본 연구는 교육과정 변천에 따른 초등무용교육의 분석에 관한 연구로써 그 시기를 1954년 제1차 교과과정부터 현재 제7차 교육과정까지로 한정하였다. 전인교육으로서의 초등학교 무용교육은 신체를 통한 조화와 창의력, 정서순화와 체력증진의 복합적인 변화를 목표로 하고 있으나 이를 달성하기 위한 노력은 시대에 따라 다르며 제1차 교과과정부터 제7차 교육과정을 요약, 정리하면 다음과 같다.
첫째, 제1차 무용교육과정은 체육이라는 교과가 비록 보건 안에 포함되어 독립된 교과로 인정을 받지는 못했지만 최초로 체육 과목의 목표를 설정하고 학교체...
본 연구는 교육과정 변천에 따른 초등무용교육의 분석에 관한 연구로써 그 시기를 1954년 제1차 교과과정부터 현재 제7차 교육과정까지로 한정하였다. 전인교육으로서의 초등학교 무용교육은 신체를 통한 조화와 창의력, 정서순화와 체력증진의 복합적인 변화를 목표로 하고 있으나 이를 달성하기 위한 노력은 시대에 따라 다르며 제1차 교과과정부터 제7차 교육과정을 요약, 정리하면 다음과 같다.
첫째, 제1차 무용교육과정은 체육이라는 교과가 비록 보건 안에 포함되어 독립된 교과로 인정을 받지는 못했지만 최초로 체육 과목의 목표를 설정하고 학교체육에 반영되었다는 점, 그리고 그 안에서 리듬놀이라는 영역으로 무용이 존재했다는 점에서 큰 의의를 가진다.
둘째, 제2, 3차 교육과정은 1963년에서 1981년까지의 시기로 제2차 무용교육과정을 살펴보면 체육이라는 교과안에 춤놀이라는 명칭으로 무용의 영역이 자리를 잡았으며 다시 춤놀이 안에서 리듬놀이와 표현놀이로 분류하였다. 제3차 무용교육과정에서는 춤놀이의 명칭이 무용으로 개칭되어 실제적인 교육에서도 무용교육을 통해 창작력을 기르려는 교육적인 의도와 무용의 교육적 가치가 인정되었음을 보여주려는 노력이 계속 되었다.
셋째, 제4차 무용교육과정은 명칭이나 지도 내용에 있어서 3차 교육과정과 크게 다르지는 않지만 인간중심의 교육과정에 대한 특징이 잘 드러나고 있다. 또한 제5차 무용교육과정은 3, 4차에서 사용되었던 무용이라는 명칭대신 리듬 및 표현운동 이라고 개칭되었지만 무용 교육 단원이 교과서 안에서 약 13%를 차지하면서 움직임 교육에서 특히 무용을 중시했음을 알 수 있다(문교부, 1995: 45).
넷째, 제6차 무용교육과정은 제5차 무용교육과정과 명칭이나 구성은 같으나 창의성을 좀 더 중시하였는데, 움직임 교육에 너무 치중한 나머지 외국무용이나 민속무용에 대한 언급 없이 창작위주의 내용만 구성되었다는 난점도 제기되었다.
마지막으로 현재까지 시행되고 있는 제7차 무용교육과정은 명칭을 표현활동으로 바꾸고 창작표현 활동과 민속표현으로 나누어 창의성 무용교육에 중점을 두었다.
이상과 같이 초등무용교육내용을 살펴본 결과 시대적 배경에 따라 무용교육은 많은 변화를 가져왔을 뿐만 아니라 각 차시마다 특징을 지니고 있었다. 특히, 현재의 무용교육은 창의성을 바탕으로 표현력을 육성한다는 이념이 내포되어 있으나 실질적인 무용교육 실습현장에서는 무용교육의 내용이 충실히 반영하지 못하는 문제점들이 발견되었다.
이러한 문제해결방안과 다양한 무용교육과정의 내용을 보완하고 더불어 무용교육을 할 수 있는 환경적 여건도 개선된다면 우리나라의 무용 교육은 더욱 빛을 발할 것이다.
