본 연구는 태권도지도자가 인식하고 있는 인성에 대한 개념요인을 추출하고 이러한 인성개념을 지도하기 위한 인성교육 요인을 함께 추출하는 것에 목적이 있다. 본 연구를 위해 국기원 산하 단체인 태권도 지도자 연수원에 의뢰하여 총 700명의 태권도 지도자를 설문 대상자로 추출된 요인을 토대로 요인탐색을 위해 사범 250명을 선정하였고, 탐색된 요인을 토대로 개념의 확인을 위해 다시 사범 250명을 선정하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 for Windows와 ...
본 연구는 태권도지도자가 인식하고 있는 인성에 대한 개념요인을 추출하고 이러한 인성개념을 지도하기 위한 인성교육 요인을 함께 추출하는 것에 목적이 있다. 본 연구를 위해 국기원 산하 단체인 태권도 지도자 연수원에 의뢰하여 총 700명의 태권도 지도자를 설문 대상자로 추출된 요인을 토대로 요인탐색을 위해 사범 250명을 선정하였고, 탐색된 요인을 토대로 개념의 확인을 위해 다시 사범 250명을 선정하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 for Windows와 AMOS 4.0을 사용하여 처리하였다. 구체적인 분석 방법은 다음과 같다. 태권도 정신특성 요인에 대한 기술통계 값을 구하였고, 태권도 정신특성 요인 추출을 위해 주성분 분석과 베리맥스(varimax) 방법을 활용한 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)을 실시하였다. 그리고 추출된 개념구조의 확인을 위해 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)을 실시하였다. 첫째, 지도자가 인식하는 태권도 인성에 대한 개념요인은 실천인성은 봉사, 성품, 행동, 태도로 나뉘고, 무도인성은 예의, 인간의 도리,. 효, 5대정신, 배려로 나뉘었으며, 자아인성은 자신감, 노력, 도전정신, 자기관리로 사회인성은 인간다운 삶, 대인관계, 곧은 마음자세로 개념화 된다. 둘째. 지도자가 인식하는 태권도 인성교육에 대한 개념요인은 무도인성교육은 인사법, 예절자료, 명상/집중. 예절교육으로 나뉘고, 사회인성교육은 발표, 가정, 학교, 도장, 대인관계, 부모, 자녀세미나로 구분되며, 실천인성교육은 선생 각 후행동, 실습교육, 고운말, 봉사활동 등으로 지도자인성교육은 수련생대화, 지도자모범, 칭찬, 관심과 사랑으로 자아인성교육은 배려, 교훈이야기, 반성의 시간으로 개념화 된다. 셋째, 본 연구에서 개념화된 지도자가 인식하는 태권도 인성에 대한 요인은 4개요인에 16문항으로 구성되었으며, 인성교육에 대한 요인은 5개요인에 19개문항으로 구성되며, 현장에 적용가능 할 것으로 판단된다.
본 연구는 태권도지도자가 인식하고 있는 인성에 대한 개념요인을 추출하고 이러한 인성개념을 지도하기 위한 인성교육 요인을 함께 추출하는 것에 목적이 있다. 본 연구를 위해 국기원 산하 단체인 태권도 지도자 연수원에 의뢰하여 총 700명의 태권도 지도자를 설문 대상자로 추출된 요인을 토대로 요인탐색을 위해 사범 250명을 선정하였고, 탐색된 요인을 토대로 개념의 확인을 위해 다시 사범 250명을 선정하였다. 수집된 자료는 SPSS 12.0 for Windows와 AMOS 4.0을 사용하여 처리하였다. 구체적인 분석 방법은 다음과 같다. 태권도 정신특성 요인에 대한 기술통계 값을 구하였고, 태권도 정신특성 요인 추출을 위해 주성분 분석과 베리맥스(varimax) 방법을 활용한 탐색적 요인분석(exploratory factor analysis)을 실시하였다. 그리고 추출된 개념구조의 확인을 위해 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)을 실시하였다. 첫째, 지도자가 인식하는 태권도 인성에 대한 개념요인은 실천인성은 봉사, 성품, 행동, 태도로 나뉘고, 무도인성은 예의, 인간의 도리,. 효, 5대정신, 배려로 나뉘었으며, 자아인성은 자신감, 노력, 도전정신, 자기관리로 사회인성은 인간다운 삶, 대인관계, 곧은 마음자세로 개념화 된다. 둘째. 지도자가 인식하는 태권도 인성교육에 대한 개념요인은 무도인성교육은 인사법, 예절자료, 명상/집중. 예절교육으로 나뉘고, 사회인성교육은 발표, 가정, 학교, 도장, 대인관계, 부모, 자녀세미나로 구분되며, 실천인성교육은 선생 각 후행동, 실습교육, 고운말, 봉사활동 등으로 지도자인성교육은 수련생대화, 지도자모범, 칭찬, 관심과 사랑으로 자아인성교육은 배려, 교훈이야기, 반성의 시간으로 개념화 된다. 셋째, 본 연구에서 개념화된 지도자가 인식하는 태권도 인성에 대한 요인은 4개요인에 16문항으로 구성되었으며, 인성교육에 대한 요인은 5개요인에 19개문항으로 구성되며, 현장에 적용가능 할 것으로 판단된다.
