본 연구의 목적은 장애유아 통합 보육현장에서 보다 효율적으로 접근할 수 있는 통합보육 프로그램을 구성하여 이를 실제적으로 적용해 봄으로써, 그에 대한 효과를 검증하는데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 선정된 연구는 다음과 같다 연구 1. 장애유아 통합보육프로그램 개발. 연구 2. 장애유아 통합보육프로그램의 발달영역별 효과 검증. 2-1. 장애유아 통합보육프로그램이 사회성발달의 효과가 있는가? 2-2. 장애유아 통합보육프로그램이 자조행동의 효과가 있는가? 2-3. 장애유아 통합보육프로그램이 의사소통에 효과가 있는가? 2-4, 장애유아 통합보육프로그램이 신체발달에 효과가 있는가? 2-5, 장애유아 통합보육프로그램이 ...
본 연구의 목적은 장애유아 통합 보육현장에서 보다 효율적으로 접근할 수 있는 통합보육 프로그램을 구성하여 이를 실제적으로 적용해 봄으로써, 그에 대한 효과를 검증하는데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 선정된 연구는 다음과 같다 연구 1. 장애유아 통합보육프로그램 개발. 연구 2. 장애유아 통합보육프로그램의 발달영역별 효과 검증. 2-1. 장애유아 통합보육프로그램이 사회성발달의 효과가 있는가? 2-2. 장애유아 통합보육프로그램이 자조행동의 효과가 있는가? 2-3. 장애유아 통합보육프로그램이 의사소통에 효과가 있는가? 2-4, 장애유아 통합보육프로그램이 신체발달에 효과가 있는가? 2-5, 장애유아 통합보육프로그램이 인지발달에 효과가 있는가? 이상의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다. [연구1] 에서는 통합보육 프로그램을 구성하여, 전문가를 통해 내용적합성 여부를 검증 받아 그 결과를 기초로 최종 24주의 통합보육 프로그램을 개발하였다. [연구2] 에서는 개발된 프로그램이 장애유아와 비장애유아의 사회성발달, 자조행동, 의사소통, 신체발달, 인지발달에 미치는 효과를 검증하였다. G광역시에 소재한 H어린이집의 통합학급 12명의 유아를 대상으로 실시하였으며,(실험집단 : 6명, 통제집단 : 6명), 프로그램 적용기간은 2008년 9월 4일부터 2009년 2월 20일까지 총 24주로 실험집단에는 개발된 프로그램을 주 1회 실시하였고, 통제집단에는 실험집단과 동일한 생활주제와 관련된 기존의 활동을 전개하였다. 연구 도구는 김정미, 신희선이 번안한 K-CDI 검사도구를 사용하였다. 수집된 자료들은 사전검사와 사후검사의 변화를 분석하기 위해 맨 위트니 유 검정(Mann- Whitney U Test)을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 결과를 통해 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램의 목적은 장애유아 통합보육 프로그램을 개발하여 유아들의 전인적인 발달을 도모하고 표준보육과정에서 제시하는 내용을 기준으로 다양한 경험을 통해 긍정적인 태도와 가치‧ 지식‧ 기술 등을 익히며, 장애유아의 선호도와 흥미를 최대한 고려하고, 의미 있는 상호작용을 통해 사회적 기술을 기르도록 하였다. 본 연구에서는 만 4세 유아를 대상으로 주 1회로 통합보육프로그램을 적용할 수 있도록 계획하였다. 더불어 교사들의 통합보육에 대한 이해를 요구하며 나아가 유아의 전반적인 발달에 기여할 수 있는 프로그램을 구안하되, 교수-학습활동은 일반적인 절차인 도입-전개-마무리 단계로 정리하였다. 따라서 통합보육 프로그램은 교실상황에서 유아의 활동상태, 교육계획, 교수-학습방법 등과 관련하여 어떤 특정영역이나 유형에 편중되지 않고 일련의 보육과정 속에 균형 있게 통합될 수 있는 프로그램을 개발하여 통합된 보육환경에서 유용하게 사용할 수 있도록 하였다. 둘째, 개발된 통합보육 프로그램의 효과를 검증한 결과 사회성발달, 자조행동, 의사소통, 신체발달, 인지발달의 모든 영역에서 장애유아와 비장애유아에게 긍정적인 영향을 미쳤다. 이는 통합보육 프로그램은 장애유아에게 사회성발달, 자조행동, 의사소통, 신체발달 및 인지발달을 증진시킬 뿐만 아니라 비장애유아들에게 장애유아의 행동에 대한 인식을 새롭게 하고 그 행동에 대한 반응 또한 긍정적으로 변화시키는 효과가 있다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서 개발한 통합보육 프로그램은 장애유아 및 비장애유아의 발달의 다양한 측면까지 효과가 있음을 밝혔으며, 장애유아 통합보육 프로그램으로서의 대안적 모델로서 적용 가능함을 시사하고 있다고 하겠다.