본 연구는 교육과정 변천에 따른 초등무용교육의 분석에 관한 연구로써 그 시기를 1954년 제1차 교과과정부터 현재 제7차 교육과정까지로 한정하였다. 전인교육으로서의 초등학교 무용교육은 신체를 통한 조화와 창의력, 정서순화와 체력증진의 복합적인 변화를 목표로 하고 있으나 이를 달성하기 위한 노력은 시대에 따라 다르며 제1차 교과과정부터 제7차 교육과정을 요약, 정리하면 다음과 같다.
첫째, 제1차 무용교육과정은 체육이라는 교과가 비록 보건 안에 포함되어 독립된 교과로 인정을 받지는 못했지만 최초로 체육 과목의 목표를 설정하고 학교체육에 반영되었다는 점, 그리고 그 안에서 리듬놀이라는 영역으로 무용이 존재했다는 점에서 큰 의의를 가진다.
둘째, 제2, 3차 교육과정은 1963년에서 1981년까지의 시기로 제2차 무용교육과정을 살펴보면 체육이라는 교과안에 춤놀이라는 명칭으로 무용의 영역이 자리를 잡았으며 다시 춤놀이 안에서 리듬놀이와 표현놀이로 분류하였다. 제3차 무용교육과정에서는 춤놀이의 명칭이 무용으로 개칭되어 실제적인 교육에서도 무용교육을 통해 창작력을 기르려는 교육적인 의도와 무용의 교육적 가치가 인정되었음을 보여주려는 노력이 계속 되었다.
셋째, 제4차 무용교육과정은 명칭이나 지도 내용에 있어서 3차 교육과정과 크게 다르지는 않지만 인간중심의 교육과정에 대한 특징이 잘 드러나고 있다. 또한 제5차 무용교육과정은 3, 4차에서 사용되었던 무용이라는 명칭대신 리듬 및 표현운동 이라고 개칭되었지만 무용 교육 단원이 교과서 안에서 약 13%를 차지하면서 움직임 교육에서 특히 무용을 중시했음을 알 수 있다(문교부, 1995: 45).
넷째, 제6차 무용교육과정은 제5차 무용교육과정과 명칭이나 구성은 같으나 창의성을 좀 더 중시하였는데, 움직임 교육에 너무 치중한 나머지 외국무용이나 민속무용에 대한 언급 없이 창작위주의 내용만 구성되었다는 난점도 제기되었다.
마지막으로 현재까지 시행되고 있는 제7차 무용교육과정은 명칭을 표현활동으로 바꾸고 창작표현 활동과 민속표현으로 나누어 창의성 무용교육에 중점을 두었다.
이상과 같이 초등무용교육내용을 살펴본 결과 시대적 배경에 따라 무용교육은 많은 변화를 가져왔을 뿐만 아니라 각 차시마다 특징을 지니고 있었다. 특히, 현재의 무용교육은 창의성을 바탕으로 표현력을 육성한다는 이념이 내포되어 있으나 실질적인 무용교육 실습현장에서는 무용교육의 내용이 충실히 반영하지 못하는 문제점들이 발견되었다.
이러한 문제해결방안과 다양한 무용교육과정의 내용을 보완하고 더불어 무용교육을 할 수 있는 환경적 여건도 개선된다면 우리나라의 무용 교육은 더욱 빛을 발할 것이다.
The purpose of this study was to examine elementary dance education along with the transition of the curriculums from the 1st one of 1954 to the current 7th one.
Elementary dance education that could be defined as well-rounded education basically aims at bringing compound changes to students by boos...
The purpose of this study was to examine elementary dance education along with the transition of the curriculums from the 1st one of 1954 to the current 7th one.
Elementary dance education that could be defined as well-rounded education basically aims at bringing compound changes to students by boosting their balanced physical growth, creativity and physical fitness and by stepping up their emotional cleansing. But the way to attain the object has varied with the times. The 1st to 7th national curriculums could be summarized as below:
First, physical education was part of a health-related subject in the 1st dance curriculum, and that wasn't provided as a separate subject. But the curriculum was significant in that the objectives of physical education were selected for the first time, and that dance was taught as part of physical education in the name of rhythm play.
