국어과 교육에서 국어사 교육은 결코 소홀이 할 수 없다. 이는 국어사 교육 내용이 국어과 교육 과정에 나타나 있는 ‘국어 사용 능력의 신장’, ‘국어 문화에 대한 이해’, ‘국어 사용에 대한 태도’ 등의 목표 실현에 도움을 줄 수 있는 내용이기 때문이다. 그럼에도 불구하고 그간의 현장 교육을 살펴보면, 국어사 관련 내용이 국어과 교육 과정에 명시된 것과는 달리 교육 과정상의 편제에서 소홀히 취급되어 왔고, 교과서의 내용 역시 국어사와 관련된 내용이 단편적인 지식 전달 위주이거나 ‘읽기’ 영역의 한 제재로 전개되어 왔다. 본고에서는...
국어과 교육에서 국어사 교육은 결코 소홀이 할 수 없다. 이는 국어사 교육 내용이 국어과 교육 과정에 나타나 있는 ‘국어 사용 능력의 신장’, ‘국어 문화에 대한 이해’, ‘국어 사용에 대한 태도’ 등의 목표 실현에 도움을 줄 수 있는 내용이기 때문이다. 그럼에도 불구하고 그간의 현장 교육을 살펴보면, 국어사 관련 내용이 국어과 교육 과정에 명시된 것과는 달리 교육 과정상의 편제에서 소홀히 취급되어 왔고, 교과서의 내용 역시 국어사와 관련된 내용이 단편적인 지식 전달 위주이거나 ‘읽기’ 영역의 한 제재로 전개되어 왔다. 본고에서는 이러한 현실에 대해 문제의식을 갖고 국어사 교육이 과연 필요한 것인지를 시작으로 하여 보다 효과적인 국어사 교육의 교수-학습을 위해 고전 문학 작품과의 연계 교육이 효과적임을 설명하는 것을 목적으로 삼았다. 먼저 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적을 밝히고, 국어사 교육과 관련한 그 동안의 연구를 연구 목적에 따라 국어사 교육의 의의나 필요성에 관한 연구, 국어사 교육의 내용에 관한 연구, 국어사 교육과 고전 문학 교육의 상관성에 관한 연구, 국어사 교육의 효과적인 교수법에 대한 연구의 네 부류로 나누어 살펴보았다. Ⅱ장에서는 국어사 교육의 성격과 의의, 필요성에 대해 살펴보았다. 국어사란 한국어의 변천사를 말하는 것으로 이는 우리 민족의 역사성을 보여준다. 우리 민족의 역사를 고스란히 담고 있는 국어사에 대한 학습은 국어의 변천사에 대한 인식을 새롭게 할 수 있는 학습적인 가치를 지니게 하고, 그 변천 발달을 파악할 수 있는 능력을 함양하게 하며, 현대 국어 생활의 모습을 반성하고 이를 올바로 보전할 수 있는 국어 의식을 기르게 하며, 우리 국어로 쓰인 문학 작품을 읽고 올바르게 이해하는 길잡이가 될 수 있다는 의의를 가진다. 이러한 논의를 바탕으로 국어사 교육의 필요성을 절감하여 Ⅲ장에서는 보다 매력적인 국어사 교육의 교수-학습 지도 방안을 위해 고전문학 작품과의 연계 교육의 가능성에 대해 살펴보았다. 여기에서는 교육과정의 선택과 결정을 직접적으로 구현하고 있는 학습 자료인 고등학교 『국어(상ㆍ하)』교과서와 18 종의 『문학(상ㆍ하)』 교과서를 중심으로 국어사 내용을 교수-학습할 수 있는 고전문학 작품의 존재 여부에 대해 살펴보았다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 논의를 바탕으로 국어사 영역을 교육하기 위한 구체적인 방안으로 고전문학 작품을 선정하여 교수-학습 지도안을 마련하였다. 먼저 「서동요」를 이용하여 향찰표기법의 교수-학습 지도안을 마련하였는데, 여기에서는 「서동요」의 문학적 특성이나 내용을 전달하던 기존의 향가 수업과는 달리 「서동요」를 제재로 활용하여 향찰의 표기원리를 파악하고, 더불어 「서동요」를 읽고 이해하는 것에 수업의 목표를 두었다. 두 번째로 「청산별곡」을 이용하여 중세국어의 문법을 교수-학습할 수 있는 지도안을 제시하였다. 「청산별곡」은 교육과정이 바뀌어도 국어 교과서에 계속 수록되어 왔었다. 하지만 해석의 명확성이 보장되지 않았고, 해석에 대한 교수-학습의 활동이 없었기에 여기에서는 「청산별곡」에서 교수할 수 있는 중세국어의 처격조사와 의문형 어미, ㅎ종성체언, 의문 보조사, 객체높임의 선어말 어미에 대해 학습하는 것을 목표로 삼았다. 본고의 논의에서 도출할 수 있는 한계점은 다음과 같다. 첫째, 구체적인 교수-학습 방안에도 불구하고 이것이 실제로 교수-학습 상황에서 실천되지 못했다는 점이다. 둘째, 본고에서 다루어진 교수-학습 방안은 평가의 단계에까지 이르지 못하였다.