본 연구의 목적은 장애유아 통합 보육현장에서 보다 효율적으로 접근할 수 있는 통합보육 프로그램을 구성하여 이를 실제적으로 적용해 봄으로써, 그에 대한 효과를 검증하는데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 선정된 연구는 다음과 같다 연구 1. 장애유아 통합보육프로그램 개발. 연구 2. 장애유아 통합보육프로그램의 발달영역별 효과 검증. 2-1. 장애유아 통합보육프로그램이 사회성발달의 효과가 있는가? 2-2. 장애유아 통합보육프로그램이 자조행동의 효과가 있는가? 2-3. 장애유아 통합보육프로그램이 의사소통에 효과가 있는가? 2-4, 장애유아 통합보육프로그램이 신체발달에 효과가 있는가? 2-5, 장애유아 통합보육프로그램이 인지발달에 효과가 있는가? 이상의 연구문제에 따라 다음과 같은 절차로 연구가 진행되었다. [연구1] 에서는 통합보육 프로그램을 구성하여, 전문가를 통해 내용적합성 여부를 검증 받아 그 결과를 기초로 최종 24주의 통합보육 프로그램을 개발하였다. [연구2] 에서는 개발된 프로그램이 장애유아와 비장애유아의 사회성발달, 자조행동, 의사소통, 신체발달, 인지발달에 미치는 효과를 검증하였다. G광역시에 소재한 H어린이집의 통합학급 12명의 유아를 대상으로 실시하였으며,(실험집단 : 6명, 통제집단 : 6명), 프로그램 적용기간은 2008년 9월 4일부터 2009년 2월 20일까지 총 24주로 실험집단에는 개발된 프로그램을 주 1회 실시하였고, 통제집단에는 실험집단과 동일한 생활주제와 관련된 기존의 활동을 전개하였다. 연구 도구는 김정미, 신희선이 번안한 K-CDI 검사도구를 사용하였다. 수집된 자료들은 사전검사와 사후검사의 변화를 분석하기 위해 맨 위트니 유 검정(Mann- Whitney U Test)을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 결과를 통해 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 본 프로그램의 목적은 장애유아 통합보육 프로그램을 개발하여 유아들의 전인적인 발달을 도모하고 표준보육과정에서 제시하는 내용을 기준으로 다양한 경험을 통해 긍정적인 태도와 가치‧ 지식‧ 기술 등을 익히며, 장애유아의 선호도와 흥미를 최대한 고려하고, 의미 있는 상호작용을 통해 사회적 기술을 기르도록 하였다. 본 연구에서는 만 4세 유아를 대상으로 주 1회로 통합보육프로그램을 적용할 수 있도록 계획하였다. 더불어 교사들의 통합보육에 대한 이해를 요구하며 나아가 유아의 전반적인 발달에 기여할 수 있는 프로그램을 구안하되, 교수-학습활동은 일반적인 절차인 도입-전개-마무리 단계로 정리하였다. 따라서 통합보육 프로그램은 교실상황에서 유아의 활동상태, 교육계획, 교수-학습방법 등과 관련하여 어떤 특정영역이나 유형에 편중되지 않고 일련의 보육과정 속에 균형 있게 통합될 수 있는 프로그램을 개발하여 통합된 보육환경에서 유용하게 사용할 수 있도록 하였다. 둘째, 개발된 통합보육 프로그램의 효과를 검증한 결과 사회성발달, 자조행동, 의사소통, 신체발달, 인지발달의 모든 영역에서 장애유아와 비장애유아에게 긍정적인 영향을 미쳤다. 이는 통합보육 프로그램은 장애유아에게 사회성발달, 자조행동, 의사소통, 신체발달 및 인지발달을 증진시킬 뿐만 아니라 비장애유아들에게 장애유아의 행동에 대한 인식을 새롭게 하고 그 행동에 대한 반응 또한 긍정적으로 변화시키는 효과가 있다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서 개발한 통합보육 프로그램은 장애유아 및 비장애유아의 발달의 다양한 측면까지 효과가 있음을 밝혔으며, 장애유아 통합보육 프로그램으로서의 대안적 모델로서 적용 가능함을 시사하고 있다고 하겠다.
The purpose of the present research is to prove the effectiveness of the integrated program that can be approached more effectively in the integrated child-care field for the disabled children by organizing and actually applying it. The research selected according the purpose are such as below. [Res...
