상상력의 확장은 정보화 사회 속에서 남들과 다른 관점으로 독특한 아이디어를 가지고 새로운 무엇인가를 창조해낼 수 있는 능력으로 이어지게 된다. 다시 말해, 상상력은 다양한 사고체계와 이어져 획일화되지 않은 시각으로 세상을 바라볼 수 있도록 한다. 이처럼, 모든 사고능력의 근간이 되는 상상력은 특히 유아시기에 큰 교육적 효과를 창출할 수 있는데, 상상력이 가장 활발한 시기인 유아들에게 상상력 발달을 촉진하는 문학과 관련된 활동은 상상력 확장의 가장 우선적인 교육 방법이 될 수 있다. 아동문학 중에서도 그림책 일러스트레이션은 글보다 그림이 우선하여 ...
상상력의 확장은 정보화 사회 속에서 남들과 다른 관점으로 독특한 아이디어를 가지고 새로운 무엇인가를 창조해낼 수 있는 능력으로 이어지게 된다. 다시 말해, 상상력은 다양한 사고체계와 이어져 획일화되지 않은 시각으로 세상을 바라볼 수 있도록 한다. 이처럼, 모든 사고능력의 근간이 되는 상상력은 특히 유아시기에 큰 교육적 효과를 창출할 수 있는데, 상상력이 가장 활발한 시기인 유아들에게 상상력 발달을 촉진하는 문학과 관련된 활동은 상상력 확장의 가장 우선적인 교육 방법이 될 수 있다. 아동문학 중에서도 그림책 일러스트레이션은 글보다 그림이 우선하여 어린 독자들의 시선을 유도하며, 한 눈에 이야기의 주제를 전달할 수 있는 기능을 가진다. 이러한 특성은 문자에 익숙하지 않은 유아들에게 책에 대한 흥미와 관심을 가지게 하며, 일러스트레이션은 내용을 이해하는데 중요한 단서로 작용한다. 유아들은 그림책 일러스트레이션을 통하여 시각예술의 즐거움을 알게 되고, 긍정적인 자아개념과 함께 논리적 사고력을 형성하게 된다. 그리고 그림책 일러스트레이션은 시각적 언어를 학습할 수 있는 기회를 제공함으로써 상상력에 대한 재료를 마련해 주어 창의적 표현활동까지도 가능하게 한다. 본 연구는 그림책 일러스트레이션이 가진 정지된 그림을 통해 유아의 상상력을 확장시킬 수 있다는 점에 착안하여, 유아 상상력 교육 매체로서의 그림책 일러스트레이션에 대하여 연구하고자 한다. 수많은 그림책 일러스트레이션 중에서도 초현실주의 기법이 응용된 그림책 일러스트레이션은, 아직 글을 완전하게 익히지 못한 유아에게 상상의 날개를 펼칠 수 있도록 도와 유아들에게 창의적으로 유아 나름의 새로운 세계를 그려볼 수 있도록 한다. 일반 그림책에 비하여 재치 있고 활기찬 유머를 가지고 현실과 상상의 세계를 자유롭게 넘나드는 초현실적 그림책 일러스트레이션은, 현실 경험이 부족하여 초현실세계와 더욱 맞닿아 있는 유아들에게 환상적 공간을 제공한다. 그리고 이와 같은 그림책 속 환상적 공간은 유아들에게 놀이의 장이 되어 언어와 시각의 혼성화법이 이루어질 수 있도록 한다. 다시 말해, 그림책 일러스트레이션에 나타나는 글과 일러스트레이션의 조화, 혹은 글에서 일탈한 일러스트레이션의 제시를 통해 유아 사고체계의 유연함이 발휘되어 언어와 시각이 결합될 수 있다. 현실세계와 초현실세계를 동시에 제시하여, 결론적으로는 현실세계를 다시 한 번 돌아볼 수 있도록 하는 초현실적 그림책 일러스트레이션은, 다양한 상징과 조형요소를 기본으로 하여 초현실주의 기법을 응용하였기 때문에 유아들에게 다채로운 시각경험과 더불어 내면세계의 표출을 통한 상상력의 확장을 가져다줄 수 있다. 본 연구는 초현실적 그림책 일러스트레이션 중에서도 그림책에 대한 세계적 권위를 자랑하는 칼테콧 상, 칼테콧 아너 상 수상작을 중심으로 하여 그림책 선택에 대한 객관성을 부여하고자 한다. 그리고 초현실적 그림책 일러스트레이션에 표현된 환상적 세계와 상상의 특성을 분석함으로써 상상력 교육과의 연관성을 분석하고 상상력 교육 매체로서 초현실적 일러스트레이션의 활용 가능한 교육적 가능성과 방안에 대하여 살펴보고자 한다.
