지하철 역사의 공간 인지특성을 고려한 미적지각 요소 표현에 관한 연구 : 색채, 재료, 조명요소를 중심으로 A study on the expressions of aesthetic perception elements with consideration of space-cognitive characteristics of subway station buildings원문보기
급속한 경제성장으로 인하여 도시의 인구 집중 현상과 지하 공간 개발이 필연적으로 발생하였다. 지하공간 개발 중 가장 큰 변화를 가져온 것은 교통수단의 변화 및 발달이며, 그 중 지하철 개발이 대표적이다. 현재 지하철은 그 기능적 측면은 매우 우수하지만, 과도한 팽창과 양적 확장으로 인하여 실내 환경을 이용자의 행태와 심리적 측면 개발에 대한 배려는 간과되어 왔다. 이로 인하여 이용객들은 지하철 역사를 어둡고 폐쇄적인 공간으로 생각하며, 단순한 공간 표현으로 각 역마다 식별성이 낮아 인지의 어려움을 느끼고 지하공간에서의 방향감 상실 등의 문제점이 나타나고 있다. 지하철 역사는 우리가 직면하고 있는 ...
급속한 경제성장으로 인하여 도시의 인구 집중 현상과 지하 공간 개발이 필연적으로 발생하였다. 지하공간 개발 중 가장 큰 변화를 가져온 것은 교통수단의 변화 및 발달이며, 그 중 지하철 개발이 대표적이다. 현재 지하철은 그 기능적 측면은 매우 우수하지만, 과도한 팽창과 양적 확장으로 인하여 실내 환경을 이용자의 행태와 심리적 측면 개발에 대한 배려는 간과되어 왔다. 이로 인하여 이용객들은 지하철 역사를 어둡고 폐쇄적인 공간으로 생각하며, 단순한 공간 표현으로 각 역마다 식별성이 낮아 인지의 어려움을 느끼고 지하공간에서의 방향감 상실 등의 문제점이 나타나고 있다. 지하철 역사는 우리가 직면하고 있는 도시문제를 해결 할 수 있는 실질적인 공간 활용방안이다. 이에 본 연구는 사용자의 행태와 심리적 측면을 배려한 환경 개선을 위해 공간 인지적 특성을 고려한 실내디자인 요소의 적용 및 표현 방법을 분석하였다. 이를 통하여 지하철 역사 실내 환경이 인간 행태를 지원하는 공간으로서 계획되어지기 위하여 공간 인지 강화에 도움을 줄 수 있는 실내 디자인 표현 방법을 제안 하고자 한다. 본 연구의 범위는 국내 지하철 9개 역과 해외 지하철 12개의 지하철 역사를 사례조사 범위로 하고, 이동을 목적으로 하는 대합실, 승강장, 환승통로를 공간의 범위로 선정하여 각 공간 인지요소의 적용현황을 조사 및 분석하여 향후 개선 및 발전 방향을 정리하였다. 연구 방법은 문헌 조사 방법을 통하여 지하철 역사와 공간 인지 특성의 이론적 고찰을 하였으며, 이를 통해 공간 인지 문제점과 실내디자인 요소의 표현 방법을 정리하였다. 사례조사 방법에서는 자료조사와 현장 및 설문 조사방법을 통하여 지하철 역사 내 인지적 특성 적용현황을 분석하였다. 