Second, the 2nd and 3rd curriculums were implemented between 1963 and 1981. In the 2nd curriculum, dance took its position in physical education in the name of dance play, and dance play were classified into rhythm play and expressive play.
In the 3rd dance curriculum, dance play was retitled as dance, and continuing efforts were made to improve the creativity of learners through dance education and to raise awareness of the fact that the educational value of dance was approved.
Third, there were little significance differences between the 3rd and 4th dance curriculums in terms of title and teaching content, but the 4th curriculum was characterized by a human-centered approach. In the 5th curriculum, the title 'dance' used in the 3rd and 4th dance curriculums was replaced with rhythm and expressive movement, but dance education accounted for approximately 13 percent of the textbooks, which showed that dance was especially considered important in movement education(The Ministry of Education, 1995: 45).
Fourth, the 6th curriculum was identical to the 5th one in terms of title and structure, and attached more importance to creativity. But it's criticized that the curriculum overly leaned toward movement education and creation-centered education without mentioning foreign dance or folk dance at all.
Finally, dance was named expression activities in the ongoing 7th dance curriculum. The curriculum classified it into creative expression activities and folk expression activities and put emphasis on creative dance education.
As a result of analyzing the transition of elementary dance education, there have been lots of shifts in it according to contemporary circumstances, and each of the curriculums was distinctive. The current dance education seeks after the development of creativity and expressiveness, but there were actually several problems with dance education, since it wasn't yet faithfully implemented in school instruction.
The future of dance education will be more promising in our country if those problems are resolved, if the dance curriculum is supplemented and if better teaching environments are prepared.
The purpose of this study was to examine elementary dance education along with the transition of the curriculums from the 1st one of 1954 to the current 7th one.
Elementary dance education that could be defined as well-rounded education basically aims at bringing compound changes to students by boosting their balanced physical growth, creativity and physical fitness and by stepping up their emotional cleansing. But the way to attain the object has varied with the times. The 1st to 7th national curriculums could be summarized as below:
First, physical education was part of a health-related subject in the 1st dance curriculum, and that wasn't provided as a separate subject. But the curriculum was significant in that the objectives of physical education were selected for the first time, and that dance was taught as part of physical education in the name of rhythm play.
Second, the 2nd and 3rd curriculums were implemented between 1963 and 1981. In the 2nd curriculum, dance took its position in physical education in the name of dance play, and dance play were classified into rhythm play and expressive play.
In the 3rd dance curriculum, dance play was retitled as dance, and continuing efforts were made to improve the creativity of learners through dance education and to raise awareness of the fact that the educational value of dance was approved.
Third, there were little significance differences between the 3rd and 4th dance curriculums in terms of title and teaching content, but the 4th curriculum was characterized by a human-centered approach. In the 5th curriculum, the title 'dance' used in the 3rd and 4th dance curriculums was replaced with rhythm and expressive movement, but dance education accounted for approximately 13 percent of the textbooks, which showed that dance was especially considered important in movement education(The Ministry of Education, 1995: 45).
Fourth, the 6th curriculum was identical to the 5th one in terms of title and structure, and attached more importance to creativity. But it's criticized that the curriculum overly leaned toward movement education and creation-centered education without mentioning foreign dance or folk dance at all.
Finally, dance was named expression activities in the ongoing 7th dance curriculum. The curriculum classified it into creative expression activities and folk expression activities and put emphasis on creative dance education.
As a result of analyzing the transition of elementary dance education, there have been lots of shifts in it according to contemporary circumstances, and each of the curriculums was distinctive. The current dance education seeks after the development of creativity and expressiveness, but there were actually several problems with dance education, since it wasn't yet faithfully implemented in school instruction.
The future of dance education will be more promising in our country if those problems are resolved, if the dance curriculum is supplemented and if better teaching environments are prepared.
주제어
#교육과정
#초등무용교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.