The purpose of the present research is to prove the effectiveness of the integrated program that can be approached more effectively in the integrated child-care field for the disabled children by organizing and actually applying it. The research selected according the purpose are such as below. [Research 1]. Development of integration child-care program of disabled children [Research 2]. The verification of effectiveness in the domain of development of integrated child-care program of disabled children 2-1. Is the integrated child-care program of disabled children have effective on the social development? 2-2. Is the integrated child-care program of disabled children have effective on the self-dependence behavior? 2-3. Is the integrated child-care program of disabled children have effective on the communication? 2-4. Is the integrated child-care program of disabled children have effective on the physical development? 2-5. Is the integrated child-care program of disabled children have effective on the recognition development? The research progress of the topics above is such as below. In [Research 1], the integrated child-care program was structured and the 24 week integration child-care program was developed based on the results after being proved whether the content is suitable or not has been proved through a professional. In [Research 2], the effect of the developed program on the social development, self-dependence behavior, communication, physical development, and recognition development of both disabled children and non-disabled children were verified. The experiment was carried out on 12 children of integrated class in the "H" Preschool of "G"city. The period of appling the program was in total 24 weeks-from September 4th of 2008 to February 20th of 2009-and the program was operated on the experiment group once a week. The contol group went through the same activity they had before which was related to topics based on real-life. The Mann-Whitney U Test was executed on the collected resources to analyse the change of the beforehand experiment and post experiment.. The conclusion made through the results of the research are such as below. First, the purpose of the program was to design a well-rounded person development of children by developing a integrated program which both the disabled and non-disabled children can be nurtured together. The specific goals set for such purpose was to learn positive behavior, value, knowledge, and skill through diverse experience on the standards presented in the general child-care process, to consider the preference and interest of the disabled children as much as possible, and to familiarize social skills by meaningful interaction between the disabled children and non-disabled children, and their attitude of encouraging and recognizing each other's activity. The present research was planned to apply the integrated child-care program on 4-year-old children once a week. In addition, it has been planned andto request the teacher's understanding on the integrated child-care and moreover to contribute to children's overall development, and at the same time it has been developed as a program that would not overemphasize a specific sphere or type, but to be integrated with balance in the chain of child-care. The lesson plan is organized in a typical course of introduction -development - closing steps, and the program evaluation was completed related to the child's behavior while operating the activity in the class situation, teaching plan, and teaching method. Second, as the result of verifing the developed integrated program, it has appeared that in all regions of social development, self-dependence behavior, communication, physical development, and recognition development, the experimental group of disabled and non-disabled children were highly more similar than the control group. In conclusion, the developed integrating child-care program has proved to increase the social development, self-dependence behavior, communication, physical development, and recognition development of both the disabled children and the non-disabled children. Moreover, the non-disabled children renewed their recognition on the actions of the disabled children and the reaction on the actions also changed in a positive way. Therefore, the program developed in the present research has clarified the effectiveness of diverse sides of children's development, and suggests the possibility of intergrated child-care program that guids an alternative model.
The purpose of the present research is to prove the effectiveness of the integrated program that can be approached more effectively in the integrated child-care field for the disabled children by organizing and actually applying it. The research selected according the purpose are such as below. [Research 1]. Development of integration child-care program of disabled children [Research 2]. The verification of effectiveness in the domain of development of integrated child-care program of disabled children 2-1. Is the integrated child-care program of disabled children have effective on the social development? 2-2. Is the integrated child-care program of disabled children have effective on the self-dependence behavior? 2-3. Is the integrated child-care program of disabled children have effective on the communication? 2-4. Is the integrated child-care program of disabled children have effective on the physical development? 2-5. Is the integrated child-care program of disabled children have effective on the recognition development? The research progress of the topics above is such as below. In [Research 1], the integrated child-care program was structured and the 24 week integration child-care program was developed based on the results after being proved whether the content is suitable or not has been proved through a professional. In [Research 2], the effect of the developed program on the social development, self-dependence behavior, communication, physical development, and recognition development of both disabled children and non-disabled children were verified. The experiment was carried out on 12 children of integrated class in the "H" Preschool of "G"city. The period of appling the program was in total 24 weeks-from September 4th of 2008 to February 20th of 2009-and the program was operated on the experiment group once a week. The contol group went through the same activity they had before which was related to topics based on real-life. The Mann-Whitney U Test was executed on the collected resources to analyse the change of the beforehand experiment and post experiment.. The conclusion made through the results of the research are such as below. First, the purpose of the program was to design a well-rounded person development of children by developing a integrated program which both the disabled and non-disabled children can be nurtured together. The specific goals set for such purpose was to learn positive behavior, value, knowledge, and skill through diverse experience on the standards presented in the general child-care process, to consider the preference and interest of the disabled children as much as possible, and to familiarize social skills by meaningful interaction between the disabled children and non-disabled children, and their attitude of encouraging and recognizing each other's activity. The present research was planned to apply the integrated child-care program on 4-year-old children once a week. In addition, it has been planned andto request the teacher's understanding on the integrated child-care and moreover to contribute to children's overall development, and at the same time it has been developed as a program that would not overemphasize a specific sphere or type, but to be integrated with balance in the chain of child-care. The lesson plan is organized in a typical course of introduction -development - closing steps, and the program evaluation was completed related to the child's behavior while operating the activity in the class situation, teaching plan, and teaching method. Second, as the result of verifing the developed integrated program, it has appeared that in all regions of social development, self-dependence behavior, communication, physical development, and recognition development, the experimental group of disabled and non-disabled children were highly more similar than the control group. In conclusion, the developed integrating child-care program has proved to increase the social development, self-dependence behavior, communication, physical development, and recognition development of both the disabled children and the non-disabled children. Moreover, the non-disabled children renewed their recognition on the actions of the disabled children and the reaction on the actions also changed in a positive way. Therefore, the program developed in the present research has clarified the effectiveness of diverse sides of children's development, and suggests the possibility of intergrated child-care program that guids an alternative model.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.