기업의 경영 환경이 더욱 글로벌화 되어가고, 특히 최근에 어려운 경영 여건이 지속됨에 따라 많은 기업들의 고민은 품질, 원가, 납기에서의 경쟁력을 어떻게 갖출 것인가에 초점이 맞추어져 있다. 이런 측면에서 Q-COST (Quality Cost)또는 COPQ(Cost of Poor Quality)에 대한 관심이 점점 증가하고 있지만, Q-COST와 COPQ에 대한 정의가 불명확하여 기업내에서 추진자들의 개념에 혼란을 초래하고 있다. 생산 중심의 산업사회에서는 제조와 서비스의 직접적인 활동에 대한 Q-COST가 중요했으나, 현재는 기업 전반의 비즈니스에 대한 경쟁력을 높이기 위하여 전 부문에서 업무 품질에 대한 인식과 기회 손실을 찾아냄으로써 기업의 성과로 연결시키려는 노력이 더 중시되고 있다. 이런 맥락에서 본 연구의 목적은 기존 ...
기업의 경영 환경이 더욱 글로벌화 되어가고, 특히 최근에 어려운 경영 여건이 지속됨에 따라 많은 기업들의 고민은 품질, 원가, 납기에서의 경쟁력을 어떻게 갖출 것인가에 초점이 맞추어져 있다. 이런 측면에서 Q-COST (Quality Cost)또는 COPQ(Cost of Poor Quality)에 대한 관심이 점점 증가하고 있지만, Q-COST와 COPQ에 대한 정의가 불명확하여 기업내에서 추진자들의 개념에 혼란을 초래하고 있다. 생산 중심의 산업사회에서는 제조와 서비스의 직접적인 활동에 대한 Q-COST가 중요했으나, 현재는 기업 전반의 비즈니스에 대한 경쟁력을 높이기 위하여 전 부문에서 업무 품질에 대한 인식과 기회 손실을 찾아냄으로써 기업의 성과로 연결시키려는 노력이 더 중시되고 있다. 이런 맥락에서 본 연구의 목적은 기존 품질비용(Q-COST)과 COPQ의 차이점을 이해하고, 실무적으로 COPQ를 측정하고 추진하는 방법과 절차를 규명하는 것이다. 이를 위해 2개 회사 사례를 분석하였다. 사례 분석 결과, COPQ는 기존 Q-COST를 포괄하는 개념으로서 회사 전체에 적용되어 광범위한 요소들을 다루어야 한다는 사실을 확인할 수 있었다. 또한 COPQ의 개념을 도입한 2개 회사 모두 COPQ가 총 매출액의 20% 정도를 차지하고 있으며, 아울러 제조부문보다도 비제조부문에서 더 많은 비용이 발생되고 있음을 알 수 있었다. 마지막으로 본 연구는 COPQ체계 구축 절차와 COPQ 항목, 그리고 개선 과제와 개선 후의 성과까지도 연계하여 관리하는 시스템의 틀을 제시하였으며, 이는 COPQ를 도입하고자 하는 회사와 실무자들에게 많은 도움이 될 것으로 기대된다.
기업의 경영 환경이 더욱 글로벌화 되어가고, 특히 최근에 어려운 경영 여건이 지속됨에 따라 많은 기업들의 고민은 품질, 원가, 납기에서의 경쟁력을 어떻게 갖출 것인가에 초점이 맞추어져 있다. 이런 측면에서 Q-COST (Quality Cost)또는 COPQ(Cost of Poor Quality)에 대한 관심이 점점 증가하고 있지만, Q-COST와 COPQ에 대한 정의가 불명확하여 기업내에서 추진자들의 개념에 혼란을 초래하고 있다. 생산 중심의 산업사회에서는 제조와 서비스의 직접적인 활동에 대한 Q-COST가 중요했으나, 현재는 기업 전반의 비즈니스에 대한 경쟁력을 높이기 위하여 전 부문에서 업무 품질에 대한 인식과 기회 손실을 찾아냄으로써 기업의 성과로 연결시키려는 노력이 더 중시되고 있다. 이런 맥락에서 본 연구의 목적은 기존 품질비용(Q-COST)과 COPQ의 차이점을 이해하고, 실무적으로 COPQ를 측정하고 추진하는 방법과 절차를 규명하는 것이다. 이를 위해 2개 회사 사례를 분석하였다. 사례 분석 결과, COPQ는 기존 Q-COST를 포괄하는 개념으로서 회사 전체에 적용되어 광범위한 요소들을 다루어야 한다는 사실을 확인할 수 있었다. 또한 COPQ의 개념을 도입한 2개 회사 모두 COPQ가 총 매출액의 20% 정도를 차지하고 있으며, 아울러 제조부문보다도 비제조부문에서 더 많은 비용이 발생되고 있음을 알 수 있었다. 마지막으로 본 연구는 COPQ체계 구축 절차와 COPQ 항목, 그리고 개선 과제와 개선 후의 성과까지도 연계하여 관리하는 시스템의 틀을 제시하였으며, 이는 COPQ를 도입하고자 하는 회사와 실무자들에게 많은 도움이 될 것으로 기대된다.
As the business environment becomes more globalized and the global economic crisis is continued, many companies are exerting to improve their competitiveness in terms of quality, cost and delivery performance. In terms of performance improvement, the interest in the Q-Cost (Quality Cost) or COPQ (Co...
As the business environment becomes more globalized and the global economic crisis is continued, many companies are exerting to improve their competitiveness in terms of quality, cost and delivery performance. In terms of performance improvement, the interest in the Q-Cost (Quality Cost) or COPQ (Cost of Poor Quality) is increasing. For many industrial practitioners, however, COPQ is seemed to be confused with Q-COST. During the manufacturing based industrial era, Q-Cost from the direct production activities had been answered to be more important. Nowadays, companies are more struggling to improve performance through identifying and eliminating the opportunity costs hidden in all of aspects business processes. In this study, COPQ will be clearly defined. This study will also address the guidelines for COPQ measurement and implementation. For this purpose, actual cases from 2 industries will be described in detail. We found that COPQ amounts to 20% of sales in both companies. Also COPQ in non-manufacturing areas is much greater than in manufacturing areas. We also found that COPQ, being more comprehensive then Q-COST, should be applied to the entire company. Finally, we presented implementation procedure of COPQ, together with specific measures of COPQ and a performance evaluation system framework for various improvement efforts. We expect that these results can be of great help to COPQ practitioners.
As the business environment becomes more globalized and the global economic crisis is continued, many companies are exerting to improve their competitiveness in terms of quality, cost and delivery performance. In terms of performance improvement, the interest in the Q-Cost (Quality Cost) or COPQ (Cost of Poor Quality) is increasing. For many industrial practitioners, however, COPQ is seemed to be confused with Q-COST. During the manufacturing based industrial era, Q-Cost from the direct production activities had been answered to be more important. Nowadays, companies are more struggling to improve performance through identifying and eliminating the opportunity costs hidden in all of aspects business processes. In this study, COPQ will be clearly defined. This study will also address the guidelines for COPQ measurement and implementation. For this purpose, actual cases from 2 industries will be described in detail. We found that COPQ amounts to 20% of sales in both companies. Also COPQ in non-manufacturing areas is much greater than in manufacturing areas. We also found that COPQ, being more comprehensive then Q-COST, should be applied to the entire company. Finally, we presented implementation procedure of COPQ, together with specific measures of COPQ and a performance evaluation system framework for various improvement efforts. We expect that these results can be of great help to COPQ practitioners.
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