본 연구는 「청산별곡」을 바탕으로, 국어교육에 있어서 학습자의 창의적 사고를 향상하기 위한, 활동 중심의 교육방안을 제시하였다. Ⅱ장에서는 「청산별곡」의 문학교육적 특징인 '해석의 다양성'과 '민요적 성격과 음악성'을 바탕으로 교육적 가치를 인식해야 한다고 보았고, 국어교과서와 문학교과서의 수록현황을 분석하였다. 학습활동과 학습목표를 통한 분석결과, 국어교과는 시의 3요소를 바탕으로 한, 작품의 내재적 측면에서 학습을 유도하였고, 문학교과는 ‘고려시대의 흐름’에서 볼 때, 「청산별곡」을 고려가요의 대표작으로 보고, 역사주의적 관점...
본 연구는 「청산별곡」을 바탕으로, 국어교육에 있어서 학습자의 창의적 사고를 향상하기 위한, 활동 중심의 교육방안을 제시하였다. Ⅱ장에서는 「청산별곡」의 문학교육적 특징인 '해석의 다양성'과 '민요적 성격과 음악성'을 바탕으로 교육적 가치를 인식해야 한다고 보았고, 국어교과서와 문학교과서의 수록현황을 분석하였다. 학습활동과 학습목표를 통한 분석결과, 국어교과는 시의 3요소를 바탕으로 한, 작품의 내재적 측면에서 학습을 유도하였고, 문학교과는 ‘고려시대의 흐름’에서 볼 때, 「청산별곡」을 고려가요의 대표작으로 보고, 역사주의적 관점에서 교수학습 방향을 유도하였음을 알 수 있었다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 다루고 있는 교과별 교육의 문제를 다루었다. 국어교과는 창의적인 사고를 끌어내고자 하는 취지에 비해, 학습활동의 부족함을 문제로 지적하였다. 이에 고등학교 음악교과서에 수록된 김기수의 「청산별곡」악보를 바탕으로 전통적인 율격을 직접 체험하는 교육방안을 제시하였다. 이 방안은 통합교과적 성격을 지닌 교수법으로 학습자의 다각적인 사고를 최대한 이끌어내고, 타 교과 연구에 대한 교사의 부담은 최소화하는 방안으로 ‘영상매체 활용의 중요성’을 강조하였다. 문학교과는 역사적인 맥락에서 작품을 바라보고자 하는 취지에 비해, 「청산별곡」이 수록된 세 교과서는, 편찬자의 주관적인 견해를 바탕으로 하나의 이론만 내세워 학습자의 사고를 제한하였다. 이에 국어교과와 마찬가지로 통합적인 교육방안으로 사회교과와 연계된 동영상 자료를 활용하여 학습자의 이해력을 높이고, 다각적인 측면에서 작품을 해석하고자 하는 방안을 모색하였다. 또한 「청산별곡」을 현대의 감각에 맞게, 새롭게 재구성한 창작 뮤지컬 「가무악 청산별곡」의 대본을 바탕으로, 작품에 대한 이해의 폭을 넓히는 교육방안을 제시하였다.「청산별곡」과 관련된 논의는 많으나, 영상매체물은 찾아보기 힘들다. 따라서 교수학습 과정에서 활용할 수 있는 영상매체를 직접 제작해보도록 하는 과정을 통해, 작품에 대한 깊이 있는 이해와 학습자의 창의적인 사고를 증진하는 방안을 제시하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 다룬, 국어교과와 관련된 ‘음악교과의 악보 활용’, 문학교과와 관련된 ‘사회교과 영상자료의 활용’, ‘뮤지컬 대본의 활용’, ‘영상매체의 창작’에 대한 교수학습 모형을 제시하였다. 이를 통해, 학습자의 활동 중심에 관한 교육방안이 더 많이 연구되길 바라며, 국어교육이 단순한 ‘작품읽기’가 아닌 학습자의 의사소통 능력을 향상시킬 수 있는 체험적 도구로 활용되도록 하는데 의의가 있다.
