본 연구는 화훼장식 소재 이용의 흐름을 파악하여 금후의 트랜드를 가늠해 봄으로써 화훼장식의 유행을 선도할 목적으로, 최근 10년간의 전시회와 월간지에 실린 2,109작품에 대해 식물성과 비식물성 소재를 구분하여 조사하였다. 각 품목별 상위 10위의 소재를 보면, 절화류는 국화, 안수리움, 맨드라미, 장미, 해바라기, 칼라, 나리속, 용담, 극락조화, 거베라, 절엽류로는 아스파라거스속, ...
본 연구는 화훼장식 소재 이용의 흐름을 파악하여 금후의 트랜드를 가늠해 봄으로써 화훼장식의 유행을 선도할 목적으로, 최근 10년간의 전시회와 월간지에 실린 2,109작품에 대해 식물성과 비식물성 소재를 구분하여 조사하였다. 각 품목별 상위 10위의 소재를 보면, 절화류는 국화, 안수리움, 맨드라미, 장미, 해바라기, 칼라, 나리속, 용담, 극락조화, 거베라, 절엽류로는 아스파라거스속, 심비디움, 엽란, 필로덴드론 셀로움, 드라세나속, 루모라고사리, 잎새란, 몬스테라, 편백, 아이비, 그리고 절지류로는 버드나무속, 청미래덩굴, 흰말채나무, 삼지닥나무, 노박덩굴, 풍선초, 다래덩굴, 속새, 화살나무, 대나무로 주년생산 되고 새로운 품목이 주류를 이루었다. 식물성 소재 중에는 목재와 짚 등이 부소재로 사용되는 빈도가 높았다. 비식물성 소재 중에는 금속 소재의 사용 빈도가 가장 높았다. 식물성 주소재의 구성비는 60% 이상이었으며, 비식물성 소재의 이용 빈도가 높아지는 경향이었다. 따라서 연중 구입이 가능한 화훼의 신(품)종과 친환경소재를 사용하여 작품의 창의성을 높이고, 보편성이 있는 소재로 소재의 특성이 부각되는 작품을 제작해야만 금후의 트랜드에 부합할 수 있을 것으로 생각된다.
본 연구는 화훼장식 소재 이용의 흐름을 파악하여 금후의 트랜드를 가늠해 봄으로써 화훼장식의 유행을 선도할 목적으로, 최근 10년간의 전시회와 월간지에 실린 2,109작품에 대해 식물성과 비식물성 소재를 구분하여 조사하였다. 각 품목별 상위 10위의 소재를 보면, 절화류는 국화, 안수리움, 맨드라미, 장미, 해바라기, 칼라, 나리속, 용담, 극락조화, 거베라, 절엽류로는 아스파라거스속, 심비디움, 엽란, 필로덴드론 셀로움, 드라세나속, 루모라고사리, 잎새란, 몬스테라, 편백, 아이비, 그리고 절지류로는 버드나무속, 청미래덩굴, 흰말채나무, 삼지닥나무, 노박덩굴, 풍선초, 다래덩굴, 속새, 화살나무, 대나무로 주년생산 되고 새로운 품목이 주류를 이루었다. 식물성 소재 중에는 목재와 짚 등이 부소재로 사용되는 빈도가 높았다. 비식물성 소재 중에는 금속 소재의 사용 빈도가 가장 높았다. 식물성 주소재의 구성비는 60% 이상이었으며, 비식물성 소재의 이용 빈도가 높아지는 경향이었다. 따라서 연중 구입이 가능한 화훼의 신(품)종과 친환경소재를 사용하여 작품의 창의성을 높이고, 보편성이 있는 소재로 소재의 특성이 부각되는 작품을 제작해야만 금후의 트랜드에 부합할 수 있을 것으로 생각된다.
The aim of this study was to apprehend the fashion tendency of materials in floral design and to lead the future's trend through investigating the frequency of use in plant and non-plant materials based on 2,109 pieces of works published during recent decade. Ranking of top ten in plant materials wa...
The aim of this study was to apprehend the fashion tendency of materials in floral design and to lead the future's trend through investigating the frequency of use in plant and non-plant materials based on 2,109 pieces of works published during recent decade. Ranking of top ten in plant materials was Dendranthema grandiflorum, Anthurium andreanum, Celosia cristata, Rosa hybrida, Helianthus annuus, Zantedeschia aethiopica, Lilium, Gentiana scabra, Strelitzia reginae, and Gebera jamesonii in cut flowers, Asparagus densiflorus, Cymbidium hybrida, Aspidistra elatior, Philodendron selloum, Dracaena, Rumohra adianriformis, Phormium tenax, Monstera deliciosa, Chamaecyparis obtusa, and Hedera helix in cut foliages, and Salix, Smilelax china, Cornus alba, Edgeworthia papyrifera, Celastrus orbiculatus, Cardiospermum halicacabum, Actinidia arguta, Equisetum hyemale, Euonymus alatus and Phyllostachys bambusoides in cut branches, which were mainly produced all the year round and new species. Timber and straw were used most frequently as subplant materials. Metal was the non-plant material used most frequently in floral design. Component ratio of plant materials was over 60%, but using frequency of non-plant material tended to be increased. Therefore, there is a need for the use of new species purchasable through the year, environment-friendly material related to creativity, and universal materials for emphasis on that of original characteristics in works, and it will correspond with futuristic trend.
The aim of this study was to apprehend the fashion tendency of materials in floral design and to lead the future's trend through investigating the frequency of use in plant and non-plant materials based on 2,109 pieces of works published during recent decade. Ranking of top ten in plant materials was Dendranthema grandiflorum, Anthurium andreanum, Celosia cristata, Rosa hybrida, Helianthus annuus, Zantedeschia aethiopica, Lilium, Gentiana scabra, Strelitzia reginae, and Gebera jamesonii in cut flowers, Asparagus densiflorus, Cymbidium hybrida, Aspidistra elatior, Philodendron selloum, Dracaena, Rumohra adianriformis, Phormium tenax, Monstera deliciosa, Chamaecyparis obtusa, and Hedera helix in cut foliages, and Salix, Smilelax china, Cornus alba, Edgeworthia papyrifera, Celastrus orbiculatus, Cardiospermum halicacabum, Actinidia arguta, Equisetum hyemale, Euonymus alatus and Phyllostachys bambusoides in cut branches, which were mainly produced all the year round and new species. Timber and straw were used most frequently as subplant materials. Metal was the non-plant material used most frequently in floral design. Component ratio of plant materials was over 60%, but using frequency of non-plant material tended to be increased. Therefore, there is a need for the use of new species purchasable through the year, environment-friendly material related to creativity, and universal materials for emphasis on that of original characteristics in works, and it will correspond with futuristic trend.
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