본 연구자는 현대사회가 과학기술이 발전하고 문명이 발달함에 따라 인간의 삶의 편리함은 증대되었지만 인간의 소외현상과 여러 가지 사회적 문제점 또한 동반하고 있다는 점에 주목한다. 현 시대에 만연해 있는 물질화 현상에 대하여 대량생산과 대량소비구조와 물질만능주의, 상품화에서 그 원인을 찾고자 하며, 산업혁명 이후의 대량화구조와 인간의 소비를 위한 욕구는 인간에게 부정적인 영향을 끼치고 있다고 생각한다. 현대사회에서 개인주의와 물신주의는 나와 사회와의 관계, 나와 타인과의 관계를 이해타산적인 관계로 변질시키고 대량화, 상품화 구조는 인간의 역할 또한 ...
본 연구자는 현대사회가 과학기술이 발전하고 문명이 발달함에 따라 인간의 삶의 편리함은 증대되었지만 인간의 소외현상과 여러 가지 사회적 문제점 또한 동반하고 있다는 점에 주목한다. 현 시대에 만연해 있는 물질화 현상에 대하여 대량생산과 대량소비구조와 물질만능주의, 상품화에서 그 원인을 찾고자 하며, 산업혁명 이후의 대량화구조와 인간의 소비를 위한 욕구는 인간에게 부정적인 영향을 끼치고 있다고 생각한다. 현대사회에서 개인주의와 물신주의는 나와 사회와의 관계, 나와 타인과의 관계를 이해타산적인 관계로 변질시키고 대량화, 상품화 구조는 인간의 역할 또한 기능화, 획일화 시키고 있다. 작품에서 표현되는 모습에서 인체와 동물의 형상이 주로 나타나며, 조립식 장난감의 프레임과 대량 생산되는 깡통, 용기류, 캔의 형태와 인간 신체형상이 함께 배치된다. 조립식 장난감의 프레임에는 장난감이 아닌 표피가 제거된 그로테스크한 인간 신체가 매달려 있고, 내용물을 담는 인공의 용기류 속에는 대량 생산되는 상품과도 같이 인간 신체가 담겨 있다. 마치 우리 인간이 대량생산되는 상품으로 전락되는 느낌이다. 이러한 형상들은 현대의 대량화 구조에서 닭이나 오리 등 대량 생산되는 생명체들과 단순히 상품으로서 생명이 존재하지 않는 인공의 생산품과의 차이를 전혀 인식하지 못하는 상황을 풍자하고, 그러한 상황은 바꾸어 말하면 나와 집단과 사회와의 관계에서 상품화되어 기능화 되는 인간 자신을 나타내기도 한다. 또한 고유한 존재로서의 존엄성을 잃어버리고 획일화된 집단에서 방황하는 정체성을 잃어버린 소외된 인간에 대한 존재 이유의 물음을 말하고 있는 것이다. 작업의 재료로 사용되어지는 것은 "유리"이다. 기존의 일반적인 유리의 맑고 투명함이 아닌 새로운 시선으로 바라본다. 시각적, 촉각적, 그리고 작품의 형태에 대하여 작가관과 연결 지어 새로운 접근을 시도하는데 본 연구자의 작품에서 보여지는 "유리"는 유리 고유의 물성으로 인식되어지던 맑고 투명한 느낌과는 사뭇 다르다. 본 연구자의 작품에서의 유리재질은 거칠고 불투명한 느낌으로 다가온다. 현대 산업사회라는 거대한 조직에 대하여 인간이 갖는 상실감, 불안감 등의 소외를 주제로 삼고자하며 우리가 이러한 시대적 상황을 인식하고 생명 존엄성의 파괴라는 주제를 통하여 현대인들의 정신적 황폐함을 들여다보고자 한다. 모든 것이 대량화되는 현대사회의 시장경제 구조에서 시장의 상품과도 같이 우리 인간도 하나의 부품처럼 기능적 존재로 전락되고 있는 점이 인간에게 상실감과 소외감을 주고 있으며, 생명 또한 존엄성을 잃어버리는 시대적 상황을 인식하여 본 연구자는 창작 과정을 통해 고유의 존엄성과 생명의 숭고함을 찾고자 노력하고자 한다. A Study on Glass Modeling Concerning Man''s Cruelty and Otherness in the Postmodern Era Hoo-Chang Lee Majored in Glass Sculpture Graduate School of Namseoul University Directed by Professor Sang-Min Lee I pay attention to the fact that scientific and technical development and civilizational progress have made human life more convenient but have raised diverse social problems like human alienation. Rampant materialism in present society has been caused by the structure of mass production and mass consumption and commercialization. It is considered that a mass-consumption social structureand desire for consumption makes a negative impact on humans. In contemporary society, individualism and fetishism transform the relationship between man and society into something calculative while the structure of mass-production and mass-consumption and commercialization makes the role of humans something functional and uniform. The human body and animal shapes are often addressed in my work. The frame of prefabricated playthings, mass-produced cans, and containers are set togetherwith the human body. A grotesque human body whose skin is removed is hung on the frame and the human bodies are kept in the containers like mass-produced products. We feel like men deteriorate into mass-produced commodities. These shapes lampoon a situation in which we are unaware of the difference between mass-produced creatures like chickens and ducks in the contemporary age and artificial products with no life. That is to say, this situation refers to humans themselves who are functionalized and commercialized in relations with groups and society. They also allude to alienated men who lost their dignity, identity, and reason for being in an enormous group and society. Glass is the material used for my work. This glass my work employs is quite different from ordinary glass that commonly gives a clear, transparent feel, an inherent attribute of glass. I make a new attempt to bring about a visual, tactile feel and a new form. In this study I address the feelings of loss and unrest and human alienation in contemporary industrial society. Through the theme, destruction of the dignity of life, I intend to unveil contemporary men''s spiritual devastation. In the market system all are mass-produced and mass-consumed, a man exists like a part or a commodity, feeling the senses of loss and alienation. Realizing this situation in which humans lose their lives and dignity, I endeavor to recover human''s dignity and noble life through the process of creation.
