위한 최선의 타개책은 인력 확충이다. 노인장기요양보험의 시행으로 사회복지사들의 업무 경감을 실감하고 있는 상황이지만 인력 확충이라는 적극적인 투자가 그 어느 때보다도 적실하다. 넷째, 지역사회복지협의체에 대한 네트워크 평가는 대체로 긍정적인 기대를 담고 있었다. 지역사회복지협의체의 활성화를 위해서는 전문성 제고 및 전문 인력 확충, 재원 확보 체계 구축, 실적 중심의 업무 지양 등의 의견이 제기되었다. 다섯째, 인력 부족으로 대상자 관리의 어려움을 겪고 있는 상황에서도 사례관리기술이 사회복지 전문직의 자부심을 형성하는 요소로 작용하고 있었다. 사례관리 네트워크의 내실을 기하기 위해서는 인력 확충 또는 사례관리 전문 교육, 사례관리자ㆍ사업담당자ㆍ자원개발자의 분담, 조직개편을 통한 재가복지서비스 제공 등의 보완이 필요하다.
Korean society has been straining to construct social safety nets since the IMF crisis. Except for the public assistance program which was served by Dong offices, the in-home services did not exist in those days. But circumstances have been improved to the stage that can be spoken to the naissance o...
Korean society has been straining to construct social safety nets since the IMF crisis. Except for the public assistance program which was served by Dong offices, the in-home services did not exist in those days. But circumstances have been improved to the stage that can be spoken to the naissance of welfare state. Today qualitative switch is required, from the philanthropic policy that has been orientated towards suppliers to the service for demanders. Therefore, this thesis considered the present conditions and problems of networks of community welfare. This study has proceeded by a survey carried out to social workers, who took care of food services in general social welfare centers including Community welfare centers, rehabilitation centers for the disabled, senior welfare centers in Seoul and Kyunggi province adjoining Seoul. For a start, this paper looked into community resources contact among social welfare centers and the current state of networks related to food services. We gathered further their opinions regarding the effectiveness of in-home service center, expectations for community welfare alliance and problems of case management to present more concrete activation scheme of local social welfare network, and the study results are as follows. First, the present network level of each social welfare center was evaluated as 'ordinary'. Two most considerable evaluation factors in this first result were "weak will and lack of attempt " and "heavy workload" of workers in charge. The result implies that network of local social welfare is under the control of a private person, not of centers. So, therefore, evaluation of network must be tightened on inspection of community centers. Secondly, social workers showed high satisfaction on food services, which, though fragmentary, had been making a contribution toward the solution of problems of beneficiaries while they were not active in indicating their intention concern about the expansion of services. Accodingly, a strong drive of social workers is needed to lead the third sector in the community. And as for the network of food services in their centers, their evaluation is, on the whole, positive with these factors such as the prevention of service overlapping, the connection among volunteers and patronage plan, the tangible effect in resource development, the support of local self- gorverning bodies for free food services etc. Thirdly, social workers' overwork, insufficient budget, short-staffed difficulties for care management are revealed as the major obstacles in running home-helping service centers. Also, 'ordinary' ranked first on 5 point assessment scale in evaluating effectiveness for networks of home-helping service centers. The best solution for this is to expand workers. Although the operation of Long-term Care Insurance make social workers feel work reduction, active investment such as worker expansion is urgently required. Networks evalulation in Community council on social welfare showed generally positive expectation. Enhancing professionalism, hiring of more experts, constructing a system to look for a source of revenue and sublating a result-dominated work were proposed to activate networks of community welfare. Also, Case management has been operated as a factor making up pride on social workers. For substance of case management networks, complementary measures such as an expansion of workers and technical education, and a division of works into parts as case manager, social worker in charge of project and resource-developer, are needed.
Korean society has been straining to construct social safety nets since the IMF crisis. Except for the public assistance program which was served by Dong offices, the in-home services did not exist in those days. But circumstances have been improved to the stage that can be spoken to the naissance of welfare state. Today qualitative switch is required, from the philanthropic policy that has been orientated towards suppliers to the service for demanders. Therefore, this thesis considered the present conditions and problems of networks of community welfare. This study has proceeded by a survey carried out to social workers, who took care of food services in general social welfare centers including Community welfare centers, rehabilitation centers for the disabled, senior welfare centers in Seoul and Kyunggi province adjoining Seoul. For a start, this paper looked into community resources contact among social welfare centers and the current state of networks related to food services. We gathered further their opinions regarding the effectiveness of in-home service center, expectations for community welfare alliance and problems of case management to present more concrete activation scheme of local social welfare network, and the study results are as follows. First, the present network level of each social welfare center was evaluated as 'ordinary'. Two most considerable evaluation factors in this first result were "weak will and lack of attempt " and "heavy workload" of workers in charge. The result implies that network of local social welfare is under the control of a private person, not of centers. So, therefore, evaluation of network must be tightened on inspection of community centers. Secondly, social workers showed high satisfaction on food services, which, though fragmentary, had been making a contribution toward the solution of problems of beneficiaries while they were not active in indicating their intention concern about the expansion of services. Accodingly, a strong drive of social workers is needed to lead the third sector in the community. And as for the network of food services in their centers, their evaluation is, on the whole, positive with these factors such as the prevention of service overlapping, the connection among volunteers and patronage plan, the tangible effect in resource development, the support of local self- gorverning bodies for free food services etc. Thirdly, social workers' overwork, insufficient budget, short-staffed difficulties for care management are revealed as the major obstacles in running home-helping service centers. Also, 'ordinary' ranked first on 5 point assessment scale in evaluating effectiveness for networks of home-helping service centers. The best solution for this is to expand workers. Although the operation of Long-term Care Insurance make social workers feel work reduction, active investment such as worker expansion is urgently required. Networks evalulation in Community council on social welfare showed generally positive expectation. Enhancing professionalism, hiring of more experts, constructing a system to look for a source of revenue and sublating a result-dominated work were proposed to activate networks of community welfare. Also, Case management has been operated as a factor making up pride on social workers. For substance of case management networks, complementary measures such as an expansion of workers and technical education, and a division of works into parts as case manager, social worker in charge of project and resource-developer, are needed.
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