본 연구는 미국의 연방재난관리청(FEMA)의 재해지도 작성 지침과 일본의 국토지리정보원(GSI), 한국의 소방방재청의 재해지도 작성 요령 등의 지침을 바탕으로 연구하였다. 미국, 일본, 한국에서 제작된 재해지도의 제작방법과 구성 및 활용에 대한 연구결과를 비교 · 분석하였다. 재해지도는 작성 목적과 내용에 따라 재해흔적도, 재해예상도, 재해정보지도로 분류된다...
본 연구는 미국의 연방재난관리청(FEMA)의 재해지도 작성 지침과 일본의 국토지리정보원(GSI), 한국의 소방방재청의 재해지도 작성 요령 등의 지침을 바탕으로 연구하였다. 미국, 일본, 한국에서 제작된 재해지도의 제작방법과 구성 및 활용에 대한 연구결과를 비교 · 분석하였다. 재해지도는 작성 목적과 내용에 따라 재해흔적도, 재해예상도, 재해정보지도로 분류된다. 미국・일본・한국 모두 재해흔적도, 재해예상도의 제작이 이루어지고 있으나, 미국은 재해정보 지도를 제작하지 않는 것으로 나타났다. 미국은 항공사진과 고해상도 위성영상으로 부터 추출된 등고 데이터를 활용한 분석 작업을 중심으로 홍수지도와 허리케인지도를 제작한다. 일본은 표고데이터와 현장조사를 통해, 행정 활용형 재해지도와 주민 활용형 재해지도를 구분해서 작성하여 재해지도의 활용성을 극대화시키고 있다. 이에 비하여 한국은 재해지도를 작성하는 과정에서 현장 탐문조사에 큰 비중을 두고 있는 것으로 나타났다. 탐문조사의 경우 데이터 분석기법에 비하여 재해발생지역의 예측과 재해위험도 판정에 있어 매우 높은 정확성을 보인다. 하지만 재해에 대한 전문 인력의 부족으로 재해지도의 작성 속도와 보다 넓은 범위의 재해지도 작성에 어려움이 있다. 미국과 일본은 표준화된 재해정보를 공개하여 재해보험, 방재대책과 주민교육 등에 활용하고 있다. 그러나 한국은 재해지도의 목적에 따라 세분화 되어 있고 작성 주체가 나뉘어져있어 재해정보의 표준화가 이루어지지 않아 재해정보의 활용성이 떨어진다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 ① 재해정보의 표준화와 재해정보의 공개, ② 재해특성을 고려한 재해지도 제작, ③ 주민교육형, 행정활용형 재해지도 제작, ④ 지역 주민의 의견수렴, ⑤ 전국 재해지도 서비스 시스템 구축 등 행정체계 및 행정업무를 정비하여 재해지도의 활용도를 높이는 일련의 조치가 필요할 것으로 사료 된다. 이와 같은 지속적인 재해정보관리는 재해를 경감 시키고 더 나아가 재해를 사전에 예방하고 방재계획을 수립함에 큰 효과를 기대 할 수 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 미국의 연방재난관리청(FEMA)의 재해지도 작성 지침과 일본의 국토지리정보원(GSI), 한국의 소방방재청의 재해지도 작성 요령 등의 지침을 바탕으로 연구하였다. 미국, 일본, 한국에서 제작된 재해지도의 제작방법과 구성 및 활용에 대한 연구결과를 비교 · 분석하였다. 재해지도는 작성 목적과 내용에 따라 재해흔적도, 재해예상도, 재해정보지도로 분류된다. 미국・일본・한국 모두 재해흔적도, 재해예상도의 제작이 이루어지고 있으나, 미국은 재해정보 지도를 제작하지 않는 것으로 나타났다. 미국은 항공사진과 고해상도 위성영상으로 부터 추출된 등고 데이터를 활용한 분석 작업을 중심으로 홍수지도와 허리케인지도를 제작한다. 일본은 표고데이터와 현장조사를 통해, 행정 활용형 재해지도와 주민 활용형 재해지도를 구분해서 작성하여 재해지도의 활용성을 극대화시키고 있다. 이에 비하여 한국은 재해지도를 작성하는 과정에서 현장 탐문조사에 큰 비중을 두고 있는 것으로 나타났다. 탐문조사의 경우 데이터 분석기법에 비하여 재해발생지역의 예측과 재해위험도 판정에 있어 매우 높은 정확성을 보인다. 하지만 재해에 대한 전문 인력의 부족으로 재해지도의 작성 속도와 보다 넓은 범위의 재해지도 작성에 어려움이 있다. 미국과 일본은 표준화된 재해정보를 공개하여 재해보험, 방재대책과 주민교육 등에 활용하고 있다. 그러나 한국은 재해지도의 목적에 따라 세분화 되어 있고 작성 주체가 나뉘어져있어 재해정보의 표준화가 이루어지지 않아 재해정보의 활용성이 떨어진다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여 ① 재해정보의 표준화와 재해정보의 공개, ② 재해특성을 고려한 재해지도 제작, ③ 주민교육형, 행정활용형 재해지도 제작, ④ 지역 주민의 의견수렴, ⑤ 전국 재해지도 서비스 시스템 구축 등 행정체계 및 행정업무를 정비하여 재해지도의 활용도를 높이는 일련의 조치가 필요할 것으로 사료 된다. 이와 같은 지속적인 재해정보관리는 재해를 경감 시키고 더 나아가 재해를 사전에 예방하고 방재계획을 수립함에 큰 효과를 기대 할 수 있는 것으로 나타났다.
