본 연구는 유치원 현장에서 유아들이 요리활동을 활용한 통합적 교수학습에 직접적으로 참여하는 과정을 통해 정서능력 및 언어 표현력에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 통합적 요리활동이 유아의 정서능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 통합적 요리활동이 유아의 자기정서인식에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 통합적 요리활동이 유아의 타인정서인식에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3. 통합적 요리활동이 유아의 정서어휘에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4. 통합적 요리활동이 유아의 감정이입에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5. 통합적 요리활동이 유아의 정서표현에 미치는 영향은 어떠한가? 1-6. 통합적 요리활동이 유아의 ...
본 연구는 유치원 현장에서 유아들이 요리활동을 활용한 통합적 교수학습에 직접적으로 참여하는 과정을 통해 정서능력 및 언어 표현력에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 통합적 요리활동이 유아의 정서능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 통합적 요리활동이 유아의 자기정서인식에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 통합적 요리활동이 유아의 타인정서인식에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3. 통합적 요리활동이 유아의 정서어휘에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4. 통합적 요리활동이 유아의 감정이입에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5. 통합적 요리활동이 유아의 정서표현에 미치는 영향은 어떠한가? 1-6. 통합적 요리활동이 유아의 정서조절에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 통합적 요리활동이 유아의 언어 표현력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 통합적 요리활동이 유아의 표현어휘 수에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 통합적 요리활동이 유아의 문장 수에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 통합적 요리활동이 유아의 문장 길이에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 대전광역시에 소재한 1개 사립유치원 만 5세 유아 50명으로 1개 학급의 유아 25명을 실험집단으로 지정하고, 다른 1개 학급의 유아 25명을 비교집단으로 지정하였다. 실험처치 기간은 2008년 8월 18일부터 2008년 10월 24일까지(10주)이며 실험집단은 총 10회의 통합적 요리활동을 실시하였고, 비교집단은 유치원교육과정에 따른 생활주제에 관련된 활동을 하였다. 정서능력의 검사 도구는 우수경(2002)의 ‘유아 정서능력 검사도구’를 사용하였으며, 자기정서인식, 타인정서인식, 정서어휘, 감정이입, 정서표현, 정서조절의 6요인 39문항으로 구성되어 있다. 언어 표현력의 검사 도구는 김유신(2006)이 VQ(Visual Que)쓰기 검사 도구를 바탕으로 유아교육전문가로부터 내용타당도를 검증받은 이지연(1999)의 그림 자료를 사용한 도구이며, 표현어휘 수, 문장 수, 문장 길이의 하위요인으로 구성되어 있다. 자료분석은 실험집단과 비교집단의 사전검사와 사후검사의 차이를 t검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하고 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 요리활동을 통한 통합적 교수학습방법은 유아의 정서능력의 하위 요소인 타인정서인식, 정서어휘, 감정이입, 정서조절에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 요리활동을 활용한 통합적 교수학습방법은 언어 표현력에서 표현어휘 수와 문장 수에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 통합적 요리활동은 유아의 정서능력 및 언어 표현력에 효과적인 영향을 미친다고 할 수 있다.
본 연구는 유치원 현장에서 유아들이 요리활동을 활용한 통합적 교수학습에 직접적으로 참여하는 과정을 통해 정서능력 및 언어 표현력에 미치는 영향이 어떠한지를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 통합적 요리활동이 유아의 정서능력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1. 통합적 요리활동이 유아의 자기정서인식에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 통합적 요리활동이 유아의 타인정서인식에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3. 통합적 요리활동이 유아의 정서어휘에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4. 통합적 요리활동이 유아의 감정이입에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5. 통합적 요리활동이 유아의 정서표현에 미치는 영향은 어떠한가? 1-6. 통합적 요리활동이 유아의 정서조절에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 통합적 요리활동이 유아의 언어 표현력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1. 통합적 요리활동이 유아의 표현어휘 수에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 통합적 요리활동이 유아의 문장 수에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 통합적 요리활동이 유아의 문장 길이에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 대전광역시에 소재한 1개 사립유치원 만 5세 유아 50명으로 1개 학급의 유아 25명을 실험집단으로 지정하고, 다른 1개 학급의 유아 25명을 비교집단으로 지정하였다. 실험처치 기간은 2008년 8월 18일부터 2008년 10월 24일까지(10주)이며 실험집단은 총 10회의 통합적 요리활동을 실시하였고, 비교집단은 유치원교육과정에 따른 생활주제에 관련된 활동을 하였다. 정서능력의 검사 도구는 우수경(2002)의 ‘유아 정서능력 검사도구’를 사용하였으며, 자기정서인식, 타인정서인식, 정서어휘, 감정이입, 정서표현, 정서조절의 6요인 39문항으로 구성되어 있다. 언어 표현력의 검사 도구는 김유신(2006)이 VQ(Visual Que)쓰기 검사 도구를 바탕으로 유아교육전문가로부터 내용타당도를 검증받은 이지연(1999)의 그림 자료를 사용한 도구이며, 표현어휘 수, 문장 수, 문장 길이의 하위요인으로 구성되어 있다. 자료분석은 실험집단과 비교집단의 사전검사와 사후검사의 차이를 t검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하고 결론을 내리면 다음과 같다. 첫째, 요리활동을 통한 통합적 교수학습방법은 유아의 정서능력의 하위 요소인 타인정서인식, 정서어휘, 감정이입, 정서조절에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 요리활동을 활용한 통합적 교수학습방법은 언어 표현력에서 표현어휘 수와 문장 수에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 통합적 요리활동은 유아의 정서능력 및 언어 표현력에 효과적인 영향을 미친다고 할 수 있다.
