거점국립대학교의 장애학생을 위한 편의시설 현황 연구 A Study on the Present state of Convenient Facilities for the Physically Challenged Student of Major National Universities in Korea원문보기
장애인 문제는 인류의 시작과 함께 시작된 중요한 사회문제이다. 21세기 지식기반 평생학습사회의 도래와 함께 유치원 및 초중과정의 특수교육은 물론 고등교육과 장애인에 대한 특수교육의 기회제공이 요구되고 있다. 이런 사회적 요구에 부흥하여 정부는 장애인에 대한 관심과 노력의 일환으로 장애인편의시설에 대한 제도개선을 위한 방안모색에 노력해 오고 있다. 장애인 관련법은 1981년 심신장애자복지법이 시행된 이후 여러 차례 개정을 거쳐, 편의증진법으로 제정되었다. 1998년부터 시행되고 있는 「장애인․노인․임산부 등의 편의증진보장에 관한 법률」은 공공시설에 노약자들뿐만 아니라 장애인의 권리를 확보하기 위한 법적 기반을 조성하여 복지국가로의 발전을 위한 토대를 마련하게 되었다. 본 연구는 편의증진법에 준거하여, 장애를 가진 학생들의 대학진학과 고등교육의 기회가 확대되어, 사회구성원으로서 동등하고 행복한 삶을 영위 할 수 있도록 대학 내의 장애인편의시설․설비 등 그 실태를 조사․평가하고 문제점을 분석하여, 장애학생들을 위한 시설환경개선 및 교육복지 지원정책 수립 시 유용한 기초 참고자료로 활용되는 것에 목적을 둔다. 본 연구는 지역거점국립대학교 5개교를(서울, 부산, 대구, 광주, 청주) 선정하여 장애인편의시설을 매개시설, 내부시설, 위생시설, 안내시설 및 기타시설로 구분하고 10개 부분 29개 평가 항목에 대하여 시설평가 점수를 분석․조사하였다. 해당 대학당국은 매년 장애학생의 입학이 증가함에 따라 대학 내 장애인편의시설 보완을 지속적으로 하고 있으나, 아직까지 많은 항목에 있어 개선 사항이 나타나고 있다. 특히 내부시설의 경우, 장애학생을 위한 편의시설설치가 기준대비 설치율의 70%를 넘지 못하는 것이 현실이다. 또한 조사대학 대부분이 시각 및 청각장애인을 위한 시설설치가 미비한 상황으로, 지체장애인 뿐만 아니라 장애를 가진 모든 이들을 위한 좀 더 세심한 관심과 배려로 시설보완을 해야 할 필요가 있다. 아울러 장애인편의시설에 대한 문제점과 개선사항을 보다 광범위하게 연구하여, 장애인과 일반인에 대한 차별 없는 시설확충이 시행되어야 할 것이다. 또한 앞으로 신축이나 개축되는 과정에서, 계획 초기부터 캠퍼스 내 장애인편의시설을 별도로 나누지 않고, 모든 사람들이 편리하고 안전하게 이용할 수 있는 유니버셜 계획(...
장애인 문제는 인류의 시작과 함께 시작된 중요한 사회문제이다. 21세기 지식기반 평생학습사회의 도래와 함께 유치원 및 초중과정의 특수교육은 물론 고등교육과 장애인에 대한 특수교육의 기회제공이 요구되고 있다. 이런 사회적 요구에 부흥하여 정부는 장애인에 대한 관심과 노력의 일환으로 장애인편의시설에 대한 제도개선을 위한 방안모색에 노력해 오고 있다. 장애인 관련법은 1981년 심신장애자복지법이 시행된 이후 여러 차례 개정을 거쳐, 편의증진법으로 제정되었다. 1998년부터 시행되고 있는 「장애인․노인․임산부 등의 편의증진보장에 관한 법률」은 공공시설에 노약자들뿐만 아니라 장애인의 권리를 확보하기 위한 법적 기반을 조성하여 복지국가로의 발전을 위한 토대를 마련하게 되었다. 본 연구는 편의증진법에 준거하여, 장애를 가진 학생들의 대학진학과 고등교육의 기회가 확대되어, 사회구성원으로서 동등하고 행복한 삶을 영위 할 수 있도록 대학 내의 장애인편의시설․설비 등 그 실태를 조사․평가하고 문제점을 분석하여, 장애학생들을 위한 시설환경개선 및 교육복지 지원정책 수립 시 유용한 기초 참고자료로 활용되는 것에 목적을 둔다. 본 연구는 지역거점국립대학교 5개교를(서울, 부산, 대구, 광주, 청주) 선정하여 장애인편의시설을 매개시설, 내부시설, 위생시설, 안내시설 및 기타시설로 구분하고 10개 부분 29개 평가 항목에 대하여 시설평가 점수를 분석․조사하였다. 