[학위논문]미술교육의 목적과 수단의 비판적 고찰을 통한 방향 모색 : 이이스너(Eisner)와 로웬펠드(Lowenfeld)의 이론을 중심으로 A critical research on art education' purpose and method : focusing on thoughts of V. Lowenfeld and E.W. Eisner원문보기
연구의 목적은 미술을 위한 교육과 미술을 통한 교육에 대한 효과를 고찰하는 것이다. 로웬펠드와 아이즈너의 교육과정은 미술을 위한 교육과 미술을 통한 교육 사이에 큰 영향을 미쳤다. 로웬펠드와 관련된 미술을 통한 교육에서 그의 관심은 유아의 창의성의 발달과 더 나아가 유아의 인지와 창의성의 발달을 돕는 수단으로서의 미술을 보는 것이었다. 로웬펠드는 어린이들에게 잠재되어 있는 창의성 개발에 앞장서면서 어린이의 본성과 발달 단계에 맞는 재료와 주제 그리고 동기를 부여하여 그들의 내면적인 자기표현과 창의성을 발달시키도록 노력하였다. 아이즈너는 미술에 대한 이해를 강조하였으며, 자유로운 표현을 통한 창의성 미술교육에 대한 관점에 이의를 제기하면서 아동의 필요에 의한 학문보다는 미술의 본질적이고 독자적인 특성을 가져야 한다고 보았다. 아이스너는 미술의 이해와 교사의 체계적인 지도, 미술문화의 전반적인 이해, 비평과 감상능력을 중요하게 생각하였다 본 연구의 결과는 다음과 같다. 로웬펠드 관점에서 아이스너 관점으로 옮겨지고 있음을 인식할 때 미술을 위한 교육과정과 미술을 통한 교육과정을 계획함에 있어, 표현과 감상영역의 비율에 대한 조화와 균형이 고려되어야 할 것이다. 이해와 감상교육이 강조되는 현 시점에서 볼 때 향후 교육과정을 개발함에 있어서 이 부분의 검토가 이루어져야 할 것이다. 미술지도의 실제를 위하여 미술과의 학습구조를 학문적으로 체계화시키는 작업이 고려되어야 할 것이며 미술수업을 위하여 과학적이고 체계적인 훈련학습이 고려되어야 할 것이다. 특히 미술과의 효과적인 감상을 위해서 감상영역은 미술비평, 미술사, 미학 등의 영역으로 세분화시키는 작업이 고려되어야 할 것이다. 또한 미술을 위한 교육과 미술을 통한 교육을 할 때, 이 둘 중 하나만을 강조하는 것이 아니라 둘의 장점을 조화시킬 수 있어야 한다. 이는 과정과 결과 중심으로 볼 수 있으며 이들을 함께 교육 시킬 수 있는 지도 방법의 모색이 중요하다. 왜냐하면 교사가 결과만을 중요하게 여기다 보면 과정에서의 효과를 소홀히 하기 쉬우며 과정만을 강조하여 학생의 최종 작품을 소홀히 하게 된다면 학생의 좌절감을 초래할 수도 있기 때문이다.
연구의 목적은 미술을 위한 교육과 미술을 통한 교육에 대한 효과를 고찰하는 것이다. 로웬펠드와 아이즈너의 교육과정은 미술을 위한 교육과 미술을 통한 교육 사이에 큰 영향을 미쳤다. 로웬펠드와 관련된 미술을 통한 교육에서 그의 관심은 유아의 창의성의 발달과 더 나아가 유아의 인지와 창의성의 발달을 돕는 수단으로서의 미술을 보는 것이었다. 로웬펠드는 어린이들에게 잠재되어 있는 창의성 개발에 앞장서면서 어린이의 본성과 발달 단계에 맞는 재료와 주제 그리고 동기를 부여하여 그들의 내면적인 자기표현과 창의성을 발달시키도록 노력하였다. 아이즈너는 미술에 대한 이해를 강조하였으며, 자유로운 표현을 통한 창의성 미술교육에 대한 관점에 이의를 제기하면서 아동의 필요에 의한 학문보다는 미술의 본질적이고 독자적인 특성을 가져야 한다고 보았다. 아이스너는 미술의 이해와 교사의 체계적인 지도, 미술문화의 전반적인 이해, 비평과 감상능력을 중요하게 생각하였다 본 연구의 결과는 다음과 같다. 로웬펠드 관점에서 아이스너 관점으로 옮겨지고 있음을 인식할 때 미술을 위한 교육과정과 미술을 통한 교육과정을 계획함에 있어, 표현과 감상영역의 비율에 대한 조화와 균형이 고려되어야 할 것이다. 이해와 감상교육이 강조되는 현 시점에서 볼 때 향후 교육과정을 개발함에 있어서 이 부분의 검토가 이루어져야 할 것이다. 미술지도의 실제를 위하여 미술과의 학습구조를 학문적으로 체계화시키는 작업이 고려되어야 할 것이며 미술수업을 위하여 과학적이고 체계적인 훈련학습이 고려되어야 할 것이다. 특히 미술과의 효과적인 감상을 위해서 감상영역은 미술비평, 미술사, 미학 등의 영역으로 세분화시키는 작업이 고려되어야 할 것이다. 또한 미술을 위한 교육과 미술을 통한 교육을 할 때, 이 둘 중 하나만을 강조하는 것이 아니라 둘의 장점을 조화시킬 수 있어야 한다. 이는 과정과 결과 중심으로 볼 수 있으며 이들을 함께 교육 시킬 수 있는 지도 방법의 모색이 중요하다. 왜냐하면 교사가 결과만을 중요하게 여기다 보면 과정에서의 효과를 소홀히 하기 쉬우며 과정만을 강조하여 학생의 최종 작품을 소홀히 하게 된다면 학생의 좌절감을 초래할 수도 있기 때문이다.