공간 인지 요소 도출과 적용 방법을 위해 실시된 설문조사는 1차 설문 조사와 2차 설문 조사의 두 단계로 이루어졌는데, 1차 설문 조사는 현재 지하철의 현황과 문제점 파악 및 향후 개선 사항 분석을 위해 지하철 이용객을 대상으로 현장 조사를 실시하였고, 2차 설문 조사는 분석된 공간 인지 요소별 실내 디자인 적용 및 표현 방법의 제안을 위한 구체적 설문 조사로서 건축 및 실내건축 디자인 전문가와 비전문가를 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 지하철 공간의 공간 인지 강화를 위한 실내디자인 방법에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 지하철 역사 내 공간 인지적 문제점을 분석한 결과, 식별성, 개방성, 방향성 등의 공간 인지 요소를 도출 할 수 있었다. 둘째, 지하철 역사 내 식별성 강화를 위한 실내디자인 요소의 적용 및 표현 방법은 색채의 대비 및 공간의 경계부분의 포인트 색상 적용으로 주목성을 높일 수 있으며, 다양한 색채를 이용한 패턴과 그래픽 적용으로 공간의 정체성을 표현할 수 있다. 조명은 강한 조도 차이 및 독특한 형태의 조명 구조물과 조명 설치를 함으로서 공간의 식별성 강화를 제안 하였다. 셋째, 지하철 역사 내 개방성 강화를 위한 실내디자인 요소의 적용 및 표현 방법은 고명도 색채에 의해 반사율을 높여서 시각적 개방감을 부여하고, 반사율이 높은 재료를 공간에 적극적으로 도입함으로서 개방감을 줄 수 있다. 조명은 건축의 광원화 및 광벽, 광천장을 적용하여 공간의 개방성 강화를 제안하였다. 넷째, 지하철 역사 내 방향성 강화를 위한 실내디자인 요소의 적용 및 표현 방법은 지정 노선별 색채를 활용하여 이용객들이 색채 사인을 따라 이동을 유도하며, 다양한 색채를 이용한 그래픽 라인을 적용으로 이용객들의 동선에 도움을 준다. 마감재의 변화를 이용한 바닥, 벽에 패턴 적용함으로서 시각적 연계성 높여 방향 인지를 강화 할 수 있으며, 광 박스 및 선·점 조명의 연속된 배치를 이용하여 공간의 연속성을 살려 선형체계를 이루고 리듬감을 주어 방향성 강화를 제안하였다. 이상의 연구 결과를 통해 지하철 역사의 공간 인지 강화 요소를 식별성, 개방성, 방향성으로 구분 할 수 있으며, 이들의 색채, 재료, 조명 등의 실내디자인 요소의 적용 및 표현 방법을 제안하였다. 지하철 역사 내 공간 인지 요소가 공간의 기능적 측면뿐만 아니라 미적 측면의 적용도 중요하다는 것을 알 수 있었다. 또한 이용자의 공간 인지적 특성을 고려하여 기본적 문제점을 해결 한다면 환경설계에 있어 합리적이며, 궁극적으로 사용자를 위한 긍정적인 방향의 변화를 형성 할 수 있을 것이다. 또한 학문적 체계화를 통하여 지하철 역사 공간의 사용자를 배려하고 공간 인지 특성을 고려한 환경 개선에 대한 계속적인 연구 방향 설정에 본 연구의 의의를 둔다.