해당 대학당국은 매년 장애학생의 입학이 증가함에 따라 대학 내 장애인편의시설 보완을 지속적으로 하고 있으나, 아직까지 많은 항목에 있어 개선 사항이 나타나고 있다. 특히 내부시설의 경우, 장애학생을 위한 편의시설설치가 기준대비 설치율의 70%를 넘지 못하는 것이 현실이다. 또한 조사대학 대부분이 시각 및 청각장애인을 위한 시설설치가 미비한 상황으로, 지체장애인 뿐만 아니라 장애를 가진 모든 이들을 위한 좀 더 세심한 관심과 배려로 시설보완을 해야 할 필요가 있다. 아울러 장애인편의시설에 대한 문제점과 개선사항을 보다 광범위하게 연구하여, 장애인과 일반인에 대한 차별 없는 시설확충이 시행되어야 할 것이다. 또한 앞으로 신축이나 개축되는 과정에서, 계획 초기부터 캠퍼스 내 장애인편의시설을 별도로 나누지 않고, 모든 사람들이 편리하고 안전하게 이용할 수 있는 유니버셜 계획(Universal Design)으로의 전환이 필요한 시점이라고 판단된다.
장애인 문제는 인류의 시작과 함께 시작된 중요한 사회문제이다. 21세기 지식기반 평생학습사회의 도래와 함께 유치원 및 초중과정의 특수교육은 물론 고등교육과 장애인에 대한 특수교육의 기회제공이 요구되고 있다. 이런 사회적 요구에 부흥하여 정부는 장애인에 대한 관심과 노력의 일환으로 장애인편의시설에 대한 제도개선을 위한 방안모색에 노력해 오고 있다. 장애인 관련법은 1981년 심신장애자복지법이 시행된 이후 여러 차례 개정을 거쳐, 편의증진법으로 제정되었다. 1998년부터 시행되고 있는 「장애인․노인․임산부 등의 편의증진보장에 관한 법률」은 공공시설에 노약자들뿐만 아니라 장애인의 권리를 확보하기 위한 법적 기반을 조성하여 복지국가로의 발전을 위한 토대를 마련하게 되었다. 본 연구는 편의증진법에 준거하여, 장애를 가진 학생들의 대학진학과 고등교육의 기회가 확대되어, 사회구성원으로서 동등하고 행복한 삶을 영위 할 수 있도록 대학 내의 장애인편의시설․설비 등 그 실태를 조사․평가하고 문제점을 분석하여, 장애학생들을 위한 시설환경개선 및 교육복지 지원정책 수립 시 유용한 기초 참고자료로 활용되는 것에 목적을 둔다. 본 연구는 지역거점국립대학교 5개교를(서울, 부산, 대구, 광주, 청주) 선정하여 장애인편의시설을 매개시설, 내부시설, 위생시설, 안내시설 및 기타시설로 구분하고 10개 부분 29개 평가 항목에 대하여 시설평가 점수를 분석․조사하였다. 해당 대학당국은 매년 장애학생의 입학이 증가함에 따라 대학 내 장애인편의시설 보완을 지속적으로 하고 있으나, 아직까지 많은 항목에 있어 개선 사항이 나타나고 있다. 특히 내부시설의 경우, 장애학생을 위한 편의시설설치가 기준대비 설치율의 70%를 넘지 못하는 것이 현실이다. 또한 조사대학 대부분이 시각 및 청각장애인을 위한 시설설치가 미비한 상황으로, 지체장애인 뿐만 아니라 장애를 가진 모든 이들을 위한 좀 더 세심한 관심과 배려로 시설보완을 해야 할 필요가 있다. 아울러 장애인편의시설에 대한 문제점과 개선사항을 보다 광범위하게 연구하여, 장애인과 일반인에 대한 차별 없는 시설확충이 시행되어야 할 것이다. 또한 앞으로 신축이나 개축되는 과정에서, 계획 초기부터 캠퍼스 내 장애인편의시설을 별도로 나누지 않고, 모든 사람들이 편리하고 안전하게 이용할 수 있는 유니버셜 계획(Universal Design)으로의 전환이 필요한 시점이라고 판단된다.
Since the advance of modern society, the policies regarding the physically challenged have been the important social issues. In 21st century, with the developed life long education systems, there have been several requirements of offering opportunities for the physically challenged from the primary ...
