본 연구의 목적은 협력학습을 바탕으로 하는 협력쓰기를 한국어 교실에 적용하여 효과적인 한국어 쓰기 교수 학습 방안을 모색하는데 있다. 한국어를 배우고자 하는 학습자들의 양적 팽창과 함께 이들의 목적이 대학이나 대학원에서 수학하거나 전문 취업을 위한 한국어 학습으로 변화하면서 한국어 쓰기의 질적인 향상이 요구되고 있다. 따라서 한국어 쓰기 교육에서는 보다 효율성을 높일 수 있는 한국어 쓰기 교수 학습 방안이 필요하다. 협력쓰기는 소집단 활동을 통해 학습자들 간의 상호 의사소통의 기회를 증대시키고 고립적인 행위로서의 쓰기 상황을 극복하도록 함으로써 학습자들의 한국어 쓰기 능력을 향상시킬 수 있다. 따라서 협력쓰기의 원리를 활용하여 한국어 협력쓰기 수업 모형을 구안하고 실험 수업을 통해 학습자들의 쓰기 능력의 변화 양상과 인식 및 태도의 변화를 파악하고자 하였다. 이를 위해 1장에서는 본 연구의 필요성과 목적을 기술하고 쓰기 이론의 변화와 한국어 교실 내의 상호 협력에 대한 쓰기 연구들을 검토하였다. 또한 본 연구의 진행 내용과 방법에 대해 기술하였다. 2장에서는 과정 중심 쓰기 교육의 패러다임 아래 한국어 쓰기 교육에서 강조하고 있는 상호 협력 개념의 이론적 배경, 상호 협력의 유형 등에 대해 검토하였다. 또한 협력쓰기 이론과 유형을 검토하여 한국어 쓰기 교육에 활용할 수 있는 방법을 검토하였다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 한국어 협력쓰기의 이론적 근거를 구성하고 모형을 구안하였다. 3장은 구안된 협력쓰기 수업 모형을 실험 수업에 적용하고 학습자들의 쓰기 결과물을 통해 쓰기 능력 변화 양상과 인식 및 태도의 변화를 고찰하였다. 이를 위해 우선 연구 절차와 연구 대상자와 기간, 소집단 편성 방법, 과제 선정, 설문지 문항에 대해 기술하고 학습자의 쓰기 능력의 향상 정도를 검증하기 위한 분석 도구와 ...
본 연구의 목적은 협력학습을 바탕으로 하는 협력쓰기를 한국어 교실에 적용하여 효과적인 한국어 쓰기 교수 학습 방안을 모색하는데 있다. 한국어를 배우고자 하는 학습자들의 양적 팽창과 함께 이들의 목적이 대학이나 대학원에서 수학하거나 전문 취업을 위한 한국어 학습으로 변화하면서 한국어 쓰기의 질적인 향상이 요구되고 있다. 따라서 한국어 쓰기 교육에서는 보다 효율성을 높일 수 있는 한국어 쓰기 교수 학습 방안이 필요하다. 협력쓰기는 소집단 활동을 통해 학습자들 간의 상호 의사소통의 기회를 증대시키고 고립적인 행위로서의 쓰기 상황을 극복하도록 함으로써 학습자들의 한국어 쓰기 능력을 향상시킬 수 있다. 따라서 협력쓰기의 원리를 활용하여 한국어 협력쓰기 수업 모형을 구안하고 실험 수업을 통해 학습자들의 쓰기 능력의 변화 양상과 인식 및 태도의 변화를 파악하고자 하였다. 