리하르트 슈트라우스(Richard Strauss,1864-1949)는 독일 후기낭만주의를 대표하는 작곡가로서 전 생애동안 200곡 이상의 가곡을 작곡하였다
그의 작품가운데 특히 오페라와 교향시 그리고 예술가곡이 가장 두각을 나타내었다. 그는 독일 낭만주의 예술가곡의 중요한 위치를 차지하고 있을 뿐 아니라 독일가곡의 현대화, 대중화를 이루는데 앞장섰으며 반음계적 화성과 과감하고 천재적인 전조, 대담한 도약형태의 멜로디를 사용함으로써 음악과 시의 연관성을 화려하고 색채감있는 풍부한 화성으로 잘 전달해 주고 있다.
본 논문의 연구대상인...
리하르트 슈트라우스(Richard Strauss,1864-1949)는 독일 후기낭만주의를 대표하는 작곡가로서 전 생애동안 200곡 이상의 가곡을 작곡하였다
그의 작품가운데 특히 오페라와 교향시 그리고 예술가곡이 가장 두각을 나타내었다. 그는 독일 낭만주의 예술가곡의 중요한 위치를 차지하고 있을 뿐 아니라 독일가곡의 현대화, 대중화를 이루는데 앞장섰으며 반음계적 화성과 과감하고 천재적인 전조, 대담한 도약형태의 멜로디를 사용함으로써 음악과 시의 연관성을 화려하고 색채감있는 풍부한 화성으로 잘 전달해 주고 있다.
본 논문의 연구대상인 리하르트 슈트라우스의 초기가곡 「Madchenblumen(소녀의 꽃)」Op.22는 우리에게 잘 알려지지 않은 시인 펠릭스 단(Felix Dahn,1834-1912)의 시에 곡을 붙인 4개의 곡으로 이루어져있다.
수레국화(Kornblumen), 양귀비꽃(Mohnblumen), 담쟁이덩굴(Epheu), 수련(Wasserrose)의 4가지 꽃을 소재로 각각 소녀의 외모 또는 내면적인 성격을 음악적으로 잘 표현하여 독일 예술가곡의 특징인 시와 음악의 밀접한 관계를 잘 보여주고있다.
본 논문은 「Madchenblumen」의 분석을 통하여 슈트라우스의 초기가곡에서 나타나는 서정적이면서도 열정적인 감성의 표현과 화려하고 회화적인 색채감이 특징적으로 나타나고 있음을 살펴봄으로써 그동안 우리에게 잘 알려지지 않았던 이 작품을 소개하여 실제 연주에 도움이 되고자 한다.
리하르트 슈트라우스(Richard Strauss,1864-1949)는 독일 후기낭만주의를 대표하는 작곡가로서 전 생애동안 200곡 이상의 가곡을 작곡하였다
그의 작품가운데 특히 오페라와 교향시 그리고 예술가곡이 가장 두각을 나타내었다. 그는 독일 낭만주의 예술가곡의 중요한 위치를 차지하고 있을 뿐 아니라 독일가곡의 현대화, 대중화를 이루는데 앞장섰으며 반음계적 화성과 과감하고 천재적인 전조, 대담한 도약형태의 멜로디를 사용함으로써 음악과 시의 연관성을 화려하고 색채감있는 풍부한 화성으로 잘 전달해 주고 있다.
본 논문의 연구대상인 리하르트 슈트라우스의 초기가곡 「Madchenblumen(소녀의 꽃)」Op.22는 우리에게 잘 알려지지 않은 시인 펠릭스 단(Felix Dahn,1834-1912)의 시에 곡을 붙인 4개의 곡으로 이루어져있다.
수레국화(Kornblumen), 양귀비꽃(Mohnblumen), 담쟁이덩굴(Epheu), 수련(Wasserrose)의 4가지 꽃을 소재로 각각 소녀의 외모 또는 내면적인 성격을 음악적으로 잘 표현하여 독일 예술가곡의 특징인 시와 음악의 밀접한 관계를 잘 보여주고있다.
본 논문은 「Madchenblumen」의 분석을 통하여 슈트라우스의 초기가곡에서 나타나는 서정적이면서도 열정적인 감성의 표현과 화려하고 회화적인 색채감이 특징적으로 나타나고 있음을 살펴봄으로써 그동안 우리에게 잘 알려지지 않았던 이 작품을 소개하여 실제 연주에 도움이 되고자 한다.
Richard Strauss(1864-1949) was a composer representing the Late German Romanticism and composed more than 200 songs during his entire life.
Among his works, especially operas, symphonic poems, and art songs were more notable. He led the modernization and popularization of German songs and took an im...
Richard Strauss(1864-1949) was a composer representing the Late German Romanticism and composed more than 200 songs during his entire life.
Among his works, especially operas, symphonic poems, and art songs were more notable. He led the modernization and popularization of German songs and took an important position in the history of the German Romantic songs through magnificently and colorfully conveyed the relation of music and poetry by using chromatic chords, resolute and genius of modulations, and adventurous skip melodies.
The object of this research, 「Mädchenblumen」Op.22, an early piece of Richard Strauss, cousist of 4 pieces written to a poem of Felix Dahn(1834-1912), a poet not well-known to us.
Having 4 kinds of flowers (Kornblumen, Mohnblumen, Epheu, and Wasserrose) as the subject and by successfully expressing the girl’s appearance or internal personality in each piece musically, the song cycle is able to show the close relation between poetry and music which is the characteristic of German art songs.
The analysis of 「Mädchenblumen」 in this research aims to, is intended introduce this work which has not been known well to us so far and help actual performances by examining the characteristic expression of lyrical yet passionate emotions as well as magnificently and pictorial colors seen in the early pieces of Strauss.
Richard Strauss(1864-1949) was a composer representing the Late German Romanticism and composed more than 200 songs during his entire life.
Among his works, especially operas, symphonic poems, and art songs were more notable. He led the modernization and popularization of German songs and took an important position in the history of the German Romantic songs through magnificently and colorfully conveyed the relation of music and poetry by using chromatic chords, resolute and genius of modulations, and adventurous skip melodies.
The object of this research, 「Mädchenblumen」Op.22, an early piece of Richard Strauss, cousist of 4 pieces written to a poem of Felix Dahn(1834-1912), a poet not well-known to us.
Having 4 kinds of flowers (Kornblumen, Mohnblumen, Epheu, and Wasserrose) as the subject and by successfully expressing the girl’s appearance or internal personality in each piece musically, the song cycle is able to show the close relation between poetry and music which is the characteristic of German art songs.
The analysis of 「Mädchenblumen」 in this research aims to, is intended introduce this work which has not been known well to us so far and help actual performances by examining the characteristic expression of lyrical yet passionate emotions as well as magnificently and pictorial colors seen in the early pieces of Strauss.
주제어
#Mä
#dchenblumen
#소녀의 꽃
#Richard Strauss op.22
#성악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.