급속한 경제성장으로 인하여 도시의 인구 집중 현상과 지하 공간 개발이 필연적으로 발생하였다. 지하공간 개발 중 가장 큰 변화를 가져온 것은 교통수단의 변화 및 발달이며, 그 중 지하철 개발이 대표적이다. 현재 지하철은 그 기능적 측면은 매우 우수하지만, 과도한 팽창과 양적 확장으로 인하여 실내 환경을 이용자의 행태와 심리적 측면 개발에 대한 배려는 간과되어 왔다. 이로 인하여 이용객들은 지하철 역사를 어둡고 폐쇄적인 공간으로 생각하며, 단순한 공간 표현으로 각 역마다 식별성이 낮아 인지의 어려움을 느끼고 지하공간에서의 방향감 상실 등의 문제점이 나타나고 있다. 지하철 역사는 우리가 직면하고 있는 도시문제를 해결 할 수 있는 실질적인 공간 활용방안이다. 이에 본 연구는 사용자의 행태와 심리적 측면을 배려한 환경 개선을 위해 공간 인지적 특성을 고려한 실내디자인 요소의 적용 및 표현 방법을 분석하였다. 이를 통하여 지하철 역사 실내 환경이 인간 행태를 지원하는 공간으로서 계획되어지기 위하여 공간 인지 강화에 도움을 줄 수 있는 실내 디자인 표현 방법을 제안 하고자 한다. 본 연구의 범위는 국내 지하철 9개 역과 해외 지하철 12개의 지하철 역사를 사례조사 범위로 하고, 이동을 목적으로 하는 대합실, 승강장, 환승통로를 공간의 범위로 선정하여 각 공간 인지요소의 적용현황을 조사 및 분석하여 향후 개선 및 발전 방향을 정리하였다. 연구 방법은 문헌 조사 방법을 통하여 지하철 역사와 공간 인지 특성의 이론적 고찰을 하였으며, 이를 통해 공간 인지 문제점과 실내디자인 요소의 표현 방법을 정리하였다. 사례조사 방법에서는 자료조사와 현장 및 설문 조사방법을 통하여 지하철 역사 내 인지적 특성 적용현황을 분석하였다. 공간 인지 요소 도출과 적용 방법을 위해 실시된 설문조사는 1차 설문 조사와 2차 설문 조사의 두 단계로 이루어졌는데, 1차 설문 조사는 현재 지하철의 현황과 문제점 파악 및 향후 개선 사항 분석을 위해 지하철 이용객을 대상으로 현장 조사를 실시하였고, 2차 설문 조사는 분석된 공간 인지 요소별 실내 디자인 적용 및 표현 방법의 제안을 위한 구체적 설문 조사로서 건축 및 실내건축 디자인 전문가와 비전문가를 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 지하철 공간의 공간 인지 강화를 위한 실내디자인 방법에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 지하철 역사 내 공간 인지적 문제점을 분석한 결과, 식별성, 개방성, 방향성 등의 공간 인지 요소를 도출 할 수 있었다. 둘째, 지하철 역사 내 식별성 강화를 위한 실내디자인 요소의 적용 및 표현 방법은 색채의 대비 및 공간의 경계부분의 포인트 색상 적용으로 주목성을 높일 수 있으며, 다양한 색채를 이용한 패턴과 그래픽 적용으로 공간의 정체성을 표현할 수 있다. 조명은 강한 조도 차이 및 독특한 형태의 조명 구조물과 조명 설치를 함으로서 공간의 식별성 강화를 제안 하였다. 셋째, 지하철 역사 내 개방성 강화를 위한 실내디자인 요소의 적용 및 표현 방법은 고명도 색채에 의해 반사율을 높여서 시각적 개방감을 부여하고, 반사율이 높은 재료를 공간에 적극적으로 도입함으로서 개방감을 줄 수 있다. 조명은 건축의 광원화 및 광벽, 광천장을 적용하여 공간의 개방성 강화를 제안하였다. 넷째, 지하철 역사 내 방향성 강화를 위한 실내디자인 요소의 적용 및 표현 방법은 지정 노선별 색채를 활용하여 이용객들이 색채 사인을 따라 이동을 유도하며, 다양한 색채를 이용한 그래픽 라인을 적용으로 이용객들의 동선에 도움을 준다. 마감재의 변화를 이용한 바닥, 벽에 패턴 적용함으로서 시각적 연계성 높여 방향 인지를 강화 할 수 있으며, 광 박스 및 선·점 조명의 연속된 배치를 이용하여 공간의 연속성을 살려 선형체계를 이루고 리듬감을 주어 방향성 강화를 제안하였다. 이상의 연구 결과를 통해 지하철 역사의 공간 인지 강화 요소를 식별성, 개방성, 방향성으로 구분 할 수 있으며, 이들의 색채, 재료, 조명 등의 실내디자인 요소의 적용 및 표현 방법을 제안하였다. 지하철 역사 내 공간 인지 요소가 공간의 기능적 측면뿐만 아니라 미적 측면의 적용도 중요하다는 것을 알 수 있었다. 또한 이용자의 공간 인지적 특성을 고려하여 기본적 문제점을 해결 한다면 환경설계에 있어 합리적이며, 궁극적으로 사용자를 위한 긍정적인 방향의 변화를 형성 할 수 있을 것이다. 또한 학문적 체계화를 통하여 지하철 역사 공간의 사용자를 배려하고 공간 인지 특성을 고려한 환경 개선에 대한 계속적인 연구 방향 설정에 본 연구의 의의를 둔다.
