Viktor Lowenfeld의 창의적 미술교육 연구 : 한국 미술 교육과정에 미친 영향을 중심으로 Creative art education and the research of Viktor Lowenfeld : A focus on the influence of Korea art education's curriculum원문보기
빠르게 변화하는 사회의 요구에 미술교육도 새로운 교육방법을 모색하기 위하여 체계적인 연구가 필요하다. 우리나라의 근·현대 미술교육은 자체적인 미술교육사상이 확립되지 않은 채 외국의 미술교육 사상은 여과 없이 수용하여 왔기 때문에 이들의 사상들이 한국미술 교육상황에 적절하였는지 등의 문제가 제기 되고 있다. 본 연구자는 우리나라 미술 교육의 지대한 영향을 미친 로웬펠드의 사상을 바탕으로 우리나라 미술 교육과정의 변화를 제1차 교육과정에서부터 제7차 교육과정까지의 교육목표와 내용을 살펴 보고자한다. 그리고 그에 대한 문제점과 개선방향을 모색하기 위하여 로웬펠드의 저서 및 논문을 분석하여 기술하였다. 로웬펠드의 미술교육사상은 창의성, 아동중심, 자유롭고 자발적인 표현, 간섭 배제를 지지하였고, 미술이나 교육에 목적을 두기보다 아동 자체의 전인적이고 조화로운 발달을 추구하였다. 또한 그는 미술교육에 대한 과학적이고 체계적인 접근을 시도하여 미술교육에 대한 하나의 학문적 탐구 모델을 제공하였다. 해방 이후 지금까지 로웬펠드의 사상은 우리 미술교육의 전반에 지배적인 영향을 미쳐왔다. 우리나라 미술과 교육과정이 개편될 때마다 이러한 그의 사상은 교육과정 계획이나 목표에 반영 되었으며 현재까지 우리 미술교육에 큰 영향을 주고 있다. 로웬펠드의 이론은 창의성에 중점을 두어 미술교육의 표현만을 강조한 점과 ...
빠르게 변화하는 사회의 요구에 미술교육도 새로운 교육방법을 모색하기 위하여 체계적인 연구가 필요하다. 우리나라의 근·현대 미술교육은 자체적인 미술교육사상이 확립되지 않은 채 외국의 미술교육 사상은 여과 없이 수용하여 왔기 때문에 이들의 사상들이 한국미술 교육상황에 적절하였는지 등의 문제가 제기 되고 있다. 본 연구자는 우리나라 미술 교육의 지대한 영향을 미친 로웬펠드의 사상을 바탕으로 우리나라 미술 교육과정의 변화를 제1차 교육과정에서부터 제7차 교육과정까지의 교육목표와 내용을 살펴 보고자한다. 그리고 그에 대한 문제점과 개선방향을 모색하기 위하여 로웬펠드의 저서 및 논문을 분석하여 기술하였다. 로웬펠드의 미술교육사상은 창의성, 아동중심, 자유롭고 자발적인 표현, 간섭 배제를 지지하였고, 미술이나 교육에 목적을 두기보다 아동 자체의 전인적이고 조화로운 발달을 추구하였다. 또한 그는 미술교육에 대한 과학적이고 체계적인 접근을 시도하여 미술교육에 대한 하나의 학문적 탐구 모델을 제공하였다. 해방 이후 지금까지 로웬펠드의 사상은 우리 미술교육의 전반에 지배적인 영향을 미쳐왔다. 우리나라 미술과 교육과정이 개편될 때마다 이러한 그의 사상은 교육과정 계획이나 목표에 반영 되었으며 현재까지 우리 미술교육에 큰 영향을 주고 있다. 로웬펠드의 이론은 창의성에 중점을 두어 미술교육의 표현만을 강조한 점과 교사의 역할을 동기부여로 제한하고 과학적, 합리적으로 체계화 되어 있지 않은 지도방법, 결과 보다는 과정을 중시하는 교육 등은 우리나라 미술교육과정에서는 수정, 보완되어 적용해야할 점이다. 하지만, 미술교육의 주체를 학생으로 전환시키고 창의성을 중시하며, 미술교육을 학문적으로 연구하여 발전시키는 데는 그 의의가 크다고 할 수 있다. 특히 우리나라 미술교육과정 형성에 지대한 영향을 끼친 그의 사상을 재검토하여 현재 시각과 우리나라 교육 사정에 맞게 재정립하는 과정은 미술교육 발전에 필수적이라고 생각된다. 더불어 본 논문의 문제제기와 같은 많은 제언들이 이어지길 기대해보고 더 한국적이고 미래지향적인 미술교육의 모델이 완성되길 기대해 보면서 이 논문을 마친다.