국어과 교육에서 국어사 교육은 결코 소홀이 할 수 없다. 이는 국어사 교육 내용이 국어과 교육 과정에 나타나 있는 ‘국어 사용 능력의 신장’, ‘국어 문화에 대한 이해’, ‘국어 사용에 대한 태도’ 등의 목표 실현에 도움을 줄 수 있는 내용이기 때문이다. 그럼에도 불구하고 그간의 현장 교육을 살펴보면, 국어사 관련 내용이 국어과 교육 과정에 명시된 것과는 달리 교육 과정상의 편제에서 소홀히 취급되어 왔고, 교과서의 내용 역시 국어사와 관련된 내용이 단편적인 지식 전달 위주이거나 ‘읽기’ 영역의 한 제재로 전개되어 왔다. 본고에서는 이러한 현실에 대해 문제의식을 갖고 국어사 교육이 과연 필요한 것인지를 시작으로 하여 보다 효과적인 국어사 교육의 교수-학습을 위해 고전 문학 작품과의 연계 교육이 효과적임을 설명하는 것을 목적으로 삼았다. 먼저 Ⅰ장에서는 본 연구의 목적을 밝히고, 국어사 교육과 관련한 그 동안의 연구를 연구 목적에 따라 국어사 교육의 의의나 필요성에 관한 연구, 국어사 교육의 내용에 관한 연구, 국어사 교육과 고전 문학 교육의 상관성에 관한 연구, 국어사 교육의 효과적인 교수법에 대한 연구의 네 부류로 나누어 살펴보았다. Ⅱ장에서는 국어사 교육의 성격과 의의, 필요성에 대해 살펴보았다. 국어사란 한국어의 변천사를 말하는 것으로 이는 우리 민족의 역사성을 보여준다. 우리 민족의 역사를 고스란히 담고 있는 국어사에 대한 학습은 국어의 변천사에 대한 인식을 새롭게 할 수 있는 학습적인 가치를 지니게 하고, 그 변천 발달을 파악할 수 있는 능력을 함양하게 하며, 현대 국어 생활의 모습을 반성하고 이를 올바로 보전할 수 있는 국어 의식을 기르게 하며, 우리 국어로 쓰인 문학 작품을 읽고 올바르게 이해하는 길잡이가 될 수 있다는 의의를 가진다. 이러한 논의를 바탕으로 국어사 교육의 필요성을 절감하여 Ⅲ장에서는 보다 매력적인 국어사 교육의 교수-학습 지도 방안을 위해 고전문학 작품과의 연계 교육의 가능성에 대해 살펴보았다. 여기에서는 교육과정의 선택과 결정을 직접적으로 구현하고 있는 학습 자료인 고등학교 『국어(상ㆍ하)』교과서와 18 종의 『문학(상ㆍ하)』 교과서를 중심으로 국어사 내용을 교수-학습할 수 있는 고전문학 작품의 존재 여부에 대해 살펴보았다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 논의를 바탕으로 국어사 영역을 교육하기 위한 구체적인 방안으로 고전문학 작품을 선정하여 교수-학습 지도안을 마련하였다. 먼저 「서동요」를 이용하여 향찰표기법의 교수-학습 지도안을 마련하였는데, 여기에서는 「서동요」의 문학적 특성이나 내용을 전달하던 기존의 향가 수업과는 달리 「서동요」를 제재로 활용하여 향찰의 표기원리를 파악하고, 더불어 「서동요」를 읽고 이해하는 것에 수업의 목표를 두었다. 두 번째로 「청산별곡」을 이용하여 중세국어의 문법을 교수-학습할 수 있는 지도안을 제시하였다. 「청산별곡」은 교육과정이 바뀌어도 국어 교과서에 계속 수록되어 왔었다. 하지만 해석의 명확성이 보장되지 않았고, 해석에 대한 교수-학습의 활동이 없었기에 여기에서는 「청산별곡」에서 교수할 수 있는 중세국어의 처격조사와 의문형 어미, ㅎ종성체언, 의문 보조사, 객체높임의 선어말 어미에 대해 학습하는 것을 목표로 삼았다. 본고의 논의에서 도출할 수 있는 한계점은 다음과 같다. 첫째, 구체적인 교수-학습 방안에도 불구하고 이것이 실제로 교수-학습 상황에서 실천되지 못했다는 점이다. 둘째, 본고에서 다루어진 교수-학습 방안은 평가의 단계에까지 이르지 못하였다.
In the education of national language subject, education of national language history may not be neglected. This is because the education contents of national language history is the contents to be able to give help to goal realization such as extension of use ability of national language, understan...
In the education of national language subject, education of national language history may not be neglected. This is because the education contents of national language history is the contents to be able to give help to goal realization such as extension of use ability of national language, understanding for national language culture, and attitude for national language use etc. which are showing in the curriculum of national language subject. Nevertheless, to examine onsite education in the meantime, contents related to national language history has been handled negligently in the composition in curriculum unlike what is specified in national language curriculum. And, as textbook contents, contents related to national language history has been unfolded centering around fragmentary knowledge transmission or as one theme of reading domain. In this manuscript, this researcher aimed at explaining that connection education with classical literature work is effective for more effective teaching-study of education of national language history, starting from whether education of national language history is necessary really, with critical mind for this actuality. First, in the chapter I, this researcher clarified the goal of this study, and examined the study in the meantime which is related to the education