본 연구는 무용이 창의적인 지적활동이며, 동시에 무용은 자기를 나타내는 자기실현의 과정을 내포하고 있으므로 문제 청소년들의 교육적 치유에 효과가 있다는 선행 연구의 결과를 토대로 예술형태로서의 무용이 가진 교육적 기능에서 청소년기 문제행동을 예방하는 선도효능을 분석 하고 청소년 무용의 선도 기능과 교육적 치유 - 즉, 문제 해결 능력 향상 - 효능을 제시하는데 목적을 두었다. 청소년 무용교육의 필요성과 효능 제시를 위한 논문은 다음과 같은 논리로 진행 되었다. 첫째, 우리나라 청소년 선도교육의 범위를 청소년 생활지도와 문화예술교육으로 나누어 현황을 조사하였다. 둘째, 우리나라 청소년 선도 및 상담 교육에서 청소년문화예술교육을 분류하여 그 목적과 특성을 기준으로 분석하여 비행청소년의 무용교육프로그램 사례와 무용치료 사례를 비교하였다. 셋째, 본 연구에서는 비행청소년 무용교육의 사례로 소년원학교인 안산예술종 합학교의 2005년 3월 7일부터 12월 26일 까지 주 1차시씩 총 37차시의 무 용수업과 2006년 전국 소년원 8개 학교에서의 2006년 3월부터 12월까지 주 1차시씩 총 20차시 수업, 2006년 안산예술종합학교에서의 5월부터 12 월까지 무용교육 심화과정 주 1차시씩 총 29차시 시범수업 및 해외의 사례(에일리켐프, 국제무용학교, 영재무용프로그램)를 조사하였다. 넷째, 비행 청소년 무용교육은 교육의 목적과 내용, 방법에 따라 분류하고 선 도·상담·치유기능을 기준으로 내용을 분석하였다. 청소년 무용의 교육적 기능은 자아에 대한 바른 이해를 통하여 ...
본 연구는 무용이 창의적인 지적활동이며, 동시에 무용은 자기를 나타내는 자기실현의 과정을 내포하고 있으므로 문제 청소년들의 교육적 치유에 효과가 있다는 선행 연구의 결과를 토대로 예술형태로서의 무용이 가진 교육적 기능에서 청소년기 문제행동을 예방하는 선도효능을 분석 하고 청소년 무용의 선도 기능과 교육적 치유 - 즉, 문제 해결 능력 향상 - 효능을 제시하는데 목적을 두었다. 청소년 무용교육의 필요성과 효능 제시를 위한 논문은 다음과 같은 논리로 진행 되었다. 첫째, 우리나라 청소년 선도교육의 범위를 청소년 생활지도와 문화예술교육으로 나누어 현황을 조사하였다. 둘째, 우리나라 청소년 선도 및 상담 교육에서 청소년문화예술교육을 분류하여 그 목적과 특성을 기준으로 분석하여 비행청소년의 무용교육프로그램 사례와 무용치료 사례를 비교하였다. 셋째, 본 연구에서는 비행청소년 무용교육의 사례로 소년원학교인 안산예술종 합학교의 2005년 3월 7일부터 12월 26일 까지 주 1차시씩 총 37차시의 무 용수업과 2006년 전국 소년원 8개 학교에서의 2006년 3월부터 12월까지 주 1차시씩 총 20차시 수업, 2006년 안산예술종합학교에서의 5월부터 12 월까지 무용교육 심화과정 주 1차시씩 총 29차시 시범수업 및 해외의 사례(에일리켐프, 국제무용학교, 영재무용프로그램)를 조사하였다. 넷째, 비행 청소년 무용교육은 교육의 목적과 내용, 방법에 따라 분류하고 선 도·상담·치유기능을 기준으로 내용을 분석하였다. 청소년 무용의 교육적 기능은 자아에 대한 바른 이해를 통하여 자아 정체감을 확립 시켜주고 자기결정능력을 향상시켜 사회 속에서의 올바른 사회인으로 성장할 수 있도록 하는 데 있다. 즉, 청소년에게 무용교육은 인성교육이다. 본 연구의 대상인 비행 청소년 무용교육내용을 선도 · 상담 · 치유를 기준으로 그 효능을 분석한 결과는 다음과 같았다. 첫째, 한국무용의 관계성 영역의 학습 목표는 인격적 유대감 형성 그리고 사회참여 및 사회봉사정신 함양 판단능력 제공 문제해결력 증진 등 선도교 육의 개념과 일치하는 부분이 많다. 둘째, 즉흥무용의 자아발견 · 자아상확립 · 신체인식 영역 학습 주제는 자신의 생각과 느낌을 움직임으로 표현하는 과정을 통하여 남과 다른 자신의 모습을 인식하게 되고, 서로 다른 생각과 행동을 비교하고 판단하는 과정 에서 대인관계 기술, 의사결정 기술 등과 같은 적응력을 발달시킨다. 셋째, 청소년들에게 무용 학습은 자아 존중감과 정체성을 가지게 하고, 일상에서 경험하는 각종 긴장 및 스트레스를 효과적으로 표출할 수 있는 기회를 제공하여 정서의 순환과 긍정적 사고를 가지게 하며, 올바른 판단력 과 문제해결 능력을 향상시키게 하는 모든 과정을 함께 체험함으로 신체적, 정신적 치유의 있다. 비행청소년을 위한 무용교육은 위축된 인간의 자기신뢰와 타인에 대한 긍정적인 느낌으로 성장 가능한 신체지각, 공간지각, 타인과의 에너지 교환, 즉흥, 자기표현 등의 방법을 주 경험으로 이루어지며, 무용을 통해 이루어지는 인간 상호간의 경험들은 이들에게 자신감과 안정과 믿음을 발전시키는 기초가 되고, 감정적 유대를 조성하고 우호적 인간관계를 창출하고 강화함으로써 원만한 생활을 영위할 수 있게 하여 준다. 특히, 비행청소년들은 대부분 빈약한 가정환경에 처해있는 경우가 많아 신체를 도구로 한 무용교육은 비행청소년의 선도교육으로서 더욱 유용하다. 즉, 이러한 교육적 가치가 있는 청소년 무용은 학교 교육에서 개인의 여건과 환경을 불문하고 모두에게 공평하게 같은 목표와 내용으로 이루어진다면 청소년 선도와 문제 예방에 효과적인 교육이 될 수 있다.
본 연구는 무용이 창의적인 지적활동이며, 동시에 무용은 자기를 나타내는 자기실현의 과정을 내포하고 있으므로 문제 청소년들의 교육적 치유에 효과가 있다는 선행 연구의 결과를 토대로 예술형태로서의 무용이 가진 교육적 기능에서 청소년기 문제행동을 예방하는 선도효능을 분석 하고 청소년 무용의 선도 기능과 교육적 치유 - 즉, 문제 해결 능력 향상 - 효능을 제시하는데 목적을 두었다. 청소년 무용교육의 필요성과 효능 제시를 위한 논문은 다음과 같은 논리로 진행 되었다. 첫째, 우리나라 청소년 선도교육의 범위를 청소년 생활지도와 문화예술교육으로 나누어 현황을 조사하였다. 둘째, 우리나라 청소년 선도 및 상담 교육에서 청소년문화예술교육을 분류하여 그 목적과 특성을 기준으로 분석하여 비행청소년의 무용교육프로그램 사례와 무용치료 사례를 비교하였다. 