소비자의 다감각적인 취향과 욕구로 인하여 디자인은 점차 복잡해지고 영역도 확대되어 좀 더 포괄적이고 다차원적인 방법을 가진 프로세스 등장의 필요성이 부각되고 있다. 더불어 디자인의 혁신을 추구하기 위해서 보다 창의적인 사고와 방법들이 요구되고 있으므로 패션디자이너는 직관과 영감, 감각적인 기술뿐만 아니라 새로움을 만들어 내는 능력과 동시에 컨셉으로부터 시작하여 결과물을 만들어 낼 수 있는 포괄적이고 다차원적인 개념적 능력도 갖추어야 한다. 본 연구는 첫째, 새로운 것을 만들어 내는 디자이너의 특성을 최대로 살려 창의적인 작업을 지원하고 둘째, 디자이너의 아이디어를 정확하게 표현할 수 있게 할 뿐만 아니라 셋째, 전체 제조공정 내에서 디자인 정보가 신속하고 정확하게 전달되어지도록 하는 새로운 ...
소비자의 다감각적인 취향과 욕구로 인하여 디자인은 점차 복잡해지고 영역도 확대되어 좀 더 포괄적이고 다차원적인 방법을 가진 프로세스 등장의 필요성이 부각되고 있다. 더불어 디자인의 혁신을 추구하기 위해서 보다 창의적인 사고와 방법들이 요구되고 있으므로 패션디자이너는 직관과 영감, 감각적인 기술뿐만 아니라 새로움을 만들어 내는 능력과 동시에 컨셉으로부터 시작하여 결과물을 만들어 낼 수 있는 포괄적이고 다차원적인 개념적 능력도 갖추어야 한다. 본 연구는 첫째, 새로운 것을 만들어 내는 디자이너의 특성을 최대로 살려 창의적인 작업을 지원하고 둘째, 디자이너의 아이디어를 정확하게 표현할 수 있게 할 뿐만 아니라 셋째, 전체 제조공정 내에서 디자인 정보가 신속하고 정확하게 전달되어지도록 하는 새로운 패션디자인 프로세스를 제안을 목적으로 하였다. 연구 방법은 디자인 프로세스와 창조성기법에 대한 문헌을 고찰하여 패션디자인에 적용할 수 있는 프로세스 모델을 제시하고, 패션디자인 프로세스의 각 단계별로 어떠한 창조성기법이 활용될 수 있는지 분류하였다. 또한, 창조성기법을 활용한 패션디자인 프로세스의 적용 가능성을 알아보기 위하여 실무자를 대상으로 한 심층인터뷰를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문헌 연구를 통하여 디자인 프로세스는 문제해결을 중심으로 하는 창조적 사고과정이며, 그 과정은 단계적인 사고를 유도함으로써 디자인 문제에 대한 구조적인 접근과 해결을 가능하게 하는 과정으로 인식되었다. 프로세스의 특성은 디자인 문제에 따라 유연적이어야 하고 차별성을 가져야 하지만, 동시에 디자인 프로세스 요소들 간의 통합성과 일관성의 유지를 필요로 하였다. 보다 새롭고 창의적이며, 소비자가 만족할 수 있는 디자인을 위한 아이디어 개발을 위해서는 이러한 디자인 프로세스의 적용을 필요로 하였다. 또한 디자인의 문제를 창조적으로 해결하기 위해 이용할 수 있는 창조성기법은 습관적이고 순간적인 발상을 통해 아이디어를 얻는 기존의 방법에서 탈피하여 체계화된 방법으로 효과적인 아이디어를 얻을 수 있는 방법이다. 이 기법의 활용은 디자이너의 머리속에서 떠오른 최초의 해결안 이상으로 사고할 수 있도록 도와주고 디자이너의 생각과 사고과정들을 외부로 표출시켜 디자인 방법을 형식화할 수 있으며 디자인 과정에도 궤도이탈 등의 우를 범하는 경향을 줄일 수 있음을 보여주었다. 