ECM은 “조직의 프로세스와 관련된 콘텐츠와 문서들을 획득, 관리, 저장, 보존, 그리고 배포하는 전략, 방법, 도구”로 정의된다. ECM은 콘텐츠를 체계적으로 관리하고 손쉽게 이용할 수 있는 전략이자 도구로서 현재 각광받고 있으며, 앞으로도 많은 기관이 이를 도입할 것으로 예상된다. ECM이 전사적인 콘텐츠 관리를 다룬다는 점에서 이는 기관의 핵심적인 정보시스템으로서 기능할 것이며, 따라서 기록관리에 있어서도 ECM을 정확하게 이해해야 할 필요가 있다. ECM에서의 ‘콘텐츠’는 ‘문서’와 업무의 증거로서의 ‘기록’을 포괄하고 있다. 특히 ECM에서의 기록(...
ECM은 “조직의 프로세스와 관련된 콘텐츠와 문서들을 획득, 관리, 저장, 보존, 그리고 배포하는 전략, 방법, 도구”로 정의된다. ECM은 콘텐츠를 체계적으로 관리하고 손쉽게 이용할 수 있는 전략이자 도구로서 현재 각광받고 있으며, 앞으로도 많은 기관이 이를 도입할 것으로 예상된다. ECM이 전사적인 콘텐츠 관리를 다룬다는 점에서 이는 기관의 핵심적인 정보시스템으로서 기능할 것이며, 따라서 기록관리에 있어서도 ECM을 정확하게 이해해야 할 필요가 있다. ECM에서의 ‘콘텐츠’는 ‘문서’와 업무의 증거로서의 ‘기록’을 포괄하고 있다. 특히 ECM에서의 기록(record)이란 용어는 ‘증거로서 보관되기 위한 문서’로서 사용되고 있다. ECM의 특성은 첫째, 통합적 미들웨어(integrative middleware)로서, ECM은 콘텐츠와 업무프로세스를 관리하는 여러 소프트웨어와 그 소프트웨어가 구동되는 플랫폼으로서 존재한다. 둘째, 독립적 서비스로서의 ECM 컴포넌트로, 모든 종류의 응용프로그램에서 콘텐츠를 획득하고 또 제공할 수 있도록 하기 위해 ECM 플랫폼의 기능들은 독립적 서비스로서 존재한다. 셋째, 모든 형태의 정보에 대한 일정한 저장소로서 콘텐츠가 중복으로 여러 저장소에 저장되는 것을 방지하여 효율적인 관리를 이룬다. 정의에서 살펴볼 수 있듯이 ECM은 크게 ‘전략’과 ‘도구’로 나눠서 살펴볼 수 있다. ECM 전략은 기관에서의 성공적인 콘텐츠/정보의 관리를 위해 수립되고 시행되는 것으로, 여기에는 어떠한 ECM솔루션을 도입할 것이고 또 어떻게 도입할 것인지, 그리고 그것을 어떻게 이용할 것인지도 포함된다. ECM의 도구는 곧 ECM의 기술적인 솔루션을 의미한다. 논문에서는 대표적인 ECM솔루션으로 IBM FileNet P8과 EMC Documentum에 대해 분석한다. 두 솔루션 모두 플랫폼에 기반하여 다른 응용프로그램들을 결합시키는 구조를 취하고 있으며, 기반이 되는 플랫폼에서 콘텐츠 관리와 관련한 가장 핵심적인 기능들을 구현하고 이를 다른 응용프로그램에 서비스로서 제공하고 있다. ISO15489에서 제시하는 기록관리과정은 ECM플랫폼만으로는 모두 구현되지 못하지만, 그 플랫폼에 기반하는 기록관리 응용프로그램을 도입함으로써 모두 충족시킬 수 있다. 결론적으로 ECM이 기관의 기록관리에서 가지는 특징들을 정리하면, 첫째, 콘텐츠 관리와의 통합성, 둘째, 입수(ingestion)와 선언(declare)의 구분, 셋째, 자동화된 획득 및 분류 기술을 들 수 있으며, 모듈아키텍쳐 및 SOA의 개념과 확장성도 특징으로 꼽을 수 있다.