상상력의 확장은 정보화 사회 속에서 남들과 다른 관점으로 독특한 아이디어를 가지고 새로운 무엇인가를 창조해낼 수 있는 능력으로 이어지게 된다. 다시 말해, 상상력은 다양한 사고체계와 이어져 획일화되지 않은 시각으로 세상을 바라볼 수 있도록 한다. 이처럼, 모든 사고능력의 근간이 되는 상상력은 특히 유아시기에 큰 교육적 효과를 창출할 수 있는데, 상상력이 가장 활발한 시기인 유아들에게 상상력 발달을 촉진하는 문학과 관련된 활동은 상상력 확장의 가장 우선적인 교육 방법이 될 수 있다. 아동문학 중에서도 그림책 일러스트레이션은 글보다 그림이 우선하여 어린 독자들의 시선을 유도하며, 한 눈에 이야기의 주제를 전달할 수 있는 기능을 가진다. 이러한 특성은 문자에 익숙하지 않은 유아들에게 책에 대한 흥미와 관심을 가지게 하며, 일러스트레이션은 내용을 이해하는데 중요한 단서로 작용한다. 유아들은 그림책 일러스트레이션을 통하여 시각예술의 즐거움을 알게 되고, 긍정적인 자아개념과 함께 논리적 사고력을 형성하게 된다. 그리고 그림책 일러스트레이션은 시각적 언어를 학습할 수 있는 기회를 제공함으로써 상상력에 대한 재료를 마련해 주어 창의적 표현활동까지도 가능하게 한다. 본 연구는 그림책 일러스트레이션이 가진 정지된 그림을 통해 유아의 상상력을 확장시킬 수 있다는 점에 착안하여, 유아 상상력 교육 매체로서의 그림책 일러스트레이션에 대하여 연구하고자 한다. 수많은 그림책 일러스트레이션 중에서도 초현실주의 기법이 응용된 그림책 일러스트레이션은, 아직 글을 완전하게 익히지 못한 유아에게 상상의 날개를 펼칠 수 있도록 도와 유아들에게 창의적으로 유아 나름의 새로운 세계를 그려볼 수 있도록 한다. 일반 그림책에 비하여 재치 있고 활기찬 유머를 가지고 현실과 상상의 세계를 자유롭게 넘나드는 초현실적 그림책 일러스트레이션은, 현실 경험이 부족하여 초현실세계와 더욱 맞닿아 있는 유아들에게 환상적 공간을 제공한다. 그리고 이와 같은 그림책 속 환상적 공간은 유아들에게 놀이의 장이 되어 언어와 시각의 혼성화법이 이루어질 수 있도록 한다. 다시 말해, 그림책 일러스트레이션에 나타나는 글과 일러스트레이션의 조화, 혹은 글에서 일탈한 일러스트레이션의 제시를 통해 유아 사고체계의 유연함이 발휘되어 언어와 시각이 결합될 수 있다. 현실세계와 초현실세계를 동시에 제시하여, 결론적으로는 현실세계를 다시 한 번 돌아볼 수 있도록 하는 초현실적 그림책 일러스트레이션은, 다양한 상징과 조형요소를 기본으로 하여 초현실주의 기법을 응용하였기 때문에 유아들에게 다채로운 시각경험과 더불어 내면세계의 표출을 통한 상상력의 확장을 가져다줄 수 있다. 본 연구는 초현실적 그림책 일러스트레이션 중에서도 그림책에 대한 세계적 권위를 자랑하는 칼테콧 상, 칼테콧 아너 상 수상작을 중심으로 하여 그림책 선택에 대한 객관성을 부여하고자 한다. 그리고 초현실적 그림책 일러스트레이션에 표현된 환상적 세계와 상상의 특성을 분석함으로써 상상력 교육과의 연관성을 분석하고 상상력 교육 매체로서 초현실적 일러스트레이션의 활용 가능한 교육적 가능성과 방안에 대하여 살펴보고자 한다.
The expansion of imagination leads us to be able to create something new with special ideas and different point of view from others in the information-oriented society. In other words, imagination let us see the world from an unstandardized point of view based on diverse ways of thinking. Thus, imag...
