본 연구는 초등학생의 실외 전래놀이 활동이 신체적 자기효능감의 변화에 미치는 영향을 살펴보고 이를 통해 초등학교 체육 수업 활동에 도움이 되는 기초 자료를 제공하는데 연구의 목적이 있다.
본 연구를 위하여 서울시내 S 초등학교 5학년 두 학급의 학생들을 한 학급은 실험집단, 다른 학급은 통제집단으로 각각 30명씩 선정하였다. 실험 집단은 체육 시간에 주 2회, 12주간 실외 전래놀이를 실시하였고, 통제 집단은 일반 체육 수업을 실시하였다.
본 연구에 사용된 신체적 ...
본 연구는 초등학생의 실외 전래놀이 활동이 신체적 자기효능감의 변화에 미치는 영향을 살펴보고 이를 통해 초등학교 체육 수업 활동에 도움이 되는 기초 자료를 제공하는데 연구의 목적이 있다.
본 연구를 위하여 서울시내 S 초등학교 5학년 두 학급의 학생들을 한 학급은 실험집단, 다른 학급은 통제집단으로 각각 30명씩 선정하였다. 실험 집단은 체육 시간에 주 2회, 12주간 실외 전래놀이를 실시하였고, 통제 집단은 일반 체육 수업을 실시하였다.
본 연구에 사용된 신체적 자기효능감 검사지는 Ryckman 등(1982)이 제작하여 홍선옥(1996)이 번안한 질문지를 문정철(2007)이 초등학생의 독서력이나 문화적 수준에 맞춰 질문 내용을 수정한 것을 보완하여 사용하였다.
통제집단과 실험집단의 모든 대상자에게 사전에 설문지를 통해 신체적 자기효능감 검사와 체력 급수를 측정하였고 실험을 마친 후에 설문지를 통해 사후 검사를 실시하였다.
초등학생의 실외 전래놀이 활동이 신체적 자기효능감에 미치는 영향을 비교·분석하기위해 사전과 사후의 점수를 t-test로 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 초등학생의 실외 전래놀이 활동은 신체적 자기효능감 발달에 영향을 미쳤다. 특히 신체적 자기효능감의 하위 영역인 인지된 신체능력의 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다.
둘째, 초등학생의 실외 전래놀이 활동은 성별에 따른 신체적 자기효능감발달의 비교에서 여자의 신체적 자기효능감 발달에 더 영향을 미쳤다.
셋째, 초등학생의 실외 전래놀이 활동은 체력급수에 따른 신체적 자기효능감 발달의 비교에서 ‘하’인 그룹의 신체적 자기효능감 발달에 더 영향을 미쳤다. 특히 하위 영역인 인지된 신체능력의 발달에 더 의미 있는 영향을 미쳤다.
따라서, 초등학교 체육수업에서 실외 전래놀이 활동은 신체적 자기효능감 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 초등학생의 실외 전래놀이 활동이 신체적 자기효능감의 변화에 미치는 영향을 살펴보고 이를 통해 초등학교 체육 수업 활동에 도움이 되는 기초 자료를 제공하는데 연구의 목적이 있다.
본 연구를 위하여 서울시내 S 초등학교 5학년 두 학급의 학생들을 한 학급은 실험집단, 다른 학급은 통제집단으로 각각 30명씩 선정하였다. 실험 집단은 체육 시간에 주 2회, 12주간 실외 전래놀이를 실시하였고, 통제 집단은 일반 체육 수업을 실시하였다.
본 연구에 사용된 신체적 자기효능감 검사지는 Ryckman 등(1982)이 제작하여 홍선옥(1996)이 번안한 질문지를 문정철(2007)이 초등학생의 독서력이나 문화적 수준에 맞춰 질문 내용을 수정한 것을 보완하여 사용하였다.
통제집단과 실험집단의 모든 대상자에게 사전에 설문지를 통해 신체적 자기효능감 검사와 체력 급수를 측정하였고 실험을 마친 후에 설문지를 통해 사후 검사를 실시하였다.
초등학생의 실외 전래놀이 활동이 신체적 자기효능감에 미치는 영향을 비교·분석하기위해 사전과 사후의 점수를 t-test로 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 초등학생의 실외 전래놀이 활동은 신체적 자기효능감 발달에 영향을 미쳤다. 특히 신체적 자기효능감의 하위 영역인 인지된 신체능력의 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다.
