현재 일본의 뮤지컬 시장에는 성격도 특징도 다 다른 단체인 극단 시키와 다까라즈까, 도호 등의 대표적 극단을 비롯해 연예프로덕션들도 뮤지컬 산업에 적극적으로 나서고 있으며 그 시장성은 다양하다. 이 단체들 중 상업극단으로서 위상을 떨치고 있던 도호를 추월한 것이 극단 시키 이다. 시키는 1953년 7월 14일 게이오 기숙대학의 학생이었던 아사리 게이타와 동경대학의 불문과 학생들을 주축으로 결성되었고, 장 아누이와 장 지로두의 작품을 위주로 연극을 하는 신극단체로 출발하였다. 향후 시대가 발달하면서 텔레비전으로 인한 연극의 존재기반의 상실을 우려한 아사리 게이타는 극단 운영의 근대화를 위하여 기업의 경영 방식을 도입하게 된다. 1960년 유한회사를 거쳐, 1967년 극단 시키의 운영을 전담하는 시키주식회사를 설립하게 되었다. 극단 시키와 시키 주식회사의 커다란 전기는 1983년에 초연된 뮤지컬《캣츠》에 있었다. 한국 뮤지컬 시장과 극단 시키와의 조우는 한국 최초의 뮤지컬 전용극장인 ‘샤롯데씨어터’의 건립으로 2006년 10월 28일 개막공연을 위해 뮤지컬 《라이온 킹》으로 한국시장에 진출하게 된 시기이다. 시키의 진출은 한국 뮤지컬 시장에 큰 반향을 일으키며 이슈화 되었고, 극단 시키가 한국에 알려지게 되는 계기가 되었다. 3년의 장기공연을 계획했지만 1년의 롱런공연으로 막을 내렸다. 일본에서 극단 시키는 기술력, 자본력, 조직력 그 하나도 뒤지지 않는 흥행적 전략이 뛰어난 극단이다. 본 논문은 극단 시키의 흥행적 전략에 관한 연구로, 극단 시키를 상업극으로서 흥행성의 궤도에 올려놓게 된 획기적인 뮤지컬《캣츠》를 중심으로 살펴보았다. 세계적 추세에 따라서 한국에서도 근년에 뮤지컬 공연이 급격히 늘어나고 있는 현시점에 한국과 비슷한 상황에서 출발하여 성공한 극단의 사례를 통해 흥행성 전략을 분석함으로써 한국 뮤지컬 활성화의 방향성을 제시하는 것은 한국 뮤지컬 제작과 흥행적 전략에 좋은 예가 되리라는 것이 이 논문을 쓰게 된 동기이다. 《캣츠》의 탄생배경을 알기위해 초연 공연 되었던 1980년대의 경제적 상황과 그 당시의 일본 뮤지컬 산업의 현황을 알고 국민성에 대해 알아보았다. 시키의 뮤지컬《캣츠》는 뛰어난 작품성과 고양이를 좋아하는 국민성을 바탕으로 제작되었으며, 26년 동안 ‘캣츠 피버’를 야기하며 현재까지 이어지고 있다. 뮤지컬《캣츠》의 초연을 위해 기업과의 연계방식으로 도쿄에 가설텐트의 ‘캣츠 시어터’를 건립한 것이 시초가 되어 현재 9개의 전용극장을 건립하며 하루 13개의 컴퍼니가 운영되는 ‘거대 기업형 극단’으로 성장하게 되었다. 시키의 전용극장 건립은 장기공연을 가능하게 하였고, 문화가 중앙에 집중되는 현상을 배제하기 위하여 일본의 소도시에 극장을 세워 전국공연에 돌입하였다. 시키가 오늘날의 시스템을 구축하며 장기공연의 흥행을 이룰 수 있었던 것은 배우들의 더블, ...
