오늘날 많은 아동들이 조기 음악교육으로 피아노를 시작하고 있으며, 이 때 피아노 교육은 교재를 중심으로 행해짐으로써 적절한 교재 선택을 교사의 능력, 자질과 더불어 효과적이고 올바른 피아노 교육과 직결되는 문제라 하겠다.
따라서 교재는 피아노 교육을 하기 위해서 필요한 여러 기능을 충족시킬 수 있는 입문으로서 가치를 지닌 것이라야 하며 교사는 학습자의 능력과 수준에 맞는 교재를 잘 선택하여야 한다. 본 논문은 초급 피아노 교재에 관하여 피아노 어드벤처 1급 교재를 중심으로 연구하였다. 연구 방법으로는 첫째, 피아노 교재 선택기준과 피아노 교재의 분류에 대해 연구하였다. 둘째, ...
오늘날 많은 아동들이 조기 음악교육으로 피아노를 시작하고 있으며, 이 때 피아노 교육은 교재를 중심으로 행해짐으로써 적절한 교재 선택을 교사의 능력, 자질과 더불어 효과적이고 올바른 피아노 교육과 직결되는 문제라 하겠다.
따라서 교재는 피아노 교육을 하기 위해서 필요한 여러 기능을 충족시킬 수 있는 입문으로서 가치를 지닌 것이라야 하며 교사는 학습자의 능력과 수준에 맞는 교재를 잘 선택하여야 한다. 본 논문은 초급 피아노 교재에 관하여 피아노 어드벤처 1급 교재를 중심으로 연구하였다. 연구 방법으로는 첫째, 피아노 교재 선택기준과 피아노 교재의 분류에 대해 연구하였다. 둘째, 바이엘, 베스틴, 알프레드와 피아노 어드벤처 교재를 비교하여 피아노 어드벤처 교재가 어떠한 특징이 있는지 관해 연구하였다. 셋째, 피아노 어드벤처 교재의 특징과 다른 교재와 비교해 어떠한 구성특징이 있는지 알아보았으며 피아노 어드벤처 교재의 내용이 다른 기존의 교재들과 비교해 어떤 특징이 있는가에 대해 연구해보았다. 그 다음 피아노 어드벤처 교재의 내용으로 지도안을 만들어 아동에게 지도해 본 후 그 결과 어떠한 교재의 장점이 있는지 알아보았다. 피아노 어드벤처 교재는 개념을 머리로 이해시키는 것에 그치지 않고 반복 훈련을 통해 저절로 몸에 배도록 한다. 또한 감각으로 배우는 즐거운 교육으로 피아노를 싫어하는 아이들도 피아노의 흥미를 느낀다. 각 단원마다 피아노 연습에 따른 알맞은 신체 활동이 나와있어 앉아서만 치는 지루한 피아노가 아니라 신체표현으로도 경험할 수 있는 즐거운 피아노 공부를 할 수 있다. 또한 아이들 사고에 맞춘 이미지를 이용한 설명과 개념에 따른 알맞은 그림 삽화를 사용함으로써 아이들이 보다 쉽게 이해할 수 있게 되어있으며 선생님 중심이 아닌 학생 스스로가 생각하고 연주할 수 있는 학습자 위주의 코너가 있다는 것이다. 곡 중간 중간 ‘스스로 탐험’. ‘나도 작곡가’ 등의 코너에서 스스로 생각하며 표현할 수 있는 힘을 초급에서부터 다루어 자발성과 창의성을 기를 수 있게 한다. 피아노 교육에 있어서 어느 교재를 사용할 때 그 교재의 장점과 특징을 잘 파악하여 아동들에게 효율적으로 교육하는 것이 바람직한 교사의 역할일 것이다. 효과적인 피아노 학습을 위하여 교재의 내용과 학습방법을 교사들이 먼저 충분히 연구하여 익히는 것이 무엇보다 중요하다. 그러므로 교사들의 교재연구와 효과적인 지도법의 개발은 피아노 교육 분야에 있어 많이 노력해야 할 부분이다.
오늘날 많은 아동들이 조기 음악교육으로 피아노를 시작하고 있으며, 이 때 피아노 교육은 교재를 중심으로 행해짐으로써 적절한 교재 선택을 교사의 능력, 자질과 더불어 효과적이고 올바른 피아노 교육과 직결되는 문제라 하겠다.
