본 연구는 해외 건설시장에서 국내 건설기업과 경쟁관계에 있는 해외 건설기업 가운데 국내 건설기업에 전략 방향과 시사점을 제공할 수 있는 10대 건설기업을 선정하였다. 이들 기업을 중심으로 지난 10년간 각종 성과와 사업 및 경영전략을 다각도로 분석하였다. 또한, 해외 건설기업과 경쟁관계에 있는 국내의 13개 건설기업을 선정하여 동일한 틀로 분석하였다. 마지막으로 이들 두 집단의 비교?분석을 통하여 국내 기업의 성장 모델을 제안하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 각종 이론 고찰과 선행연구에서 수행한 방법론을 토대로 해외 및 국내 건설기업을 분석할 모델을 제안하였다. 모델은 크게 해외 건설기업 분석 방법과 국내 건설기업 분석 방법, 두 집단 간 비교?분석 방법, 그리고 기업 성장 모델로 구성되어 있다. 둘째, ENR의 IC와 GC를 기반으로 본 연구에서 설정한 3단계(사업매출변화, 상품별 실적 변화, 사업포트폴리오)분석을 통해 10개의 해외 선진 건설기업을 선정하였다. 선정된 기업은 프랑스의 VINCI와 BOUYGUES, 독일의 HOCHTIEF ...
본 연구는 해외 건설시장에서 국내 건설기업과 경쟁관계에 있는 해외 건설기업 가운데 국내 건설기업에 전략 방향과 시사점을 제공할 수 있는 10대 건설기업을 선정하였다. 이들 기업을 중심으로 지난 10년간 각종 성과와 사업 및 경영전략을 다각도로 분석하였다. 또한, 해외 건설기업과 경쟁관계에 있는 국내의 13개 건설기업을 선정하여 동일한 틀로 분석하였다. 마지막으로 이들 두 집단의 비교?분석을 통하여 국내 기업의 성장 모델을 제안하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 각종 이론 고찰과 선행연구에서 수행한 방법론을 토대로 해외 및 국내 건설기업을 분석할 모델을 제안하였다. 모델은 크게 해외 건설기업 분석 방법과 국내 건설기업 분석 방법, 두 집단 간 비교?분석 방법, 그리고 기업 성장 모델로 구성되어 있다. 둘째, ENR의 IC와 GC를 기반으로 본 연구에서 설정한 3단계(사업매출변화, 상품별 실적 변화, 사업포트폴리오)분석을 통해 10개의 해외 선진 건설기업을 선정하였다. 선정된 기업은 프랑스의 VINCI와 BOUYGUES, 독일의 HOCHTIEF AG, 스웨덴의 Skanska AB, 미국의 Bechtel과 KBR, 오스트리아의 STRABAG SE, 스페인의 Grupo ACS와 Ferrovial Agroman SA, 네덜란드의 Royal BAM 이다. 선정된 10대 기업의 사업 및 경영전략을 살펴본 결과 이들 기업 역시 다각화 경향이 강한 기업(Hochtief, Bouygues, Skanska, Strabag, Royal BAM, Groupo AC, Ferrovial SA) 과 전문화 경향이 강한 기업(Bechtel, KBR, Ferrovial SA)의 특성이 드러났으며, 핵심적인 성장 전략 역시 기업의 인수 및 합병 전략인 것으로 나타났다. 셋째, 해외 건설기업 선정 및 분석 방법과 같은 분석틀을 활용하여 국내 건설기업을 선정하고 분석하였다. 선정된 13개 국내 기업은 GS건설, 대우건설, 현대건설, 삼성건설, SK건설, 삼성엔지니어링, 롯데건설, 포스코건설, 두산건설, 한화건설, 금호건설, 한진중공업, 쌍용건설이다. 국내기업은 해외보다는 국내 시장이 주력이었으며, 다각화보다는 전문화의 경향이 있었으나, 실제적으로는 대부분의 기업이 건축, 토목, 플랜트 세 가지 상품군에 외형적인 균형을 가지는 전략을 구사하고 있었다. 넷째, 선정된 두 집단을 사업구조, 상품매출, 기능, 사업 및 경영전략 측면에서 상호 비교?분석하였다. 해외 선진기업에 비해 국내 기업 다각화는 몇몇 기업에서의 변화 움직임은 다소 있으나 기본적으로 건축, 토목, 플랜트 상품의 시공을 중심으로 이루어진 한계가 있었다. 반면에 해외 선진기업은 토목과 건축시장을 중심으로 프로젝트 전 주기에 요구되는 기능을 제공하는 다각화 전략까지 발전되었다. 이외에 자재 생산 및 설치부문까지 그 기능을 확장하고 있는 등 전통적인 설계 및 시공이외에 영역까지 매출을 확대하거나 핵심사업을 옮기는 전략을 구사하고 있었다. 그리고 전문화에 있어서도 플랜트를 중심으로 소프트 역량(엔지니어링 및 관리 등)으로 역량을 이동시키고 있는 것이 가장 큰 특징이었다. 즉, 외형적으로는 다각화 혹은 전문화의 경향과 특성을 기업별로 가지고 있으나 내용적인 차이는 상당한 것으로 분석되었다. 다섯째, 본 연구에서는 두 집단 간 상호 비교 및 분석을 통해 상술한 여러 가지 전략적인 시사점을 도출하였으며, 이를 바탕으로 성장 전략 모델을 제안하였다. 제안한 성장 전략 모델은 7가지 유형의 성장 모델이 있으며, 현재 국내 기업의 경우 자국 시장을 기반으로 한 그룹 VII에 속하는 것으로 평가하였다. 향후 시장에서는 기업의 특성과 시장환경에 맞추어 단기적으로는 그룹 I, II로 가기위한 전략을 장기적으로는 그룹 V, VI을 위한 전략을 구사해야 할 것으로 판단하였다.