본 연구는 「청산별곡」을 바탕으로, 국어교육에 있어서 학습자의 창의적 사고를 향상하기 위한, 활동 중심의 교육방안을 제시하였다. Ⅱ장에서는 「청산별곡」의 문학교육적 특징인 '해석의 다양성'과 '민요적 성격과 음악성'을 바탕으로 교육적 가치를 인식해야 한다고 보았고, 국어교과서와 문학교과서의 수록현황을 분석하였다. 학습활동과 학습목표를 통한 분석결과, 국어교과는 시의 3요소를 바탕으로 한, 작품의 내재적 측면에서 학습을 유도하였고, 문학교과는 ‘고려시대의 흐름’에서 볼 때, 「청산별곡」을 고려가요의 대표작으로 보고, 역사주의적 관점에서 교수학습 방향을 유도하였음을 알 수 있었다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에서 다루고 있는 교과별 교육의 문제를 다루었다. 국어교과는 창의적인 사고를 끌어내고자 하는 취지에 비해, 학습활동의 부족함을 문제로 지적하였다. 이에 고등학교 음악교과서에 수록된 김기수의 「청산별곡」악보를 바탕으로 전통적인 율격을 직접 체험하는 교육방안을 제시하였다. 이 방안은 통합교과적 성격을 지닌 교수법으로 학습자의 다각적인 사고를 최대한 이끌어내고, 타 교과 연구에 대한 교사의 부담은 최소화하는 방안으로 ‘영상매체 활용의 중요성’을 강조하였다. 문학교과는 역사적인 맥락에서 작품을 바라보고자 하는 취지에 비해, 「청산별곡」이 수록된 세 교과서는, 편찬자의 주관적인 견해를 바탕으로 하나의 이론만 내세워 학습자의 사고를 제한하였다. 이에 국어교과와 마찬가지로 통합적인 교육방안으로 사회교과와 연계된 동영상 자료를 활용하여 학습자의 이해력을 높이고, 다각적인 측면에서 작품을 해석하고자 하는 방안을 모색하였다. 또한 「청산별곡」을 현대의 감각에 맞게, 새롭게 재구성한 창작 뮤지컬 「가무악 청산별곡」의 대본을 바탕으로, 작품에 대한 이해의 폭을 넓히는 교육방안을 제시하였다.「청산별곡」과 관련된 논의는 많으나, 영상매체물은 찾아보기 힘들다. 따라서 교수학습 과정에서 활용할 수 있는 영상매체를 직접 제작해보도록 하는 과정을 통해, 작품에 대한 깊이 있는 이해와 학습자의 창의적인 사고를 증진하는 방안을 제시하였다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 다룬, 국어교과와 관련된 ‘음악교과의 악보 활용’, 문학교과와 관련된 ‘사회교과 영상자료의 활용’, ‘뮤지컬 대본의 활용’, ‘영상매체의 창작’에 대한 교수학습 모형을 제시하였다. 이를 통해, 학습자의 활동 중심에 관한 교육방안이 더 많이 연구되길 바라며, 국어교육이 단순한 ‘작품읽기’가 아닌 학습자의 의사소통 능력을 향상시킬 수 있는 체험적 도구로 활용되도록 하는데 의의가 있다.
This study is to suggest activity-oriented teaching model in order to improve learners’ creative thinking in Korean language education based on 「CheongSanByeolGog」. In Chapter Ⅱ, recognition of educational value was emphasized based on literary-education characteristics of 「CheongSanByeolGog」, that ...
