본 논문은 학습지를 활용한 동료피드백이 공업고등학교 수학 학업성취도에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정, 적용하여 검증해 보았다. 가. 학습지를 활용한 동료피드백을 적용한 연구 집단은 전통적인 강의법 을 적용한 비교 집단과 비교하여 수학 학업성취도에서 긍정적인 차이 를 보이는가? 나. 학습지를 활용한 동료피드백을 적용한 연구 집단은 사전과 사후의 수 학 학습 태도에서 긍정적인 차이를 보이는가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 연구대상으로 서울시 소재 I공업고등학교 2학년을 대상으로 사전 학업성취도 검사를 실시하여 연구 집단 1개 학급(32명), 비교 집단 1개 학급(32명)을 선정하여 실험을 실시하였다. 이 연구를 통하여 실험전과 후의 학생들의 수학 학업성취도에 미치는 영향에 대하여 Z- 검정으로 결과를 내고, 수학 학습 태도의 대한 변화에 대한 결과는 (...
본 논문은 학습지를 활용한 동료피드백이 공업고등학교 수학 학업성취도에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정, 적용하여 검증해 보았다. 가. 학습지를 활용한 동료피드백을 적용한 연구 집단은 전통적인 강의법 을 적용한 비교 집단과 비교하여 수학 학업성취도에서 긍정적인 차이 를 보이는가? 나. 학습지를 활용한 동료피드백을 적용한 연구 집단은 사전과 사후의 수 학 학습 태도에서 긍정적인 차이를 보이는가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 연구대상으로 서울시 소재 I공업고등학교 2학년을 대상으로 사전 학업성취도 검사를 실시하여 연구 집단 1개 학급(32명), 비교 집단 1개 학급(32명)을 선정하여 실험을 실시하였다. 이 연구를 통하여 실험전과 후의 학생들의 수학 학업성취도에 미치는 영향에 대하여 Z- 검정으로 결과를 내고, 수학 학습 태도의 대한 변화에 대한 결과는 (chi-square)-검증을 사용하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 사전 동질성 검사를 통하여 비슷한 성적분포를 가졌음이 확인된 두 집단을 대상으로 한 수학 학업성취도 검사에 학습지를 활용한 동료피드백을 적용한 수업을 한 연구 집단이 그렇지 못한 비교 집단보다 긍정적인 결과를 보임을 알 수 있다. 둘째, 학습지를 활용한 동료피드백을 적용한 수업을 한 연구 집단이 사전에 비해 사후가 대체적으로 긍정적으로 변화 했고, 특히 수학적 자신감과 호기심 부분에서 긍정적인 차이를 보이고 있다. 본 연구의 과정에서 나타난 결과와 제한점을 보완하고 후속연구를 효과적으로 하기 위해 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 수Ⅰ 지수・로그단원에 국한하여 공업고등학교 학생을 대상으로 실험하였으므로 다른 학년 및 단원에 적용하여도 효과가 나타날 수 있는지에 대한 연구가 뒤따라야 할 것이다. 둘째, 학습지를 활용한 동료피드백을 통한 수업은 학생의 수학 학업성취도에 많은 영향을 미친다. 따라서 학습지를 활용한 동료피드백을 통한 수업을 하고자 할 때는 교사의 역할이 매우 중요하다. 교사는 항상 학생들이 자신감을 가지고 스스로 문제 해결을 할 수 있도록 분위기를 만들어 주고 수학교과에 대한 흥미를 가질 수 있도록 지도 하여야 할 것이다.
본 논문은 학습지를 활용한 동료피드백이 공업고등학교 수학 학업성취도에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정, 적용하여 검증해 보았다. 가. 학습지를 활용한 동료피드백을 적용한 연구 집단은 전통적인 강의법 을 적용한 비교 집단과 비교하여 수학 학업성취도에서 긍정적인 차이 를 보이는가? 나. 학습지를 활용한 동료피드백을 적용한 연구 집단은 사전과 사후의 수 학 학습 태도에서 긍정적인 차이를 보이는가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 연구대상으로 서울시 소재 I공업고등학교 2학년을 대상으로 사전 학업성취도 검사를 실시하여 연구 집단 1개 학급(32명), 비교 집단 1개 학급(32명)을 선정하여 실험을 실시하였다. 이 연구를 통하여 실험전과 후의 학생들의 수학 학업성취도에 미치는 영향에 대하여 Z- 검정으로 결과를 내고, 수학 학습 태도의 대한 변화에 대한 결과는 (chi-square)-검증을 사용하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 사전 동질성 검사를 통하여 비슷한 성적분포를 가졌음이 확인된 두 집단을 대상으로 한 수학 학업성취도 검사에 학습지를 활용한 동료피드백을 적용한 수업을 한 연구 집단이 그렇지 못한 비교 집단보다 긍정적인 결과를 보임을 알 수 있다. 둘째, 학습지를 활용한 동료피드백을 적용한 수업을 한 연구 집단이 사전에 비해 사후가 대체적으로 긍정적으로 변화 했고, 특히 수학적 자신감과 호기심 부분에서 긍정적인 차이를 보이고 있다. 본 연구의 과정에서 나타난 결과와 제한점을 보완하고 후속연구를 효과적으로 하기 위해 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 수Ⅰ 지수・로그단원에 국한하여 공업고등학교 학생을 대상으로 실험하였으므로 다른 학년 및 단원에 적용하여도 효과가 나타날 수 있는지에 대한 연구가 뒤따라야 할 것이다. 둘째, 학습지를 활용한 동료피드백을 통한 수업은 학생의 수학 학업성취도에 많은 영향을 미친다. 따라서 학습지를 활용한 동료피드백을 통한 수업을 하고자 할 때는 교사의 역할이 매우 중요하다. 교사는 항상 학생들이 자신감을 가지고 스스로 문제 해결을 할 수 있도록 분위기를 만들어 주고 수학교과에 대한 흥미를 가질 수 있도록 지도 하여야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the influence of peer feed- back by the utilization of study aids on mathematics achievement in industrial high school. Two research questions were posed to serve the purpose: 1. Does an experimental group to which peer feedback is provided by utilizing study...