이를 위해 1장에서는 본 연구의 필요성과 목적을 기술하고 쓰기 이론의 변화와 한국어 교실 내의 상호 협력에 대한 쓰기 연구들을 검토하였다. 또한 본 연구의 진행 내용과 방법에 대해 기술하였다. 2장에서는 과정 중심 쓰기 교육의 패러다임 아래 한국어 쓰기 교육에서 강조하고 있는 상호 협력 개념의 이론적 배경, 상호 협력의 유형 등에 대해 검토하였다. 또한 협력쓰기 이론과 유형을 검토하여 한국어 쓰기 교육에 활용할 수 있는 방법을 검토하였다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 한국어 협력쓰기의 이론적 근거를 구성하고 모형을 구안하였다. 3장은 구안된 협력쓰기 수업 모형을 실험 수업에 적용하고 학습자들의 쓰기 결과물을 통해 쓰기 능력 변화 양상과 인식 및 태도의 변화를 고찰하였다. 이를 위해 우선 연구 절차와 연구 대상자와 기간, 소집단 편성 방법, 과제 선정, 설문지 문항에 대해 기술하고 학습자의 쓰기 능력의 향상 정도를 검증하기 위한 분석 도구와 분석 대상 자료를 제시하였다. 본 연구는 총 15명의 중·고급의 한국어 능력을 가진 대상자들로 하였다. 협력쓰기 실험 수업은 내용 생성 단계인 생각꺼내기와 내용 조직 단계인 생각 묶기, 초고쓰기, 교정·수정 단계인 동료 반응하기, 다시쓰기, 발표하기, 평가하기로 구성하였다. 또한 실험 수업 단계의 초고쓰기와 다시쓰기를 개별쓰기와 공동쓰기 방식으로 구분하여 실험집단 1과 실험집단 2로 나누어 진행하였다. 학습자들의 쓰기 능력의 향상 정도를 분석하기 위해 분석 자료는 사전쓰기와 사후쓰기의 학습자들의 원고들로 하였다. 평가자는 한국어 교육 경력 7년 이상의 교사와 연구자가 함께 실시하였고, 평가 도구는 절충식 평가 방식을 택하였다. 또한 참가자들의 협력쓰기 실험 수업에 대한 인식 및 태도 변화 양상을 분석하기 위해 사전 설문지와 사후 설문지를 활용하였다. 사후 설문을 한 후에는 개별적인 면담도 이루어졌다. 결과 분석을 통해 협력쓰기는 학습자들의 쓰기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 첫째, 협력쓰기 실험 수업에서 개별쓰기와 공동쓰기 방식 모두 학습자의 쓰기 능력의 향상을 보였다. 이를 좀더 세분하여 분석한 결과, 글의 통일성과 전체적인 인상, 내용 영역, 표현 영역에서는 협력쓰기의 두 유형인 개별쓰기와 공동쓰기 모두 향상이 되었다. 둘째, 학습자들은 협력쓰기 수업의 각 단계에서 그들의 생각을 교환할 수 있었다. 셋째, 학습자들은 협력쓰기가 쓰기 능력 향상에 도움이 된다는 긍정적인 태도를 보였다. 특히 내용 생성 단계와 조직, 구성 단계에 대해 도움이 되었다는 반응을 보였다. 넷째, 학습자들은 쓰기 능력뿐만 아니라 정의적인 측면 즉, 흥미, 자신감, 내재적 동기에 향상을 가져왔다. 4장은 결론으로 연구의 내용을 정리하고 이를 토대로 연구의 의의를 살펴보았다.