둘째, 패션디자인 프로세스에 적용할 창조성기법은 단순히 아이디어를 제안하기 위한 방법의 활용이 아닌 고정관념과 편견에서 벗어나 디자인 사고를 효율적으로 하여 문제해결 방향을 제시하고자 하였다. 패션디자인 분야에 적용될 수 있는 프로세스 모델 개발의 전제 조건으로 먼저 디자인을 총체적인 문제해결 과정으로 정의하여 창조적 문제해결 과정으로부터 전반적인 산업디자인 그리고 패션디자인 프로세스를 종합ㆍ비교하였다. 최종적으로 패션디자인 프로세스의 과정을 디자인 문제를 정의하는 수용→디자인 컨셉을 검토하는 분석→아이디어가 생성되는 관념화→디자인을 구체화 시키는 수렴→최종안에 접근하는 수행→해결안을 발견하는 평가의 여섯 단계로 정의하였다. 패션디자인에서 활용가능한 창조성기법을 해결안에 대한 탐색영역을 확대해주는 분석적 조합법, 창조성을 억제하는 고정관념을 제거하는 창조적 연관법, 아이디어를 증대시키는 자유연상법으로 분류하여 프로세스에 적용 가능하도록 하였다. 셋째, 분류한 창조성기법은 문제의 명료화에서부터 상세디자인 평가에 이르는 디자인 프로세스의 과정에 적용시켜 창조적 사고와 합리적 방법에 도움이 되는 창조성기법을 실제로 활용할 수 있도록 하였다. 이는 디자인 개발을 위한 아이디어를 증대시키고, 다양한 자료의 분석을 통하여 종합적으로 전략과 계획을 세우고, 절차에 의해 실행할 수 있는 최상의 길을 결정하기 쉽게 해주었다. 또한 과정상에서 다양한 접근방법과 각 단계에서의 실행을 통한 성취를 이룰 수 있어 새로운 디자인 해결안을 유도하기 쉽게 해줄 수 있었다. 넷째, 창조성기법을 활용한 패션디자인 프로세스의 실증적 연구는 여성커리어, 여성커리어캐주얼, 여성영캐주얼, 유니섹스캐주얼 브랜드 디자이너 27명을 약 15-30분간 연구자가 직접 인터뷰하였다. 수용과 분석 단계에서는 모든 복종에서 기법의 선택에 어려움이 없었으나, 관념화 단계에서는 복종과 근무기간별로 기법의 선택과 활용가능성에 대한 의견의 차이가 많았다. 수렴 단계에서는 근무기간별로 차이를 보였으며, 이 단계를 관념화의 단계와 경계가 모호하게 생각하거나 기법의 필요성에 대해 의문을 제시하는 경우가 많았다. 수행 단계에서는 각 기법의 선택에 특별한 차이가 나타나지 않았는데, 복종과 근무기간별에 따른 변수보다는 브랜드포지션에 따른 차이가 있었다. 평가 단계의 기법은 디자이너들에게 익숙하여서 선택이 쉬웠고 브랜드에서 실행하고 있는 것을 선택하였다. 패션디자인 프로세스에서 의식적인 창조성기법 활용은 문제를 여러 관점에서 또는 다른 각도로 보면 그 답의 해결범위가 도출되어 창조적인 아이디어로의 접근이 쉬어짐을 알 수 있으며, 과정상에서 다양한 접근방법과 각 단계에서의 실행을 통한 성취를 이룰 수 있어 새로운 디자인 해결안을 유도하기 쉽게 해준다. 패션디자인 과정에서 창조적인 아이디어의 발생은 개인이 지닌 지식을 활용하는 방법에 따라 좌우된다. 그러므로 창조성기법이 적용된 패션디자인 프로세스 모델은 직면하고 있는 문제에 대해 보다 효과적으로 대처하는 방법이 될 것이다.
