본 연구는 유아체육참여가 유아의 정서 및 사회성발달에 어떠한 영향을 미치는지 규명하여 바람직한 유아체육의 내용과 방법적인 접근에 대한 체계적이고 구체적인 연구를 위한 기초자료로 제공하는데 주된 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 2008년 Y시와 P시에 소재하고 있는 유치원 중 유아체육수업을 실시하고 있는 유치원을 실험집단으로 하고 유아체육수업을 실시하고 있지 않은 유치원을 비교집단으로 4 ~ 6세의 유아 총 360명을 모집단으로 설정한 다음, 정서 및 사회성발달의 설문지를 통하여 자료를 수집 하였다. 이 연구에서는 ...
본 연구는 유아체육참여가 유아의 정서 및 사회성발달에 어떠한 영향을 미치는지 규명하여 바람직한 유아체육의 내용과 방법적인 접근에 대한 체계적이고 구체적인 연구를 위한 기초자료로 제공하는데 주된 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 2008년 Y시와 P시에 소재하고 있는 유치원 중 유아체육수업을 실시하고 있는 유치원을 실험집단으로 하고 유아체육수업을 실시하고 있지 않은 유치원을 비교집단으로 4 ~ 6세의 유아 총 360명을 모집단으로 설정한 다음, 정서 및 사회성발달의 설문지를 통하여 자료를 수집 하였다. 이 연구에서는 SPSS 12.0 통계프로그램을 이용하여 독립표본 t-test, 일원변량분석, 상관분석 등을 통해 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 연령별에 따른 정서 및 사회성발달은 내적통제, 동료와의 상호작용, 유치원에서의 안정감, 호기심 요인에서는 5세 보다 4, 6세가 높은 것으로 나타났으며 성취감은 4, 5세 보다 6세가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 정서 및 사회성발달의 하위요인(교사와의 비의존성, 내적통제, 동료와의 상호작용, 유치원에서의 안정감, 성취동기, 호기심)모두 통제집단에 비해 실험집단이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유아체육참여 여부에 따른 정서 및 사회성발달에 평정척도는 실험집단이 통제집단에 비해 정서 및 사회성발달 평정척도가 높은 것으로 나타났다.
본 연구는 유아체육참여가 유아의 정서 및 사회성발달에 어떠한 영향을 미치는지 규명하여 바람직한 유아체육의 내용과 방법적인 접근에 대한 체계적이고 구체적인 연구를 위한 기초자료로 제공하는데 주된 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 2008년 Y시와 P시에 소재하고 있는 유치원 중 유아체육수업을 실시하고 있는 유치원을 실험집단으로 하고 유아체육수업을 실시하고 있지 않은 유치원을 비교집단으로 4 ~ 6세의 유아 총 360명을 모집단으로 설정한 다음, 정서 및 사회성발달의 설문지를 통하여 자료를 수집 하였다. 이 연구에서는 SPSS 12.0 통계프로그램을 이용하여 독립표본 t-test, 일원변량분석, 상관분석 등을 통해 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 연령별에 따른 정서 및 사회성발달은 내적통제, 동료와의 상호작용, 유치원에서의 안정감, 호기심 요인에서는 5세 보다 4, 6세가 높은 것으로 나타났으며 성취감은 4, 5세 보다 6세가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 정서 및 사회성발달의 하위요인(교사와의 비의존성, 내적통제, 동료와의 상호작용, 유치원에서의 안정감, 성취동기, 호기심)모두 통제집단에 비해 실험집단이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 유아체육참여 여부에 따른 정서 및 사회성발달에 평정척도는 실험집단이 통제집단에 비해 정서 및 사회성발달 평정척도가 높은 것으로 나타났다.
The main purpose of this study is to examine the influence of physical activity participation by infants on the development of emotion and sociality in order to be provided as basic material for systematic and concrete studies on the content and methodological approach of infant physical activities....
The main purpose of this study is to examine the influence of physical activity participation by infants on the development of emotion and sociality in order to be provided as basic material for systematic and concrete studies on the content and methodological approach of infant physical activities. To achieve such purpose of study, among the kindergartens located in Y and P city in the year 2008, 360 infants aging from 4 to 6 where established as the population with kindergartens which had infant physical activity as the experimental group, and kindergarten which did not have infant physical activity as the control group, and afterwards collected data through a questionnaire on emotion and sociality development. In this study, as a result of Independent sample T-test, one-way ANOVA, and correlation analysis, etc. using SPSS 12.0 statistical program, the following results where achieved. First, emotion and sociality development according to age showed that ages 4 and 6 were higher than age 5 in factors of inner control, interaction with colleagues, stability at the kindergarten, and curiosity, while age 6 showed higher sense of achievement over ages 4 and 5. Second, the subordinate factors of emotion and sociality development (non-dependency with teachers, inner control, interaction with colleagues, stability at the kindergarten, motive for achievement, and curiosity) of the experimental group where all higher compared with the contol group. Third, the rating standard on emotion and sociality development according to participation of infant physical activity showed that the experimental group had a higher rating standard for emotion and sociality development then the control group.
The main purpose of this study is to examine the influence of physical activity participation by infants on the development of emotion and sociality in order to be provided as basic material for systematic and concrete studies on the content and methodological approach of infant physical activities. To achieve such purpose of study, among the kindergartens located in Y and P city in the year 2008, 360 infants aging from 4 to 6 where established as the population with kindergartens which had infant physical activity as the experimental group, and kindergarten which did not have infant physical activity as the control group, and afterwards collected data through a questionnaire on emotion and sociality development. In this study, as a result of Independent sample T-test, one-way ANOVA, and correlation analysis, etc. using SPSS 12.0 statistical program, the following results where achieved. First, emotion and sociality development according to age showed that ages 4 and 6 were higher than age 5 in factors of inner control, interaction with colleagues, stability at the kindergarten, and curiosity, while age 6 showed higher sense of achievement over ages 4 and 5. Second, the subordinate factors of emotion and sociality development (non-dependency with teachers, inner control, interaction with colleagues, stability at the kindergarten, motive for achievement, and curiosity) of the experimental group where all higher compared with the contol group. Third, the rating standard on emotion and sociality development according to participation of infant physical activity showed that the experimental group had a higher rating standard for emotion and sociality development then the control group.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.