The expansion of imagination leads us to be able to create something new with special ideas and different point of view from others in the information-oriented society. In other words, imagination let us see the world from an unstandardized point of view based on diverse ways of thinking. Thus, imagination, the foundation of all thinking capabilities, can originate big educational effect especially in infancy, and activities related with literature which can stimulate infants' imagination development could be the most effective educational method for expansion of imagination. Among Children literature, picture book illustration attracts young readers' eyes, and has function to deliver book's message at a glance. This kind of illustration's special character makes infants, who are not familiar with letters, have interest in books, and illustration acts as an important clue in understanding book's contents. Infants get to know pleasure of visual arts through illustration, and build up positive self-consciousness as well as logical thinking. In the addition, illustration gives source for imagination to infants by providing opportunities to learn visual image and letters so that they can achieve creative expression. This study aims at researching picture book illustration as an educational method based on the point that picture book illustration can help infants' expansion of imagination by 'stopped picture'. Among many different kinds of picture book illustration, surrealism expression applied picture book illustration helps infants who haven't learned letters to give full play to their imagination so that they can image and set their own world creatively. Comparing to normal picture book, surrealism picture book illustration is full of vigorous humors and transcend boundary of real and imaginary world. Surrealism picture book illustration provides fantasy space to infants, who are more close to imaginary world due to lack of experience in the real world. This fantasy space in the picture book becomes playground for infants and have a positive educational effect on infants by interaction of language and visual. In other words, picture book illustration helps infants to reveal flexibility of thinking so that they can combine language and visual either by harmony of story and illustration or by providing illustration escaped from the story. By providing both of real world and imaginary world, surrealism picture book illustration makes reader to look back over the real world eventually. As surrealism picture book illustration has applied surrealism expression method based on various symbols and formative elements, it can let infants expand imagination by diverse visual experience and expression of the their inner world. This study is going to give objectivity in choice of picture book illustration, mainly concentrated in winning picture books of the Randolph Caldecott Medal, one of the world's leading authority prize in picture book, and then analyze a link with education for imagination by analyzing imaginary world and feature authority prize expressed in the surrealism picture book illustration. In addition, will review surrealism picture book illustration's possibility of application in the area of education and application method as educational media.
The expansion of imagination leads us to be able to create something new with special ideas and different point of view from others in the information-oriented society. In other words, imagination let us see the world from an unstandardized point of view based on diverse ways of thinking. Thus, imagination, the foundation of all thinking capabilities, can originate big educational effect especially in infancy, and activities related with literature which can stimulate infants' imagination development could be the most effective educational method for expansion of imagination. Among Children literature, picture book illustration attracts young readers' eyes, and has function to deliver book's message at a glance. This kind of illustration's special character makes infants, who are not familiar with letters, have interest in books, and illustration acts as an important clue in understanding book's contents. Infants get to know pleasure of visual arts through illustration, and build up positive self-consciousness as well as logical thinking. In the addition, illustration gives source for imagination to infants by providing opportunities to learn visual image and letters so that they can achieve creative expression. This study aims at researching picture book illustration as an educational method based on the point that picture book illustration can help infants' expansion of imagination by 'stopped picture'. Among many different kinds of picture book illustration, surrealism expression applied picture book illustration helps infants who haven't learned letters to give full play to their imagination so that they can image and set their own world creatively. Comparing to normal picture book, surrealism picture book illustration is full of vigorous humors and transcend boundary of real and imaginary world. Surrealism picture book illustration provides fantasy space to infants, who are more close to imaginary world due to lack of experience in the real world. This fantasy space in the picture book becomes playground for infants and have a positive educational effect on infants by interaction of language and visual. In other words, picture book illustration helps infants to reveal flexibility of thinking so that they can combine language and visual either by harmony of story and illustration or by providing illustration escaped from the story. By providing both of real world and imaginary world, surrealism picture book illustration makes reader to look back over the real world eventually. As surrealism picture book illustration has applied surrealism expression method based on various symbols and formative elements, it can let infants expand imagination by diverse visual experience and expression of the their inner world. This study is going to give objectivity in choice of picture book illustration, mainly concentrated in winning picture books of the Randolph Caldecott Medal, one of the world's leading authority prize in picture book, and then analyze a link with education for imagination by analyzing imaginary world and feature authority prize expressed in the surrealism picture book illustration. In addition, will review surrealism picture book illustration's possibility of application in the area of education and application method as educational media.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.