소비자의 다감각적인 취향과 욕구로 인하여 디자인은 점차 복잡해지고 영역도 확대되어 좀 더 포괄적이고 다차원적인 방법을 가진 프로세스 등장의 필요성이 부각되고 있다. 더불어 디자인의 혁신을 추구하기 위해서 보다 창의적인 사고와 방법들이 요구되고 있으므로 패션디자이너는 직관과 영감, 감각적인 기술뿐만 아니라 새로움을 만들어 내는 능력과 동시에 컨셉으로부터 시작하여 결과물을 만들어 낼 수 있는 포괄적이고 다차원적인 개념적 능력도 갖추어야 한다. 본 연구는 첫째, 새로운 것을 만들어 내는 디자이너의 특성을 최대로 살려 창의적인 작업을 지원하고 둘째, 디자이너의 아이디어를 정확하게 표현할 수 있게 할 뿐만 아니라 셋째, 전체 제조공정 내에서 디자인 정보가 신속하고 정확하게 전달되어지도록 하는 새로운 패션디자인 프로세스를 제안을 목적으로 하였다. 연구 방법은 디자인 프로세스와 창조성기법에 대한 문헌을 고찰하여 패션디자인에 적용할 수 있는 프로세스 모델을 제시하고, 패션디자인 프로세스의 각 단계별로 어떠한 창조성기법이 활용될 수 있는지 분류하였다. 또한, 창조성기법을 활용한 패션디자인 프로세스의 적용 가능성을 알아보기 위하여 실무자를 대상으로 한 심층인터뷰를 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문헌 연구를 통하여 디자인 프로세스는 문제해결을 중심으로 하는 창조적 사고과정이며, 그 과정은 단계적인 사고를 유도함으로써 디자인 문제에 대한 구조적인 접근과 해결을 가능하게 하는 과정으로 인식되었다. 프로세스의 특성은 디자인 문제에 따라 유연적이어야 하고 차별성을 가져야 하지만, 동시에 디자인 프로세스 요소들 간의 통합성과 일관성의 유지를 필요로 하였다. 보다 새롭고 창의적이며, 소비자가 만족할 수 있는 디자인을 위한 아이디어 개발을 위해서는 이러한 디자인 프로세스의 적용을 필요로 하였다. 또한 디자인의 문제를 창조적으로 해결하기 위해 이용할 수 있는 창조성기법은 습관적이고 순간적인 발상을 통해 아이디어를 얻는 기존의 방법에서 탈피하여 체계화된 방법으로 효과적인 아이디어를 얻을 수 있는 방법이다. 이 기법의 활용은 디자이너의 머리속에서 떠오른 최초의 해결안 이상으로 사고할 수 있도록 도와주고 디자이너의 생각과 사고과정들을 외부로 표출시켜 디자인 방법을 형식화할 수 있으며 디자인 과정에도 궤도이탈 등의 우를 범하는 경향을 줄일 수 있음을 보여주었다. 둘째, 패션디자인 프로세스에 적용할 창조성기법은 단순히 아이디어를 제안하기 위한 방법의 활용이 아닌 고정관념과 편견에서 벗어나 디자인 사고를 효율적으로 하여 문제해결 방향을 제시하고자 하였다. 패션디자인 분야에 적용될 수 있는 프로세스 모델 개발의 전제 조건으로 먼저 디자인을 총체적인 문제해결 과정으로 정의하여 창조적 문제해결 과정으로부터 전반적인 산업디자인 그리고 패션디자인 프로세스를 종합ㆍ비교하였다. 최종적으로 패션디자인 프로세스의 과정을 디자인 문제를 정의하는 수용→디자인 컨셉을 검토하는 분석→아이디어가 생성되는 관념화→디자인을 구체화 시키는 수렴→최종안에 접근하는 수행→해결안을 발견하는 평가의 여섯 단계로 정의하였다. 