The purpose of this study is to examine What are the effect about "For the Art and Through the Art". Between "For the Art and Through the Art" that had a great impacted on Lowenfeld and Eisner curriculum. 'Through the Art' related to Lowenfeld, His interest was in developing child creativity and fur...
The purpose of this study is to examine What are the effect about "For the Art and Through the Art". Between "For the Art and Through the Art" that had a great impacted on Lowenfeld and Eisner curriculum. 'Through the Art' related to Lowenfeld, His interest was in developing child creativity and further sees the art as a way to develop child perception and creativity. Lowenfeld emphasized on creation out of children's potentiality through putting great efforts to develop the intrinsic self expressions by suggesting to utilize materials, subjects and motivation for a child's nature and an adequate developing stage. For the Art related to Eisner, He is distinctive course of study having an intrinsic value in which the advancement of artistic ability is a result of learning and not of natural maturity. Eisner emphasized on comprehension of art, systematical guide by a teacher, general understanding of art history, criticism and appreciative capability. Thus, In "For the Art and Through the Art", Lowenfeld and Eisner had given the enormous impacts on art education and have the significant relations with "For the Art and Though the Art". Major findings of this study were as follows : when we recognize that contemporary art education trends transfer Through the Art view to For the Art, in the projection of our art curriculum, we shall consider balance and harmony to the rate of the scopes of expression and appreciation. To appreciation contemporary art education emphasizing art understanding and art appreciation, we will attempt to investigate them. For the practice of art instruction, the tasks systematizing the learning structure of art-subject shall e made consideration and shall be scientific and systematic the program of exercising learning. The teacher must search for good teaching way to match with "Through the Art and For the Art". They are like process and result. If a teacher thinks only result importantly, it will be obtained a not good result as disregarding process. And if a teacher thinks only process importantly and disregards the product of student, it will be obtained a bad result as students disappointment.
The purpose of this study is to examine What are the effect about "For the Art and Through the Art". Between "For the Art and Through the Art" that had a great impacted on Lowenfeld and Eisner curriculum. 'Through the Art' related to Lowenfeld, His interest was in developing child creativity and further sees the art as a way to develop child perception and creativity. Lowenfeld emphasized on creation out of children's potentiality through putting great efforts to develop the intrinsic self expressions by suggesting to utilize materials, subjects and motivation for a child's nature and an adequate developing stage. For the Art related to Eisner, He is distinctive course of study having an intrinsic value in which the advancement of artistic ability is a result of learning and not of natural maturity. Eisner emphasized on comprehension of art, systematical guide by a teacher, general understanding of art history, criticism and appreciative capability. Thus, In "For the Art and Through the Art", Lowenfeld and Eisner had given the enormous impacts on art education and have the significant relations with "For the Art and Though the Art". Major findings of this study were as follows : when we recognize that contemporary art education trends transfer Through the Art view to For the Art, in the projection of our art curriculum, we shall consider balance and harmony to the rate of the scopes of expression and appreciation. To appreciation contemporary art education emphasizing art understanding and art appreciation, we will attempt to investigate them. For the practice of art instruction, the tasks systematizing the learning structure of art-subject shall e made consideration and shall be scientific and systematic the program of exercising learning. The teacher must search for good teaching way to match with "Through the Art and For the Art". They are like process and result. If a teacher thinks only result importantly, it will be obtained a not good result as disregarding process. And if a teacher thinks only process importantly and disregards the product of student, it will be obtained a bad result as students disappointment.
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