기악독주 음악인 산조는 19세기 말 가야금산조를 시작으로 각 악기들의 산조가 새롭게 형성되었다. 그 중 아쟁산조의 형성과정을 살펴보면 한일섭 (韓一燮 1929~ 1973)에게서 박종선 (朴鍾善 1941~ )윤윤석 (尹尹鼫 1939~ 2006)으로 이어지는 류파를 형성하였고, 장월중선 (張月中仙 1925~ 1998)에서 김일구 (金一球 1940~ )로, 정철호 (鄭哲鎬 1928~ )에게서 서용석 (徐龍錫 1940~ )으로 전승되는 세 유파가 있으며, 이들은 각기 다른 2세대로 박종선류, 김일구류, 서용석류 등으로 불려지...
기악독주 음악인 산조는 19세기 말 가야금산조를 시작으로 각 악기들의 산조가 새롭게 형성되었다. 그 중 아쟁산조의 형성과정을 살펴보면 한일섭 (韓一燮 1929~ 1973)에게서 박종선 (朴鍾善 1941~ )윤윤석 (尹尹鼫 1939~ 2006)으로 이어지는 류파를 형성하였고, 장월중선 (張月中仙 1925~ 1998)에서 김일구 (金一球 1940~ )로, 정철호 (鄭哲鎬 1928~ )에게서 서용석 (徐龍錫 1940~ )으로 전승되는 세 유파가 있으며, 이들은 각기 다른 2세대로 박종선류, 김일구류, 서용석류 등으로 불려지며 짜여진 산조특징을 가지게 된다. 본 논문에선 박종선·김일구·서용석류의 계보와 그들의 아쟁산조 중 중중 모리의 리듬을 분석을 알아본 결과 첫째, 박종선류 중중모리에 비해 김일구류와 서용석류 중중모리는 3분박 4박이 가장 많이 출현하는 장단을 연주했고, 혼분박 중에서는 혼합B리듬형이 많이 출현하였다. 박종선류 중중모리는 5가지의 다양한 혼박자를 사용함으로 중중모리의 리듬박이 다양함을 알렸다. 둘째, 리듬형의 사용빈도수를 살펴보았는데, 박종선류의 경우 총60장단 중 혼합B리듬형이 25%로 가장 높게 나온 반면 김일구류는 3분박4박이 55%로, 서용석류도 김일구류와 마찬가지로 63.8%로 3분박4박이 가장 높게 나타났다. 가장 낮게 나온 리듬형도 있었는데, 혼합E리듬형은 박종선류에 단 1회 출현으로 1.6% 나타났고, 혼합A리듬형 김일구류는에서는 4.08% 서용석류는1.7%를 나타내었다. 셋째, 박종선·김일구· 서용석류 아쟁산조 ‘중중모리’에서 사용한 선율 리듬형의 종류를 살펴보면 박종선류가 7종류, 김일구류가 4종류, 서용석류가 4종류로 나타났다. 여기서 알 수 있는건 박종선류 중중모리 선율리듬형이 3종류 더 많았고, 2분박과 3분박을 혼합한 혼합리듬형이 많이 출현하였다.
기악독주 음악인 산조는 19세기 말 가야금산조를 시작으로 각 악기들의 산조가 새롭게 형성되었다. 그 중 아쟁산조의 형성과정을 살펴보면 한일섭 (韓一燮 1929~ 1973)에게서 박종선 (朴鍾善 1941~ )윤윤석 (尹尹鼫 1939~ 2006)으로 이어지는 류파를 형성하였고, 장월중선 (張月中仙 1925~ 1998)에서 김일구 (金一球 1940~ )로, 정철호 (鄭哲鎬 1928~ )에게서 서용석 (徐龍錫 1940~ )으로 전승되는 세 유파가 있으며, 이들은 각기 다른 2세대로 박종선류, 김일구류, 서용석류 등으로 불려지며 짜여진 산조특징을 가지게 된다. 본 논문에선 박종선·김일구·서용석류의 계보와 그들의 아쟁산조 중 중중 모리의 리듬을 분석을 알아본 결과 첫째, 박종선류 중중모리에 비해 김일구류와 서용석류 중중모리는 3분박 4박이 가장 많이 출현하는 장단을 연주했고, 혼분박 중에서는 혼합B리듬형이 많이 출현하였다. 박종선류 중중모리는 5가지의 다양한 혼박자를 사용함으로 중중모리의 리듬박이 다양함을 알렸다. 둘째, 리듬형의 사용빈도수를 살펴보았는데, 박종선류의 경우 총60장단 중 혼합B리듬형이 25%로 가장 높게 나온 반면 김일구류는 3분박4박이 55%로, 서용석류도 김일구류와 마찬가지로 63.8%로 3분박4박이 가장 높게 나타났다. 가장 낮게 나온 리듬형도 있었는데, 혼합E리듬형은 박종선류에 단 1회 출현으로 1.6% 나타났고, 혼합A리듬형 김일구류는에서는 4.08% 서용석류는1.7%를 나타내었다. 셋째, 박종선·김일구· 서용석류 아쟁산조 ‘중중모리’에서 사용한 선율 리듬형의 종류를 살펴보면 박종선류가 7종류, 김일구류가 4종류, 서용석류가 4종류로 나타났다. 여기서 알 수 있는건 박종선류 중중모리 선율리듬형이 3종류 더 많았고, 2분박과 3분박을 혼합한 혼합리듬형이 많이 출현하였다.
