서양음악사에 있어서 오라토리오 작곡가로 합창을 가장 합창답게 쓸 수가 있었고, 합창의 성부배치(Voicing)와 음색, 조화, 균형 등 합창 음악 작곡에 뛰어난 멘델스죤은 낭만시대 합창 음악의 두 가지 경향인 서정성과 극적인 면을 모두 갖춘 최고의 합창 작곡가로 중요한 위치를 차지한다. 또한 그는 깊은 신앙심을 바탕으로 오라토리오 '엘리야'를 작곡하여 오늘날 교회음악에도 큰 영향을 주었다.
이에 본 연구에서는 멘델스죤의 합창 음악에 나타난 그의 음악적 성향과 특징을 알아보기 위해 낭만시대 합창음악의 특징에 대해 살펴보았고,...
서양음악사에 있어서 오라토리오 작곡가로 합창을 가장 합창답게 쓸 수가 있었고, 합창의 성부배치(Voicing)와 음색, 조화, 균형 등 합창 음악 작곡에 뛰어난 멘델스죤은 낭만시대 합창 음악의 두 가지 경향인 서정성과 극적인 면을 모두 갖춘 최고의 합창 작곡가로 중요한 위치를 차지한다. 또한 그는 깊은 신앙심을 바탕으로 오라토리오 '엘리야'를 작곡하여 오늘날 교회음악에도 큰 영향을 주었다.
이에 본 연구에서는 멘델스죤의 합창 음악에 나타난 그의 음악적 성향과 특징을 알아보기 위해 낭만시대 합창음악의 특징에 대해 살펴보았고, 그의 생애와 역사적 흐름이 어떤 영향을 끼쳤는지를 고찰해 보았다. 또한 이것을 구체적으로 오라토리오 ‘엘리야’에서 어떻게 표현했는지 연구해 보았다.
멘델스죤의 합창음악은 형식적인 면에서 바하나 헨델, 팔레스트리나의 영향을 많이 받아 푸가기법에 능통하여 결국 성부배치가 가장 뛰어난 작곡가라는 평을 받고 있으며, 또한 호모포닉과 폴리포닉의 뛰어난 구성을 통하여 작품의 구조적인 조직을 튼튼히 하고 있다.
오라토리오 '엘리야'의 음악적 기법이나 구성에서도 바하와 헨델의 영향을 받은 충실한 악곡구성과 힘찬 복선율의 푸가가 나타난다. 구성면에 있어서 합창, 중창, 독창, 기악반주를 적절하게 조화시켰으며 극적인 구성에서는 그동안 섬세하고 세련된 우아한 선율과 화성으로 일관했던 그가 극적인 표현을 더욱 강하고 박력있게 처리하였다.
'엘리야'의 가사는 모든 곡이 성서에 가사의 중심을 두고 있으며, 가사의 내용에 따라 음악을 상당히 극적으로 처리하고 있다. 독창에 의한 아름다운 묘사나 레치타티보의 사용을 통하여 상황을 설명하거나 대화의 내용을 담고 있으며, 이것을 다시 극적인 합창으로 표현하고 있다.
이처럼 멘델스죤의 합창음악을 오라토리오 '엘리야'를 통해 구체적으로 살펴보면서 그의 합창 음악을 보다 객관적으로 이해하고, 나아가 ‘엘리야’를 연주하는데 있어 이론적이며 보다 실제적으로 연주할 수 있는 토대를 만들고, 이것을 통해 우리 시대의 합창 음악을 이해하는데 조금이나마 기여하게 된 것은 귀중하고 값진 수확이라 생각한다.
서양음악사에 있어서 오라토리오 작곡가로 합창을 가장 합창답게 쓸 수가 있었고, 합창의 성부배치(Voicing)와 음색, 조화, 균형 등 합창 음악 작곡에 뛰어난 멘델스죤은 낭만시대 합창 음악의 두 가지 경향인 서정성과 극적인 면을 모두 갖춘 최고의 합창 작곡가로 중요한 위치를 차지한다. 또한 그는 깊은 신앙심을 바탕으로 오라토리오 '엘리야'를 작곡하여 오늘날 교회음악에도 큰 영향을 주었다.
이에 본 연구에서는 멘델스죤의 합창 음악에 나타난 그의 음악적 성향과 특징을 알아보기 위해 낭만시대 합창음악의 특징에 대해 살펴보았고, 그의 생애와 역사적 흐름이 어떤 영향을 끼쳤는지를 고찰해 보았다. 또한 이것을 구체적으로 오라토리오 ‘엘리야’에서 어떻게 표현했는지 연구해 보았다.
멘델스죤의 합창음악은 형식적인 면에서 바하나 헨델, 팔레스트리나의 영향을 많이 받아 푸가기법에 능통하여 결국 성부배치가 가장 뛰어난 작곡가라는 평을 받고 있으며, 또한 호모포닉과 폴리포닉의 뛰어난 구성을 통하여 작품의 구조적인 조직을 튼튼히 하고 있다.