빠르게 변화하는 사회의 요구에 미술교육도 새로운 교육방법을 모색하기 위하여 체계적인 연구가 필요하다. 우리나라의 근·현대 미술교육은 자체적인 미술교육사상이 확립되지 않은 채 외국의 미술교육 사상은 여과 없이 수용하여 왔기 때문에 이들의 사상들이 한국미술 교육상황에 적절하였는지 등의 문제가 제기 되고 있다. 본 연구자는 우리나라 미술 교육의 지대한 영향을 미친 로웬펠드의 사상을 바탕으로 우리나라 미술 교육과정의 변화를 제1차 교육과정에서부터 제7차 교육과정까지의 교육목표와 내용을 살펴 보고자한다. 그리고 그에 대한 문제점과 개선방향을 모색하기 위하여 로웬펠드의 저서 및 논문을 분석하여 기술하였다. 로웬펠드의 미술교육사상은 창의성, 아동중심, 자유롭고 자발적인 표현, 간섭 배제를 지지하였고, 미술이나 교육에 목적을 두기보다 아동 자체의 전인적이고 조화로운 발달을 추구하였다. 또한 그는 미술교육에 대한 과학적이고 체계적인 접근을 시도하여 미술교육에 대한 하나의 학문적 탐구 모델을 제공하였다. 해방 이후 지금까지 로웬펠드의 사상은 우리 미술교육의 전반에 지배적인 영향을 미쳐왔다. 우리나라 미술과 교육과정이 개편될 때마다 이러한 그의 사상은 교육과정 계획이나 목표에 반영 되었으며 현재까지 우리 미술교육에 큰 영향을 주고 있다. 로웬펠드의 이론은 창의성에 중점을 두어 미술교육의 표현만을 강조한 점과 교사의 역할을 동기부여로 제한하고 과학적, 합리적으로 체계화 되어 있지 않은 지도방법, 결과 보다는 과정을 중시하는 교육 등은 우리나라 미술교육과정에서는 수정, 보완되어 적용해야할 점이다. 하지만, 미술교육의 주체를 학생으로 전환시키고 창의성을 중시하며, 미술교육을 학문적으로 연구하여 발전시키는 데는 그 의의가 크다고 할 수 있다. 특히 우리나라 미술교육과정 형성에 지대한 영향을 끼친 그의 사상을 재검토하여 현재 시각과 우리나라 교육 사정에 맞게 재정립하는 과정은 미술교육 발전에 필수적이라고 생각된다. 더불어 본 논문의 문제제기와 같은 많은 제언들이 이어지길 기대해보고 더 한국적이고 미래지향적인 미술교육의 모델이 완성되길 기대해 보면서 이 논문을 마친다.
Creative art education and the research of Viktor Lowenfeld - A focus on the influence of Korea art education's curriculum - Kim, Soyeon Major in Art Education Graduate School Education Jeonju University It is necessary for the fine arts education to make systematic research so as to find new educa...
Creative art education and the research of Viktor Lowenfeld - A focus on the influence of Korea art education's curriculum - Kim, Soyeon Major in Art Education Graduate School Education Jeonju University It is necessary for the fine arts education to make systematic research so as to find new educational methods in the rapidly changing society. In Korea, since modern and contemporary art education has accepted foreign arts education ideas without modification even in the lack of inherent arts education ideas, there has been controversy over the appropriateness of these ideas. This study will examine the changes of arts education curriculum in Korea through the educational purposes and contents from the 1st curriculum through 7th curriculum, based upon the idea of Lowenfeld who had significant effect on Korean arts education. In addition, analysis on Lowenfeld's studies is performed to explain the problems arisen from those ideas and suggest improvements. Lowenfeld supported creativity-based, child centered, freely and voluntarily expression-based, avoiding interference-based art education and further sought the whole man education and harmonious development of child rather than put emphasis on arts or education. Furthermore, he provided an academic research model on arts education as he attempted to apply the scientific and systemic approach to the arts education. Since the liberation from Japanese colonial rule, Lowenfeld's ideas have dominated the whole arts education in Korea. Whenever the arts education curriculums were changed, his ideas were reflected in the curriculum planning and purpose and still influence the arts education in Korea. It is necessary that several modifications and complements be made to some of his ideas such as the emphasis on expression in arts education based upon creativity based idea, teacher's limited role only for the motive, unscientific and non-systemic teaching methods and the emphasis on the process rather than the result. However, his ideas also have significant implications for the conversion of subject in the art education, the creativity-centered education and the academic study of arts education. Especially, it is necessary that his ideas which had great influence upon the establishment of arts education curriculum in Korea be reviewed and adjusted to the current perspectives as well as Korean environment for the development of arts education in Korea. In addition, it is expected that this study will be a beginning of further researches and a completed model of future-oriented arts education.
Creative art education and the research of Viktor Lowenfeld - A focus on the influence of Korea art education's curriculum - Kim, Soyeon Major in Art Education Graduate School Education Jeonju University It is necessary for the fine arts education to make systematic research so as to find new educational methods in the rapidly changing society. In Korea, since modern and contemporary art education has accepted foreign arts education ideas without modification even in the lack of inherent arts education ideas, there has been controversy over the appropriateness of these ideas. This study will examine the changes of arts education curriculum in Korea through the educational purposes and contents from the 1st curriculum through 7th curriculum, based upon the idea of Lowenfeld who had significant effect on Korean arts education. In addition, analysis on Lowenfeld's studies is performed to explain the problems arisen from those ideas and suggest improvements. Lowenfeld supported creativity-based, child centered, freely and voluntarily expression-based, avoiding interference-based art education and further sought the whole man education and harmonious development of child rather than put emphasis on arts or education. Furthermore, he provided an academic research model on arts education as he attempted to apply the scientific and systemic approach to the arts education. Since the liberation from Japanese colonial rule, Lowenfeld's ideas have dominated the whole arts education in Korea. Whenever the arts education curriculums were changed, his ideas were reflected in the curriculum planning and purpose and still influence the arts education in Korea. It is necessary that several modifications and complements be made to some of his ideas such as the emphasis on expression in arts education based upon creativity based idea, teacher's limited role only for the motive, unscientific and non-systemic teaching methods and the emphasis on the process rather than the result. However, his ideas also have significant implications for the conversion of subject in the art education, the creativity-centered education and the academic study of arts education. Especially, it is necessary that his ideas which had great influence upon the establishment of arts education curriculum in Korea be reviewed and adjusted to the current perspectives as well as Korean environment for the development of arts education in Korea. In addition, it is expected that this study will be a beginning of further researches and a completed model of future-oriented arts education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.