셋째, 본 연구에서는 비행청소년 무용교육의 사례로 소년원학교인 안산예술종 합학교의 2005년 3월 7일부터 12월 26일 까지 주 1차시씩 총 37차시의 무 용수업과 2006년 전국 소년원 8개 학교에서의 2006년 3월부터 12월까지 주 1차시씩 총 20차시 수업, 2006년 안산예술종합학교에서의 5월부터 12 월까지 무용교육 심화과정 주 1차시씩 총 29차시 시범수업 및 해외의 사례(에일리켐프, 국제무용학교, 영재무용프로그램)를 조사하였다. 넷째, 비행 청소년 무용교육은 교육의 목적과 내용, 방법에 따라 분류하고 선 도·상담·치유기능을 기준으로 내용을 분석하였다. 청소년 무용의 교육적 기능은 자아에 대한 바른 이해를 통하여 자아 정체감을 확립 시켜주고 자기결정능력을 향상시켜 사회 속에서의 올바른 사회인으로 성장할 수 있도록 하는 데 있다. 즉, 청소년에게 무용교육은 인성교육이다. 본 연구의 대상인 비행 청소년 무용교육내용을 선도 · 상담 · 치유를 기준으로 그 효능을 분석한 결과는 다음과 같았다. 첫째, 한국무용의 관계성 영역의 학습 목표는 인격적 유대감 형성 그리고 사회참여 및 사회봉사정신 함양 판단능력 제공 문제해결력 증진 등 선도교 육의 개념과 일치하는 부분이 많다. 둘째, 즉흥무용의 자아발견 · 자아상확립 · 신체인식 영역 학습 주제는 자신의 생각과 느낌을 움직임으로 표현하는 과정을 통하여 남과 다른 자신의 모습을 인식하게 되고, 서로 다른 생각과 행동을 비교하고 판단하는 과정 에서 대인관계 기술, 의사결정 기술 등과 같은 적응력을 발달시킨다. 셋째, 청소년들에게 무용 학습은 자아 존중감과 정체성을 가지게 하고, 일상에서 경험하는 각종 긴장 및 스트레스를 효과적으로 표출할 수 있는 기회를 제공하여 정서의 순환과 긍정적 사고를 가지게 하며, 올바른 판단력 과 문제해결 능력을 향상시키게 하는 모든 과정을 함께 체험함으로 신체적, 정신적 치유의 있다. 비행청소년을 위한 무용교육은 위축된 인간의 자기신뢰와 타인에 대한 긍정적인 느낌으로 성장 가능한 신체지각, 공간지각, 타인과의 에너지 교환, 즉흥, 자기표현 등의 방법을 주 경험으로 이루어지며, 무용을 통해 이루어지는 인간 상호간의 경험들은 이들에게 자신감과 안정과 믿음을 발전시키는 기초가 되고, 감정적 유대를 조성하고 우호적 인간관계를 창출하고 강화함으로써 원만한 생활을 영위할 수 있게 하여 준다. 특히, 비행청소년들은 대부분 빈약한 가정환경에 처해있는 경우가 많아 신체를 도구로 한 무용교육은 비행청소년의 선도교육으로서 더욱 유용하다. 즉, 이러한 교육적 가치가 있는 청소년 무용은 학교 교육에서 개인의 여건과 환경을 불문하고 모두에게 공평하게 같은 목표와 내용으로 이루어진다면 청소년 선도와 문제 예방에 효과적인 교육이 될 수 있다.
Based on the results from previous literature that dance implies a self-realization process for self-expression as a creative and intelligent activity and is effective for educational healing of juvenile delinquents, this study is to analyze the proper guidance effectiveness of dance as an art form ...
Based on the results from previous literature that dance implies a self-realization process for self-expression as a creative and intelligent activity and is effective for educational healing of juvenile delinquents, this study is to analyze the proper guidance effectiveness of dance as an art form for preventing behavioral problems among teens with its educational functions and to present its efficacy of proper guidance function and educational healing - that is, improving their ability to solve problems. This study focusing on the necessities and efficacies of dance education for young adults wth behavioral problems is based on the following rationale. First, the scope of proper guidance education for teens in Korea are divided into teens' behavior modification instructions and cultural and art education to investigate actual conditions. Second, culture and art education for teens is sorted out of proper guidance and counseling education for teens in Korea and analyzed based on its purposes and characteristics to compare the cases of dance education programs for juvenile delinquents with those of dance therapy. Third, as the cases of dance education for juvenile delinquents, dance classes in a juvenile reformatory school, Ansan Comprehensive Art School, were examined from March 7 to December 26 2005 once weekly for a total of 37 periods, and those in 8 juvenile reformatory schools in the nation were studied from March to