본 연구의 목적은 협력학습을 바탕으로 하는 협력쓰기를 한국어 교실에 적용하여 효과적인 한국어 쓰기 교수 학습 방안을 모색하는데 있다. 한국어를 배우고자 하는 학습자들의 양적 팽창과 함께 이들의 목적이 대학이나 대학원에서 수학하거나 전문 취업을 위한 한국어 학습으로 변화하면서 한국어 쓰기의 질적인 향상이 요구되고 있다. 따라서 한국어 쓰기 교육에서는 보다 효율성을 높일 수 있는 한국어 쓰기 교수 학습 방안이 필요하다. 협력쓰기는 소집단 활동을 통해 학습자들 간의 상호 의사소통의 기회를 증대시키고 고립적인 행위로서의 쓰기 상황을 극복하도록 함으로써 학습자들의 한국어 쓰기 능력을 향상시킬 수 있다. 따라서 협력쓰기의 원리를 활용하여 한국어 협력쓰기 수업 모형을 구안하고 실험 수업을 통해 학습자들의 쓰기 능력의 변화 양상과 인식 및 태도의 변화를 파악하고자 하였다. 이를 위해 1장에서는 본 연구의 필요성과 목적을 기술하고 쓰기 이론의 변화와 한국어 교실 내의 상호 협력에 대한 쓰기 연구들을 검토하였다. 또한 본 연구의 진행 내용과 방법에 대해 기술하였다. 2장에서는 과정 중심 쓰기 교육의 패러다임 아래 한국어 쓰기 교육에서 강조하고 있는 상호 협력 개념의 이론적 배경, 상호 협력의 유형 등에 대해 검토하였다. 또한 협력쓰기 이론과 유형을 검토하여 한국어 쓰기 교육에 활용할 수 있는 방법을 검토하였다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 한국어 협력쓰기의 이론적 근거를 구성하고 모형을 구안하였다. 3장은 구안된 협력쓰기 수업 모형을 실험 수업에 적용하고 학습자들의 쓰기 결과물을 통해 쓰기 능력 변화 양상과 인식 및 태도의 변화를 고찰하였다. 이를 위해 우선 연구 절차와 연구 대상자와 기간, 소집단 편성 방법, 과제 선정, 설문지 문항에 대해 기술하고 학습자의 쓰기 능력의 향상 정도를 검증하기 위한 분석 도구와 분석 대상 자료를 제시하였다. 본 연구는 총 15명의 중·고급의 한국어 능력을 가진 대상자들로 하였다. 협력쓰기 실험 수업은 내용 생성 단계인 생각꺼내기와 내용 조직 단계인 생각 묶기, 초고쓰기, 교정·수정 단계인 동료 반응하기, 다시쓰기, 발표하기, 평가하기로 구성하였다. 또한 실험 수업 단계의 초고쓰기와 다시쓰기를 개별쓰기와 공동쓰기 방식으로 구분하여 실험집단 1과 실험집단 2로 나누어 진행하였다. 학습자들의 쓰기 능력의 향상 정도를 분석하기 위해 분석 자료는 사전쓰기와 사후쓰기의 학습자들의 원고들로 하였다. 평가자는 한국어 교육 경력 7년 이상의 교사와 연구자가 함께 실시하였고, 평가 도구는 절충식 평가 방식을 택하였다. 또한 참가자들의 협력쓰기 실험 수업에 대한 인식 및 태도 변화 양상을 분석하기 위해 사전 설문지와 사후 설문지를 활용하였다. 사후 설문을 한 후에는 개별적인 면담도 이루어졌다. 결과 분석을 통해 협력쓰기는 학습자들의 쓰기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 첫째, 협력쓰기 실험 수업에서 개별쓰기와 공동쓰기 방식 모두 학습자의 쓰기 능력의 향상을 보였다. 이를 좀더 세분하여 분석한 결과, 글의 통일성과 전체적인 인상, 내용 영역, 표현 영역에서는 협력쓰기의 두 유형인 개별쓰기와 공동쓰기 모두 향상이 되었다. 둘째, 학습자들은 협력쓰기 수업의 각 단계에서 그들의 생각을 교환할 수 있었다. 셋째, 학습자들은 협력쓰기가 쓰기 능력 향상에 도움이 된다는 긍정적인 태도를 보였다. 특히 내용 생성 단계와 조직, 구성 단계에 대해 도움이 되었다는 반응을 보였다. 넷째, 학습자들은 쓰기 능력뿐만 아니라 정의적인 측면 즉, 흥미, 자신감, 내재적 동기에 향상을 가져왔다. 4장은 결론으로 연구의 내용을 정리하고 이를 토대로 연구의 의의를 살펴보았다.
The purpose of this study is to explore the effectiveness of collaborative writing in the KFL(Korean as a Foreign Language) classroom. Collaborative writing is a method that collaborative learning applied to writing instruction. Throughout the collaborative writing, students can learn how to share t...