패션디자인에서 활용가능한 창조성기법을 해결안에 대한 탐색영역을 확대해주는 분석적 조합법, 창조성을 억제하는 고정관념을 제거하는 창조적 연관법, 아이디어를 증대시키는 자유연상법으로 분류하여 프로세스에 적용 가능하도록 하였다. 셋째, 분류한 창조성기법은 문제의 명료화에서부터 상세디자인 평가에 이르는 디자인 프로세스의 과정에 적용시켜 창조적 사고와 합리적 방법에 도움이 되는 창조성기법을 실제로 활용할 수 있도록 하였다. 이는 디자인 개발을 위한 아이디어를 증대시키고, 다양한 자료의 분석을 통하여 종합적으로 전략과 계획을 세우고, 절차에 의해 실행할 수 있는 최상의 길을 결정하기 쉽게 해주었다. 또한 과정상에서 다양한 접근방법과 각 단계에서의 실행을 통한 성취를 이룰 수 있어 새로운 디자인 해결안을 유도하기 쉽게 해줄 수 있었다. 넷째, 창조성기법을 활용한 패션디자인 프로세스의 실증적 연구는 여성커리어, 여성커리어캐주얼, 여성영캐주얼, 유니섹스캐주얼 브랜드 디자이너 27명을 약 15-30분간 연구자가 직접 인터뷰하였다. 수용과 분석 단계에서는 모든 복종에서 기법의 선택에 어려움이 없었으나, 관념화 단계에서는 복종과 근무기간별로 기법의 선택과 활용가능성에 대한 의견의 차이가 많았다. 수렴 단계에서는 근무기간별로 차이를 보였으며, 이 단계를 관념화의 단계와 경계가 모호하게 생각하거나 기법의 필요성에 대해 의문을 제시하는 경우가 많았다. 수행 단계에서는 각 기법의 선택에 특별한 차이가 나타나지 않았는데, 복종과 근무기간별에 따른 변수보다는 브랜드포지션에 따른 차이가 있었다. 평가 단계의 기법은 디자이너들에게 익숙하여서 선택이 쉬웠고 브랜드에서 실행하고 있는 것을 선택하였다. 패션디자인 프로세스에서 의식적인 창조성기법 활용은 문제를 여러 관점에서 또는 다른 각도로 보면 그 답의 해결범위가 도출되어 창조적인 아이디어로의 접근이 쉬어짐을 알 수 있으며, 과정상에서 다양한 접근방법과 각 단계에서의 실행을 통한 성취를 이룰 수 있어 새로운 디자인 해결안을 유도하기 쉽게 해준다. 패션디자인 과정에서 창조적인 아이디어의 발생은 개인이 지닌 지식을 활용하는 방법에 따라 좌우된다. 그러므로 창조성기법이 적용된 패션디자인 프로세스 모델은 직면하고 있는 문제에 대해 보다 효과적으로 대처하는 방법이 될 것이다.
Due to the increasing multi-sensory tastes and desires of consumers, designs are getting more complicated and the domain of design has been extended so that the need for a process that is more comprehensive and multi - dimensional is attracting the attention. This Study aims at the following: First,...