The purpose of this study lies in seeking for an effect of direct participation of the young children at kindergarten in cooking activity based integrated teaching & learning on their emotional ability and language expression. For the study, following questions were prepared Questions 1. What's the ...
The purpose of this study lies in seeking for an effect of direct participation of the young children at kindergarten in cooking activity based integrated teaching & learning on their emotional ability and language expression. For the study, following questions were prepared Questions 1. What's the effect of integrated cooking activity on young children's emotional ability? 1-1. What's the effect of integrated cooking activity on young children's recognition of self emotion? 1-2. What's the effect of integrated cooking activity on young children's recognition of others' emotion? 1-3. What's the effect of integrated cooking activity on young children's emotional vocabulary? 1-4. What's the effect of integrated cooking activity on young children's empathy? 1-5. What's the effect of integrated cooking activity on young children's emotion expression? 1-6. What's the effect of integrated cooking activity on young children's emotion regulation? Questions 2. What's the effect of integrated cooking activity on young children's language expression? 2-1. What's the effect of integrated cooking activity on the number of vocabulary young children express? 2-2. What's the effect of integrated cooking activity on the number of sentence young children compose? 2-3. What's the effect of integrated cooking activity on the length of sentence young children compose? The subjects of this study were 50 young children aged full 5 from a class at the private kindergarten which were divided into 25 test group and 25 comparison group. The test treatment period was from August 18, 2008, to October 23, 2008(10 weeks), and total 10 times of integrated cooking activity were conducted for test group, while comparison group conducted life based theme activity following kindergarten curriculum. ‘The test tool for young children’s emotional ability' by Woo, Soo- Kyeong(2002) was used as the test tool for emotional ability, the composition of which was 6 factors such as recognition of self emotion, recognition of others' emotion, emotional vocabulary, empathy, emotion express, emotion regulation and 39 questions. The test tool of language expression was the tool by Kim, You- Shin(2006) who used illustration by Lee, Ji-Yun(1999) that verified its content validity by the experts in young children's education based on VQ(Visual Que) writing test took, the sub factors of which are the number of expressing vocabulary, the number of sentences, the length of sentence. The data was analyzed by t-test in the way of detecting the difference of pre. post tests of test group and comparison group. The summarized results and the conclusion of this study are as follow. First, the cooking activity based integrated teaching-learning method affirmatively affected the recognition of others' emotion, emotional vocabulary, empathy, emotion regulation which are the sub-factors of young children's emotional anility. Second, the cooking activity used integrated teaching-learning method appeared to be influential on the number of expression vocabulary and sentence in language expression. In conclusion, the integrated cooking activity can be considered as to have effective influence on young children's emotional ability & language expression.
The purpose of this study lies in seeking for an effect of direct participation of the young children at kindergarten in cooking activity based integrated teaching & learning on their emotional ability and language expression. For the study, following questions were prepared Questions 1. What's the effect of integrated cooking activity on young children's emotional ability? 1-1. What's the effect of integrated cooking activity on young children's recognition of self emotion? 1-2. What's the effect of integrated cooking activity on young children's recognition of others' emotion? 1-3. What's the effect of integrated cooking activity on young children's emotional vocabulary? 1-4. What's the effect of integrated cooking activity on young children's empathy? 1-5. What's the effect of integrated cooking activity on young children's emotion expression? 1-6. What's the effect of integrated cooking activity on young children's emotion regulation? Questions 2. What's the effect of integrated cooking activity on young children's language expression? 2-1. What's the effect of integrated cooking activity on the number of vocabulary young children express? 2-2. What's the effect of integrated cooking activity on the number of sentence young children compose? 2-3. What's the effect of integrated cooking activity on the length of sentence young children compose? The subjects of this study were 50 young children aged full 5 from a class at the private kindergarten which were divided into 25 test group and 25 comparison group. The test treatment period was from August 18, 2008, to October 23, 2008(10 weeks), and total 10 times of integrated cooking activity were conducted for test group, while comparison group conducted life based theme activity following kindergarten curriculum. ‘The test tool for young children’s emotional ability' by Woo, Soo- Kyeong(2002) was used as the test tool for emotional ability, the composition of which was 6 factors such as recognition of self emotion, recognition of others' emotion, emotional vocabulary, empathy, emotion express, emotion regulation and 39 questions. The test tool of language expression was the tool by Kim, You- Shin(2006) who used illustration by Lee, Ji-Yun(1999) that verified its content validity by the experts in young children's education based on VQ(Visual Que) writing test took, the sub factors of which are the number of expressing vocabulary, the number of sentences, the length of sentence. The data was analyzed by t-test in the way of detecting the difference of pre. post tests of test group and comparison group. The summarized results and the conclusion of this study are as follow. First, the cooking activity based integrated teaching-learning method affirmatively affected the recognition of others' emotion, emotional vocabulary, empathy, emotion regulation which are the sub-factors of young children's emotional anility. Second, the cooking activity used integrated teaching-learning method appeared to be influential on the number of expression vocabulary and sentence in language expression. In conclusion, the integrated cooking activity can be considered as to have effective influence on young children's emotional ability & language expression.
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