Main purpose of this research is to find out the perceptions of the personality that Teawkondo instructors recognize and the personality factors for teaching the perceptions of the personality. This research was done with the results of the survey of 700 Teakwondo instructors with the help of the le...
Main purpose of this research is to find out the perceptions of the personality that Teawkondo instructors recognize and the personality factors for teaching the perceptions of the personality. This research was done with the results of the survey of 700 Teakwondo instructors with the help of the leadership course of the World Taewkondo Academy under the World Taekwondo headquarters. Based on the results, 250 instructors were picked to find out the specific factors and another 250 instructors were picked to review the results of the survey. As for the collected date analysis, SPSS 12.0 for Windows and AMOS 4.0 were used. There are more explanationsabout the framework of the research. Principle component analysis and exploratory factor analysisby the Varimax were used to sort out the mental factor of the players. The extracted results were rechecked by the confirmatory factor analysis. First, the Taewkondo instructors recognized that active personality constructed with four factors such as volunteer, personal character, behavior and attitude and personality of the martial arts shaped by manner, courtesy, filial piety, the five spiritual principle of Taekwondo and consideration. Self-personality were made up by self confidence, hard-work, sense of challenge and self-management. Social personality developed by a decent life, social relationships and integrity. Second, the instructors of Teawkondo illustrated the education for the developing personality. According to the review, the personality of martial arts can be boosted by social etiquette, manner education materials, meditation andetiquette education. Social personality can be developed by presentation, family, school, gymnasium, human-relationships, parents and seminars for children. Activepersonality education can be categorized as conversation, role model of the instructors, applause, attention and love. Self-personality education can be made up by consideration, stories for teaching lessons, reflection. Third, Taewkondo instructors recognized Taewkondo personality with four factors with 16 details, and education for Taewkondo personality with five factors with 19 details. And all factors and details were considered that they all can be adopted in the education fields.
Main purpose of this research is to find out the perceptions of the personality that Teawkondo instructors recognize and the personality factors for teaching the perceptions of the personality. This research was done with the results of the survey of 700 Teakwondo instructors with the help of the leadership course of the World Taewkondo Academy under the World Taekwondo headquarters. Based on the results, 250 instructors were picked to find out the specific factors and another 250 instructors were picked to review the results of the survey. As for the collected date analysis, SPSS 12.0 for Windows and AMOS 4.0 were used. There are more explanationsabout the framework of the research. Principle component analysis and exploratory factor analysisby the Varimax were used to sort out the mental factor of the players. The extracted results were rechecked by the confirmatory factor analysis. First, the Taewkondo instructors recognized that active personality constructed with four factors such as volunteer, personal character, behavior and attitude and personality of the martial arts shaped by manner, courtesy, filial piety, the five spiritual principle of Taekwondo and consideration. Self-personality were made up by self confidence, hard-work, sense of challenge and self-management. Social personality developed by a decent life, social relationships and integrity. Second, the instructors of Teawkondo illustrated the education for the developing personality. According to the review, the personality of martial arts can be boosted by social etiquette, manner education materials, meditation andetiquette education. Social personality can be developed by presentation, family, school, gymnasium, human-relationships, parents and seminars for children. Activepersonality education can be categorized as conversation, role model of the instructors, applause, attention and love. Self-personality education can be made up by consideration, stories for teaching lessons, reflection. Third, Taewkondo instructors recognized Taewkondo personality with four factors with 16 details, and education for Taewkondo personality with five factors with 19 details. And all factors and details were considered that they all can be adopted in the education fields.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.