현재 일본의 뮤지컬 시장에는 성격도 특징도 다 다른 단체인 극단 시키와 다까라즈까, 도호 등의 대표적 극단을 비롯해 연예프로덕션들도 뮤지컬 산업에 적극적으로 나서고 있으며 그 시장성은 다양하다. 이 단체들 중 상업극단으로서 위상을 떨치고 있던 도호를 추월한 것이 극단 시키 이다. 시키는 1953년 7월 14일 게이오 기숙대학의 학생이었던 아사리 게이타와 동경대학의 불문과 학생들을 주축으로 결성되었고, 장 아누이와 장 지로두의 작품을 위주로 연극을 하는 신극단체로 출발하였다. 향후 시대가 발달하면서 텔레비전으로 인한 연극의 존재기반의 상실을 우려한 아사리 게이타는 극단 운영의 근대화를 위하여 기업의 경영 방식을 도입하게 된다. 1960년 유한회사를 거쳐, 1967년 극단 시키의 운영을 전담하는 시키주식회사를 설립하게 되었다. 극단 시키와 시키 주식회사의 커다란 전기는 1983년에 초연된 뮤지컬《캣츠》에 있었다. 한국 뮤지컬 시장과 극단 시키와의 조우는 한국 최초의 뮤지컬 전용극장인 ‘샤롯데씨어터’의 건립으로 2006년 10월 28일 개막공연을 위해 뮤지컬 《라이온 킹》으로 한국시장에 진출하게 된 시기이다. 시키의 진출은 한국 뮤지컬 시장에 큰 반향을 일으키며 이슈화 되었고, 극단 시키가 한국에 알려지게 되는 계기가 되었다. 3년의 장기공연을 계획했지만 1년의 롱런공연으로 막을 내렸다. 일본에서 극단 시키는 기술력, 자본력, 조직력 그 하나도 뒤지지 않는 흥행적 전략이 뛰어난 극단이다. 본 논문은 극단 시키의 흥행적 전략에 관한 연구로, 극단 시키를 상업극으로서 흥행성의 궤도에 올려놓게 된 획기적인 뮤지컬《캣츠》를 중심으로 살펴보았다. 세계적 추세에 따라서 한국에서도 근년에 뮤지컬 공연이 급격히 늘어나고 있는 현시점에 한국과 비슷한 상황에서 출발하여 성공한 극단의 사례를 통해 흥행성 전략을 분석함으로써 한국 뮤지컬 활성화의 방향성을 제시하는 것은 한국 뮤지컬 제작과 흥행적 전략에 좋은 예가 되리라는 것이 이 논문을 쓰게 된 동기이다. 《캣츠》의 탄생배경을 알기위해 초연 공연 되었던 1980년대의 경제적 상황과 그 당시의 일본 뮤지컬 산업의 현황을 알고 국민성에 대해 알아보았다. 시키의 뮤지컬《캣츠》는 뛰어난 작품성과 고양이를 좋아하는 국민성을 바탕으로 제작되었으며, 26년 동안 ‘캣츠 피버’를 야기하며 현재까지 이어지고 있다. 뮤지컬《캣츠》의 초연을 위해 기업과의 연계방식으로 도쿄에 가설텐트의 ‘캣츠 시어터’를 건립한 것이 시초가 되어 현재 9개의 전용극장을 건립하며 하루 13개의 컴퍼니가 운영되는 ‘거대 기업형 극단’으로 성장하게 되었다. 시키의 전용극장 건립은 장기공연을 가능하게 하였고, 문화가 중앙에 집중되는 현상을 배제하기 위하여 일본의 소도시에 극장을 세워 전국공연에 돌입하였다. 시키가 오늘날의 시스템을 구축하며 장기공연의 흥행을 이룰 수 있었던 것은 배우들의 더블, 트리플 캐스팅의 채용으로 배우들 간의 경쟁력을 유발하며 기량을 향상시켜 전국어디에서 공연을 관람하여도 동질의 공연을 관람할 수 있는 기반을 조성하였다. 시키는 기업과의 제휴를 통하여 전용극장을 건립하여 롱런공연을 가능하게 하였고, 이것은 안정적인 수입원과 관객을 확보하게 되었다. 또 ‘피아’와 제휴하여 티켓발매시스템에 혁신적인 성공을 거두며 대량관객을 유치할 수 있었고,《캣츠》의 공연을 계기로 ‘시키의 모임’이 발족이 되어 현재 회원 수가 18만 여 명을 넘어 관객동원의 한 몫을 하고 있다. 회원들에게는 시키의 회보지「라 아르프」를 송부하며 많은 혜택을 부여하고 있으며, 텔레비전 광고를 도입하여 홍보에 효과를 거두었다.《캣츠》의 성공으로 인해 극장의 건립, 관객유치, 배우훈련의 체계화, 철저한 회원관리, 미래 지향적 관객발굴의 레퍼토리 구축 등은 56년에 걸친 시키의 흥행적 전략이었다. 시키는 현재 1000명이 넘는 직원을 보유하고 있으며, 치밀한 흥행적 전략을 통한 뮤지컬《캣츠》의 성공은 한국시장에 라이센스 뮤지컬의 수용과 레퍼토리 형성, 무대 형상화에 있어 직접적인 영향을 주었다. 2006년 한국 시장에 상륙한 시키는 폐단도 많았지만, 시키의 안정적인 시스템은 1년의 장기공연으로 장기체제의 선례를 보여주는 계기가 되었다. 한국은 시키의 전략이 성공할 수 있었던 일본과는 시장구조가 다르기 때문에 억지스러운 부분들도 있겠지만, 뮤지컬 전용극장의 건립으로 인한 장기공연의 정착과 전문 인력의 구축을 위한 양성소의 건립은 한국 뮤지컬 시장이 풀어야할 시급한 과제이다.
