본 연구는 중학교 도덕 성격과 필요성에 대한 인식, 도덕 수업 활동에 대한 인식, 도덕 수업의 효과에 대한 중학생의 인식을 알아보는 데 목적이 있다. 이 목적을 실현하기 위한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 도덕 교과의 성격과 필요성을 어떻게 인식하고 하고 있는가?
둘째, 학생들이 도덕 수업 활동에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
셋째, 학생들이 도덕 수업의 효과에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
본 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 도덕 교과의 성격과 필요성에 대한 인식에서는 도덕 과목...
본 연구는 중학교 도덕 성격과 필요성에 대한 인식, 도덕 수업 활동에 대한 인식, 도덕 수업의 효과에 대한 중학생의 인식을 알아보는 데 목적이 있다. 이 목적을 실현하기 위한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 도덕 교과의 성격과 필요성을 어떻게 인식하고 하고 있는가?
둘째, 학생들이 도덕 수업 활동에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
셋째, 학생들이 도덕 수업의 효과에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
본 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 도덕 교과의 성격과 필요성에 대한 인식에서는 도덕 과목이 “우리의 삶과 생활에 필요 한가”에 대해 중학생들의 경우 전체적으로 필요하다는 답변이 필요하지 않다는 답변에 비해 상대적으로 높게 나타났다. 이는 도덕 과목이 우리 삶과 생활에 밀접한 관련성을 가지고 있다는 생각을 가지고 있는 것으로 나타났다.
“도덕 과목이 우리 삶과 생활에 필요하지 않은 이유?”에 대해 “뻔한 내용을 다루고 있어 별로 배우는 것이 없기 때문이다”가 가장 높게 나타났다. 이는 상식적인 지식 내용을 많이 제시하거나, 너무 교화적인 내용을 제시해 특별한 노력을 기울이지 않아도 쉽게 알 수 있다는 인식을 보였다.
학생들은 도덕교과에 대해 인간의 바람직한 삶을 살기 위해서는 도덕교과가 필요하지만 내용면에서 실제 생활의 다양한 장면을 적용하고 실천하는 데는 다른 인식을 보이고 있다.
둘째, 학생들이 도덕 수업 활동에 대한 인식은 탐구식-토론식 수업에 대해 높은 인식을 보였다. 그리고 학생들은 탐구식-토론식 수업을 더 바람직한 수업활동으로 인식하고 있지만 소극적인 활동이 생길 수도 있다는 점을 나타내고 있다. 이런 점에서 탐구식-토론식 수업의 활성화를 위해 교사는 학생들의 흥미를 자극하고 적절한 주제를 제시하며, 보상과 제재를 활용해 학생들의 적극적인 참여를 유도해야 한다는 시사점을 알게 되었다. 그러나 학생들의 응답에서 일반적으로 주입식-강의식 수업 형태에 대해 부정적인 인식을 가지고 있을 것으로 예상했으나 40%에 가까운 학생들이 긍정적으로 답변을 했다. 이는 도덕 교과의 단원 내용에 따라 주입식-강의식 수업이 효과적으로 사용할 수 있다는 점을 나타냈다.
셋째, 도덕 수업의 효과에 대한 연구결과는 개인적 도덕 의지 신장과 가치관 형성, 가치갈등 해결과 공동체 의식 함양, 현대 생활에 도움 여부에 대해서 ‘보통이다’ 라는 인식이 가장 많이 나타났다. 학생들의 경우 도덕 수업의 효과에서 개인적 입장에서 합리적이고 타당한 가치 추구에 도움 여부에 긍정적인 응답을 가장 많이 보였다. 그동안 도덕 수업이 주로 정의적 영역을 중심으로 이론적으로 진행되어 왔지만, 체험적인 적용이나 갈등 모델의 적용에 대한 인식이 높게 나타났다.
넷째, ‘민족 통일 이해 증진의 효과’에 대해서는 학교 간 지역별 차이가 없이 ‘보통이다’ 에 가장 높게 나타났고 통일에 대한 관심이 대체로 낮은 모습을 나타냈다. 실제 생활과 관련이 적어 학생들의 응답이 다른 분야보다 낮은 모습을 나타냈다. 효과적인 도덕 수업이 되기 위해 통일의 내면적인 고민과 갈등해소에 대해 초점을 맞추어 학생들이 생각과 방향을 찾아가는 것이 되어야 한다는 시사점을 얻게 되었다.