오라토리오 '엘리야'의 음악적 기법이나 구성에서도 바하와 헨델의 영향을 받은 충실한 악곡구성과 힘찬 복선율의 푸가가 나타난다. 구성면에 있어서 합창, 중창, 독창, 기악반주를 적절하게 조화시켰으며 극적인 구성에서는 그동안 섬세하고 세련된 우아한 선율과 화성으로 일관했던 그가 극적인 표현을 더욱 강하고 박력있게 처리하였다.
'엘리야'의 가사는 모든 곡이 성서에 가사의 중심을 두고 있으며, 가사의 내용에 따라 음악을 상당히 극적으로 처리하고 있다. 독창에 의한 아름다운 묘사나 레치타티보의 사용을 통하여 상황을 설명하거나 대화의 내용을 담고 있으며, 이것을 다시 극적인 합창으로 표현하고 있다.
이처럼 멘델스죤의 합창음악을 오라토리오 '엘리야'를 통해 구체적으로 살펴보면서 그의 합창 음악을 보다 객관적으로 이해하고, 나아가 ‘엘리야’를 연주하는데 있어 이론적이며 보다 실제적으로 연주할 수 있는 토대를 만들고, 이것을 통해 우리 시대의 합창 음악을 이해하는데 조금이나마 기여하게 된 것은 귀중하고 값진 수확이라 생각한다.
In the history of western music, Mendelssohn is one of the best chorus writers in Romanticism, since he wrote a variety of great chorus scores, in which he successfully made it into systematic disposition of each voice, harmony, balance etc. At that time, his works were equipped with two types of mu...
In the history of western music, Mendelssohn is one of the best chorus writers in Romanticism, since he wrote a variety of great chorus scores, in which he successfully made it into systematic disposition of each voice, harmony, balance etc. At that time, his works were equipped with two types of musical trend in chorus; one is lyricism, the other dramatic traits, which has made him seated in a throne of the best chorus writer. His great oratorio 'Elijah', written on the basis of his faithful christianity, has had great influence on the current church choir music as well.
Accordingly, this study was intended to take a good consideration of distinguishing marks of choral musics in Romanticism, so as to gain what was his musical intention for them and what was the influence he had through his life. And it also was intended to research how specifically he expressed his intention and his faith.
Most of Mendelssohn's choral works were technically influenced by Bach, Handel, and Palestrina, so much that he could get proficient in fugue, making each choral work structurally consolidated by well organizing homophony as well as polyphony, leading to being praised as a best contrapuntist.
A oratorio 'Elijah', for example, shows that it was influenced by Bach and Handel in methodology of musical techniques and constructions so that it presents its brisk fugue. In constitutional aspect, he managed to make all-parts choruses, part-ensembles, solos and instrumental sounds placed in harmony, and intensely and dramatically express them, while he had previously preferred subtle, sophisticated, elegant melodies and harmonies.
The lyrics of all the songs in 'Elijah' is based on the Elijah story in the Bible, so its dramatic effects accordingly depend on each event of the story. Beautiful describing the situations and the character's states of the story by arias and recitatives is turning into singing dramatically in chorus.
Therefore, in contributing to understanding more about our own contemporary choral music, it sure is a valuable great harvest for us to be able to build a firm foundation for performing choir recitals practically as well as theoretically, by contemplating Mendelssohn's choral musics through the oratorio 'Elijah'.
In the history of western music, Mendelssohn is one of the best chorus writers in Romanticism, since he wrote a variety of great chorus scores, in which he successfully made it into systematic disposition of each voice, harmony, balance etc. At that time, his works were equipped with two types of musical trend in chorus; one is lyricism, the other dramatic traits, which has made him seated in a throne of the best chorus writer. His great oratorio 'Elijah', written on the basis of his faithful christianity, has had great influence on the current church choir music as well.
Accordingly, this study was intended to take a good consideration of distinguishing marks of choral musics in Romanticism, so as to gain what was his musical intention for them and what was the influence he had through his life. And it also was intended to research how specifically he expressed his intention and his faith.
Most of Mendelssohn's choral works were technically influenced by Bach, Handel, and Palestrina, so much that he could get proficient in fugue, making each choral work structurally consolidated by well organizing homophony as well as polyphony, leading to being praised as a best contrapuntist.
A oratorio 'Elijah', for example, shows that it was influenced by Bach and Handel in methodology of musical techniques and constructions so that it presents its brisk fugue. In constitutional aspect, he managed to make all-parts choruses, part-ensembles, solos and instrumental sounds placed in harmony, and intensely and dramatically express them, while he had previously preferred subtle, sophisticated, elegant melodies and harmonies.
The lyrics of all the songs in 'Elijah' is based on the Elijah story in the Bible, so its dramatic effects accordingly depend on each event of the story. Beautiful describing the situations and the character's states of the story by arias and recitatives is turning into singing dramatically in chorus.
Therefore, in contributing to understanding more about our own contemporary choral music, it sure is a valuable great harvest for us to be able to build a firm foundation for performing choir recitals practically as well as theoretically, by contemplating Mendelssohn's choral musics through the oratorio 'Elijah'.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.