현재 국내의 포장수명은 기대수명 이하이며 특히 교면포장의 경우 기대수명에 크게 미치지 못한다. 결국 잦은 재포장을 필요로 하게 되며 이는 엄청난 재포장 비용의 발생을 초래하게 된다. 이러한 문제를 해결하기 위한 방안으로 새로운 포장 재료에 대한 연구가 필요한 실정이다. 따라서 선진국에서는 이미 오래전부터 활발한 연구가 진행되었고, 그 성능이 검증된 폴리머 콘크리트에 대한 연구를 진행하였다. 국내에는 이에 대한 연구가 선진국에 비해 미진하며, 한정적인 범위의 선행 연구가 있었다. 이를 바탕으로 교면포장의 표층 재료로써 적용하기 위한 아크릴 폴리머 콘크리트의 물리적인 특성 개선연구를 실시하였다. 본 연구에서는 아크릴 폴리머 콘크리트의 현장적용성에 초점을 맞추어 물리적인 성질을 개선하기 위한 연구를 진행하였다. 이것을 위해 점도시험, 구배시험, ...
현재 국내의 포장수명은 기대수명 이하이며 특히 교면포장의 경우 기대수명에 크게 미치지 못한다. 결국 잦은 재포장을 필요로 하게 되며 이는 엄청난 재포장 비용의 발생을 초래하게 된다. 이러한 문제를 해결하기 위한 방안으로 새로운 포장 재료에 대한 연구가 필요한 실정이다. 따라서 선진국에서는 이미 오래전부터 활발한 연구가 진행되었고, 그 성능이 검증된 폴리머 콘크리트에 대한 연구를 진행하였다. 국내에는 이에 대한 연구가 선진국에 비해 미진하며, 한정적인 범위의 선행 연구가 있었다. 이를 바탕으로 교면포장의 표층 재료로써 적용하기 위한 아크릴 폴리머 콘크리트의 물리적인 특성 개선연구를 실시하였다. 본 연구에서는 아크릴 폴리머 콘크리트의 현장적용성에 초점을 맞추어 물리적인 성질을 개선하기 위한 연구를 진행하였다. 이것을 위해 점도시험, 구배시험, 압축강도, 휨강도, 인장강도, 선수축율 및 열팽창계수, Thermal Compatibility 등의 실내시험을 실시하였고 포장가속시험을 통하여 포장 공용성을 확인하였다. 또한 소규모 현장시험을 실시하여 실제 현장시험을 모사하였으며, 실제 교량에 적용하여 연구 성과를 현장에 반영해 보았다.
현재 국내의 포장수명은 기대수명 이하이며 특히 교면포장의 경우 기대수명에 크게 미치지 못한다. 결국 잦은 재포장을 필요로 하게 되며 이는 엄청난 재포장 비용의 발생을 초래하게 된다. 이러한 문제를 해결하기 위한 방안으로 새로운 포장 재료에 대한 연구가 필요한 실정이다. 따라서 선진국에서는 이미 오래전부터 활발한 연구가 진행되었고, 그 성능이 검증된 폴리머 콘크리트에 대한 연구를 진행하였다. 국내에는 이에 대한 연구가 선진국에 비해 미진하며, 한정적인 범위의 선행 연구가 있었다. 이를 바탕으로 교면포장의 표층 재료로써 적용하기 위한 아크릴 폴리머 콘크리트의 물리적인 특성 개선연구를 실시하였다. 본 연구에서는 아크릴 폴리머 콘크리트의 현장적용성에 초점을 맞추어 물리적인 성질을 개선하기 위한 연구를 진행하였다. 이것을 위해 점도시험, 구배시험, 압축강도, 휨강도, 인장강도, 선수축율 및 열팽창계수, Thermal Compatibility 등의 실내시험을 실시하였고 포장가속시험을 통하여 포장 공용성을 확인하였다. 또한 소규모 현장시험을 실시하여 실제 현장시험을 모사하였으며, 실제 교량에 적용하여 연구 성과를 현장에 반영해 보았다.
A Life of road pavements in our country is below the expected life of road pavements, especially at bridge deck pavements. Repaving is necessarily needed because of this reason and it'll cause a huge amount of repaving cost. In order to solve this problem we need to study on a new material of road p...
A Life of road pavements in our country is below the expected life of road pavements, especially at bridge deck pavements. Repaving is necessarily needed because of this reason and it'll cause a huge amount of repaving cost. In order to solve this problem we need to study on a new material of road pavement. Therefore we studied on the polymer concretes which are studied about 30 years ago and evaluated their high performances in developed countries. However the studies on the polymer concretes haven't been conducted that much in our country. We have a little research in restricted area in our country. So we studied on acryl polymer concretes for improving its performance based on the pre-research in order to apply to surface of road pavement. In this study, A variety of tests were conducted on acryl polymer concretes focusing on the applicability in the field. Viscosity, flowing at incline, compressive strength, flexural strength, tensile strength, linear shrinkage, coefficient of thermal expansion and thermal compatibility test are conducted. Then accelerated pavement testing was also conducted to confirm the performance of acryl polymer concretes. After that the acryl polymer concretes were applied to real field as small scale in order to practice the process of real construction. Finally, the acryl polymer concretes were applied to concrete bridge deck in order to evaluate the results of this study.
A Life of road pavements in our country is below the expected life of road pavements, especially at bridge deck pavements. Repaving is necessarily needed because of this reason and it'll cause a huge amount of repaving cost. In order to solve this problem we need to study on a new material of road pavement. Therefore we studied on the polymer concretes which are studied about 30 years ago and evaluated their high performances in developed countries. However the studies on the polymer concretes haven't been conducted that much in our country. We have a little research in restricted area in our country. So we studied on acryl polymer concretes for improving its performance based on the pre-research in order to apply to surface of road pavement. In this study, A variety of tests were conducted on acryl polymer concretes focusing on the applicability in the field. Viscosity, flowing at incline, compressive strength, flexural strength, tensile strength, linear shrinkage, coefficient of thermal expansion and thermal compatibility test are conducted. Then accelerated pavement testing was also conducted to confirm the performance of acryl polymer concretes. After that the acryl polymer concretes were applied to real field as small scale in order to practice the process of real construction. Finally, the acryl polymer concretes were applied to concrete bridge deck in order to evaluate the results of this study.
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