The purpose of this study is to explore the effectiveness of collaborative writing in the KFL(Korean as a Foreign Language) classroom. Collaborative writing is a method that collaborative learning applied to writing instruction. Throughout the collaborative writing, students can learn how to share their ideas, and how to negotiate with complex problems. Also collaborative writing provides opportunities for communication between learners through small group activities, learners can improve their writing skills. Therefore, it is necessary to study on detailed model of collaborative writing and way of practicing it. In order to do it, the study was designed to examine the teaching-learning process and procedure on collaborative writing and to investigate how to make an application into real classroom setting. It also aimed to examine the effects of collaborative writing on the writing ability and attitude of students. The study was carried out on 15 foreign students who are in the intermediate or advanced level of KFL at The Catholic University. The whole process took 6 weeks, and it consisted of four writing tasks assigned to the students. Each writing task was in a different form of expository writing, including Comparison/Contrast, and required that the students use specific language forms and communicative functions as studied in class. To produce group compositions, the students participated in a process of collaborative writing: mind-mapping or brainstorming, listing or clustering, writing the first draft individually or cooperatively, commenting and revising, creating a master draft individually or cooperatively, and doing a final evaluation. For the analysis of the results, the students' written works were evaluated by holistic scales and analytic scales. The learners' variables were measured by a questionnaire before and after the experimental lessons. Also an interview with the students was held to help us evaluate the effectiveness and difficulties of collaborative writing. The result of this study showed that: 1) The students' writing ability was improved through collaborative writing lessons. The three components of writing skills-the content, organization and expression-were positively influenced. 2) Collaborative writing lessons taught the students to share ideas while working on a piece of writing, discussing every stage of its development. 3) The questionnaires concerning learners' variables showed that interest, self-esteem, confidence, and overcoming anxiety while writing in Korean had some improvement. Concerning the effectiveness of collaborative writing, most students answered positively. 4) During the interview students said that through collaborative writing they had learned how to create and organize ideas at the beginning of their writing.
The purpose of this study is to explore the effectiveness of collaborative writing in the KFL(Korean as a Foreign Language) classroom. Collaborative writing is a method that collaborative learning applied to writing instruction. Throughout the collaborative writing, students can learn how to share their ideas, and how to negotiate with complex problems. Also collaborative writing provides opportunities for communication between learners through small group activities, learners can improve their writing skills. Therefore, it is necessary to study on detailed model of collaborative writing and way of practicing it. In order to do it, the study was designed to examine the teaching-learning process and procedure on collaborative writing and to investigate how to make an application into real classroom setting. It also aimed to examine the effects of collaborative writing on the writing ability and attitude of students. The study was carried out on 15 foreign students who are in the intermediate or advanced level of KFL at The Catholic University. The whole process took 6 weeks, and it consisted of four writing tasks assigned to the students. Each writing task was in a different form of expository writing, including Comparison/Contrast, and required that the students use specific language forms and communicative functions as studied in class. To produce group compositions, the students participated in a process of collaborative writing: mind-mapping or brainstorming, listing or clustering, writing the first draft individually or cooperatively, commenting and revising, creating a master draft individually or cooperatively, and doing a final evaluation. For the analysis of the results, the students' written works were evaluated by holistic scales and analytic scales. The learners' variables were measured by a questionnaire before and after the experimental lessons. Also an interview with the students was held to help us evaluate the effectiveness and difficulties of collaborative writing. The result of this study showed that: 1) The students' writing ability was improved through collaborative writing lessons. The three components of writing skills-the content, organization and expression-were positively influenced. 2) Collaborative writing lessons taught the students to share ideas while working on a piece of writing, discussing every stage of its development. 3) The questionnaires concerning learners' variables showed that interest, self-esteem, confidence, and overcoming anxiety while writing in Korean had some improvement. Concerning the effectiveness of collaborative writing, most students answered positively. 4) During the interview students said that through collaborative writing they had learned how to create and organize ideas at the beginning of their writing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.