본 연구는 중학교 도덕 성격과 필요성에 대한 인식, 도덕 수업 활동에 대한 인식, 도덕 수업의 효과에 대한 중학생의 인식을 알아보는 데 목적이 있다. 이 목적을 실현하기 위한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 도덕 교과의 성격과 필요성을 어떻게 인식하고 하고 있는가?
둘째, 학생들이 도덕 수업 활동에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
셋째, 학생들이 도덕 수업의 효과에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
본 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 도덕 교과의 성격과 필요성에 대한 인식에서는 도덕 과목이 “우리의 삶과 생활에 필요 한가”에 대해 중학생들의 경우 전체적으로 필요하다는 답변이 필요하지 않다는 답변에 비해 상대적으로 높게 나타났다. 이는 도덕 과목이 우리 삶과 생활에 밀접한 관련성을 가지고 있다는 생각을 가지고 있는 것으로 나타났다.
“도덕 과목이 우리 삶과 생활에 필요하지 않은 이유?”에 대해 “뻔한 내용을 다루고 있어 별로 배우는 것이 없기 때문이다”가 가장 높게 나타났다. 이는 상식적인 지식 내용을 많이 제시하거나, 너무 교화적인 내용을 제시해 특별한 노력을 기울이지 않아도 쉽게 알 수 있다는 인식을 보였다.
학생들은 도덕교과에 대해 인간의 바람직한 삶을 살기 위해서는 도덕교과가 필요하지만 내용면에서 실제 생활의 다양한 장면을 적용하고 실천하는 데는 다른 인식을 보이고 있다.
둘째, 학생들이 도덕 수업 활동에 대한 인식은 탐구식-토론식 수업에 대해 높은 인식을 보였다. 그리고 학생들은 탐구식-토론식 수업을 더 바람직한 수업활동으로 인식하고 있지만 소극적인 활동이 생길 수도 있다는 점을 나타내고 있다. 이런 점에서 탐구식-토론식 수업의 활성화를 위해 교사는 학생들의 흥미를 자극하고 적절한 주제를 제시하며, 보상과 제재를 활용해 학생들의 적극적인 참여를 유도해야 한다는 시사점을 알게 되었다. 그러나 학생들의 응답에서 일반적으로 주입식-강의식 수업 형태에 대해 부정적인 인식을 가지고 있을 것으로 예상했으나 40%에 가까운 학생들이 긍정적으로 답변을 했다. 이는 도덕 교과의 단원 내용에 따라 주입식-강의식 수업이 효과적으로 사용할 수 있다는 점을 나타냈다.
셋째, 도덕 수업의 효과에 대한 연구결과는 개인적 도덕 의지 신장과 가치관 형성, 가치갈등 해결과 공동체 의식 함양, 현대 생활에 도움 여부에 대해서 ‘보통이다’ 라는 인식이 가장 많이 나타났다. 학생들의 경우 도덕 수업의 효과에서 개인적 입장에서 합리적이고 타당한 가치 추구에 도움 여부에 긍정적인 응답을 가장 많이 보였다. 그동안 도덕 수업이 주로 정의적 영역을 중심으로 이론적으로 진행되어 왔지만, 체험적인 적용이나 갈등 모델의 적용에 대한 인식이 높게 나타났다.
넷째, ‘민족 통일 이해 증진의 효과’에 대해서는 학교 간 지역별 차이가 없이 ‘보통이다’ 에 가장 높게 나타났고 통일에 대한 관심이 대체로 낮은 모습을 나타냈다. 실제 생활과 관련이 적어 학생들의 응답이 다른 분야보다 낮은 모습을 나타냈다. 효과적인 도덕 수업이 되기 위해 통일의 내면적인 고민과 갈등해소에 대해 초점을 맞추어 학생들이 생각과 방향을 찾아가는 것이 되어야 한다는 시사점을 얻게 되었다.
The Purpose of this study is to find out the character and necessity of Middle School Moral Education, the awareness of Moral Education and Middle School students' recognition of Moral Education effectiveness.