따라서 교재는 피아노 교육을 하기 위해서 필요한 여러 기능을 충족시킬 수 있는 입문으로서 가치를 지닌 것이라야 하며 교사는 학습자의 능력과 수준에 맞는 교재를 잘 선택하여야 한다. 본 논문은 초급 피아노 교재에 관하여 피아노 어드벤처 1급 교재를 중심으로 연구하였다. 연구 방법으로는 첫째, 피아노 교재 선택기준과 피아노 교재의 분류에 대해 연구하였다. 둘째, 바이엘, 베스틴, 알프레드와 피아노 어드벤처 교재를 비교하여 피아노 어드벤처 교재가 어떠한 특징이 있는지 관해 연구하였다. 셋째, 피아노 어드벤처 교재의 특징과 다른 교재와 비교해 어떠한 구성특징이 있는지 알아보았으며 피아노 어드벤처 교재의 내용이 다른 기존의 교재들과 비교해 어떤 특징이 있는가에 대해 연구해보았다. 그 다음 피아노 어드벤처 교재의 내용으로 지도안을 만들어 아동에게 지도해 본 후 그 결과 어떠한 교재의 장점이 있는지 알아보았다. 피아노 어드벤처 교재는 개념을 머리로 이해시키는 것에 그치지 않고 반복 훈련을 통해 저절로 몸에 배도록 한다. 또한 감각으로 배우는 즐거운 교육으로 피아노를 싫어하는 아이들도 피아노의 흥미를 느낀다. 각 단원마다 피아노 연습에 따른 알맞은 신체 활동이 나와있어 앉아서만 치는 지루한 피아노가 아니라 신체표현으로도 경험할 수 있는 즐거운 피아노 공부를 할 수 있다. 또한 아이들 사고에 맞춘 이미지를 이용한 설명과 개념에 따른 알맞은 그림 삽화를 사용함으로써 아이들이 보다 쉽게 이해할 수 있게 되어있으며 선생님 중심이 아닌 학생 스스로가 생각하고 연주할 수 있는 학습자 위주의 코너가 있다는 것이다. 곡 중간 중간 ‘스스로 탐험’. ‘나도 작곡가’ 등의 코너에서 스스로 생각하며 표현할 수 있는 힘을 초급에서부터 다루어 자발성과 창의성을 기를 수 있게 한다. 피아노 교육에 있어서 어느 교재를 사용할 때 그 교재의 장점과 특징을 잘 파악하여 아동들에게 효율적으로 교육하는 것이 바람직한 교사의 역할일 것이다. 효과적인 피아노 학습을 위하여 교재의 내용과 학습방법을 교사들이 먼저 충분히 연구하여 익히는 것이 무엇보다 중요하다. 그러므로 교사들의 교재연구와 효과적인 지도법의 개발은 피아노 교육 분야에 있어 많이 노력해야 할 부분이다.
Many children these days are learning the piano as part of early music education, and piano education focuses on piano textbooks. Therefore, choosing an appropriate textbook is a problem that is directly related to effective and proper piano education, together with a teacher's ability and qualities...
Many children these days are learning the piano as part of early music education, and piano education focuses on piano textbooks. Therefore, choosing an appropriate textbook is a problem that is directly related to effective and proper piano education, together with a teacher's ability and qualities.
Thus, a textbook is the valuable start to fulfilling many functions necessary for piano education, and teachers need to be able to select a textbook appropriate to the student's ability and standard. This study studied elementary piano textbooks focusing on Piano Adventure Grade 1. The study method was first, to divide piano textbook selection standard and piano textbooks, and study piano textbooks that are currently being published. Second, to study the background and characteristical structure of Bayer, Bastien, Alfred and Thompson textbooks, and third, to study Piano Adventure Lesson Grade 1 - the central textbook. The characteristics and structure of the Piano Adventure textbook were examined and the study also examined what characteristics the Piano Adventure textbook has in comparison to other textbooks. Then a teaching guide was created with the contents of the Piano Adventure textbook and the advantageous results of the textbook were examined. The Piano Adventure textbook does not stop at helping the student understand ideas, but makes the ideas become naturally to the student through repetitive training. In addition, children who do not like piano education, which is a fun education that is learned with the senses, find enjoyment in the piano. Each chapter presents appropriate physical activities according to the piano practice, so children can enjoy fun piano studies that are not boring but include physical expressions. The textbook also uses images appropriate for children's way of thinking and befitting pictures for children to understand easily, and there is a corner that is not teacher-centered but student-centered so the student can think and play on his or her own. In between, there are corners such as "Self-exploration" and "I am a songwriter," where children can think on their own and learn how to express themselves from an early stage, allowing them to develop voluntary and creative skills. The role of a good teacher is to understand the advantages and characteristics of a textbook when using one for piano education and effectively teaching children. For effective piano studies, the most important thing is for teachers to fully study the textbook contents and study methods. Therefore, textbook study and development of effective teaching methods are areas that need a lot of effort in the piano education field.
Many children these days are learning the piano as part of early music education, and piano education focuses on piano textbooks. Therefore, choosing an appropriate textbook is a problem that is directly related to effective and proper piano education, together with a teacher's ability and qualities.
Thus, a textbook is the valuable start to fulfilling many functions necessary for piano education, and teachers need to be able to select a textbook appropriate to the student's ability and standard. This study studied elementary piano textbooks focusing on Piano Adventure Grade 1. The study method was first, to divide piano textbook selection standard and piano textbooks, and study piano textbooks that are currently being published. Second, to study the background and characteristical structure of Bayer, Bastien, Alfred and Thompson textbooks, and third, to study Piano Adventure Lesson Grade 1 - the central textbook. The characteristics and structure of the Piano Adventure textbook were examined and the study also examined what characteristics the Piano Adventure textbook has in comparison to other textbooks. Then a teaching guide was created with the contents of the Piano Adventure textbook and the advantageous results of the textbook were examined. The Piano Adventure textbook does not stop at helping the student understand ideas, but makes the ideas become naturally to the student through repetitive training. In addition, children who do not like piano education, which is a fun education that is learned with the senses, find enjoyment in the piano. Each chapter presents appropriate physical activities according to the piano practice, so children can enjoy fun piano studies that are not boring but include physical expressions. The textbook also uses images appropriate for children's way of thinking and befitting pictures for children to understand easily, and there is a corner that is not teacher-centered but student-centered so the student can think and play on his or her own. In between, there are corners such as "Self-exploration" and "I am a songwriter," where children can think on their own and learn how to express themselves from an early stage, allowing them to develop voluntary and creative skills. The role of a good teacher is to understand the advantages and characteristics of a textbook when using one for piano education and effectively teaching children. For effective piano studies, the most important thing is for teachers to fully study the textbook contents and study methods. Therefore, textbook study and development of effective teaching methods are areas that need a lot of effort in the piano education field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.