현재 일본의 뮤지컬 시장에는 성격도 특징도 다 다른 단체인 극단 시키와 다까라즈까, 도호 등의 대표적 극단을 비롯해 연예프로덕션들도 뮤지컬 산업에 적극적으로 나서고 있으며 그 시장성은 다양하다. 이 단체들 중 상업극단으로서 위상을 떨치고 있던 도호를 추월한 것이 극단 시키 이다. 시키는 1953년 7월 14일 게이오 기숙대학의 학생이었던 아사리 게이타와 동경대학의 불문과 학생들을 주축으로 결성되었고, 장 아누이와 장 지로두의 작품을 위주로 연극을 하는 신극단체로 출발하였다. 향후 시대가 발달하면서 텔레비전으로 인한 연극의 존재기반의 상실을 우려한 아사리 게이타는 극단 운영의 근대화를 위하여 기업의 경영 방식을 도입하게 된다. 1960년 유한회사를 거쳐, 1967년 극단 시키의 운영을 전담하는 시키주식회사를 설립하게 되었다. 극단 시키와 시키 주식회사의 커다란 전기는 1983년에 초연된 뮤지컬《캣츠》에 있었다. 한국 뮤지컬 시장과 극단 시키와의 조우는 한국 최초의 뮤지컬 전용극장인 ‘샤롯데씨어터’의 건립으로 2006년 10월 28일 개막공연을 위해 뮤지컬 《라이온 킹》으로 한국시장에 진출하게 된 시기이다. 시키의 진출은 한국 뮤지컬 시장에 큰 반향을 일으키며 이슈화 되었고, 극단 시키가 한국에 알려지게 되는 계기가 되었다. 3년의 장기공연을 계획했지만 1년의 롱런공연으로 막을 내렸다. 일본에서 극단 시키는 기술력, 자본력, 조직력 그 하나도 뒤지지 않는 흥행적 전략이 뛰어난 극단이다. 본 논문은 극단 시키의 흥행적 전략에 관한 연구로, 극단 시키를 상업극으로서 흥행성의 궤도에 올려놓게 된 획기적인 뮤지컬《캣츠》를 중심으로 살펴보았다. 세계적 추세에 따라서 한국에서도 근년에 뮤지컬 공연이 급격히 늘어나고 있는 현시점에 한국과 비슷한 상황에서 출발하여 성공한 극단의 사례를 통해 흥행성 전략을 분석함으로써 한국 뮤지컬 활성화의 방향성을 제시하는 것은 한국 뮤지컬 제작과 흥행적 전략에 좋은 예가 되리라는 것이 이 논문을 쓰게 된 동기이다. 《캣츠》의 탄생배경을 알기위해 초연 공연 되었던 1980년대의 경제적 상황과 그 당시의 일본 뮤지컬 산업의 현황을 알고 국민성에 대해 알아보았다. 시키의 뮤지컬《캣츠》는 뛰어난 작품성과 고양이를 좋아하는 국민성을 바탕으로 제작되었으며, 26년 동안 ‘캣츠 피버’를 야기하며 현재까지 이어지고 있다. 뮤지컬《캣츠》의 초연을 위해 기업과의 연계방식으로 도쿄에 가설텐트의 ‘캣츠 시어터’를 건립한 것이 시초가 되어 현재 9개의 전용극장을 건립하며 하루 13개의 컴퍼니가 운영되는 ‘거대 기업형 극단’으로 성장하게 되었다. 시키의 전용극장 건립은 장기공연을 가능하게 하였고, 문화가 중앙에 집중되는 현상을 배제하기 위하여 일본의 소도시에 극장을 세워 전국공연에 돌입하였다. 시키가 오늘날의 시스템을 구축하며 장기공연의 흥행을 이룰 수 있었던 것은 배우들의 더블, 트리플 캐스팅의 채용으로 배우들 간의 경쟁력을 유발하며 기량을 향상시켜 전국어디에서 공연을 관람하여도 동질의 공연을 관람할 수 있는 기반을 조성하였다. 시키는 기업과의 제휴를 통하여 전용극장을 건립하여 롱런공연을 가능하게 하였고, 이것은 안정적인 수입원과 관객을 확보하게 되었다. 또 ‘피아’와 제휴하여 티켓발매시스템에 혁신적인 성공을 거두며 대량관객을 유치할 수 있었고,《캣츠》의 공연을 계기로 ‘시키의 모임’이 발족이 되어 현재 회원 수가 18만 여 명을 넘어 관객동원의 한 몫을 하고 있다. 회원들에게는 시키의 회보지「라 아르프」를 송부하며 많은 혜택을 부여하고 있으며, 텔레비전 광고를 도입하여 홍보에 효과를 거두었다.《캣츠》의 성공으로 인해 극장의 건립, 관객유치, 배우훈련의 체계화, 철저한 회원관리, 미래 지향적 관객발굴의 레퍼토리 구축 등은 56년에 걸친 시키의 흥행적 전략이었다. 시키는 현재 1000명이 넘는 직원을 보유하고 있으며, 치밀한 흥행적 전략을 통한 뮤지컬《캣츠》의 성공은 한국시장에 라이센스 뮤지컬의 수용과 레퍼토리 형성, 무대 형상화에 있어 직접적인 영향을 주었다. 2006년 한국 시장에 상륙한 시키는 폐단도 많았지만, 시키의 안정적인 시스템은 1년의 장기공연으로 장기체제의 선례를 보여주는 계기가 되었다. 한국은 시키의 전략이 성공할 수 있었던 일본과는 시장구조가 다르기 때문에 억지스러운 부분들도 있겠지만, 뮤지컬 전용극장의 건립으로 인한 장기공연의 정착과 전문 인력의 구축을 위한 양성소의 건립은 한국 뮤지컬 시장이 풀어야할 시급한 과제이다.
Currently, there are a lot of troupe like Shiki, Takarazuka Revue, Doho and entertainment productions which want to join in musical industry and musical indystry's marketability is diverse. The Shiki outrun Doho which was known for commercial troupe. Based on students of the department of French...
Currently, there are a lot of troupe like Shiki, Takarazuka Revue, Doho and entertainment productions which want to join in musical industry and musical indystry's marketability is diverse. The Shiki outrun Doho which was known for commercial troupe. Based on students of the department of French language and literature in University of Tokyo, Shiki was organized by Asari Keita, a student in Keio University, in 14th July, 1953. In addition, Shiki, a new theater group, did mainly the works of Jean Marie Lucien Pierre Anouilh and Hippolyte Jean Giraudoux. The position of the play became weaker with the advent of the television. Therefore, Asari Keita started to bring in corporate management styles for improving competitiveness of Shiki theater company. After a limited company in 1960, Shiki corporation was founded in 1967 for being wholly responsible for the management of Shiki theater company. First performed musical Cat's in 1983 was an important