A Sanjo means solo instrumental music type and each music instument's sanjo built up from Gayagumsanjo in the late 19th century. There is three different and particular cases of a Sanjo. First school was from Ilsub Han(韓一燮, 1929- 1973) to Jongsun Park(朴鍾善, 1941- )and Yonsuk Yon(尹尹鼫 , 1939- 20...
A Sanjo means solo instrumental music type and each music instument's sanjo built up from Gayagumsanjo in the late 19th century. There is three different and particular cases of a Sanjo. First school was from Ilsub Han(韓一燮, 1929- 1973) to Jongsun Park(朴鍾善, 1941- )and Yonsuk Yon(尹尹鼫 , 1939- 2006). Second school was from Jangwerljoongsun(張月中仙, 1925- 1998) to Ilgu Kim(金一球, 1940- ). Third school was from Chulho Chung(鄭哲鎬, 1928- ) to Yongsuk Seo(徐龍錫, 1940- ). These three schools called by names of second generation. A school of Jongsun Park, Ilgu Kim, and Yongsuk Seo. These three schools move on different types of a Sanjo. In this thesis contains an in- depth comparative case study on three different schools and an analysis of Joongjoongmori rhythm in this three schools. First of all, Ilgu Kim and Yongsuk Seo's Joongjoongmori was performanced with 3bunbak 4bak mostly and they used the mixed Brhythm when performanced a Honbunbak. Jongsun Park's Joongjoongmori has five different styles of Honbakja so joongjoongmori can be proved by them as it can be more various. In the second place, there is a frequency in use of a rhythm style. In case of Jongsun Park, the mixed B rhythm is used 25% in whole 60 rhythms. Ilgu Kim's case was 55% and Yongsuk Seo's case was 63.8%. There is the mixed E rhythm and it shows the lowest percentage. the mixed E rhythm used only one time(1.6%) and mixed A rhythm by Ilgu Kim has 4.08%. In case of Yongsuk Seo was 1.7%. Thirdly, In Ajaengsanjo 'joongjoongmori' of Jongsun Park, Ilgu Kim, and Yongsuk Seo, They used diffrent types and frequencies of rhythm. Jongsun Park used 7 types of rhythm, Ilgu Kim and Yongsuk Seo has 4 types. In result, Jongsun Park's joongjoongmori used three kinds of melody rhythm than others and they used 2bunbak and 3bunbak mixed rhythms in many times.
A Sanjo means solo instrumental music type and each music instument's sanjo built up from Gayagumsanjo in the late 19th century. There is three different and particular cases of a Sanjo. First school was from Ilsub Han(韓一燮, 1929- 1973) to Jongsun Park(朴鍾善, 1941- )and Yonsuk Yon(尹尹鼫 , 1939- 2006). Second school was from Jangwerljoongsun(張月中仙, 1925- 1998) to Ilgu Kim(金一球, 1940- ). Third school was from Chulho Chung(鄭哲鎬, 1928- ) to Yongsuk Seo(徐龍錫, 1940- ). These three schools called by names of second generation. A school of Jongsun Park, Ilgu Kim, and Yongsuk Seo. These three schools move on different types of a Sanjo. In this thesis contains an in- depth comparative case study on three different schools and an analysis of Joongjoongmori rhythm in this three schools. First of all, Ilgu Kim and Yongsuk Seo's Joongjoongmori was performanced with 3bunbak 4bak mostly and they used the mixed Brhythm when performanced a Honbunbak. Jongsun Park's Joongjoongmori has five different styles of Honbakja so joongjoongmori can be proved by them as it can be more various. In the second place, there is a frequency in use of a rhythm style. In case of Jongsun Park, the mixed B rhythm is used 25% in whole 60 rhythms. Ilgu Kim's case was 55% and Yongsuk Seo's case was 63.8%. There is the mixed E rhythm and it shows the lowest percentage. the mixed E rhythm used only one time(1.6%) and mixed A rhythm by Ilgu Kim has 4.08%. In case of Yongsuk Seo was 1.7%. Thirdly, In Ajaengsanjo 'joongjoongmori' of Jongsun Park, Ilgu Kim, and Yongsuk Seo, They used diffrent types and frequencies of rhythm. Jongsun Park used 7 types of rhythm, Ilgu Kim and Yongsuk Seo has 4 types. In result, Jongsun Park's joongjoongmori used three kinds of melody rhythm than others and they used 2bunbak and 3bunbak mixed rhythms in many times.
주제어
#박종선 김일구 서용석 아쟁산조 국악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.