The purpose of this study was to examine the influence of peer feed- back by the utilization of study aids on mathematics achievement in industrial high school. Two research questions were posed to serve the purpose: 1. Does an experimental group to which peer feedback is provided by utilizing study aids undergo a more positive change in mathematics achievement than a control group to which a typical lecture method is applied? 2. Does an experimental group to which peer feedback is provided by utilizing study aids show any favorable change in mathematics learning attitude? The subjects in this study were 64 students in two different classes that were selected from among junior classes in I industrial high school in Seoul after an achievement test was implemented. There were 32 students in each of the classes. One class was selected as an experimental group, and the other was selected as a control group. After the experiment was carried out, Z-test was employed to find out the impact of the experiment on their mathematics achievement, and x2(Chi- square) test was utilized to track any possible changes in learning attitude toward mathematics. The findings of the study were as follows: First, the two groups turned out to get similar grades when the pretest was conducted to check their equivalency. And the experimental group that received instruction by applying peer feedback and study aids made a more favorable progress in mathematics achievement than the control group that didn't. Second, the experimental group to which peer feedback was provided by using study aids showed a more positive change in the posttest. Specifically, more favorable intragroup gaps were found in mathematical confidence and curiosity. There are some suggestions on how to overcome the limitations of this study and ensure the efficiency of future research efforts: First, the scope of this study was confined to the exponent/log unit of mathematics I, and just industrial high school students were examined. Therefore whether the experiment could have an effect on different graders and different units should be studied. Second, the instruction that applied peer feedback by utilizing study aids had a lot of impact on the mathematics achievement of the students. Hence the roles of teacher is very important if this kind of approach is taken. Teachers should try to instill confidence into students, to encourage them to solve problems on their own, and to motivate them to have interest in mathematics.
The purpose of this study was to examine the influence of peer feed- back by the utilization of study aids on mathematics achievement in industrial high school. Two research questions were posed to serve the purpose: 1. Does an experimental group to which peer feedback is provided by utilizing study aids undergo a more positive change in mathematics achievement than a control group to which a typical lecture method is applied? 2. Does an experimental group to which peer feedback is provided by utilizing study aids show any favorable change in mathematics learning attitude? The subjects in this study were 64 students in two different classes that were selected from among junior classes in I industrial high school in Seoul after an achievement test was implemented. There were 32 students in each of the classes. One class was selected as an experimental group, and the other was selected as a control group. After the experiment was carried out, Z-test was employed to find out the impact of the experiment on their mathematics achievement, and x2(Chi- square) test was utilized to track any possible changes in learning attitude toward mathematics. The findings of the study were as follows: First, the two groups turned out to get similar grades when the pretest was conducted to check their equivalency. And the experimental group that received instruction by applying peer feedback and study aids made a more favorable progress in mathematics achievement than the control group that didn't. Second, the experimental group to which peer feedback was provided by using study aids showed a more positive change in the posttest. Specifically, more favorable intragroup gaps were found in mathematical confidence and curiosity. There are some suggestions on how to overcome the limitations of this study and ensure the efficiency of future research efforts: First, the scope of this study was confined to the exponent/log unit of mathematics I, and just industrial high school students were examined. Therefore whether the experiment could have an effect on different graders and different units should be studied. Second, the instruction that applied peer feedback by utilizing study aids had a lot of impact on the mathematics achievement of the students. Hence the roles of teacher is very important if this kind of approach is taken. Teachers should try to instill confidence into students, to encourage them to solve problems on their own, and to motivate them to have interest in mathematics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.