國文抄錄 택배서비스의 고객요구 수용비율이 배송원가에 미치는 영향에 대한 연구 유통물류학과 허 창 섭 지도교수 박 주 영 최근 10년간 국내 택배산업은 연평균 27%라는 고성장을 해왔고 이에 따라 시장규모도 5배나 성장하였으며 현재도 이 현상은 지속되고 있다. 이와 같은 좋은 산업 환경에도 불구하고 택배업체들은 물량확보경쟁에 몰두한 나머지 택배비는 같은 기간 동안 42%나 하락하여 택배업체 및 배송기사들의 수익구조가 급격하게 나빠졌다. 이러한 악순환을 타개하기 위해 지금부터라도 택배업체들은 저단가로 인한 물량확보경쟁을 지양하고 서비...
國文抄錄 택배서비스의 고객요구 수용비율이 배송원가에 미치는 영향에 대한 연구 유통물류학과 허 창 섭 지도교수 박 주 영 최근 10년간 국내 택배산업은 연평균 27%라는 고성장을 해왔고 이에 따라 시장규모도 5배나 성장하였으며 현재도 이 현상은 지속되고 있다. 이와 같은 좋은 산업 환경에도 불구하고 택배업체들은 물량확보경쟁에 몰두한 나머지 택배비는 같은 기간 동안 42%나 하락하여 택배업체 및 배송기사들의 수익구조가 급격하게 나빠졌다. 이러한 악순환을 타개하기 위해 지금부터라도 택배업체들은 저단가로 인한 물량확보경쟁을 지양하고 서비스 향상에 노력해야 할 것이다. “택배서비스를 이용한 고객이 만족을 느꼈다면 재이용 의도가 높을 뿐만 아니라 호의적으로 고객을 추천할 수 있다”는 홍상대(2001)의 연구결과는 택배업계에 시사하는 바가 크다고 할 수 있다. 이러한 선행연구를 바탕으로 본 연구는 택배서비스에 영향을 미치는 여러 변수 중 ‘고객의 도착요구시간 준수’를 핵심이슈로 정하고 택배서비스의 실행 주체인 택배기사가 고객의 도착요구시간을 맞추기 위해 배송기사가 추가로 소요되는 시간을 측정해서 ‘고객요구 수용비율이 택배원가에 미치는 영향’을 알아내고자 하였다. 본 연구목적을 달성하기 위해서 두가지 관점에서 접근하였으며 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 배송기사가 생각하는 1일 적정배송건수는 135건∼145건, 적정배송시간은 9시간∼10시간으로 조사됐다. 둘째, 배송기사가 고객의 배송요구시간을 맞추기 위해 추가로 소요되는 시간은 고객이 도착요구시간을 지정한 건수의 비율이 증가하는 것보다 더 크게(10%:9분, 20%:28분, 30%:47분,···)증가 하는 것을 확인하였다. 위의 연구결과에 따르면 배송기사가 고객의 요구를 맞추기 위해서는 배송시간을 지금보다 늘여야 하는 문제에 직면하게 된다. 이는 택배업체가 배송기사에게 적절한 보상을 해주지 않으면 배송기사는 고객의 요구를 수용하는 것이 아니라 회피할 우려가 있다는 것을 반증한다 . 본연구의 시사점은 요약해보면 첫째, 택배서비스 향상을 위해서 소요되는 기회비용 확인을 통해 배송기사에 대한 보상정책 수립을 위한 기초자료로 활용이 가능하다. 둘째, 고객의 도착요구시간을 고려한 새로운 택배서비스 상품 개발시 택배가격 결정모델로 활용할 수 있을 것이다.
國文抄錄 택배서비스의 고객요구 수용비율이 배송원가에 미치는 영향에 대한 연구 유통물류학과 허 창 섭 지도교수 박 주 영 최근 10년간 국내 택배산업은 연평균 27%라는 고성장을 해왔고 이에 따라 시장규모도 5배나 성장하였으며 현재도 이 현상은 지속되고 있다. 이와 같은 좋은 산업 환경에도 불구하고 택배업체들은 물량확보경쟁에 몰두한 나머지 택배비는 같은 기간 동안 42%나 하락하여 택배업체 및 배송기사들의 수익구조가 급격하게 나빠졌다. 이러한 악순환을 타개하기 위해 지금부터라도 택배업체들은 저단가로 인한 물량확보경쟁을 지양하고 서비스 향상에 노력해야 할 것이다. “택배서비스를 이용한 고객이 만족을 느꼈다면 재이용 의도가 높을 뿐만 아니라 호의적으로 고객을 추천할 수 있다”는 홍상대(2001)의 연구결과는 택배업계에 시사하는 바가 크다고 할 수 있다. 이러한 선행연구를 바탕으로 본 연구는 택배서비스에 영향을 미치는 여러 변수 중 ‘고객의 도착요구시간 준수’를 핵심이슈로 정하고 택배서비스의 실행 주체인 택배기사가 고객의 도착요구시간을 맞추기 위해 배송기사가 추가로 소요되는 시간을 측정해서 ‘고객요구 수용비율이 택배원가에 미치는 영향’을 알아내고자 하였다. 본 연구목적을 달성하기 위해서 두가지 관점에서 접근하였으며 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 배송기사가 생각하는 1일 적정배송건수는 135건∼145건, 적정배송시간은 9시간∼10시간으로 조사됐다. 둘째, 배송기사가 고객의 배송요구시간을 맞추기 위해 추가로 소요되는 시간은 고객이 도착요구시간을 지정한 건수의 비율이 증가하는 것보다 더 크게(10%:9분, 20%:28분, 30%:47분,···)증가 하는 것을 확인하였다. 위의 연구결과에 따르면 배송기사가 고객의 요구를 맞추기 위해서는 배송시간을 지금보다 늘여야 하는 문제에 직면하게 된다. 이는 택배업체가 배송기사에게 적절한 보상을 해주지 않으면 배송기사는 고객의 요구를 수용하는 것이 아니라 회피할 우려가 있다는 것을 반증한다 . 본연구의 시사점은 요약해보면 첫째, 택배서비스 향상을 위해서 소요되는 기회비용 확인을 통해 배송기사에 대한 보상정책 수립을 위한 기초자료로 활용이 가능하다. 둘째, 고객의 도착요구시간을 고려한 새로운 택배서비스 상품 개발시 택배가격 결정모델로 활용할 수 있을 것이다.
