스포츠센터에서 고객관계마케팅전략이 고객만족, 센터에 대한 몰입 및 구매행동에 미치는 영향 Effect of Customer-related Marketing Strategy in a Sports Center on Customer Satisfaction, Immersion in the Center and Purchasing Behavior원문보기
본 연구에서는 스포츠센터에서의 고객관계마케팅전략과 고객만족, 센터에 대한 몰입 그리고 구매행동간에 어떠한 인과관계를 형성하고 있는가를 규명하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 서울 지역에 소재하고 있는 스포츠센터를 이용하고 있는 이용객 400명을 집락표본추출법을 이용하여 대상을 선정한 후 회수된 367명의 설문 중 불성실하다고 판단되는 설문을 제외한 총 345부를 최종 유효표본으로 선정하였다. 자료처리는 SPSS ...
본 연구에서는 스포츠센터에서의 고객관계마케팅전략과 고객만족, 센터에 대한 몰입 그리고 구매행동간에 어떠한 인과관계를 형성하고 있는가를 규명하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 서울 지역에 소재하고 있는 스포츠센터를 이용하고 있는 이용객 400명을 집락표본추출법을 이용하여 대상을 선정한 후 회수된 367명의 설문 중 불성실하다고 판단되는 설문을 제외한 총 345부를 최종 유효표본으로 선정하였다. 자료처리는 SPSSWIN ver15.0 프로그램을 활용하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 고객관계마케팅전략은 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 고객관계마케팅전략의 하위요인인 장기고객지향성, 고객과의 약속이행, 유인성 그리고 고객정보이용성은 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 마케팅활용성과 응답성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
둘째, 고객관계마케팅전략은 센터에 대한 몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 고객관계마케팅전략의 하위요인인 장기고객지향성, 고객과의 약속이행, 유인성 그리고 고객정보이용성은 센터에 대한 몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 마케팅활용성과 응답성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
셋째, 고객관계마케팅전략은 구매행동의 하위요인인 재구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 고객관계마케팅전략의 하위요인인 장기고객지향성, 고객과의 약속이행, 유인성 그리고 고객정보이용성은 재구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 마케팅활용성과 응답성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
넷째, 고객관계마케팅전략은 구매행동의 하위요인인 타인추천의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 고객관계마케팅전략의 하위요인인 장기고객지향성, 고객과의 약속이행, 유인성 그리고 고객정보이용성은 타인추천의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 마케팅활용성과 응답성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
다섯째, 고객만족은 구매행동의 하위요인인 재구매의도와 타인추천의도에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
여섯째, 센터에 대한 몰입은 구매행동의 하위요인인 재구매의도와 타인추천의도에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 스포츠센터에서의 고객관계마케팅전략과 고객만족, 센터에 대한 몰입 그리고 구매행동간에 어떠한 인과관계를 형성하고 있는가를 규명하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 서울 지역에 소재하고 있는 스포츠센터를 이용하고 있는 이용객 400명을 집락표본추출법을 이용하여 대상을 선정한 후 회수된 367명의 설문 중 불성실하다고 판단되는 설문을 제외한 총 345부를 최종 유효표본으로 선정하였다. 자료처리는 SPSS WIN ver15.0 프로그램을 활용하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 고객관계마케팅전략은 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 고객관계마케팅전략의 하위요인인 장기고객지향성, 고객과의 약속이행, 유인성 그리고 고객정보이용성은 고객만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 마케팅활용성과 응답성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
둘째, 고객관계마케팅전략은 센터에 대한 몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 고객관계마케팅전략의 하위요인인 장기고객지향성, 고객과의 약속이행, 유인성 그리고 고객정보이용성은 센터에 대한 몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 마케팅활용성과 응답성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
셋째, 고객관계마케팅전략은 구매행동의 하위요인인 재구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 고객관계마케팅전략의 하위요인인 장기고객지향성, 고객과의 약속이행, 유인성 그리고 고객정보이용성은 재구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 마케팅활용성과 응답성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
넷째, 고객관계마케팅전략은 구매행동의 하위요인인 타인추천의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 살펴보면 고객관계마케팅전략의 하위요인인 장기고객지향성, 고객과의 약속이행, 유인성 그리고 고객정보이용성은 타인추천의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 마케팅활용성과 응답성은 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
다섯째, 고객만족은 구매행동의 하위요인인 재구매의도와 타인추천의도에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
여섯째, 센터에 대한 몰입은 구매행동의 하위요인인 재구매의도와 타인추천의도에 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This research is aimed at inquiring into what causal relationship is formed between customer-related marketing strategy in a sports center with customer satisfaction, immersion in the center, and purchasing behavior. For this purpose, this research selected the 345 copies in total as final valid sam...