December 2006 once weekly for a total of 20 periods. Further, from May to December 2006, a demonstration class of a total of 29 periods as a weekly advanced dance course in Ansan Comprehensive Art School and overseas cases (AirlieCamp, International Dance School and Special Dance Program) were examined. Fourth, dance education for juvenile delinquents is classified based on objectives, content and methods and analyzed based on proper guidance, counseling·and healing functions. Educational function of teen dance programs includes correct self-understanding to help establish self-identity and improve self-determination ability, ultimately to lead them to grow up as reasonable social beings. That is, for teens dance education is about educating their personalities. The content of dance education for juvenile delinquents as the subject of this study was analyzed based on proper guidance, counseling and healing to gain the results on its efficacy as follows: First, the learning objectives of relationship area in domestic dance education are largely in conformance with the concepts of proper guidance such as forming bonds of personality, social participation and the spirit of community service as well as improving decision-making and problem-solving abilities. Second, learning subjects of improvisational dance in terms of such areas as self discovery, establishment of self-image and perception of body help express thoughts and feelings with movements, leading to perceive differences from others, to compare and determine different thoughts and behaviors and ultimately to develop such adaptability as inter-personal and decision-making skills. Third, learning dance helps teens to have self-esteem and self-identity and provides them with opportunities to express various strains and stresses in daily lives so that they can build a positive thinking and emotional cycle, while improving reasonable problem-solving and decision-making abilities as part of a whole process for physical and mental healing. Dance education for juvenile delinquents consists mainly of experiences such as physical and spatial perception, energy exchange with others, improvisation, and self-expression enabling shrinking individuals to grow self-reliance and positive feelings toward others, and interpersonal experiences through dance become the basis for developing their self-confidence, stability and belief, allowing them to form emotional bonds, create and strengthen human relationships and lead a well-rounded life. Especially, many of juvenile delinquents are under unfavorable home environment, in which respect, dance education by means of body is more useful for a proper guidance education for juvenile delinquents. That is, with such educational values and regardless of individual conditions and environment, dance education for teens as part of school curriculum can make an effective method to provide proper guidance for teens and to prevent problems if it is done equally for all under the same objective and content.