Abstract A study on the effects of customer acceptance rate on the delivery cost HER, CHANG SUB Department of logistics Graduate School of Small Business Soongsil University For the past 10 years, Domestic express industry has been growing by average 27% and market size also grew 5 times. This curre...
Abstract A study on the effects of customer acceptance rate on the delivery cost HER, CHANG SUB Department of logistics Graduate School of Small Business Soongsil University For the past 10 years, Domestic express industry has been growing by average 27% and market size also grew 5 times. This current rate of growth will be continued in the future. Despite such good industrial environment, express service charge is decreasing about 42% over the same period by volume based competition among express companies therefore, express companies and their delivery-man's profit is getting rapidly worse. To overcome this vicious circle, express company should make an effort to increase service level and also sublate volume competition based low service charge The result of study by Hong, Sang Dai(2001) such as “If customer was satisfied with express service, he would like to do not only reuse the express service but also recommendation of express company to its acquaintance" have big implication for the express industry. Based on these preceding study, this study select compliance of customer's arrival request time as key issues among the diverse factor for affect express service and try to find out "The impact on the delivery cost by customer needs acceptance rate of express service" through the measure for additional time to comply with customer's arrival request time by delivery-man. I try to approach with two point of view to achieve the study purpose and finally obtain the following result. First, Delivery-man think that 135~145 daily delivery order and 9~10 daily working hour is appropriate. Second, Additional time to comply with customer's arrival request time by delivery-man is increased by much than the increase of ratio of appointed arrival request time by customer (10% : 9minute, 20% : 28minute, 30% : 47minute ....) According to the study, delivery-man will meet the situation to increase delivery time to comply with customer's needs. If express company doesn't compensate appropriately to delivery-man, it is expected that delivery-man will evade customer needs instead of taking customer needs. The implications of study is summarized as follows. First, It could be used as basic material to establish the compensation policy for the delivery-man, through the confirmation of opportunity costs to increase express service level. Second, it could be referred to determine the pricing model, when express company develop the new express service considering customer's arrival request time.
Abstract A study on the effects of customer acceptance rate on the delivery cost HER, CHANG SUB Department of logistics Graduate School of Small Business Soongsil University For the past 10 years, Domestic express industry has been growing by average 27% and market size also grew 5 times. This current rate of growth will be continued in the future. Despite such good industrial environment, express service charge is decreasing about 42% over the same period by volume based competition among express companies therefore, express companies and their delivery-man's profit is getting rapidly worse. To overcome this vicious circle, express company should make an effort to increase service level and also sublate volume competition based low service charge The result of study by Hong, Sang Dai(2001) such as “If customer was satisfied with express service, he would like to do not only reuse the express service but also recommendation of express company to its acquaintance" have big implication for the express industry. Based on these preceding study, this study select compliance of customer's arrival request time as key issues among the diverse factor for affect express service and try to find out "The impact on the delivery cost by customer needs acceptance rate of express service" through the measure for additional time to comply with customer's arrival request time by delivery-man. I try to approach with two point of view to achieve the study purpose and finally obtain the following result. First, Delivery-man think that 135~145 daily delivery order and 9~10 daily working hour is appropriate. Second, Additional time to comply with customer's arrival request time by delivery-man is increased by much than the increase of ratio of appointed arrival request time by customer (10% : 9minute, 20% : 28minute, 30% : 47minute ....) According to the study, delivery-man will meet the situation to increase delivery time to comply with customer's needs. If express company doesn't compensate appropriately to delivery-man, it is expected that delivery-man will evade customer needs instead of taking customer needs. The implications of study is summarized as follows. First, It could be used as basic material to establish the compensation policy for the delivery-man, through the confirmation of opportunity costs to increase express service level. Second, it could be referred to determine the pricing model, when express company develop the new express service considering customer's arrival request time.
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