Due to the increasing multi-sensory tastes and desires of consumers, designs are getting more complicated and the domain of design has been extended so that the need for a process that is more comprehensive and multi - dimensional is attracting the attention. This Study aims at the following: First, to make the most of the special quality of the designers that make something new and support their creative work. Second to help designers express their ideas accurately and third, to suggest a new fashion design process that allows design information to be communicated rapidly and exactly within the whole manufacturing process. For this purpose, this research suggests a process model that can be applied to fashion design after examining documents about design process and creativity technique and classifies which creativity technique can be utilized for each step of a fashion design process. In addition, in order to look into the possibility of application of the fashion design process that utilizes creativity technique, this research conducted an in-depth interview with the people in charge. In short, the result of this research is as follows: First, through studying the literature, I perceive that design process is a creative thinking process with problem solution as is center and this process makes structured access and solution of design problem possible by inducing successive thinking. Characteristics of the process may be pliable depending on the design problem and have differentiation, but at the same time it needs integration between design process factors and the maintenance of consistency. In order to develop ideas for a new design that is original which can satisfy consumers, application of this kind of design process is needed. Furthermore, the creativity technique that can be used to solve design problem creatively is a systematic method that broke from an existing method that gets ideas through a habitual and momentary concept, one that can obtain effective ideas. Utilization of this technique helps think of something more than the first solution that came across the designer's mind and formalize design method by expressing designer's thoughts and thinking process and shows that the inclination to make an error such as deviating from the main point during the design process can be decreased. Second, when applying creativity technique to the fashion design process, this research, other than utilizing a method to simply propose an idea, tried to get out of stereotypes and prejudices and suggest the direction of solving the problem by efficiently thinking of designs. This research first defined design as a whole process of problem solution as the prerequisite condition of a development of process model that can be applied to the fashion design field to synthesize and compare general industrial designs and fashion design process from the creative problem solution process. Lastly, this research defined the fashion design process as six stages: reception that defines design problem→analysis that examines design concepts→idealization in which ideas are created→collecting that embodies design→training that approaches the final plan→appraisal that discovers solution. This research classified the creativity technique that can be utilized in fashion design into an analytic compounding method that magnifies probe territory about solution, a creative connection method that gets rid of stereotypes that represses creativity, and a free association method that enlarges ideas and make it possible to apply them to the process. Third, this research let the creativity method that helps creative thinking and rational method be actually utilized by applying classified creativity method to all processes of design from making problems clear to detailed design appraisal. This enlarged ideas for design development and made strategy and plan synthetically through analysis of various materials and made it easier to decide the best way to practice by procedure. Moreover, it was possible to make it easier to induce a new design solution thanks to the achievement through various access methods and practices of each stage during the process. Fourth, in order to study the fashion design process model to which the creativity technique is applied positively, the researcher interviewed twenty seven(27) designers of female career brand, female career casual brand, female young casual brand and unisex casual brand for fifteen(15) to thirty(30) minutes per person and face to face. In stages of reception and analysis there was no difficulty in choosing the technique for all kinds of clothes but in the stage of idealization there were many differences in opinions about the choice of technique and possibility of utilization for each kind of clothes and the length of designer's service. In the stage of collecting there were differences between each length of designer's service and many interviewees thought that the border between the stage of collecting and the stage of idealization was vague or posed questions about the necessity of the technique. In the stage of training there was not a special difference between each technique and there was differences depending on brand position other than variables depending on the kinds of clothes and the length of designer's service. Technique of the stage of appraisal was familiar to designers so that the choice was easy and designers chose the technique that a brand was practicing. In the fashion design process, conscious utilization of the creativity technique lets us know that observing a problem from many viewpoints or from a different angle draws the range of solution and therefore makes it easier to approach creative idea. Also, it makes various access methods in the process and achievement through practice in each stage possible and therefore it makes it easier to induce new design solution. Accordingly, this research presented not only design as a product but also the whole process that produces the product as the last fruit by a conscious and systematic creation process. Many advanced enterprises that obtained the desired result by combining design process and the creativity technique are institutionalizing the application of the creativity technique and the range of utilization of the creativity technique is gradually widening. From now on, concrete research that advances season utilizing the fashion design process model that utilized the creativity technique presented by this Study.