본 연구는 해외 건설시장에서 국내 건설기업과 경쟁관계에 있는 해외 건설기업 가운데 국내 건설기업에 전략 방향과 시사점을 제공할 수 있는 10대 건설기업을 선정하였다. 이들 기업을 중심으로 지난 10년간 각종 성과와 사업 및 경영전략을 다각도로 분석하였다. 또한, 해외 건설기업과 경쟁관계에 있는 국내의 13개 건설기업을 선정하여 동일한 틀로 분석하였다. 마지막으로 이들 두 집단의 비교?분석을 통하여 국내 기업의 성장 모델을 제안하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 각종 이론 고찰과 선행연구에서 수행한 방법론을 토대로 해외 및 국내 건설기업을 분석할 모델을 제안하였다. 모델은 크게 해외 건설기업 분석 방법과 국내 건설기업 분석 방법, 두 집단 간 비교?분석 방법, 그리고 기업 성장 모델로 구성되어 있다. 둘째, ENR의 IC와 GC를 기반으로 본 연구에서 설정한 3단계(사업매출변화, 상품별 실적 변화, 사업포트폴리오)분석을 통해 10개의 해외 선진 건설기업을 선정하였다. 선정된 기업은 프랑스의 VINCI와 BOUYGUES, 독일의 HOCHTIEF AG, 스웨덴의 Skanska AB, 미국의 Bechtel과 KBR, 오스트리아의 STRABAG SE, 스페인의 Grupo ACS와 Ferrovial Agroman SA, 네덜란드의 Royal BAM 이다. 선정된 10대 기업의 사업 및 경영전략을 살펴본 결과 이들 기업 역시 다각화 경향이 강한 기업(Hochtief, Bouygues, Skanska, Strabag, Royal BAM, Groupo AC, Ferrovial SA) 과 전문화 경향이 강한 기업(Bechtel, KBR, Ferrovial SA)의 특성이 드러났으며, 핵심적인 성장 전략 역시 기업의 인수 및 합병 전략인 것으로 나타났다. 셋째, 해외 건설기업 선정 및 분석 방법과 같은 분석틀을 활용하여 국내 건설기업을 선정하고 분석하였다. 선정된 13개 국내 기업은 GS건설, 대우건설, 현대건설, 삼성건설, SK건설, 삼성엔지니어링, 롯데건설, 포스코건설, 두산건설, 한화건설, 금호건설, 한진중공업, 쌍용건설이다. 국내기업은 해외보다는 국내 시장이 주력이었으며, 다각화보다는 전문화의 경향이 있었으나, 실제적으로는 대부분의 기업이 건축, 토목, 플랜트 세 가지 상품군에 외형적인 균형을 가지는 전략을 구사하고 있었다. 넷째, 선정된 두 집단을 사업구조, 상품매출, 기능, 사업 및 경영전략 측면에서 상호 비교?분석하였다. 해외 선진기업에 비해 국내 기업 다각화는 몇몇 기업에서의 변화 움직임은 다소 있으나 기본적으로 건축, 토목, 플랜트 상품의 시공을 중심으로 이루어진 한계가 있었다. 반면에 해외 선진기업은 토목과 건축시장을 중심으로 프로젝트 전 주기에 요구되는 기능을 제공하는 다각화 전략까지 발전되었다. 이외에 자재 생산 및 설치부문까지 그 기능을 확장하고 있는 등 전통적인 설계 및 시공이외에 영역까지 매출을 확대하거나 핵심사업을 옮기는 전략을 구사하고 있었다. 그리고 전문화에 있어서도 플랜트를 중심으로 소프트 역량(엔지니어링 및 관리 등)으로 역량을 이동시키고 있는 것이 가장 큰 특징이었다. 즉, 외형적으로는 다각화 혹은 전문화의 경향과 특성을 기업별로 가지고 있으나 내용적인 차이는 상당한 것으로 분석되었다. 다섯째, 본 연구에서는 두 집단 간 상호 비교 및 분석을 통해 상술한 여러 가지 전략적인 시사점을 도출하였으며, 이를 바탕으로 성장 전략 모델을 제안하였다. 제안한 성장 전략 모델은 7가지 유형의 성장 모델이 있으며, 현재 국내 기업의 경우 자국 시장을 기반으로 한 그룹 VII에 속하는 것으로 평가하였다. 향후 시장에서는 기업의 특성과 시장환경에 맞추어 단기적으로는 그룹 I, II로 가기위한 전략을 장기적으로는 그룹 V, VI을 위한 전략을 구사해야 할 것으로 판단하였다.