The followings are the research subjects to embody these purposes.
First, how are ...
The Purpose of this study is to find out the character and necessity of Middle School Moral Education, the awareness of Moral Education and Middle School students' recognition of Moral Education effectiveness.
The followings are the research subjects to embody these purposes.
First, how are students aware of the character and necessity of Middle School Moral Education?
Second, how are students aware of the Moral Education activities?
Third, how are students aware of the effectiveness of Moral Education?
The results of this study are the following ;
First, as for the character and necessity of Moral Education, the number of Middle School students who said "Yes" to the question of whether Moral Education is necessary to our lives was relatively higher than those who said "No" to the same question. This result shows that students recognize Moral Education is closely related to their lives.
When it comes to this question, "What is the reason Moral Education is not necessary?", students answered like this: There is nothing to study because Moral Education is dealing with usual things. This answer lets us know that students think they might manage to comprehend Social Moral without any special efforts to get usual or instructional contents. Students realize Moral Education is indispensible for living a desirable life. However, they show the different recognition about applying and practicing the moral theory to the various kinds of real lives.
Second, it is showed that students' recognition about Moral Education activities is higher than the recognition about searching-discussion. But, in the first place, it was expected that students would have a negative position to the cramming-lecturing type of class. Almost 40% of students responded in the positive way. This represented that the cramming-lecturing type of class could be used effectively according to the different lesson of Moral Education.
Third, in terms of the effectiveness of Moral Education, most of students responded as "average" to the following questions; individual moral improvement, the formation of sense of value, the dissolution of values conflict, building community awareness and whether it could be helpful to the modern life.
So far, although Moral Education has been going on by focusing on the emotional domain, the awareness of experiential application or conflict model application was showed as being high.
Forth, as to the increase of the effectiveness of national unification understanding, the answer of "average" was the most apart from the difference of schools and regions. And the interest in the unification was mostly low. Because it is not closely connected to the real life, students' responses are relatively low compared to the other parts. Through this study, we got the implications that we should lead students' thoughts and direction about the unification to the way of focusing on the internal problems of unification and the dissolution of trobles.
The Purpose of this study is to find out the character and necessity of Middle School Moral Education, the awareness of Moral Education and Middle School students' recognition of Moral Education effectiveness.
The followings are the research subjects to embody these purposes.
First, how are students aware of the character and necessity of Middle School Moral Education?
Second, how are students aware of the Moral Education activities?
Third, how are students aware of the effectiveness of Moral Education?
The results of this study are the following ;
First, as for the character and necessity of Moral Education, the number of Middle School students who said "Yes" to the question of whether Moral Education is necessary to our lives was relatively higher than those who said "No" to the same question. This result shows that students recognize Moral Education is closely related to their lives.
When it comes to this question, "What is the reason Moral Education is not necessary?", students answered like this: There is nothing to study because Moral Education is dealing with usual things. This answer lets us know that students think they might manage to comprehend Social Moral without any special efforts to get usual or instructional contents. Students realize Moral Education is indispensible for living a desirable life. However, they show the different recognition about applying and practicing the moral theory to the various kinds of real lives.
Second, it is showed that students' recognition about Moral Education activities is higher than the recognition about searching-discussion. But, in the first place, it was expected that students would have a negative position to the cramming-lecturing type of class. Almost 40% of students responded in the positive way. This represented that the cramming-lecturing type of class could be used effectively according to the different lesson of Moral Education.
Third, in terms of the effectiveness of Moral Education, most of students responded as "average" to the following questions; individual moral improvement, the formation of sense of value, the dissolution of values conflict, building community awareness and whether it could be helpful to the modern life.
So far, although Moral Education has been going on by focusing on the emotional domain, the awareness of experiential application or conflict model application was showed as being high.
Forth, as to the increase of the effectiveness of national unification understanding, the answer of "average" was the most apart from the difference of schools and regions. And the interest in the unification was mostly low. Because it is not closely connected to the real life, students' responses are relatively low compared to the other parts. Through this study, we got the implications that we should lead students' thoughts and direction about the unification to the way of focusing on the internal problems of unification and the dissolution of trobles.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.