Based on the results from previous literature that dance implies a self-realization process for self-expression as a creative and intelligent activity and is effective for educational healing of juvenile delinquents, this study is to analyze the proper guidance effectiveness of dance as an art form for preventing behavioral problems among teens with its educational functions and to present its efficacy of proper guidance function and educational healing - that is, improving their ability to solve problems. This study focusing on the necessities and efficacies of dance education for young adults wth behavioral problems is based on the following rationale. First, the scope of proper guidance education for teens in Korea are divided into teens' behavior modification instructions and cultural and art education to investigate actual conditions. Second, culture and art education for teens is sorted out of proper guidance and counseling education for teens in Korea and analyzed based on its purposes and characteristics to compare the cases of dance education programs for juvenile delinquents with those of dance therapy. Third, as the cases of dance education for juvenile delinquents, dance classes in a juvenile reformatory school, Ansan Comprehensive Art School, were examined from March 7 to December 26 2005 once weekly for a total of 37 periods, and those in 8 juvenile reformatory schools in the nation were studied from March to December 2006 once weekly for a total of 20 periods. Further, from May to December 2006, a demonstration class of a total of 29 periods as a weekly advanced dance course in Ansan Comprehensive Art School and overseas cases (AirlieCamp, International Dance School and Special Dance Program) were examined. Fourth, dance education for juvenile delinquents is classified based on objectives, content and methods and analyzed based on proper guidance, counseling·and healing functions. Educational function of teen dance programs includes correct self-understanding to help establish self-identity and improve self-determination ability, ultimately to lead them to grow up as reasonable social beings. That is, for teens dance education is about educating their personalities. The content of dance education for juvenile delinquents as the subject of this study was analyzed based on proper guidance, counseling and healing to gain the results on its efficacy as follows: First, the learning objectives of relationship area in domestic dance education are largely in conformance with the concepts of proper guidance such as forming bonds of personality, social participation and the spirit of community service as well as improving decision-making and problem-solving abilities. Second, learning subjects of improvisational dance in terms of such areas as self discovery, establishment of self-image and perception of body help express thoughts and feelings with movements, leading to perceive differences from others, to compare and determine different thoughts and behaviors and ultimately to develop such adaptability as inter-personal and decision-making skills. Third, learning dance helps teens to have self-esteem and self-identity and provides them with opportunities to express various strains and stresses in daily lives so that they can build a positive thinking and emotional cycle, while improving reasonable problem-solving and decision-making abilities as part of a whole process for physical and mental healing. Dance education for juvenile delinquents consists mainly of experiences such as physical and spatial perception, energy exchange with others, improvisation, and self-expression enabling shrinking individuals to grow self-reliance and positive feelings toward others, and interpersonal experiences through dance become the basis for developing their self-confidence, stability and belief, allowing them to form emotional bonds, create and strengthen human relationships and lead a well-rounded life. Especially, many of juvenile delinquents are under unfavorable home environment, in which respect, dance education by means of body is more useful for a proper guidance education for juvenile delinquents. That is, with such educational values and regardless of individual conditions and environment, dance education for teens as part of school curriculum can make an effective method to provide proper guidance for teens and to prevent problems if it is done equally for all under the same objective and content.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.