turning point of both Shiki corporation and Shiki theater. Korea musical market and the Shiki came across when ‘Sharotte Theater’ was built. The Shiki performed the Lion King on the 28th October, 2006. The entrance of The Shiki created a sensation to Korea musical market and ended with 1 year long-running performance. The Shiki is ourstanding troupe in technics, money, and organizational power. This study is about the commercial system of The Shiki, based on the example of Cat's which was on rails of the commercial success. These days, the number of musical is on the sharp rise in Korea. The example of Shiki is helpful to Korea musical market for practial ways and useful information. To know the background of Cat's, I studied about the economic situation, musical system of 1980's and Japanese's national character. The Cat's based on the character of a nation which likes cats. It's highly acclaimed for its quality and brought about the 'Cat's Fever' during 26 years. The Shiki built 'Cat's Theater' in Tokyo by the way of connection with enterprises. Based on this system, they started to broaden the networks to the whole country and built 13 theatres. These leaded the commercial success and the long-running performance. The shiki could grow up 'Mega-companies style' troupe which operates 13 companies and nine exclusive theatres. The Shiki's exclusive theater made possible long-running performance and they started nationwide musical performance to build the theater in small city for dispersion of cultural concentration The success of Shiki's long-running performance is based on double and triple casting. The system put actors into competition with each other and made possible to show there ability. It made to establish to show the performance at same quality in Japan. The Shiki's exclusive theaters through the corporation made possible to give long-term performance and secured the stable earnings and audiences. The innovative success of ticket sale's system through the cooperation of PIA, attracted heavy audiences. Taking this opportunity, "Shiki's gathering" has launched, and it has 180 thousands heavy audiences. The Shiki's newsletter "La Harpe" is delivered to members and give benefit. Also the Shiki started television advertisements, obtained advertising effects. During the 56years, the Shiki's strategies of box office hits are exclusive theater, audiences attraction, the system of training, thorough members management, building repertoires for future-oriented audiences The size of company is over a thousand and the strategy of the Shiki influenced to Korea musical market a lot like the acceptance of licensed musical and repertory system and staging. In 2006, the entrance of Shiki was followed various evils, nevertheless, the stable system of Shiki influenced establishment of 1 year long-running performance and staying for a long time. The strategy of Shiki's, of course there is some willful because of difference with the situation of Korea, the settlement of long-running performance by the building of exclusive musical theatre and the construction of training school for upbringing professional are urgent subjects of Korean musical market. The strategy of the Shiki is hard to adapt to Korea, because the market situation is very different, but the point of the Shiki that building Musical Theater and upbringing program of actors and long-running performance are important to us.