Due to the increasing multi-sensory tastes and desires of consumers, designs are getting more complicated and the domain of design has been extended so that the need for a process that is more comprehensive and multi - dimensional is attracting the attention. This Study aims at the following: First, to make the most of the special quality of the designers that make something new and support their creative work. Second to help designers express their ideas accurately and third, to suggest a new fashion design process that allows design information to be communicated rapidly and exactly within the whole manufacturing process. For this purpose, this research suggests a process model that can be applied to fashion design after examining documents about design process and creativity technique and classifies which creativity technique can be utilized for each step of a fashion design process. In addition, in order to look into the possibility of application of the fashion design process that utilizes creativity technique, this research conducted an in-depth interview with the people in charge. In short, the result of this research is as follows: First, through studying the literature, I perceive that design process is a creative thinking process with problem solution as is center and this process makes structured access and solution of design problem possible by inducing successive thinking. Characteristics of the process may be pliable depending on the design problem and have differentiation, but at the same time it needs integration between design process factors and the maintenance of consistency. In order to develop ideas for a new design that is original which can satisfy consumers, application of this kind of design process is needed. Furthermore, the creativity technique that can be used to solve design problem creatively is a systematic method that broke from an existing method that gets ideas through a habitual and momentary concept, one that can obtain effective ideas. Utilization of this technique helps think of something more than the first solution that came across the designer's mind and formalize design method by expressing designer's thoughts and thinking process and shows that the inclination to make an error such as deviating from the main point during the design process can be decreased. Second, when applying creativity technique to the fashion design process, this research, other than utilizing a method to simply propose an idea, tried to get out of stereotypes and prejudices and suggest the direction of solving the problem by efficiently thinking of designs. This research first defined design as a whole process of problem solution as the prerequisite condition of a development of process model that can be applied to the fashion design field to synthesize and compare general industrial designs and fashion design process from the creative problem solution process. Lastly, this research defined the fashion design process as six stages: reception that defines design problem→analysis that examines design concepts→idealization in which ideas are created→collecting that embodies design→training that approaches the final plan→appraisal that discovers solution. This research classified the creativity technique that can be utilized in fashion design into an analytic compounding method that magnifies probe territory about solution, a creative connection method that gets rid of stereotypes that represses creativity, and a free association method that enlarges ideas and make it possible to apply them to the process. Third, this research let the creativity method that helps creative thinking and rational method be actually utilized by applying classified creativity method to all processes of design from making problems clear to detailed design appraisal. This enlarged ideas for design development and made strategy and plan synthetically through analysis of various materials and made it easier to decide the best way to practice by procedure. Moreover, it was possible to make it easier to induce a new design solution thanks to the achievement through various access methods and practices of each stage during the process. Fourth, in order to study the fashion design process model to which the creativity technique is applied positively, the researcher interviewed twenty seven(27) designers of female career brand, female career casual brand, female young casual brand and unisex casual brand for fifteen(15) to thirty(30) minutes per person and face to face. In stages of reception and analysis there was no difficulty in choosing the technique for all kinds of clothes but in the stage of idealization there were many differences in opinions about the choice of technique and possibility of utilization for each kind of clothes and the length of designer's service. In the stage of collecting there were differences between each length of designer's service and many interviewees thought that the border between the stage of collecting and the stage of idealization was vague or posed questions about the necessity of the technique. In the stage of training there was not a special difference between each technique and there was differences depending on brand position other than variables depending on the kinds of clothes and the length of designer's service. Technique of the stage of appraisal was familiar to designers so that the choice was easy and designers chose the technique that a brand was practicing. In the fashion design process, conscious utilization of the creativity technique lets us know that observing a problem from many viewpoints or from a different angle draws the range of solution and therefore makes it easier to approach creative idea. Also, it makes various access methods in the process and achievement through practice in each stage possible and therefore it makes it easier to induce new design solution. Accordingly, this research presented not only design as a product but also the whole process that produces the product as the last fruit by a conscious and systematic creation process. Many advanced enterprises that obtained the desired result by combining design process and the creativity technique are institutionalizing the application of the creativity technique and the range of utilization of the creativity technique is gradually widening. From now on, concrete research that advances season utilizing the fashion design process model that utilized the creativity technique presented by this Study.
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