This study is to suggest activity-oriented teaching model in order to improve learners’ creative thinking in Korean language education based on 「CheongSanByeolGog」. In Chapter Ⅱ, recognition of educational value was emphasized based on literary-education characteristics of 「CheongSanByeolGog」, that is, ‘diversity of interpretation’ and ‘feature of folk song and musicality’, as well, 「CheongSanByeolGog」 included in Korean language and Literature textbooks. At first, learning activity and learning goals were analyzed, as a result, in Korean language textbook, inherent learning of a literary work was derived based on three main elements of poetry. On the other hand, in Literature textbook, 「CheongSanByeolGog」 was the representative work of Koryo-song’s poetry considering ‘the stream of Koryo Dynasty’ and teaching-learning direction was presented from a historical point of view. Chapter Ⅲ included educational issue of each subject examined in Chapter Ⅱ. In Korean language textbook, learning activities were insufficient in spite of its purpose that would derive creative thinking. Thus, this study suggested teaching model which included actual experience of traditional versification rules based on 「CheongSanByeolGog」 score in high-school music textbook which was arranged by Gim gi su. This model has a characteristic of a teaching method with integrated curriculum and emphasizes use of visual media as a method for deriving diverse thinking power to the maximum and minimizing burden of teachers for research of other subjects. Literature textbook intended to interpret work going the current of history, however, three textbooks including 「CheongSanByeolGog」 focused on only one theory based on editor’s personal opinion and restricted learners’ thinking power. Accordingly, as an integrated education similar to Korean language, this study suggested teaching model which used animation materials connected with Social Study to improve learners’ understanding and intended to interpret a work from diverse sides. In addition, based on the script of 「Gamuag CheongSanByeolGog」, newly creative musical of 「CheongSanByeolGog」 suitable for modern sensitivity, this study proposed a teaching model which would expand the range of understanding for a work. There have been many discussions related with 「CheongSanByeolGog」, but it is difficult to find out related video materials. Therefore, this study also proposed a method for improving profound understanding for a work and creative thinking power through making directly video which can be used in teaching-learning process. Chapter Ⅳ includes a teaching-learning model for ‘use of musical score in Music subject’ related with Korean language, and ‘use of video in Social Study subject,’ ‘Use of musical script’ and ‘creating of visual media’ related with Literature which were already mentioned in Chapter Ⅲ. Through this, Korean language education should be used for empirical tool to improve learners’ communication ability and more teaching models for learners’ activities are expected to be developed afterwards.
This study is to suggest activity-oriented teaching model in order to improve learners’ creative thinking in Korean language education based on 「CheongSanByeolGog」. In Chapter Ⅱ, recognition of educational value was emphasized based on literary-education characteristics of 「CheongSanByeolGog」, that is, ‘diversity of interpretation’ and ‘feature of folk song and musicality’, as well, 「CheongSanByeolGog」 included in Korean language and Literature textbooks. At first, learning activity and learning goals were analyzed, as a result, in Korean language textbook, inherent learning of a literary work was derived based on three main elements of poetry. On the other hand, in Literature textbook, 「CheongSanByeolGog」 was the representative work of Koryo-song’s poetry considering ‘the stream of Koryo Dynasty’ and teaching-learning direction was presented from a historical point of view. Chapter Ⅲ included educational issue of each subject examined in Chapter Ⅱ. In Korean language textbook, learning activities were insufficient in spite of its purpose that would derive creative thinking. Thus, this study suggested teaching model which included actual experience of traditional versification rules based on 「CheongSanByeolGog」 score in high-school music textbook which was arranged by Gim gi su. This model has a characteristic of a teaching method with integrated curriculum and emphasizes use of visual media as a method for deriving diverse thinking power to the maximum and minimizing burden of teachers for research of other subjects. Literature textbook intended to interpret work going the current of history, however, three textbooks including 「CheongSanByeolGog」 focused on only one theory based on editor’s personal opinion and restricted learners’ thinking power. Accordingly, as an integrated education similar to Korean language, this study suggested teaching model which used animation materials connected with Social Study to improve learners’ understanding and intended to interpret a work from diverse sides. In addition, based on the script of 「Gamuag CheongSanByeolGog」, newly creative musical of 「CheongSanByeolGog」 suitable for modern sensitivity, this study proposed a teaching model which would expand the range of understanding for a work. There have been many discussions related with 「CheongSanByeolGog」, but it is difficult to find out related video materials. Therefore, this study also proposed a method for improving profound understanding for a work and creative thinking power through making directly video which can be used in teaching-learning process. Chapter Ⅳ includes a teaching-learning model for ‘use of musical score in Music subject’ related with Korean language, and ‘use of video in Social Study subject,’ ‘Use of musical script’ and ‘creating of visual media’ related with Literature which were already mentioned in Chapter Ⅲ. Through this, Korean language education should be used for empirical tool to improve learners’ communication ability and more teaching models for learners’ activities are expected to be developed afterwards.
Keyword
#청산별곡 민요적성격 교수-학습모형
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.