ECM은 “조직의 프로세스와 관련된 콘텐츠와 문서들을 획득, 관리, 저장, 보존, 그리고 배포하는 전략, 방법, 도구”로 정의된다. ECM은 콘텐츠를 체계적으로 관리하고 손쉽게 이용할 수 있는 전략이자 도구로서 현재 각광받고 있으며, 앞으로도 많은 기관이 이를 도입할 것으로 예상된다. ECM이 전사적인 콘텐츠 관리를 다룬다는 점에서 이는 기관의 핵심적인 정보시스템으로서 기능할 것이며, 따라서 기록관리에 있어서도 ECM을 정확하게 이해해야 할 필요가 있다. ECM에서의 ‘콘텐츠’는 ‘문서’와 업무의 증거로서의 ‘기록’을 포괄하고 있다. 특히 ECM에서의 기록(record)이란 용어는 ‘증거로서 보관되기 위한 문서’로서 사용되고 있다. ECM의 특성은 첫째, 통합적 미들웨어(integrative middleware)로서, ECM은 콘텐츠와 업무프로세스를 관리하는 여러 소프트웨어와 그 소프트웨어가 구동되는 플랫폼으로서 존재한다. 둘째, 독립적 서비스로서의 ECM 컴포넌트로, 모든 종류의 응용프로그램에서 콘텐츠를 획득하고 또 제공할 수 있도록 하기 위해 ECM 플랫폼의 기능들은 독립적 서비스로서 존재한다. 셋째, 모든 형태의 정보에 대한 일정한 저장소로서 콘텐츠가 중복으로 여러 저장소에 저장되는 것을 방지하여 효율적인 관리를 이룬다. 정의에서 살펴볼 수 있듯이 ECM은 크게 ‘전략’과 ‘도구’로 나눠서 살펴볼 수 있다. ECM 전략은 기관에서의 성공적인 콘텐츠/정보의 관리를 위해 수립되고 시행되는 것으로, 여기에는 어떠한 ECM솔루션을 도입할 것이고 또 어떻게 도입할 것인지, 그리고 그것을 어떻게 이용할 것인지도 포함된다. ECM의 도구는 곧 ECM의 기술적인 솔루션을 의미한다. 논문에서는 대표적인 ECM솔루션으로 IBM FileNet P8과 EMC Documentum에 대해 분석한다. 두 솔루션 모두 플랫폼에 기반하여 다른 응용프로그램들을 결합시키는 구조를 취하고 있으며, 기반이 되는 플랫폼에서 콘텐츠 관리와 관련한 가장 핵심적인 기능들을 구현하고 이를 다른 응용프로그램에 서비스로서 제공하고 있다. ISO15489에서 제시하는 기록관리과정은 ECM플랫폼만으로는 모두 구현되지 못하지만, 그 플랫폼에 기반하는 기록관리 응용프로그램을 도입함으로써 모두 충족시킬 수 있다. 결론적으로 ECM이 기관의 기록관리에서 가지는 특징들을 정리하면, 첫째, 콘텐츠 관리와의 통합성, 둘째, 입수(ingestion)와 선언(declare)의 구분, 셋째, 자동화된 획득 및 분류 기술을 들 수 있으며, 모듈 아키텍쳐 및 SOA의 개념과 확장성도 특징으로 꼽을 수 있다.
Enterprise Content Management(ECM) is defined as the strategies, methods and tools used to capture, manage, store, preserve, and deliver content and documents related to organizational processes. ECM is now widely used as strategies and tools to manage contents systematically and readily and expecte...
Enterprise Content Management(ECM) is defined as the strategies, methods and tools used to capture, manage, store, preserve, and deliver content and documents related to organizational processes. ECM is now widely used as strategies and tools to manage contents systematically and readily and expected to be introduced by many organizations. ECM must also be understood for a record management, because ECM will be functioned as a critical information system in organizations in terms of its managing enterprise-wide contents. 'Contents' in ECM include the concept of 'a document' and 'a record' which is the evidence of business. Especially, the term, 'record' is used as the meaning of 'a document for keeping as an evidence'. The following are some traits of ECM. First, Enterprise Content Management is considered as an integrative middleware which indicates both various softwares that manage contents and work processes and the platforms on which the softwares operates. Second, ECM components is functioned as an independent services, thus the function of ECM platform is provided as an independent service that can be used from all kinds of applications. Third, ECM has a uniform repository for all types of information. Therefore, expensive redundancies and associated problems with information consistency are eliminated As the definition shows, ECM can be roughly regarded with the concept of 'strategies' and 'tools'. ECM strategies, established and implemented for organization's successful contents and/or information management, include what ECM solutions to be adapted, how to be introduced, and how to be used by organizations. The term, tools, in ECM means technological solutions of ECM. In this study, IBM FileNet P8 and EMC Documentum are analyzed as representative ECM solutions. Both solutions are formed to combine other application programs based on platforms, which provide the critical content-related function to other application as services. The record management process provided by ISO15489 cannot be entirely performed by only ECM platform itself, but it can be with the introduction of a record management application. In conclusion, The characteristics of ECM in a record management may be summed up in the following list: 1. Integrating with contents management 2. Separation of ingestion and declare 3. Automatic capture and classification technology 4. modular architecture and the concept of SOA.
Enterprise Content Management(ECM) is defined as the strategies, methods and tools used to capture, manage, store, preserve, and deliver content and documents related to organizational processes. ECM is now widely used as strategies and tools to manage contents systematically and readily and expected to be introduced by many organizations. ECM must also be understood for a record management, because ECM will be functioned as a critical information system in organizations in terms of its managing enterprise-wide contents. 'Contents' in ECM include the concept of 'a document' and 'a record' which is the evidence of business. Especially, the term, 'record' is used as the meaning of 'a document for keeping as an evidence'. The following are some traits of ECM. First, Enterprise Content Management is considered as an integrative middleware which indicates both various softwares that manage contents and work processes and the platforms on which the softwares operates. Second, ECM components is functioned as an independent services, thus the function of ECM platform is provided as an independent service that can be used from all kinds of applications. Third, ECM has a uniform repository for all types of information. Therefore, expensive redundancies and associated problems with information consistency are eliminated As the definition shows, ECM can be roughly regarded with the concept of 'strategies' and 'tools'. ECM strategies, established and implemented for organization's successful contents and/or information management, include what ECM solutions to be adapted, how to be introduced, and how to be used by organizations. The term, tools, in ECM means technological solutions of ECM. In this study, IBM FileNet P8 and EMC Documentum are analyzed as representative ECM solutions. Both solutions are formed to combine other application programs based on platforms, which provide the critical content-related function to other application as services. The record management process provided by ISO15489 cannot be entirely performed by only ECM platform itself, but it can be with the introduction of a record management application. In conclusion, The characteristics of ECM in a record management may be summed up in the following list: 1. Integrating with contents management 2. Separation of ingestion and declare 3. Automatic capture and classification technology 4. modular architecture and the concept of SOA.
주제어
#ECM Enterprise Content Management 기록관리 응용프로그램 Record Management Application
학위논문 정보
저자
이동헌
학위수여기관
명지대학교 기록정보과학전문대학원
학위구분
국내석사
학과
기록관리전공
발행연도
2009
총페이지
vi, 77 p.
키워드
ECM Enterprise Content Management 기록관리 응용프로그램 Record Management Application
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