외국어로서의 한국어 교육은 날마다 발전하고 있지만 시를 통한 한국어 교육은 아직 미성숙한 단계에 머물러있다. 시는 문학 텍스트 중의 중요한 부분으로 그 나라의 생각과 감정을 담고 있는 가장 정제된 학습자료로서 교육적 가치가 많다. 이것은 한국어 교육현장에서 시는 구조의 복합성, 생략, 도치의 빈번함, 시적 허용, 창조적 시어, 저빈도 어휘의 사용, 다양한 의미 해석의 가능성 때문이다. 본고에서 한국어 교육의 언어교육, 문학교육, 문화교육 주요한 세 분야에서의 이론에서 출발하여 시를 통한 한국어 교육의 가능성과 방법을 찾도록 했다....
외국어로서의 한국어 교육은 날마다 발전하고 있지만 시를 통한 한국어 교육은 아직 미성숙한 단계에 머물러있다. 시는 문학 텍스트 중의 중요한 부분으로 그 나라의 생각과 감정을 담고 있는 가장 정제된 학습자료로서 교육적 가치가 많다. 이것은 한국어 교육현장에서 시는 구조의 복합성, 생략, 도치의 빈번함, 시적 허용, 창조적 시어, 저빈도 어휘의 사용, 다양한 의미 해석의 가능성 때문이다. 본고에서 한국어 교육의 언어교육, 문학교육, 문화교육 주요한 세 분야에서의 이론에서 출발하여 시를 통한 한국어 교육의 가능성과 방법을 찾도록 했다. 그리고 이런 이론들에서 벗어나고 실제 한국어 교육현장에서의 시교육 방안을 모색했다. 연구방법은 이론교육과 현장교육에서의 교육방법을 모색하여, 이론과 실제의 조화를 이루고자 했다. 본 연구 Ⅱ장은 한국어 교육의 이론적 내용에서 시교육의 가능성을 찾아보았다. Ⅲ장에서는 앞장에서 살펴본 이론을 중심으로 시를 통한 언어교육, 문학교육, 문화교육을 어떻게 구해야 할 것인지 그 방법을 찾아보았다. Ⅳ장에서는 앞장을 기초로 시를 활용한 한국어 교육의 수업모형을 만들었다. 연구결과는 외국어로서의 한국어 교육에서 시교육의 중요성과 필요성은 중차대하다. 시는 한국어 교육의 언어교육, 문학교육, 문화교육 이런 주요한 교육 방면에서 활용할 수 있고 한국어교육을 다양하게 활성화 만들 수 있다.
외국어로서의 한국어 교육은 날마다 발전하고 있지만 시를 통한 한국어 교육은 아직 미성숙한 단계에 머물러있다. 시는 문학 텍스트 중의 중요한 부분으로 그 나라의 생각과 감정을 담고 있는 가장 정제된 학습자료로서 교육적 가치가 많다. 이것은 한국어 교육현장에서 시는 구조의 복합성, 생략, 도치의 빈번함, 시적 허용, 창조적 시어, 저빈도 어휘의 사용, 다양한 의미 해석의 가능성 때문이다. 본고에서 한국어 교육의 언어교육, 문학교육, 문화교육 주요한 세 분야에서의 이론에서 출발하여 시를 통한 한국어 교육의 가능성과 방법을 찾도록 했다. 그리고 이런 이론들에서 벗어나고 실제 한국어 교육현장에서의 시교육 방안을 모색했다. 연구방법은 이론교육과 현장교육에서의 교육방법을 모색하여, 이론과 실제의 조화를 이루고자 했다. 본 연구 Ⅱ장은 한국어 교육의 이론적 내용에서 시교육의 가능성을 찾아보았다. Ⅲ장에서는 앞장에서 살펴본 이론을 중심으로 시를 통한 언어교육, 문학교육, 문화교육을 어떻게 구해야 할 것인지 그 방법을 찾아보았다. Ⅳ장에서는 앞장을 기초로 시를 활용한 한국어 교육의 수업모형을 만들었다. 연구결과는 외국어로서의 한국어 교육에서 시교육의 중요성과 필요성은 중차대하다. 시는 한국어 교육의 언어교육, 문학교육, 문화교육 이런 주요한 교육 방면에서 활용할 수 있고 한국어교육을 다양하게 활성화 만들 수 있다.
There is development everyday on Korean languange education, nontheless it is still shallow that teach Korean by poem.It is treasured for its significant education value because it carries the emotion and thougth of this nation as an important literature text.The reasons why poem cannot involve in K...
There is development everyday on Korean languange education, nontheless it is still shallow that teach Korean by poem.It is treasured for its significant education value because it carries the emotion and thougth of this nation as an important literature text.The reasons why poem cannot involve in Korean teaching practice deeply are its complexity, ellipsis, implication, creative verse, rare vocabulary, multiple explaination, et al. This report aims at seeking for the possibility and approach of educating Korean by poem in language, literature, culture aspects.Depend on these theories, search a program to teach poem in Korean language education practise. We try to harmonize theory and practice through researching on educational theory and method in factual teaching act. The second chapter of this thesis looks for the feasibility of poem education from Korean education theory. This continues in Chapter 3 to explore how to teach language, literature, and culture using poem. Based on them, Chapter 4 utilizes the model of Korean language lecture about poem. The results present the importance and necessity of poem in Korean education as a foreign language. Poem could be active on the vital Korean education phase: language, literature, and culture. And it diversifies and activates the Korean lecture.
There is development everyday on Korean languange education, nontheless it is still shallow that teach Korean by poem.It is treasured for its significant education value because it carries the emotion and thougth of this nation as an important literature text.The reasons why poem cannot involve in Korean teaching practice deeply are its complexity, ellipsis, implication, creative verse, rare vocabulary, multiple explaination, et al. This report aims at seeking for the possibility and approach of educating Korean by poem in language, literature, culture aspects.Depend on these theories, search a program to teach poem in Korean language education practise. We try to harmonize theory and practice through researching on educational theory and method in factual teaching act. The second chapter of this thesis looks for the feasibility of poem education from Korean education theory. This continues in Chapter 3 to explore how to teach language, literature, and culture using poem. Based on them, Chapter 4 utilizes the model of Korean language lecture about poem. The results present the importance and necessity of poem in Korean education as a foreign language. Poem could be active on the vital Korean education phase: language, literature, and culture. And it diversifies and activates the Korean lecture.
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