This study based on the guideline for hazard map preparation procedure of FEMA, the USA, Japanese GSI and Korea National Emergency Management Agency. A research result for design method, constituent and its utilization of hazard maps of the USA, Japan and Korea was comparatively analyzed by comparin...
This study based on the guideline for hazard map preparation procedure of FEMA, the USA, Japanese GSI and Korea National Emergency Management Agency. A research result for design method, constituent and its utilization of hazard maps of the USA, Japan and Korea was comparatively analyzed by comparing hazard maps of each countries. Hazard map is classified into hazard trace map, hazard forecasting map and hazard information map depending on its preparation purpose and contents and production. Hazard trace map and hazard forecasting map are implemented in the countries including the USA, Japan and Korea. The USA does not produce hazard information map. Based on the analytic works taking advantage of a contour line data being extracted from an aerial photography and high resolution satellite image, flooding map and hurricane map were produced in the USA. Japan is maximizing utilization efficiency of hazard map by producing hazard map for administrative utilization and the residents by division through altitude data and field survey. On the other hand, it was revealed that Korea had placed significant emphasis on field inquiry survey in the production of hazard map. In the case of inquiring survey, it had shown a very high accuracy in terms of forecasting of disaster damage area and determination of hazard risk comparing to that of data analytic technique. However, due to shortage of personnel specialized man power in hazard control, short time preparation of hazard map and a more wider range of hazard map design will be faced with difficulties. In case of the USA and Japan, they are utilizing opened hazard information for hazard insurance, disaster prevention measure and the education of the residents. In case of Korea, utilization efficiency of hazard map falls under expectation due to lack of standardization of hazard map because hazard map being segmented into details depending on its purpose and the uncertain leading department. In order to solve these problems, it is considered to be required to take series of action for heightening the utilization efficiency of hazard map through the following procedures of arranging administrative system and service: (1) Standardization of hazard information and making it open to the public (2) Production of hazard map by considering hazard characteristics (3) Production of hazard map to be utilized for administrative purpose and the education of the residents (4) Hearing opinion of the regional residents (5) Establishment of national hazard map service system It was revealed that this way of sustained control of hazard information, as an effective way of establishing hazard prevention schedule, would reduce possible hazard and mitigation of hazards in advance.
This study based on the guideline for hazard map preparation procedure of FEMA, the USA, Japanese GSI and Korea National Emergency Management Agency. A research result for design method, constituent and its utilization of hazard maps of the USA, Japan and Korea was comparatively analyzed by comparing hazard maps of each countries. Hazard map is classified into hazard trace map, hazard forecasting map and hazard information map depending on its preparation purpose and contents and production. Hazard trace map and hazard forecasting map are implemented in the countries including the USA, Japan and Korea. The USA does not produce hazard information map. Based on the analytic works taking advantage of a contour line data being extracted from an aerial photography and high resolution satellite image, flooding map and hurricane map were produced in the USA. Japan is maximizing utilization efficiency of hazard map by producing hazard map for administrative utilization and the residents by division through altitude data and field survey. On the other hand, it was revealed that Korea had placed significant emphasis on field inquiry survey in the production of hazard map. In the case of inquiring survey, it had shown a very high accuracy in terms of forecasting of disaster damage area and determination of hazard risk comparing to that of data analytic technique. However, due to shortage of personnel specialized man power in hazard control, short time preparation of hazard map and a more wider range of hazard map design will be faced with difficulties. In case of the USA and Japan, they are utilizing opened hazard information for hazard insurance, disaster prevention measure and the education of the residents. In case of Korea, utilization efficiency of hazard map falls under expectation due to lack of standardization of hazard map because hazard map being segmented into details depending on its purpose and the uncertain leading department. In order to solve these problems, it is considered to be required to take series of action for heightening the utilization efficiency of hazard map through the following procedures of arranging administrative system and service: (1) Standardization of hazard information and making it open to the public (2) Production of hazard map by considering hazard characteristics (3) Production of hazard map to be utilized for administrative purpose and the education of the residents (4) Hearing opinion of the regional residents (5) Establishment of national hazard map service system It was revealed that this way of sustained control of hazard information, as an effective way of establishing hazard prevention schedule, would reduce possible hazard and mitigation of hazards in advance.
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