오늘날 급속하게 변화하는 경영환경에서 고객지향적인 마케팅 흐름에 CRM은 모든 고객을 똑같이 보지 않고 고객의 정보의 다양한 데이터를 축적하여 차별화된 고객서비스와 이를 이용한 마케팅 캠페인 등 고객 지향적인 경영활동을 수행하고자 많은 기업들이 CRM을 앞 다투어 구축하고 있는 실정이다. 장기적 CRM 추진 전략이 필요하나 아직 이에 관한 연구가 우리나라에는 미흡한 실정이다. 많은 기업들이 고객관계관리와 고객정보관리를 21세기 비즈니스의 가장 차별적인 경쟁우위 요소로 간주하고 있다. 하지만 많은 솔루션 공급자들이 CRM 솔루션에 대해 서로 다른 다양한 정의와 해석을 제시하며 혼돈을 주고 있는 것 또한 사실이다. 국내 CRM 시장은 역사가 짧아서 그 분야의 전문가가 솔루션 및 프로세스에 대한 명확한 자료나 연구의 부족으로 인해 많은 어려움을 겪고 있으며 CRM구축에 따른 손실은 최소화하고 국내기업에 알맞은 CRM을 구축하기위한 검토가 면밀히 이루어져야 하겠다. 위의 노력을 토대로 CRM을 통해 기업이 경쟁력을 강화하기 위해 조직문 화와 보상 체계 등 CRM ...
오늘날 급속하게 변화하는 경영환경에서 고객지향적인 마케팅 흐름에 CRM은 모든 고객을 똑같이 보지 않고 고객의 정보의 다양한 데이터를 축적하여 차별화된 고객서비스와 이를 이용한 마케팅 캠페인 등 고객 지향적인 경영활동을 수행하고자 많은 기업들이 CRM을 앞 다투어 구축하고 있는 실정이다. 장기적 CRM 추진 전략이 필요하나 아직 이에 관한 연구가 우리나라에는 미흡한 실정이다. 많은 기업들이 고객관계관리와 고객정보관리를 21세기 비즈니스의 가장 차별적인 경쟁우위 요소로 간주하고 있다. 하지만 많은 솔루션 공급자들이 CRM 솔루션에 대해 서로 다른 다양한 정의와 해석을 제시하며 혼돈을 주고 있는 것 또한 사실이다. 국내 CRM 시장은 역사가 짧아서 그 분야의 전문가가 솔루션 및 프로세스에 대한 명확한 자료나 연구의 부족으로 인해 많은 어려움을 겪고 있으며 CRM구축에 따른 손실은 최소화하고 국내기업에 알맞은 CRM을 구축하기위한 검토가 면밀히 이루어져야 하겠다. 위의 노력을 토대로 CRM을 통해 기업이 경쟁력을 강화하기 위해 조직문 화와 보상 체계 등 CRM 인프라를 설계 및 구축하고 지속적으로 개선하는 노력이 요구된다.
오늘날 급속하게 변화하는 경영환경에서 고객지향적인 마케팅 흐름에 CRM은 모든 고객을 똑같이 보지 않고 고객의 정보의 다양한 데이터를 축적하여 차별화된 고객서비스와 이를 이용한 마케팅 캠페인 등 고객 지향적인 경영활동을 수행하고자 많은 기업들이 CRM을 앞 다투어 구축하고 있는 실정이다. 장기적 CRM 추진 전략이 필요하나 아직 이에 관한 연구가 우리나라에는 미흡한 실정이다. 많은 기업들이 고객관계관리와 고객정보관리를 21세기 비즈니스의 가장 차별적인 경쟁우위 요소로 간주하고 있다. 하지만 많은 솔루션 공급자들이 CRM 솔루션에 대해 서로 다른 다양한 정의와 해석을 제시하며 혼돈을 주고 있는 것 또한 사실이다. 국내 CRM 시장은 역사가 짧아서 그 분야의 전문가가 솔루션 및 프로세스에 대한 명확한 자료나 연구의 부족으로 인해 많은 어려움을 겪고 있으며 CRM구축에 따른 손실은 최소화하고 국내기업에 알맞은 CRM을 구축하기위한 검토가 면밀히 이루어져야 하겠다. 위의 노력을 토대로 CRM을 통해 기업이 경쟁력을 강화하기 위해 조직문 화와 보상 체계 등 CRM 인프라를 설계 및 구축하고 지속적으로 개선하는 노력이 요구된다.
This paper analyzes the market conditions and competitive environments of customer relationship management(CRM) and makes comparative analyses of Korean and the advanced countries' cases of introducing CRM system. Especially we identifies the current situations and the correspoding problems of Korea...
This paper analyzes the market conditions and competitive environments of customer relationship management(CRM) and makes comparative analyses of Korean and the advanced countries' cases of introducing CRM system. Especially we identifies the current situations and the correspoding problems of Korean enterprises' CRM system and derive the strategic tasks of operating the system efficiently. In chapter 2, we analyze the concepts and properties of CRM and make the comparative analyses of e-CRM and PRM. In chapter 3, we identify the key prerequisites and technological information factors in the short-run and long-run CRM project planning perspectives. And we analyze the backgrounds and movements of the Korean enterprises introducing and operating the CRM systems and identifies their unique properties and related problems. In chapter 4, we analyze the realities and operational problems of introducing the CRM system in Korean enterprises and derive the strategic tasks of establishing the Korean-type CRM system. Concludingly, the Korean enterprises should establish the designing, constantly improve, and make the appropriate counter- measures the CRM infrastructure and arrange the CRM roadmap in the company-wide perspectives as follows : Firstly, the CEOs should design the proactive and customer-oriented organizations and make the leadership-role to embody them. Secondly, the step-by-step and systematic arrangement should be made to avoid and minimize the corresponding uncertainties, risks, and costs in establishing the CRM system. And Finally, the concentrated efforts should be made to innovate the organization, corporate culture, operational processes aimed at accomplishing and maximizing the effects of CRM system.
This paper analyzes the market conditions and competitive environments of customer relationship management(CRM) and makes comparative analyses of Korean and the advanced countries' cases of introducing CRM system. Especially we identifies the current situations and the correspoding problems of Korean enterprises' CRM system and derive the strategic tasks of operating the system efficiently. In chapter 2, we analyze the concepts and properties of CRM and make the comparative analyses of e-CRM and PRM. In chapter 3, we identify the key prerequisites and technological information factors in the short-run and long-run CRM project planning perspectives. And we analyze the backgrounds and movements of the Korean enterprises introducing and operating the CRM systems and identifies their unique properties and related problems. In chapter 4, we analyze the realities and operational problems of introducing the CRM system in Korean enterprises and derive the strategic tasks of establishing the Korean-type CRM system. Concludingly, the Korean enterprises should establish the designing, constantly improve, and make the appropriate counter- measures the CRM infrastructure and arrange the CRM roadmap in the company-wide perspectives as follows : Firstly, the CEOs should design the proactive and customer-oriented organizations and make the leadership-role to embody them. Secondly, the step-by-step and systematic arrangement should be made to avoid and minimize the corresponding uncertainties, risks, and costs in establishing the CRM system. And Finally, the concentrated efforts should be made to innovate the organization, corporate culture, operational processes aimed at accomplishing and maximizing the effects of CRM system.
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