둘째, 초등학생의 실외 전래놀이 활동은 성별에 따른 신체적 자기효능감발달의 비교에서 여자의 신체적 자기효능감 발달에 더 영향을 미쳤다.
셋째, 초등학생의 실외 전래놀이 활동은 체력급수에 따른 신체적 자기효능감 발달의 비교에서 ‘하’인 그룹의 신체적 자기효능감 발달에 더 영향을 미쳤다. 특히 하위 영역인 인지된 신체능력의 발달에 더 의미 있는 영향을 미쳤다.
따라서, 초등학교 체육수업에서 실외 전래놀이 활동은 신체적 자기효능감 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to examine influence of outdoor traditional play activity in elementary school students upon a change in physical self-efficacy and is to offer basic data that is conducive to the physical education teaching activity for elementary school through this.
For this study, st...
The purpose of this study is to examine influence of outdoor traditional play activity in elementary school students upon a change in physical self-efficacy and is to offer basic data that is conducive to the physical education teaching activity for elementary school through this.
For this study, students for two classes in the 5th grade for S elementary school in Seoul were selected by 30 people, respectively, for the control group in one class and the experimental group in another class. The control group was carried out the general physical education teaching. The experimental group was carried out the outdoor traditional play activity over 12 weeks with twice a week during the lesson of physical education.
The test tool of physical self-efficacy, which was used in this study, was used what Mun Jeong-cheol(2007) modified and supplemented the question contents in the questionnaire produced by Ryckman et al.(1982) and adapted by Hong Seon-ok(1996), in line with the reading ability or cultural level in elementary school students.
All the subjects in the control group and the experimental group were previously measured the physical self-efficacy test and the physical strength through questionnaire, and were carried out post-test through questionnaire after finishing experiment.
As a result of analyzing the pre-post points with t-test in order to comparatively analyze influence of outdoor traditional play activity in elementary school students upon physical self-efficacy, the following conclusions were obtained.
First, the outdoor traditional play activity in elementary school students had influence upon development in physical self-efficacy. Especially, it had positive influence upon development in the perceived physical ability, which is sub-sphere in physical self-efficacy.
Second, the outdoor traditional play activity in elementary school students had more influence upon development in girls' physical self-efficacy in the comparison of development in physical self-efficacy according to gender.
Third, the outdoor traditional play activity in elementary school students had more influence upon development in physical self-efficacy for the group with 'low' in the comparison of development in physical self-efficacy according to the physical strength. Especially, it had more significant influence upon the perceived physical ability, which is sub-sphere.
Accordingly, the outdoor traditional play activity in physical education instruction for elementary school was shown to have positive influence upon development in physical self-efficacy.
The purpose of this study is to examine influence of outdoor traditional play activity in elementary school students upon a change in physical self-efficacy and is to offer basic data that is conducive to the physical education teaching activity for elementary school through this.
For this study, students for two classes in the 5th grade for S elementary school in Seoul were selected by 30 people, respectively, for the control group in one class and the experimental group in another class. The control group was carried out the general physical education teaching. The experimental group was carried out the outdoor traditional play activity over 12 weeks with twice a week during the lesson of physical education.
The test tool of physical self-efficacy, which was used in this study, was used what Mun Jeong-cheol(2007) modified and supplemented the question contents in the questionnaire produced by Ryckman et al.(1982) and adapted by Hong Seon-ok(1996), in line with the reading ability or cultural level in elementary school students.
All the subjects in the control group and the experimental group were previously measured the physical self-efficacy test and the physical strength through questionnaire, and were carried out post-test through questionnaire after finishing experiment.
As a result of analyzing the pre-post points with t-test in order to comparatively analyze influence of outdoor traditional play activity in elementary school students upon physical self-efficacy, the following conclusions were obtained.
First, the outdoor traditional play activity in elementary school students had influence upon development in physical self-efficacy. Especially, it had positive influence upon development in the perceived physical ability, which is sub-sphere in physical self-efficacy.
Second, the outdoor traditional play activity in elementary school students had more influence upon development in girls' physical self-efficacy in the comparison of development in physical self-efficacy according to gender.
Third, the outdoor traditional play activity in elementary school students had more influence upon development in physical self-efficacy for the group with 'low' in the comparison of development in physical self-efficacy according to the physical strength. Especially, it had more significant influence upon the perceived physical ability, which is sub-sphere.
Accordingly, the outdoor traditional play activity in physical education instruction for elementary school was shown to have positive influence upon development in physical self-efficacy.
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