Currently, there are a lot of troupe like Shiki, Takarazuka Revue, Doho and entertainment productions which want to join in musical industry and musical indystry's marketability is diverse. The Shiki outrun Doho which was known for commercial troupe. Based on students of the department of French language and literature in University of Tokyo, Shiki was organized by Asari Keita, a student in Keio University, in 14th July, 1953. In addition, Shiki, a new theater group, did mainly the works of Jean Marie Lucien Pierre Anouilh and Hippolyte Jean Giraudoux. The position of the play became weaker with the advent of the television. Therefore, Asari Keita started to bring in corporate management styles for improving competitiveness of Shiki theater company. After a limited company in 1960, Shiki corporation was founded in 1967 for being wholly responsible for the management of Shiki theater company. First performed musical Cat's in 1983 was an important turning point of both Shiki corporation and Shiki theater. Korea musical market and the Shiki came across when ‘Sharotte Theater’ was built. The Shiki performed the Lion King on the 28th October, 2006. The entrance of The Shiki created a sensation to Korea musical market and ended with 1 year long-running performance. The Shiki is ourstanding troupe in technics, money, and organizational power. This study is about the commercial system of The Shiki, based on the example of Cat's which was on rails of the commercial success. These days, the number of musical is on the sharp rise in Korea. The example of Shiki is helpful to Korea musical market for practial ways and useful information. To know the background of Cat's, I studied about the economic situation, musical system of 1980's and Japanese's national character. The Cat's based on the character of a nation which likes cats. It's highly acclaimed for its quality and brought about the 'Cat's Fever' during 26 years. The Shiki built 'Cat's Theater' in Tokyo by the way of connection with enterprises. Based on this system, they started to broaden the networks to the whole country and built 13 theatres. These leaded the commercial success and the long-running performance. The shiki could grow up 'Mega-companies style' troupe which operates 13 companies and nine exclusive theatres. The Shiki's exclusive theater made possible long-running performance and they started nationwide musical performance to build the theater in small city for dispersion of cultural concentration The success of Shiki's long-running performance is based on double and triple casting. The system put actors into competition with each other and made possible to show there ability. It made to establish to show the performance at same quality in Japan. The Shiki's exclusive theaters through the corporation made possible to give long-term performance and secured the stable earnings and audiences. The innovative success of ticket sale's system through the cooperation of PIA, attracted heavy audiences. Taking this opportunity, "Shiki's gathering" has launched, and it has 180 thousands heavy audiences. The Shiki's newsletter "La Harpe" is delivered to members and give benefit. Also the Shiki started television advertisements, obtained advertising effects. During the 56years, the Shiki's strategies of box office hits are exclusive theater, audiences attraction, the system of training, thorough members management, building repertoires for future-oriented audiences The size of company is over a thousand and the strategy of the Shiki influenced to Korea musical market a lot like the acceptance of licensed musical and repertory system and staging. In 2006, the entrance of Shiki was followed various evils, nevertheless, the stable system of Shiki influenced establishment of 1 year long-running performance and staying for a long time. The strategy of Shiki's, of course there is some willful because of difference with the situation of Korea, the settlement of long-running performance by the building of exclusive musical theatre and the construction of training school for upbringing professional are urgent subjects of Korean musical market. The strategy of the Shiki is hard to adapt to Korea, because the market situation is very different, but the point of the Shiki that building Musical Theater and upbringing program of actors and long-running performance are important to us.
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