With rapid economic growth, the convergence phenomenon in metropolitan area and the development of underground have occurred by necessity. The change and advancement of transportation brought the biggest change to the underground development and the prime example is the development of subway system....
With rapid economic growth, the convergence phenomenon in metropolitan area and the development of underground have occurred by necessity. The change and advancement of transportation brought the biggest change to the underground development and the prime example is the development of subway system. Although the functional side of the present subway system is in advanced stage, the consideration for public behavior and the development of psychological aspect for interior environment have been overlooked due to extreme growth and expansion. Therefore, along with the public perception of subway stations as dark and closed space, the numerous issues like lack of distinctiveness due to simple representations at each subway stations and the sense of loss of underground locality arose. The subway station buildings are the practical solutions to the urban problems that we are facing. Therefore, this study has analyzed the application of interior design elements with consideration of spatial-cognitive characteristics to improve environment of public behavior and psychological aspect. This study also suggests interior design methods to enhance spatial-cognition for subway station buildings as the place to support human behaviors. The scope of this study includes 9 domestic subway stations and 12 international subway stations and by selecting waiting areas as means of migration, platforms and transit passageways, we summarized directions to future improvement and development with investigative analysis for the status of each spatial-cognitive characteristic. The research method summarized spatial-cognitive issues and ways to express interior design elements through documented subway station buildings and theoretical consideration of spatial-cognitive characteristics. Case study analyzed present condition of spatial-cognitive characteristics inside station buildings through collecting data and the surveys at both on and off the field. The surveys to draw spatial-cognitive element and implement method were conducted in two different levels. The first survey was conducted on the field targeting subway passengers to analyze the existing issues in present condition and future improvement, while the second research as specific survey for application of interior design by analyzed spatial-cognitive characteristics has targeted structural and interior design professionals as well as amateur designers. The results of analysis on interior design methods for spatial-cognitive characteristics of subway station buildings are the followings: First of all, we were able to draw spatial-cognitive characteristics, such as distinctiveness, openness and orientation from analyzing spatial- cognitive issues inside the subway station buildings. Secondly, the application of interior design elements and expressive method to enhance distinctiveness inside subway buildings can improve in drawing more attention by applying contrasting colors and accent colors on the bordering areas, while various colored patterns and computer graphics can give identities to spaces. In lighting, strengthening uniqueness of spaces by using sharp contrast of ambience and unique forms of lighting structures and its installations was proposed. Thirdly, the application of interior design elements to improve the openness of subway stations’ interior and its expressive method allowed visual openness by increasing reflexibility of high-resolution colors and also can give sense of openness by aggressively applying reflective materials. In lighting, the study proposed the improvement of openness by applying illumination of architecture as well as using illuminating walls and ceilings. Lastly, the application and expressive methods of interior design to improve sense of direction in subway station buildings assist users with designated colored directions and route users by applying multi-colored graphic lines. By utilizing the different materials on the floor and applying patterns on the walls, directional sense can be enhanced with higher visual connection, while enhancing the sense of continuation by utilizing repeated placement of light box and illuminations, we propose improvement of direction with sense of rhythm. In the result of research mentioned above, the elements of spatial improvement inside subway station buildings can be categorized by distinctiveness, openness and orientation and the application method as well as ways to express their colors, materials and lightings have been proposed. In addition to functional aspect of subway station areas, artistic aspect is also important. Furthermore, if the basic issues can be solved with consideration for spatial-cognitive characteristics of users, we can form practical in environmental architecture and ultimately the difference in positive direction for users. Therefore, through intellectual systemization, we put significant emphasis of this study on users of subway station buildings and continued search for the direction for improvement of environment considering spatial- cognition characteristics.
