5세 아동 40명에게 그림 어휘력 검사, 틀린 믿음 과제(위치변화 과제), 정서외양실제 과제, 속임수 과제를 실시하고, 친사회성, 또래 공격성, 사회적 기술 척도를 사용하여 사회적 행동을 측정하였다. 본 연구의 결과는 유아의 각 과제에서의 수행에 대한 성차는 나타나지 않았다. 틀린 믿음과 정서 이해 간의 유의한 상관은 마음을 이해하는 능력이 타인과의 상호작용 할 때, 필수적이며 마음에 대한 이해 능력이 높을수록 타인의 정서를 잘 추론할 수 있다는 것을 알 수 있다. 아동의 어휘력이 속임수 이해와 유의미한 관련성을 보인 결과는 타인...
5세 아동 40명에게 그림 어휘력 검사, 틀린 믿음 과제(위치변화 과제), 정서외양실제 과제, 속임수 과제를 실시하고, 친사회성, 또래 공격성, 사회적 기술 척도를 사용하여 사회적 행동을 측정하였다. 본 연구의 결과는 유아의 각 과제에서의 수행에 대한 성차는 나타나지 않았다. 틀린 믿음과 정서 이해 간의 유의한 상관은 마음을 이해하는 능력이 타인과의 상호작용 할 때, 필수적이며 마음에 대한 이해 능력이 높을수록 타인의 정서를 잘 추론할 수 있다는 것을 알 수 있다. 아동의 어휘력이 속임수 이해와 유의미한 관련성을 보인 결과는 타인을 속이는 행위일지라도 자신의 의도가 포함된 것이므로 상황에 맞게 적절하게 대응할 수 있는 능력을 가지며 자신의 의도대로 하기 위해서는 타인에게 설득력 있게 이해시킬 수 있는 언어 능력이 도움이 된다는 것을 알 수 있다. 사회적 기술과 친사회성 간의 유의미한 관련성은 아동이 다양한 상황에서 타인의 마음 상태를 이해하는 능력이나 타인의 정서에 대한 이해가 부족하다 할지라도 또래, 교사, 사회적 관계 속에서 상호작용 하면서 습득한 사회적 기술은 친사회적 행동을 이끌어 낼 수 있다는 것을 시사해 준다.
5세 아동 40명에게 그림 어휘력 검사, 틀린 믿음 과제(위치변화 과제), 정서외양실제 과제, 속임수 과제를 실시하고, 친사회성, 또래 공격성, 사회적 기술 척도를 사용하여 사회적 행동을 측정하였다. 본 연구의 결과는 유아의 각 과제에서의 수행에 대한 성차는 나타나지 않았다. 틀린 믿음과 정서 이해 간의 유의한 상관은 마음을 이해하는 능력이 타인과의 상호작용 할 때, 필수적이며 마음에 대한 이해 능력이 높을수록 타인의 정서를 잘 추론할 수 있다는 것을 알 수 있다. 아동의 어휘력이 속임수 이해와 유의미한 관련성을 보인 결과는 타인을 속이는 행위일지라도 자신의 의도가 포함된 것이므로 상황에 맞게 적절하게 대응할 수 있는 능력을 가지며 자신의 의도대로 하기 위해서는 타인에게 설득력 있게 이해시킬 수 있는 언어 능력이 도움이 된다는 것을 알 수 있다. 사회적 기술과 친사회성 간의 유의미한 관련성은 아동이 다양한 상황에서 타인의 마음 상태를 이해하는 능력이나 타인의 정서에 대한 이해가 부족하다 할지라도 또래, 교사, 사회적 관계 속에서 상호작용 하면서 습득한 사회적 기술은 친사회적 행동을 이끌어 낼 수 있다는 것을 시사해 준다.
This study investigated the relationship between false belief, emotion and language and social behavior in five-year-old children. Forty children were tested by bocabulary test, false belief tasks(i.e., location change tasks), real and apparent emotional tasks and deception tasks. The social be...
This study investigated the relationship between false belief, emotion and language and social behavior in five-year-old children. Forty children were tested by bocabulary test, false belief tasks(i.e., location change tasks), real and apparent emotional tasks and deception tasks. The social behaviors included pro-social behaviors, aggression, and social skill.
The result showed no sexual difference in performing each task. The correlation between false belief and emotional understanding was statistically significant. It meant that the understanding of mind is essential in interacting with others, and the higher the ability to understand mind is, the better one can infer the emotion of others.
The correlation between children's vocabulary level and deceitful understanding was also statistically significant. It showed that children's language abilities are necessary to deceit other people and are probably helpful to disguise their own intention.
The correlation between social skill and pro-sociality was also significant. It suggested that even though children could not fully understand other's mind or emotion, they could develop their social skills while interacting with other peers or teachers in a social world. These skills may be related with pro-social behavior as well.
This study investigated the relationship between false belief, emotion and language and social behavior in five-year-old children. Forty children were tested by bocabulary test, false belief tasks(i.e., location change tasks), real and apparent emotional tasks and deception tasks. The social behaviors included pro-social behaviors, aggression, and social skill.
The result showed no sexual difference in performing each task. The correlation between false belief and emotional understanding was statistically significant. It meant that the understanding of mind is essential in interacting with others, and the higher the ability to understand mind is, the better one can infer the emotion of others.
The correlation between children's vocabulary level and deceitful understanding was also statistically significant. It showed that children's language abilities are necessary to deceit other people and are probably helpful to disguise their own intention.
The correlation between social skill and pro-sociality was also significant. It suggested that even though children could not fully understand other's mind or emotion, they could develop their social skills while interacting with other peers or teachers in a social world. These skills may be related with pro-social behavior as well.
주제어
#틀린믿음
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.