of national language history by classifying into 4 categories such as study on the meaning or necessity of education of national language history, study on the contents of education of national language history, study on the relevancy between education of national language history and education of classical literature, and study on the effective teaching method of education of national language history. In the chapter II, this researcher examined about the character, meaning and necessity of education of national language history. National language history shows the history nature of our race as what means the change history of Korean language. Study on national language history which is including the history of our race completely has meaning to enable us to have study value to be able to renew the recognition for the change history of national language, cultivate the ability to be able to grasp the change development, foster national language consciousness to be able to introspect the form of modern national language life and maintain this rightly, and become the guide to understand literary work written in our national language rightly after reading it. In the chapter III, this researcher examined about the possibility of connection education with classical literature work for the guidance scheme of more fascinating teaching-study of education of national language history by feeling keenly the necessity of education of national language history on the basis of this discussion. Here, this researcher examined about the existence of classical literature work to be able to teach-study the contents of national language history centering around 『national language(high-low)』 textbook of high school and 『literature(high-low)』 textbook of 18 kinds which are study data to embody the choice and decision of curriculum directly. In the chapter IV, this researcher prepared the guidance plan of teachingstudy by choosing classical literature work as concrete scheme for educating the domain of national language history on the basis of the discussion of chapter III. First, this researcher prepared the guidance plan of teaching study of spelling method by using 「Seodongyo」. Here, this researcher grasped the spelling principle of by utilizing 「Seodongyo」 as theme unlike existing lessonof native songs which transmitted the literary feature of contents of 「Seodongyo」. And, this researcher aimed at reading and understanding 「Seodongyo」. Secondly, this researcher presented guidance plan to teach-study the grammar of medieval national language by using 「Chungsanbyeolgok」. 「Chungsanbyeolgok」 has been recorded in the textbook of national language continuously, though curriculum changes. However, clearness of interpretation was not guaranteed, and there was not activity of teaching-study for interpretation. So, here, this researcher aimed at studying about postposition of medieval national language, ending of question type, final consonant substantives, question auxiliary, ending of object heightening to be able to teach in 「Chungsanbyeolgok」. Limits to be able to extract from the discussion of this manuscript are as follows : First, in spite of concrete teaching-study scheme, this fails to be practised in teaching-study situation really. Second, teaching-study scheme handled in this manuscript fails to reach the stage of evaluation.