With rapid economic growth, the convergence phenomenon in metropolitan area and the development of underground have occurred by necessity. The change and advancement of transportation brought the biggest change to the underground development and the prime example is the development of subway system. Although the functional side of the present subway system is in advanced stage, the consideration for public behavior and the development of psychological aspect for interior environment have been overlooked due to extreme growth and expansion. Therefore, along with the public perception of subway stations as dark and closed space, the numerous issues like lack of distinctiveness due to simple representations at each subway stations and the sense of loss of underground locality arose. The subway station buildings are the practical solutions to the urban problems that we are facing. Therefore, this study has analyzed the application of interior design elements with consideration of spatial-cognitive characteristics to improve environment of public behavior and psychological aspect. This study also suggests interior design methods to enhance spatial-cognition for subway station buildings as the place to support human behaviors. The scope of this study includes 9 domestic subway stations and 12 international subway stations and by selecting waiting areas as means of migration, platforms and transit passageways, we summarized directions to future improvement and development with investigative analysis for the status of each spatial-cognitive characteristic. The research method summarized spatial-cognitive issues and ways to express interior design elements through documented subway station buildings and theoretical consideration of spatial-cognitive characteristics. Case study analyzed present condition of spatial-cognitive characteristics inside station buildings through collecting data and the surveys at both on and off the field. The surveys to draw spatial-cognitive element and implement method were conducted in two different levels. The first survey was conducted on the field targeting subway passengers to analyze the existing issues in present condition and future improvement, while the second research as specific survey for application of interior design by analyzed spatial-cognitive characteristics has targeted structural and interior design professionals as well as amateur designers. The results of analysis on interior design methods for spatial-cognitive characteristics of subway station buildings are the followings: First of all, we were able to draw spatial-cognitive characteristics, such as distinctiveness, openness and orientation from analyzing spatial- cognitive issues inside the subway station buildings. Secondly, the application of interior design elements and expressive method to enhance distinctiveness inside subway buildings can improve in drawing more attention by applying contrasting colors and accent colors on the bordering areas, while various colored patterns and computer graphics can give identities to spaces. In lighting, strengthening uniqueness of spaces by using sharp contrast of ambience and unique forms of lighting structures and its installations was proposed. Thirdly, the application of interior design elements to improve the openness of subway stations’ interior and its expressive method allowed visual openness by increasing reflexibility of high-resolution colors and also can give sense of openness by aggressively applying reflective materials. In lighting, the study proposed the improvement of openness by applying illumination of architecture as well as using illuminating walls and ceilings. Lastly, the application and expressive methods of interior design to improve sense of direction in subway station buildings assist users with designated colored directions and route users by applying multi-colored graphic lines. By utilizing the different materials on the floor and applying patterns on the walls, directional sense can be enhanced with higher visual connection, while enhancing the sense of continuation by utilizing repeated placement of light box and illuminations, we propose improvement of direction with sense of rhythm. In the result of research mentioned above, the elements of spatial improvement inside subway station buildings can be categorized by distinctiveness, openness and orientation and the application method as well as ways to express their colors, materials and lightings have been proposed. In addition to functional aspect of subway station areas, artistic aspect is also important. Furthermore, if the basic issues can be solved with consideration for spatial-cognitive characteristics of users, we can form practical in environmental architecture and ultimately the difference in positive direction for users. Therefore, through intellectual systemization, we put significant emphasis of this study on users of subway station buildings and continued search for the direction for improvement of environment considering spatial- cognition characteristics.
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