This research is aimed at inquiring into what causal relationship is formed between customer-related marketing strategy in a sports center with customer satisfaction, immersion in the center, and purchasing behavior. For this purpose, this research selected the 345 copies in total as final valid samples after selecting 367 people as the research subjects who were using a sports center located in Seoul using a cluster sampling. This research used SPSS WIN ver15.0 for data processing and obtained the results as follows:
First, the customer-related marketing strategy was found to have a positive effect on customer satisfaction. Taken concretely, long-term customer directivity, promise implementation with a customer, flexibility, and usability of customer information, which are the subordinate factors in customer-related marketing strategy, were found to have a positive effect on customer satisfaction, but applicability of marketing and responsiveness were found not to have an effect on customer satisfaction.
Secondly, customer-related marketing strategy was found to have a positive effect in immersion in the center. Taken concretely, the subordinate factors in customer-related marketing strategy-a long-term customer's directivity, promise implementation with a customer, flexibility, and usability of customer information were found to have a positive effect on immersion in the center, but usability of marketing and responsiveness were found not to have an effect on immersion in the center.
Thirdly, a customer-related marketing strategy was found to have a positive effect on re-purchasing intention, which is the subordinate factor in purchasing behavior. Taken concretely, the subordinate factors in customer-related marketing strategy-a long-term customer's directivity, promise implementation with a customer, flexibility, and usability of customer information were found to have a positive effect on re-purchasing intention, but usability of marketing and responsiveness were found not to have an effect on re-purchasing intention.
Fourthly, a customer-related marketing strategy was found to have a positive effect on the subordinate factor in purchasing behavior- intention of recommending others. Taken concretely, a long-term customer's directivity, promise implementation with a customer, flexibility, and usability of customer information- the subordinate factors in a customer-related marketing strategy- were found to have a positive effect on the intention of recommending others, but usability of marketing and responsiveness were found not to have an effect on the intention of recommending others.
Fifth, customer satisfaction was found to have an effect on both re-purchasing intention and the intention of recommending others, which are the subordinate factors in purchasing behavior.
Sixth, immersion in a sports center was found to have a positive effect on both the re-purchasing intention and the intention of recommending others, which are subordinate factors in purchasing behavior.
This research is aimed at inquiring into what causal relationship is formed between customer-related marketing strategy in a sports center with customer satisfaction, immersion in the center, and purchasing behavior. For this purpose, this research selected the 345 copies in total as final valid samples after selecting 367 people as the research subjects who were using a sports center located in Seoul using a cluster sampling. This research used SPSS WIN ver15.0 for data processing and obtained the results as follows:
First, the customer-related marketing strategy was found to have a positive effect on customer satisfaction. Taken concretely, long-term customer directivity, promise implementation with a customer, flexibility, and usability of customer information, which are the subordinate factors in customer-related marketing strategy, were found to have a positive effect on customer satisfaction, but applicability of marketing and responsiveness were found not to have an effect on customer satisfaction.
Secondly, customer-related marketing strategy was found to have a positive effect in immersion in the center. Taken concretely, the subordinate factors in customer-related marketing strategy-a long-term customer's directivity, promise implementation with a customer, flexibility, and usability of customer information were found to have a positive effect on immersion in the center, but usability of marketing and responsiveness were found not to have an effect on immersion in the center.
Thirdly, a customer-related marketing strategy was found to have a positive effect on re-purchasing intention, which is the subordinate factor in purchasing behavior. Taken concretely, the subordinate factors in customer-related marketing strategy-a long-term customer's directivity, promise implementation with a customer, flexibility, and usability of customer information were found to have a positive effect on re-purchasing intention, but usability of marketing and responsiveness were found not to have an effect on re-purchasing intention.
Fourthly, a customer-related marketing strategy was found to have a positive effect on the subordinate factor in purchasing behavior- intention of recommending others. Taken concretely, a long-term customer's directivity, promise implementation with a customer, flexibility, and usability of customer information- the subordinate factors in a customer-related marketing strategy- were found to have a positive effect on the intention of recommending others, but usability of marketing and responsiveness were found not to have an effect on the intention of recommending others.
Fifth, customer satisfaction was found to have an effect on both re-purchasing intention and the intention of recommending others, which are the subordinate factors in purchasing behavior.
Sixth, immersion in a sports center was found to have a positive effect on both the re-purchasing intention and the intention of recommending others, which are subordinate factors in purchasing behavior.
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