본 연구자는 현대사회가 과학기술이 발전하고 문명이 발달함에 따라 인간의 삶의 편리함은 증대되었지만 인간의 소외현상과 여러 가지 사회적 문제점 또한 동반하고 있다는 점에 주목한다. 현 시대에 만연해 있는 물질화 현상에 대하여 대량생산과 대량소비구조와 물질만능주의, 상품화에서 그 원인을 찾고자 하며, 산업혁명 이후의 대량화구조와 인간의 소비를 위한 욕구는 인간에게 부정적인 영향을 끼치고 있다고 생각한다. 현대사회에서 개인주의와 물신주의는 나와 사회와의 관계, 나와 타인과의 관계를 이해타산적인 관계로 변질시키고 대량화, 상품화 구조는 인간의 역할 또한 기능화, 획일화 시키고 있다. 작품에서 표현되는 모습에서 인체와 동물의 형상이 주로 나타나며, 조립식 장난감의 프레임과 대량 생산되는 깡통, 용기류, 캔의 형태와 인간 신체형상이 함께 배치된다. 조립식 장난감의 프레임에는 장난감이 아닌 표피가 제거된 그로테스크한 인간 신체가 매달려 있고, 내용물을 담는 인공의 용기류 속에는 대량 생산되는 상품과도 같이 인간 신체가 담겨 있다. 마치 우리 인간이 대량생산되는 상품으로 전락되는 느낌이다. 이러한 형상들은 현대의 대량화 구조에서 닭이나 오리 등 대량 생산되는 생명체들과 단순히 상품으로서 생명이 존재하지 않는 인공의 생산품과의 차이를 전혀 인식하지 못하는 상황을 풍자하고, 그러한 상황은 바꾸어 말하면 나와 집단과 사회와의 관계에서 상품화되어 기능화 되는 인간 자신을 나타내기도 한다. 또한 고유한 존재로서의 존엄성을 잃어버리고 획일화된 집단에서 방황하는 정체성을 잃어버린 소외된 인간에 대한 존재 이유의 물음을 말하고 있는 것이다. 작업의 재료로 사용되어지는 것은 "유리"이다. 기존의 일반적인 유리의 맑고 투명함이 아닌 새로운 시선으로 바라본다. 시각적, 촉각적, 그리고 작품의 형태에 대하여 작가관과 연결 지어 새로운 접근을 시도하는데 본 연구자의 작품에서 보여지는 "유리"는 유리 고유의 물성으로 인식되어지던 맑고 투명한 느낌과는 사뭇 다르다. 본 연구자의 작품에서의 유리재질은 거칠고 불투명한 느낌으로 다가온다. 현대 산업사회라는 거대한 조직에 대하여 인간이 갖는 상실감, 불안감 등의 소외를 주제로 삼고자하며 우리가 이러한 시대적 상황을 인식하고 생명 존엄성의 파괴라는 주제를 통하여 현대인들의 정신적 황폐함을 들여다보고자 한다. 모든 것이 대량화되는 현대사회의 시장경제 구조에서 시장의 상품과도 같이 우리 인간도 하나의 부품처럼 기능적 존재로 전락되고 있는 점이 인간에게 상실감과 소외감을 주고 있으며, 생명 또한 존엄성을 잃어버리는 시대적 상황을 인식하여 본 연구자는 창작 과정을 통해 고유의 존엄성과 생명의 숭고함을 찾고자 노력하고자 한다. A Study on Glass Modeling Concerning Man''s Cruelty and Otherness in the Postmodern Era Hoo-Chang Lee Majored in Glass Sculpture Graduate School of Namseoul University Directed by Professor Sang-Min Lee I pay attention to the fact that scientific and technical development and civilizational progress have made human life more convenient but have raised diverse social problems like human alienation. Rampant materialism in present society has been caused by the structure of mass production and mass consumption and commercialization. It is considered that a mass-consumption social structureand desire for consumption makes a negative impact on humans. In contemporary society, individualism and fetishism transform the relationship between man and society into something calculative while the structure of mass-production and mass-consumption and commercialization makes the role of humans something functional and uniform. The human body and animal shapes are often addressed in my work. The frame of prefabricated playthings, mass-produced cans, and containers are set togetherwith the human body. A grotesque human body whose skin is removed is hung on the frame and the human bodies are kept in the containers like mass-produced products. We feel like men deteriorate into mass-produced commodities. These shapes lampoon a situation in which we are unaware of the difference between mass-produced creatures like chickens and ducks in the contemporary age and artificial products with no life. That is to say, this situation refers to humans themselves who are functionalized and commercialized in relations with groups and society. They also allude to alienated men who lost their dignity, identity, and reason for being in an enormous group and society. Glass is the material used for my work. This glass my work employs is quite different from ordinary glass that commonly gives a clear, transparent feel, an inherent attribute of glass. I make a new attempt to bring about a visual, tactile feel and a new form. In this study I address the feelings of loss and unrest and human alienation in contemporary industrial society. Through the theme, destruction of the dignity of life, I intend to unveil contemporary men''s spiritual devastation. In the market system all are mass-produced and mass-consumed, a man exists like a part or a commodity, feeling the senses of loss and alienation. Realizing this situation in which humans lose their lives and dignity, I endeavor to recover human''s dignity and noble life through the process of creation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.