Since the advance of modern society, the policies regarding the physically challenged have been the important social issues. In 21st century, with the developed life long education systems, there have been several requirements of offering opportunities for the physically challenged from the primary to the higher education systems. To satisfy those demands, Korean government has attempted to improve institutions and regulations considering the convenient facilities for the physically challenged since 1981, when the laws of welfare for the physically and mentally challenged were enacted. In the course of various amendments and revisions, the law, regarding amelioration of convenient facilities for the physically challenged, has been legislated and enforced since 1998. It has played some vital roles as the infrastructure in the systems and regulations for the physically and mentally challenged, the senior citizens and expectant mothers. In addition, it let Korea step into the realm of developed countries by building the legal foundations for the equal rights of the physically challenged. Following those studies above, I classified the problems and evaluated the current states about the convenient facilities and equipments for the physically challenged in order for them to have equal and pleasant lives. The main object for this study is to provide useful resource for ameliorating facilities and policies of educational welfare. I chose 5 main universities in Seoul, Deagu, Pusan, Kwanyjoo, Chungjoo Korea, classified convenient facilities for the physically challenged with the intermediating facilities, toilet facilities, indoor facilities, guidance facilities and etc . I selected 10 of those facilities and divided them as 29 articles to evaluate and analyze the assessment of the facilities. In every years, with increase of the physically challenged, who enroll and join in academies, the universities have constantly been equipped and complemented the convenient facilities, though there are issues and problems still needed arranging and settling. Most of all, in the matters of indoor facilities, convenient facilities for the physically challenged are less than 70%, compared with the standard by law enacted. Moreover, the facilities for the people who have hearing and sight difficulties are insufficient among those universities I have studied. I suggest that the convenient facilities should be equipped and complemented with the careful and systemic interests and considerations. What is more, there still need the extensive studies regarding progressive articles and matters to be resettled for the convenient facilities in the future. With the wide ranges of studies, the directors and officials charged with those facilities in the universities can establish the convenient facilities for the physically challenged as well as for any people using them Particularly, in the course of new construction and reconstruction, the facilities for the physically challenged should not be discriminated or divided for the designs and schemes. It is time for the plans and designs of the facilities to be converted into the 'Universal Design' in order that every student enables to use the facilities conveniently and safely.
Since the advance of modern society, the policies regarding the physically challenged have been the important social issues. In 21st century, with the developed life long education systems, there have been several requirements of offering opportunities for the physically challenged from the primary to the higher education systems. To satisfy those demands, Korean government has attempted to improve institutions and regulations considering the convenient facilities for the physically challenged since 1981, when the laws of welfare for the physically and mentally challenged were enacted. In the course of various amendments and revisions, the law, regarding amelioration of convenient facilities for the physically challenged, has been legislated and enforced since 1998. It has played some vital roles as the infrastructure in the systems and regulations for the physically and mentally challenged, the senior citizens and expectant mothers. In addition, it let Korea step into the realm of developed countries by building the legal foundations for the equal rights of the physically challenged. Following those studies above, I classified the problems and evaluated the current states about the convenient facilities and equipments for the physically challenged in order for them to have equal and pleasant lives. The main object for this study is to provide useful resource for ameliorating facilities and policies of educational welfare. I chose 5 main universities in Seoul, Deagu, Pusan, Kwanyjoo, Chungjoo Korea, classified convenient facilities for the physically challenged with the intermediating facilities, toilet facilities, indoor facilities, guidance facilities and etc . I selected 10 of those facilities and divided them as 29 articles to evaluate and analyze the assessment of the facilities. In every years, with increase of the physically challenged, who enroll and join in academies, the universities have constantly been equipped and complemented the convenient facilities, though there are issues and problems still needed arranging and settling. Most of all, in the matters of indoor facilities, convenient facilities for the physically challenged are less than 70%, compared with the standard by law enacted. Moreover, the facilities for the people who have hearing and sight difficulties are insufficient among those universities I have studied. I suggest that the convenient facilities should be equipped and complemented with the careful and systemic interests and considerations. What is more, there still need the extensive studies regarding progressive articles and matters to be resettled for the convenient facilities in the future. With the wide ranges of studies, the directors and officials charged with those facilities in the universities can establish the convenient facilities for the physically challenged as well as for any people using them Particularly, in the course of new construction and reconstruction, the facilities for the physically challenged should not be discriminated or divided for the designs and schemes. It is time for the plans and designs of the facilities to be converted into the 'Universal Design' in order that every student enables to use the facilities conveniently and safely.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.