In the education of national language subject, education of national language history may not be neglected. This is because the education contents of national language history is the contents to be able to give help to goal realization such as extension of use ability of national language, understanding for national language culture, and attitude for national language use etc. which are showing in the curriculum of national language subject. Nevertheless, to examine onsite education in the meantime, contents related to national language history has been handled negligently in the composition in curriculum unlike what is specified in national language curriculum. And, as textbook contents, contents related to national language history has been unfolded centering around fragmentary knowledge transmission or as one theme of reading domain. In this manuscript, this researcher aimed at explaining that connection education with classical literature work is effective for more effective teaching-study of education of national language history, starting from whether education of national language history is necessary really, with critical mind for this actuality. First, in the chapter I, this researcher clarified the goal of this study, and examined the study in the meantime which is related to the education of national language history by classifying into 4 categories such as study on the meaning or necessity of education of national language history, study on the contents of education of national language history, study on the relevancy between education of national language history and education of classical literature, and study on the effective teaching method of education of national language history. In the chapter II, this researcher examined about the character, meaning and necessity of education of national language history. National language history shows the history nature of our race as what means the change history of Korean language. Study on national language history which is including the history of our race completely has meaning to enable us to have study value to be able to renew the recognition for the change history of national language, cultivate the ability to be able to grasp the change development, foster national language consciousness to be able to introspect the form of modern national language life and maintain this rightly, and become the guide to understand literary work written in our national language rightly after reading it. In the chapter III, this researcher examined about the possibility of connection education with classical literature work for the guidance scheme of more fascinating teaching-study of education of national language history by feeling keenly the necessity of education of national language history on the basis of this discussion. Here, this researcher examined about the existence of classical literature work to be able to teach-study the contents of national language history centering around 『national language(high-low)』 textbook of high school and 『literature(high-low)』 textbook of 18 kinds which are study data to embody the choice and decision of curriculum directly. In the chapter IV, this researcher prepared the guidance plan of teachingstudy by choosing classical literature work as concrete scheme for educating the domain of national language history on the basis of the discussion of chapter III. First, this researcher prepared the guidance plan of teaching study of spelling method by using 「Seodongyo」. Here, this researcher grasped the spelling principle of by utilizing 「Seodongyo」 as theme unlike existing lessonof native songs which transmitted the literary feature of contents of 「Seodongyo」. And, this researcher aimed at reading and understanding 「Seodongyo」. Secondly, this researcher presented guidance plan to teach-study the grammar of medieval national language by using 「Chungsanbyeolgok」. 「Chungsanbyeolgok」 has been recorded in the textbook of national language continuously, though curriculum changes. However, clearness of interpretation was not guaranteed, and there was not activity of teaching-study for interpretation. So, here, this researcher aimed at studying about postposition of medieval national language, ending of question type, final consonant substantives, question auxiliary, ending of object heightening to be able to teach in 「Chungsanbyeolgok」. Limits to be able to extract from the discussion of this manuscript are as follows : First, in spite of concrete teaching-study scheme, this fails to be practised in teaching-study situation really. Second, teaching-study scheme handled in this manuscript fails to reach the stage of evaluation.
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