The dynamic nature of the construction industry and rapidly changing global market environments make it difficult to survive in global construction markets. Thus, the most global construction firms are in agony their own business strategies and portfolio plan to ensure stable earnings. Strategic pla...
The dynamic nature of the construction industry and rapidly changing global market environments make it difficult to survive in global construction markets. Thus, the most global construction firms are in agony their own business strategies and portfolio plan to ensure stable earnings. Strategic planning is an essential function of senior management in any business firm. Planning involves the firm's behavior in an competitive market and adaptation of the company's resources towards the selected market strategy. To understand the global construction markets and global construction firms' business strategy, a benchmark has been undertaken. Finding key factors and changing business strategies of successful top tier construction firms are the fundamental goals in this paper. The top 225 global and international construction firms represented in the ENR (Engineering News Record). Also it has been classified into top tier group from 1997 to 2008 for benchmark. This study presents a methodological procedure for strategic planning in global top-tier construction firms. This procedure consists of the following stages. First, analyzed growth of revenue in which weight of total construction firms' revenue shown in Global Top 225 Contractors(ENR). Second, analyzed specialty of construction products. The products are General Building, Power, Water Supply, Industrial/Petroleum Process, and Transportation. Third, analyzed business the portfolio plan. The business portfolio plan includes both local/overseas market and specification/diversification of construction products. It affects the subsequent choice of a benchmarking for development of each construction company. The choice of the benchmarking firm, among several available alternatives, should follow a careful analysis of the characteristics and benefits inherent in the implementation of each. From an analyzed data of top-tier construction firms, this study compared with Korean construction firms. However, after examinations and comparing of selected construction firms' benchmarking, this study suggests improvement business strategic model. The business strategic model has 8 different growth types and benchmarking companies are classified into 7 different growth types. Korean construction firms are positioned in group VII. For cope with the changing global market environments and the dynamic nature of the construction industry, Korean construction firms need preparing their strategic plan to move into group I or II for short term perspective and group V or VI for long term perspective. This study concludes that overseas expansion, professionalization, M&A strategies, and diversification are needed to be successful in the global construction industry.
The dynamic nature of the construction industry and rapidly changing global market environments make it difficult to survive in global construction markets. Thus, the most global construction firms are in agony their own business strategies and portfolio plan to ensure stable earnings. Strategic planning is an essential function of senior management in any business firm. Planning involves the firm's behavior in an competitive market and adaptation of the company's resources towards the selected market strategy. To understand the global construction markets and global construction firms' business strategy, a benchmark has been undertaken. Finding key factors and changing business strategies of successful top tier construction firms are the fundamental goals in this paper. The top 225 global and international construction firms represented in the ENR (Engineering News Record). Also it has been classified into top tier group from 1997 to 2008 for benchmark. This study presents a methodological procedure for strategic planning in global top-tier construction firms. This procedure consists of the following stages. First, analyzed growth of revenue in which weight of total construction firms' revenue shown in Global Top 225 Contractors(ENR). Second, analyzed specialty of construction products. The products are General Building, Power, Water Supply, Industrial/Petroleum Process, and Transportation. Third, analyzed business the portfolio plan. The business portfolio plan includes both local/overseas market and specification/diversification of construction products. It affects the subsequent choice of a benchmarking for development of each construction company. The choice of the benchmarking firm, among several available alternatives, should follow a careful analysis of the characteristics and benefits inherent in the implementation of each. From an analyzed data of top-tier construction firms, this study compared with Korean construction firms. However, after examinations and comparing of selected construction firms' benchmarking, this study suggests improvement business strategic model. The business strategic model has 8 different growth types and benchmarking companies are classified into 7 different growth types. Korean construction firms are positioned in group VII. For cope with the changing global market environments and the dynamic nature of the construction industry, Korean construction firms need preparing their strategic plan to move into group I or II for short term perspective and group V or VI for long term perspective. This study concludes that overseas expansion, professionalization, M&A strategies, and diversification are needed to be successful in the global construction industry.
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